{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.323 visninger | Oprettet:

Derwish
Derwish
Tilmeldt:
16. jun 2020
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7

Unge mænd søger hjælp til ridning {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg og et par venner, har prøvet at ride på noget turridning og en enkel gang på holdridning, vi er blevet betaget af det. Vi er begyndere, og synes umiddelbart at sådan noget holdundervisning er lidt sløvt. Hvad synes i vi skal gøre, have privatundervisning (hvordan gøre vi), eller søge part hos en hest, også bare slå os løs på en måde, kan i komme med råd og anbefalinger, eller fortælle os hvem vi kan kontakte for hjælp.


Kommentarer på:  Unge mænd søger hjælp til ridning
  • #1   16. jun 2020 At lære at ride er noget der tager meget lang tid. Nu ved jeg ikke hvordan den hold undervisning i har fået har forløbet, og måske i kunne finde en anden rideskole hvis i ikke syntes om undervisningen, men når man starter med at ride handler det mest om at få balance, træne 'ridemusklerne' op, lære at følge med hesten og være så behageligt et læs som muligt og lære at give hesten ordenlige signaler - så ja, i starten er det ret kedeligt at ride og det forgår ikke meget hurtigere end måske en lille smule trav. Jeg syntes holdundervisning på en rideskole er et godt sted at begynde, da man rider på heste som er vant til og valgt til at nybegyndere kan ride dem. Det er de færreste der lader nybegyndere/let øvede ryttere ride på deres private heste, men når man begynder at blive for god til rideskole heste kan man finde en halvpart hvor man passer en hest for ejeren et par dage om ugen og kan i de dage ride den. Det kræver jo selvfølgelig at man er en god rytter og ved hvordan man omgås heste og hvordan man sadler op.

  • #2   17. jun 2020 Umiddelbart vil jeg mene at I skal fortsætte på et hold eller få ene undervisning, men stadig på rideskole, der er enormt meget at lære og ridning er ikke bare "fuld fart der ud af" Vi er alle startet et sted og det bedste sted at starte er med undervisning, det kan godt være kedeligt, men hvis man vil lære at ride, så er det sku lidt kedeligt ind i mellem, hvis man bare vil af sted i fuld fart uden kontrol, så skal man lade være, det ender galt og er uansvarligt.
    Prøv at snakke med underviseren på den rideskole i har været på om det måske er muligt at stifte et hold, hvis I er nok, eller om i kan få ene undervisning. Man lærer en del mere, og hurtigere ved ene undervisning end på hold, men balance og muskler kommer ikke hurtigere, så husk at alt tager tid og hav tålmodighed.
    God fornøjelse!


  • Derwish
    Derwish Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #3   17. jun 2020 Tak for i tog tid til at svare.
    Jo det lyder rigtigt, at vi bør nok lige træne musklerne op og lære balancen. For kan godt mærke musklerne, især ryggen er øm i disse dage. Det der med enetimer, har i nogle steder i kan anbefale i kbh/omegn, da det kunne lyde interessant. Kan man få enetimer hos nogle der har et par heste, også kunne man have en aftale med vedkommende at man kom derud 1 gang om ugen i 2 timer f.eks.?


  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #4   17. jun 2020 Prøv evt. at tage et kig på Amagervoksenridetur. Der er mulighed for faste ugentlige ture og tidligere har det i hvert fald også været muligt med noget part-agtigt med mulighed for undervisning smiley Jeg har ikke personlig erfaring med stedet, men har mødt flere der er startet med at ride der som voksne og har været glade for det smiley Rideskoler er ofte mere rettet mod børn smiley

  • Derwish
    Derwish Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #6   17. jun 2020 Okay super. Hvis man går ca. en gang om ugen på rideskole, efter hvor langtid kan man ride selvstændigt og evt. kan købe part. Har i sådan en generel tidshorisont i tænker:)

  • #7   17. jun 2020 Jeg ved at der findes herrehold på rideskoler, som er for voksne mænd og KUN mænd, mandehørm holdet. De er meget attraktive og kan have venteliste for at komme på sådan nogen hold. De blevet ret attraktive de hold, da oftest at fædre går med deres døtre til ridning og så istedet for kede sig, så har man netop begyndt at lave disse hold. Jeg tror du må google og ringe til alle rideskoler for at høre om de har et ledig hold og om de har et mande hold

  • #8   17. jun 2020 Det er meget svært æg sige noget om tidshorisont, nogen lærer hurtigt, andre knap så hurtigt.
    Man skal også huske at der er et stort ansvar ved at have part og der er meget arbejde ud over ridning.
    men spørg dig selv om du vil kunne spotte hvis hesten fejler noget, fx. har ondt et sted og der ud fra vurdere hvad du skal gøre, skal hesten bare have en fridag eller er det mere krævende, så skal man nok snakke med ejer om der skal dyrlæge, dette er bare et eksempel.
    Ridning er ikke bare ridning, ridning er 10 % ridning og 90 % alt muligt andet smiley
    Men man kan godt regne med at der går et par år før man er erfaren nok til at få part...


  • #9   17. jun 2020 Jeg vil også klart foreslå jer at fortsætte på hold noget tid, der er flere steder i Københavnsområdet og ud mod vestegnen der har ridning, også for nogen på jeres alder.
    Jeg kan foreslå Hvidovre-Avedøre rideklub og Vestegnens Rideklub.

    Folk der søger part, kræver ofte at parten har sin grundridning på plads, og det tager som tidligere skrevet noget tid.


