{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angåne min gamle basse
  • #1   8. jun 2020 få det bedste ud af det sammen fra jorden af hvis den ikke fejler noget smiley ville ikke personligt kunne gå af med min, men hvis du overvejer det så skulle jeg være sikker på at den kom et godt sted hen og et blivende hjem hvor den kan nyde nogle gode år

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #2   8. jun 2020 En skadet eller på anden måde syg hest ville jeg enten beholde eller aflive - aldrig sende videre.
    Der er alt for mange eksempler på heste, der videreformidles som selskabsheste, men hvor aftaler om anvendelse ikke overholdes, til at jeg ville turde tage chancen, med mindre det var til et hjem jeg kendte rigtig godt og/eller kunne følge situationen - og det ville i så fald blive som udlån.


  • #3   8. jun 2020 Hvis jeg fik at vide i morgen, at min hoppe ikke kunne rides mere, så ville jeg beholde hende, hygge med hende, gå ture, lave andre ting. Også selvom at jeg ikke ville have økonomi til at have en hest mere, som jeg kunne ride på.
    Jeg ville i stedet nyde at jeg stadig havde muligheden for at være sammen med hende. Men selvfølgelig forudsat at hun kunne få et ordentligt liv uden at være præget af smerter.


  • #4   8. jun 2020 Aflivning hvis den er syg/skadet. Aldrig sælg sådan en hest videre, du risikere at nogen vil ride på den alligevel.

  • #5   8. jun 2020 Jeg ville aldrig sælge. Da min vallak var 17 var det også usikkert om han blev ridehest igen, men jeg var ikke i tvivl om at jeg så bare ville hygge med ham. I dag er han 23 og vi rider skovture, men stod jeg i lignende situation i dag, så ville jeg også bare lade ham hygge sig. Jeg har vel at mærke ikke heste hjemme, så jeg betaler opstaldning osv smiley

  • #6   8. jun 2020 Jeg ville ikke sælge en syg hest videre.

    Hvis hesten har en god livskvalitet, så kan du overveje lånehest.
    Ejer du stadig hesten, kan du stoppe situationen, hvis dyret senere vantrives.

    En ting, jeg synes er tankevækkende ved småsyge foldbumser.
    Kan hesten ikke holde til at være ridehest, så siger du jo implecit, at den ikke kan holde til en times hyggeridning.
    Hvornår er der højest krav?
    På en ridebane med en almindelig følsom/mildt rytter, som giver efter når ridedyret siger, at nu bliver det svært?
    Eller er der højere krav, hvis du skal leve op til de andre på hesteflokken? Hvor fedt er det at rutche ned i bunden af hierarkiet??
    Jeg tror at hesten ofte oplever ridningen som det mildeste.

    Underforstået, siger du at hesten ikke kan klare let ridning er det jo tæt på at det er svært at være hest og hænge ud med de andre??
    -Hvis du afliver en småsyge hest og makker - så gør det ofte ondt, men kan alligevel være det rigtige


  • #7   8. jun 2020 Rigtigt mange gange tak for jeres svar ??

  • #8   8. jun 2020 Alt afhængig af hvad den fejler, ville jeg enten aflive eller have den som hygge hest, sidste udvej ville jeg måske låne den ud til selskab men aldrig sælge en syg/skadet hest.
    Må man spørge hvad han fejler og hvad du vælger at gøre?


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #9   8. jun 2020 @Dr. Who: Rigtig god pointe - og jeg vil påstå, at det ofte(st) kræver kendskab til hestens "før-billede" at vurdere, om "efter-billedet" reelt viser en hest der trives, eller bare en hest der har overlevet...

    Så endnu et argument for behold eller afliv.


  • #10   8. jun 2020 Valget bliver nok og beholde ham

  • #11   8. jun 2020 #9.
    Jeg tror virkelig at det kræver mindre at være "let ridning" hest end del af en flok.
    Så, kan den ikke rides, skal man være skarp på, om den kan det andet...


  • #12   8. jun 2020 Jeg vil altså lige sige at det med flok vs ridning at det kommer an på en hel del ting.
    Blandt andet flokkens kvalitet, altså om den er afslappet og harmonisk.
    Derudover kommer det jo også an på rytteren, vægt osv som allerede er nævnt, men noget vigtigt er f.eks. at baneridning involverer en hel del volter og typisk også en sandbane som kan være tung selvom kvaliteten er god.
    F.eks. min vallak kan ikke holde til alle de volter men er max glad i alle gangarter på tur hvor vi jo rider ligeud.
    Jeg er enig med at man skal være opmærksom på at hesten er glad på folden i stedet for bare at parkere den, men jeg køber ikke rigtig den med at det skulle være hårdere.


  • #13   8. jun 2020 Hvis hesten kan trives med at være foldbums/jordarbejde/hyggehest ville jeg vælge det, men det er vigtigt at vurdere den enkelte hest, da nogle heste bare ikke trives som foldbums, også vil aflivning være det bedste selvom det er hårdt

  • #15   9. jun 2020 Jeg har selv problemet på tæt hold, da min (ikke ret) gamle dressurhest har lavet sig en seneskade, som ikke vil hele. Lige nu er han rengående, men der står væske og "sopper" i benet, så han kommer ikke til at kunne holde til andet end en skridttur i ny og næ.

