{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Mette  N
Mette N
Tilmeldt:
14. okt 2019
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 2

Ridebane 20x40 {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Hvilken bund er den absolut bedste, til ridebane udendørs. Må ikke blive glat om vinteren, så vidt muligt.

Jeg har hørt gummi granulat skulle være super, men bliver den ikke glat?

Vil ikke have flis eller muslingeskaller.

Høre gerne jeres erfaringer ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridebane 20x40
  • #1   21. jun 2020 Du skal starte med at kontakte din kommune og få godkendelse til at anlægge en ridebane.
    Og så skal du sætte dig ind i, hvad du må og hvad du ikke må.

    Og så skal du sætte dig ind i dine jordbundsforhold - og hvor jorden er tør og hvor den er våd, mv.
    Er dræn nice to have eller need to have??

    Hvad er dit budget?

    I min kommune er gummigranulat fx forbudt på udendørs baner - så her er det forskellige former for sand, muslingeskaller og flis der vist er tilbage.

    ...
    I 2021 laver jeg nok ridebane.
    Det er højeste punkt på marken.
    Der er allerede dræn i marken.
    Jeg regner med at kunne nøjes med at fjerne græstørv og sprede muslingeskaller.
    Er muslingeskaller horribelt dyrt, bliver det vasket sand.


  • Mette  N
    Mette N Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 12 Emner: 2 Svar: 2
    #2   21. jun 2020 Vi ved godt hvad vi må og ikke må. Samt hvor jorden er mere tør samt våd. Selvf. Skal der anlægges dræn.

    Vi ved Bare intet om hvilken bund Der er bedst at anlægge.


  • #3   21. jun 2020 Det afhænger vist en del af lokale jordforhold.
    Bladr de gamle debattråde på Hestenettet.dk igennem.
    Der får du førstehåndserfaringer.

    ... Jeg synes også at det er pivsvært at læse op på hvad der er bedst hvor og hvornår, da de fleste hjemmesider om ridebaner er lavet af entreprenører som gerne vil sælge den dyre løsning (og det har jeg sgu ikke tænkt mig at betale)...


  • #4   21. jun 2020 Godt I har styr på hvad I må og ikke må allerede smiley

    I min kommune må jeg nemlig ikke have gummigranulat e.l., ikke have Hvidt hegn, og ikke have lys på banen smiley

    Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at kører ud og prøve baner med fx gummigranulat af - du kan spørge leverandøren om de har en bane i nærheden, hvor du evt må besøge og prøveride banen. Ofte har flere af de større ridecentre forskellig slags bund, så kan du hører om du må betale for et prøveridt.

    Mvh Charlotte


  • #5   21. jun 2020 Chalotte M: det var godt nok mange ting, som du ikke må smiley Hvordan kan det være der ikke må være lys m.m. ? Vidste ikke at kommuner også måtte forbyde lys m.m.

  • #6   21. jun 2020 Uhhhh der er sørme mange regler mht bygning af en ridebane - der er regler for hvordan den skal reetableres til græsområde, når jeg en gang ikke vil bruge den længere. Regler for om den må bruges til udlejning osv.

    Regler mht lys er fordi man ikke ønsker “lys forurening” af nattelandskabet.

    Regler for udlejning, fordi man så kan forvente øget trafik til/fra ejendommen og derved nærliggende veje.

    Hvidt hegn spurgte jeg ikke ind til - jeg ville have brunt alligevel smiley

    Vi var interesseret i at lave en 20x60 bane, men skulle i så fald have påfyldt jord og etableret højere terræn, og så krævede den en masse godkendelse af det jord som skulle hældes på for at undgå forurening. Så vi nøjedes med 20x40.

    Der er såmænd megen hygge i at få godkendt ting hos kommunen - fx skal man have godkendt at rive en gammel bygning ned, og man skal dokumenterer hvor de gamle asbestplader er blevet afleveret m.m.

    Jeg tror ikke en gang jeg bor i en “slem” kommune smiley Og jeg er heldig ikke at bo i nærheden af naturområder § 3 eller hvad de nu hedder, for så kan du slet ikke få godkendt læskure eller ridebaner uden stort bøvl med Naturfredningsforeningen og kommunen.

    Mvh Charlotte


  • #7   23. jun 2020 Fiberbund er efter min mening det bedste. Super god fjedrende (jeg er primært springrytter), som virkelig kan mærkes under sadlen.

Kommentér på:
Ridebane 20x40

Annonce