  • Derwish
    Derwish Tilmeldt:
    jun 2020

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #10   17. jun 2020 Okay, tror det er bedst med holdundervisning indtil man er god nok. Men tak for alle jeres input og råd, det sætter vi pris på smiley

  • #12   17. jun 2020 Man bliver ikke en go rytter over en sommer. Det tar tid. For nogen, ikke så lang tid, andre længere. Det kommer an på hvor hurtig rytteren finde balancen på hesten. Skridt er let. Trav er, for at sige det mildt, hunde svært, at sidde i og bruger man tøjlen som hejseværk til letridning, så er det, rigtig, slemt for hesten. Galop er en meget behagelig gang, at sidde i. Men det går jo lidt stærkt og så kræver det, at man kan holde fast i andet end i tøjlen, hvilket er ubehageligt for hesten. Nemlig ved at klemme fast med knæene. Derfor er det så vigtig med balance og en rolig hånd, der holder tøjlen.

    Ene undervisning gir en masse på kort tid og selvom 30 min. ikke lyder af meget, så vil i opdage, at i heller ikke kan holde til mere, fordi det er så koncentreret. Man får utrolig ondt i lår og i r.... så det kommer lidt af sig selv.
    En anden vigtig ting er, at lære, at omgåes heste. Det er jo ikke en motorcykel, men et levende væsen med, rigtig mange behov, der skal opfyldes og selvom det er en rar og rolig hest, kan den godt blive forskrækket og springe til siden og så.. ja så falder man, somme tider, af og nogen gange slår man sig, andre gange blir man, heldigvis, kun forskrækket.
    Men i vil opdage, at hvis i tænker på hestens behov og behandler den godt, så vil den gå gennem ild og vand for sin rytter og gøre sit yderste for, at gøre som rytteren gerne vil ha det.
    Derfor er det SÅ vigtig, at lære hesten, at kende og det, at gøre den klar til ridning, er en go vej til, at blive bekendt med hesten. Det er jo super vigtigt, at strigle og rense hove, så der ikke ligger sand og småsten i pelsen, der hvor sadlen ligger, da det skader hesten når der kommer vægt i sadlen og det siger lidt sig selv, at hestens hove er det vigtigste ved dens pleje, da de bære, både rytter og sig selv.
    Hesten kan ende med, at blive ens bedste ven. Den siger dig aldrig imod og den sladre ikke, hvis den blir betroet en hemmelighed. Er du ked af det, ja så kan den, med et skub med mulen, opmuntre dig igen. Heste fornemmer om du er glad eller ked af det.
    Så selvom det ikke er ridning og måske lidt kedeligt, så er hestens pleje en vigtig del, af det, at kunne ride.
    Jeg tilslutter mig koret, det siger mandehold er en go ting for jer, da i så er mere lige og ikke blir overhalet af fremlige børn, hvilket kan være lidt fustrende.
    Bare husk: Rom blev ikke bygget på en dag og at ting tar tid. Nogen gange længere tid for nogen, end for andre. Den ene lære hurtigt, den anden lidt langsommere.

    Held og lykke med, at finde et godt sted. smiley


  • Lika O
    Lika O Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 29 Følgere: 28 Svar: 1
    #13   20. jun 2020 Hedehusgårdens rideskole - jeg underviser et "herrehold" fredag fra 18-19 hvor vi laver det i søger - god og fornuftig omgang med heste. Lærer at sadle op og på sigt er der turmuligheder (når alle har balance og sider fast nok)
    Jeg er "Centreret ridning" instruktør ( se hjemmeside på face book ) level 1 og har undervist rideskole elever i over 20 år - rider selv med på tur når vi er ude. ellers har vi ridehus og udendørs baner. www.hedehusgårdensrideklub.dk


  • #14   20. jun 2020 Jeg tilslutter mig koret, at grundridning er en god ting.
    De første trin er udmærket at tage på en rideskole.
    Og er det en god rideskole kan I fortsætte der i flere år og fortsat udvikle jer.

    Det gode ved hold er det sociale.
    Det kan være svært at finde flere heste samme sted, som der er ledige til at få part på, hvis I bliver ved med at ville følges.
    Men, på sigt er part en god måde at lære at håndtere hest, passe hest og ride.

    ...
    På lang sigt - overvej at kontakte et western ridecenter.
    Smid alle ideer om yeahoo og rodeo væk.
    Men - der er generelt flere fyre i western end i dressur.
    Men, det kræver meget træning af hest og rytter at kunne lave spins, være cool ridehest over alverdens forhindringer, som vi ser det i trail eller med fuld kontrol hyrde kalve uden at hest eller kalve stresser op. En god western hest er nok mindst lige så veltrænet som dressur - det vi laver ser bare mere blæret ud...

    Ridning er en dyr hobby.
    Men hey, vi er fornuftige! Rider du er der ikke råd til stoffer!


  • #15   22. jun 2020 Super sejt og knæk og bræk med ridningen.

    Dengang jeg var gardehusar, havde cirka en tredjedel af delingen ikke prøvet at sidde på en hest før den første rideprøve.

    Efter tre måneder red alle eskorte.

    Man kan blive god til alt hvad man øver sig på.


  • #16   27. jun 2020 Da jeg begyndte at ride var jeg uenig i ridestilen på rideskolerne omkring mig så jeg tror kun der gik nogle måneder eller et halvt år også søgte jeg part.
    Jeg fandt en herinde som gav mig ene undervisning som en del af part delen og det gav rigtig meget på kort tid, pludselig blev det meget mere nørdet.


Kommentér på:
Unge mænd søger hjælp til ridning

Annonce