{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.336 visninger | Oprettet:

Hvor mange timer uden foder? {{forumTopicSubject}}

Forleden dag havde jeg en samtale med et andet hestemenneske, da vi begge er lidt bekymrede for en hesteflok (6 islændere) der kun har adgang til mad, få timer i døgnet.
Hestene går på græs 2 timer om formiddagen, og får så wrap når de lukkes ind.
Wrappen bliver spist i løbet af nogle timer, og hestene står så uden mad til næste morgen.
Hvor mange timer mener i herinde at en hest må stå uden foder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange timer uden foder?
  • #1   7. jun 2020 Så vidt jeg husker siger man, det er 15-20 timer i døgnet, hesten har et tyggebehov... Dvs. den skal tygge/spiste - det holder maven igang smiley Heste er jo lavet til at gå og spise skiftevist hele dagen i gennem...

    Jeg ville absolut ikke synes, det var nok smiley Min har adgang til hø hele dagen - også på græsfolden, hvor der pt. ikke er så meget græs smiley


  • #2   7. jun 2020 Forsking siger at efter 4 timer så begynder mavesyren at lave mavesår når det ikke bliver neutraliseret af stråfoder smiley

  • #3   7. jun 2020 Heste skal ikke stå og æde foder 15-20 timer i døgnet, det er fuldstændig misforstået. Så er der jo ikke noget at sige til, at de bliver overvægtige.

    Heste har et behov for at have noget at beskæftige sig med, noget rodemateriale, lidt ligesom svin. Det kan være nogle halmstrå i bunden af boksen eller på folden, en saltsten eller nogle grene. Men det behøver ikke være hø og wrap ad libitum. Det er i hvert fald for fjollet og fpr ikke at sige spild af ressourcer og synd for hesten, hvis det er det der gør, at den skal kæmpe med overvægt og andre livsstilssygdomme/stofskiftesygdomme, f.eks. forfangenhed.

    Hvis de omtalte ponyer ser trivelige og tilpas ud, så lad være med at bekymre dig om deres fodring. For mig at læse, er der intet i vejen. Mine heste står heller ikke og æder hø og wrap med højt energiindhold døgnet rundt, så går de eddermanme til! De fodres restriktivt med grovfoder, to gange dagligt (om vinteren, nu går de på døgnfold) og ellers kan de æde af deres strøelse og deres saltsten. Eller drikke vand.


  • #4   7. jun 2020 Enig med Mette... Max 4 timer uden noget at tygge i.
    De heste jeg har haft, har altid haft hø/wrap/græs at spise 24/7 og de har aldrig været for tykke eller forfangen!
    Jeg forstår godt i er bekymret. Hvordan er deres huld?


  • #5   7. jun 2020 Står de så inde 22 timer i døgnet?

  • #6   7. jun 2020 De er ikke for tynde i hvert fald.
    Det ligger til racen at tage hurtigt på, da de stammer fra områder med meget lidt føde.
    Min bekymring ligger mere i at de jo æder wrappen i løbet af relativt kort tid, og at de så står på tom mave i rigtig mange timer.
    Hestene går i løsdrift, men på jordfold de resterende 22 timer i døgnet, når de ikke er på græsfolden.


  • #7   7. jun 2020 ... Nu er det altså ikke alle heste, der er overvægtige, fordi de har adgang til stå smiley Min er i topform og står knivskarpt på trods af masser af hø smiley

    Men naturligvis skal man ikke propfodre en hest, der er overvægtig. Så ville jeg give små portioner mange gange om dagen og fjerne kraftfoderet. Evt. overveje hø frem for wrap.

    Det er jo ikke kun beskæftigelse, men også for at holde maven igang på en naturlig måde smiley Synes det er helt forkert at kalde et tyggebehov for "fuldstændigt misforstået" smiley Risikoen er høj for kolik, mavesår og stress, hvis hestene står på tom mave så længe! smiley Selvom nogle racer er mere nøjsomme end andre smiley


  • #8   7. jun 2020 Kære Trådstarter.

    Jeg kan levende forestille mig mange gode grunde til at holde igen på mængden af foder.
    Det kan være valget mellem pest eller kolera - og kedsomhed.

    Hvis du har indflydelse på stedet, så foreslå at de blander hø/wrap med halm ved servering.
    Målet er egentlig ikke at der skal ædes halm og dermed strække på høet.

    Målet er, at dyrene skal få meget mere beskæftigelse pr kilo hø, da det tager tid at pille det lækre wrap fra kedeligt halm.

    Og ellers - spørg ejer med venlighed og nysgerrighed om fordelene og ulemperne ved dem metode, de har valgt.

    ...
    Jeg ville nok selv foretrække ad libitum.
    Men, nok via grovfoder blandet med halm, hvis de åd den mængde de skulle have for hurtigt.


  • #9   7. jun 2020 Min står Max 4 timer uden mad, efter aftale med dyrlægen, da han har haft ret slemt mavesår.