    Han har andre issues, som gør at jeg ikke kaster flere penge efter ham, så han går og feder den på folden. Han bestemmer i flokken, han er fræk og veltilpas - og jeg skridter ham en lille tur i weekenderne, så han kommer ud og se noget, og sådan kunne han sikkert gå i årevis smiley

    Han kommer til at gå her, så længe han kan - og så dør han. Han skal ikke andre steder hen, for så har jeg slet ingen garanti for, at man ikke bare vælger at bruge ham, til han går alvorligt i stykker. Det kan jeg ganske enkelt ikke være bekendt overfor en hest, som altid har ydet sit allerbedste for mig smiley

    Jeg vil ikke bestemme hvad DU skal gøre, men min holdning er, at det er dit ansvar at sikre, at den skadede hest har det godt. Og det kan du kun så længe, du selv ejer den...


  • #16   9. jun 2020 Jeg ville ikke sende han videre, da han ender som kastebold

  • #17   9. jun 2020 Mit valg er faldet på han får fred mens han har det godt ? vil ham kun det bedste

    profilbillede
  • #19   9. jun 2020 Mange tak

  • #20   9. jun 2020 Mine tanker er med jer! må han hvile i fred! Og hvor er han heldig at have en ansvarsfuld ejer! smiley

  • #21   9. jun 2020 Føler med dig, ikke en nem beslutning, men er sikker på det er den bedste ??

  • #22   9. jun 2020 Det er jeg sikker på det er ???

  • #23   10. jun 2020 Beholde, udlån eller aflivning - ville aldrig sælge, uanset hvor meget køber lover guld og grønne skove.

    Vi har haft lånepony gennem lidt over et år - en super sød pony, der var blevet blind på det ene øje og derfor utryg ved ridning, men fungerer ellers fint. Han er en skøn fyr, som nu desværre må retur, da vores egen (som han var selskab for) må aflives efter alvorlig skade.
    - men netop fordi det kun er lån, har ejer jo mulighed for at bestemme, hvad der så skal ske, frem for, at vi fx solgte e.l. (ikke at vi ville have gjort det - men var han vores, KUNNE vi jo have gjort det og tidl ejer ville intet kunne gøre).
    Vi havde jo regnet med at have ham boende i mange år, men han er netop eksempel på, at fremtiden pludseligt kan tage en anden drejning, end man troede.

    Jeg synes, det er en fin beslutning - trist ja, men bedre end en usikker fremtid.


  • #24   11. jun 2020 Min pony fik det ultimatum som 20,5 årig.

    Jeg valgte at beholde. Og havde beholdt ham til han var 50 hvis det skulle være. Han havde tjent mig, nu var det min tur til at tjene ham.

    Han døde så af kræft som næsten 24 årig.



    Er muligheden vitterligt kun salg eller aflivning, så ville jeg aflive. Jeg nægter sælge en syg, gammel hest til en uvis fremtid.


  • #25   11. jun 2020 Jeg synes selv min beslutning er den bedste for tænk vis han om et par.mrd går endnu værre det ville jeg ikke kunne bære så heller nu mens han har det godt ???

  • #26   11. jun 2020 Jeg ved ikke hvad han fejler. Min havde astma og var blevet forfangen. Men det var et for sølle grundlag ikke at kæmpe for, for mit vedkommende

    Men kræften, der fik han at vide at han max ville leve 1 år endnu og det på smertestillende + det krævede operation så han kunne leve det sølle år endnu. Det var ikke værdigt og jeg aflivede imens han havde det bare nogenlunde, i stedet for at trække det 1 år og se ham lide.


  • #27   11. jun 2020 Gigt o kronledet i for benet og han halter bare som fold bums

  • #28   11. jun 2020 Jeg har selv købt min gamle rideskolepony da hun skulle pensioneres som 21-årig. Jeg købte hende velvidende at jeg aldrig ville komme til at kunne ride hende, da hun havde gigt i begge bagben. I dag er hun 23 og rides 2 gange om ugen af en lille pige på 8 år. Hun er på naturmedicin for sin gigt, og trives. Men det øjeblik hun ændre det mindste personlighed, eller hvor hun ikke kan gå uden at have smerter, skal hun herfra. Hun skal afsted mens hun stadig er glad og har sin værdighed. Jeg ved ikke om du kan bruge mine overvejelser til noget, men mit bedste råd til dig er at følge din mavefornemmelse. Vil din hest kunne trives som foldbums? Har den ondt? Har han på nogen måde ændret sig? Og ikke mindst, vil du påtage dig de udgifter til dyrlæge der følger med at have en gammel hest? Det er svært at skulle træffe beslutningen, men kun du ved hvad der er bedst.

  • #29   11. jun 2020 Det nemlig det han trives ikke som fold bums plus han hænger meget

  • #30   11. jun 2020 Hvis den halter, så har den smerter, så er det bestemt bedst at aflive TS smiley

  • #31   11. jun 2020 Enig

  • #32   12. jun 2020 Hvis han ikke kan trives med de muligheder der er for ham, så tror jeg du har dit svar selvom det er hårdt at tage beslutningen..

  • #33   17. jun 2020 Han har i dag fået fred den gamle dreng ???

    profilbillede
  • #34   17. jun 2020 Jeg kondolere.

    Ud fra beskrivelsen, havde jeg gjort det samme...


  • #35   17. jun 2020 Jeg kondolerer, det er helt bestemt den rette beslutning.
    Må han hvile i fred


  • #36   17. jun 2020 Min dybeste medfølelse til dig. Det er en tung beslutning.
    Tanker herfra


  • #38   18. jun 2020 Puh, det er trist og træls - men det er den rigtige beslutning, og det bliver du glad for.
    Når den værste sorg lægger sig, så har du nemlig fred i sjælen fremover.


  • #39   18. jun 2020 Nemlig han har det godt hvor han er nu ?:'(

Kommentér på:
Angåne min gamle basse

Annonce