  • #10   7. jun 2020 Anna
    Den var møntet på mig - jeg vil bare lige tilføje, at jeg ikke kalder et tyggebehov for misforstået. Men jeg mener så til gengæld, at man har misforstået, hvis man forveksler et behov for at tygge med et behov for at æde.

    Når man så selv nævner naturen i den sammenhæng, så sig mig, hvad æder de vilde heste om vinteren, når jorden er dækket med sne? Så står de i hvert fald ikke og fylder sækken med hø og wrap i 15-20 timer. Har de så mavesår? Og er det så ikke naturligt nok?


  • Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #11   8. jun 2020 Er der mon blot små spirer på folden?

    Giver man islændere ad libitum - vil de fleste blive fede. De får flere kcal ud af føden (det er der studier på) + at deres genetik er baseret på at de går og skal søge efter føden i en noget andet terræn end en bunke hø. De bevæger sig jo ikke på foldene når de “blot” har en bunke hø (min drøm er vandrefold, men det kræver en gang lotto-kroner)

    Så man kan håbe at jordfolden bidrager med så tilpas mange spirer at hestene får nok til maven.

    Rent medicinsk læste jeg en tråd et eller andet sted, at mavesår er at foretrække frem for overvægt, hvis det er “sådan det skal være”

    Mine egne går ikke i løsdrift, men fodres med hø morgen aften og lidt senere, samt græs på fold (er opstaldet ude) - men de rides også en del for at de ikke skal blive overvægtige - den ene er, da hun har været skadet. Så jeg ved snart ikke hvad jeg ville “vælge” hvis jeg stod og skulle vælge. smiley


  • #12   8. jun 2020 Jeg ved godt hvad jeg ville vælge hvis jeg skulle vælge mellem overvægt og mavesår! Mavesår er enormt smertefuldt, overvægt medfører skam en masse problemer, men jeg ville langt hellere slide hårdere på led osv end at være i sådan en konstant mavesmerte, selvom begge dele kommer i forskellige grader. Og begge dele kan jo dræbe.
    Men det bør jo aldrig handle om at vælge, begge bør undgåes!

    I naturen spiser heste jo en enormt stor del af døgnet men det er lidt af gangen, vi har igennem tiden haft tendens til at fodre vores heste efter vores egen tanke om portioner, men sådan er de jo ikke bygget. Jeg er overbevist om at det ofte er noget af det der går galt (i hvert fald når man overvejer foder-aspektet af mavesår).
    Min personlige erfaring er også at når heste har konstant adgang så kan stråfoderet godt være ekstra godt ved refill, men når de ved at foderet er der så går de sagtens rundt og laver meget andet og spiser deres foder langsommere og løbende smiley


  • Ditte H
    Ditte H Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Svar: 17
    #13   8. jun 2020 Lyder det ideelt? Nej. Står mine så længe uden foder? Nej. Står de længere end de 4-5 timer man konstant får tudet ørerne fulde af er den sikre vej til mavesår? Ja! Her i græsningssæsonen er det yderst begrænset, hvad de kan få aften og nat, hvor de står inde trods det at de har mundkurve på, mens de er på græs. Her er det ikke valget mellem overvægt og måske øget risiko for mavesår, men mellem forfangenhed og måske øget risiko for mavesår.
    Kan alle heste administrere fri adgang til wrap/hø/græs? NEJ, NEJ, NEJ og atter NEJ!
    Og ikke alle er enige i teorien om at de 4-5 timer uden stråfoder er den sikre vej til mavesår. https://ecir.groups.io/g/main/topic/30300206#232955 og https://ecir.groups.io/g/main/topic/how_can_i_balance_the_need_to/34060177?p=Created,,,20,1,0,0::recentpostdate%2Fsticky,,,20,2,640,34060177&jump=1. Hvis i ikke gider læse det hele, så læs blot det dyrlægen E. Kellon skriver.


  • #14   8. jun 2020 Hmm hvordan kan du med sikkerhed sige at de står uden hø i 22 timer? Har du siddet der i 22 timer og kigget på?

    Ja det lyder meget hårdt mit svar - men det er ikke meningen - nogle hesteejere måler nøje op hvor meget deres heste må få at spise i så og så lang tid.

    At de går på jordfold kan skyldes at de nemt bliver forfangen og ikke hverken kan eller må komme på græs.

    Jeg ville nok pænt banke på og spørge ind til deres måde at håndtere deres heste på - som reglt er der en forklaring på alt


  • #15   8. jun 2020 LittleJohn:
    Jeg passer hestene til dagligt, så jeg bestemmer ikke over hvor meget og hvor ofte de skal have mad.
    Hestene tilhører en skole, og jeg gør bare som min chef beder mig om.
    Jeg er ikke ekspert på området, derfor spørger jeg til råds, for at finde ud af om jeg skal tage en snak med min chef for at finde en bedre ordning for hestene.
    Min chef er ikke selv hestemenneske, så han ved heller ikke det helt store, men er altid åben for at ændre tingene, for at hestene trives bedst muligt.
    Som sagt er jeg ikke ekpert, og derfor ville jeg bare forhøre mig, inden jeg ville tage den op med min chef.


  • #16   9. jun 2020 Heste bør maks stå 4 timer uden noget at tygge på. Måske det vil være en fordel at give grovfoder i slowfeeder net, så kan de ikke bare æde løs af deres grovfoder og det kan derfor holde i længere tid.

  • #17   10. jun 2020 Min hoppe tabte sig utroligt meget af at få ad libitum stråfoder! På de her to billeder er der en forskel på cirka halvanden måned, det øverste er selvfølgelig ældst.

    Bare lige for at sige, at ubegrænset mængde grovfoder godt kan betyde at hesten taber sig. Det bakker Mettes kommentar op - netop at min meget trivelige hoppe bedre håndterer at der er mad tilgængeligt hele tiden.


    profilbillede
  • #18   10. jun 2020 Mangel på foder kan også sætte hestens vinter"beredskab" i gang og gøre at de bliver mere følsomme overfor sukker og dermed bliver hurtigere tykke/får mere næring ud af foderet end hesten normalt ville smiley Det er noget af en balance man skal holde med en easykeeper smiley
    Det er længe siden jeg har læst det, men af egen interesse er det ikke utænkeligt at jeg giver mig til at søge efter kilden igen en af dagene.


  • #19   10. jun 2020 Jeg synes i hvert fald, der er stor forskel på den type arbejde og de forhold, vi udsætter vores heste for ift. en hest i naturen - de bliver heller ikke ret kønne, når der er tørke eller sne. Der kan de gå og nippe - men de bliver hellere ikke udsat for samme stress og unaturligheder som (ride)heste på begrænset plads må gøre. Jeg tænker, vores heste har større tendens til både kolik og mavesår smiley

    Jeg synes i hvert fald ikke, at "fnuller/strå" i bunden af boksen er nok - ja min spiser faktisk slet ikke hø, han ikke synes dufter godt eller som er for fuld af bundmateriale. Jeg tror i øvrigt heller ikke, træpillesmuld blandet med enkelte strå i bunden er særligt godt for dem at gå og spise og nulrer i smiley Har de mere hø, så kan de bedre selv bestemme, hvilket af det, de vil spise/om noget af det er dårligt, og så kan de sortere lidt. Nogle heste spiser dog alt indenfor rækkevidde - der nytter det selvfølgelig ikke bare at lade dem æde alt... men i stedet små portioner mange gange dagligt eller noget slowfeeder smiley

    Og jeg synes IKKE, deres tyggebehov kan stilles med eks. at spise grene/saltsten. Min har begge dele, og det er tydeligt, at har han ikke haft nok hø på folden, så er han skide ligelgad med træstammer eller salt - han er voldsomt sur, utilfreds og kaster sig over foderet indenfor (dette skete til tider i starten af perioden, hvor han flyttede opstaldningssted, inden vi fik en høordning stablet på benene af samme årsag). Han er ellers IKKE en forslugen eller madglad type. De har kæmpe træstammer på folden og græs - og adgang hertil altid.

    Det positive ved ikke at bestemme i meget begrænsede mængder, hvad hesten skal have er faktisk også at se, hvor gode de er til selv at regulere. Vi kan jo ikke spørge dem, hvad de har brug for hele tiden. Min har altid en periode eller to på året, hvor han spiser enoormt meget af sin træstamme - tidligere spiste han hegnspæle - men på nyt sted spiser han heldigvis træstammen i stedet. Så har han perioder, hvor han bruger sin saltsten meget - og igen perioder hvor han intet af det berører, men alene spiser græs og hø smiley Selvom jeg regulerer hans kraftfoder med vitaminer, elektrolytter, tilskud til musklerne, lucerne, fiberpiller og alt muligt hejs. Jeg tror selv, de er gode til at mærke, hvad deres mave har brug for... men det er op til os at lytte smiley


  • #20   10. jun 2020 Så giver det jo god mening - max 4 timer uden - tag en snak med ejeren smiley

  • #21   11. jun 2020 Da jeg havde mine ponyer, fik de hø alt det de kunne spise og kun lige de nødvendige vitaminer.
    Høet var den til den rigtige grove side.
    Dyrlægen fortalte de så rigtig fine ud, sunde hove og de lidt til den tykke side, men ikke meget, de blev brugt til hyggeture.
    Har altid ment heste skal fodres så vidt muligt med grovfoder, for ungå maveproblemer.
    Og mine har aldrig har syge.


  • #22   11. jun 2020 Man anbefaler max 4 timer. Men det ideelle er omkring 2.5-3 timer. Eller at de har lidt at pille i hele tiden.
    Jeg har lavet automatiske led åbnere - så mine heste får tildelt hø.

    Kl 06.00 Hø
    Kl 08.30 Hø
    Kl 10.- 10.30 ca krybbe foder og lidt hø.
    Kl 13.00 Hø
    Kl 15.30 hø
    Kl 18. Krybbe foder og hø
    Kl 20.30 hø
    23.30 hø
    03.00 hø
    Og så igen kl 06. ??????


Kommentér på:
Hvor mange timer uden foder?

Annonce