{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Isåning og brakpudsning af gammel fold {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg vil lige slå et slag for at brakpudse ens marker. smiley

I vinters var det jo mega vådt, og det gjorde at mine tre krikkedyr mildest talt pløjede folden op i leg - folden er 6000 kvm, så nogle steder var der lidt tilbage af det gamle græs.

Da jeg ikke lige kunne overskue at omlægge marken korrekt med nedvisning, pløjning, isåning, og så ingen heste på i 1 år - så lavede kæresten og jeg en “midt imellem løsning”. smiley
I april røg hestene på sommerfold, og så blev vinterfolden “striglet” med en markharve - tak for godt naboskab smiley

Herefter købte jeg en så-/gødningsspreder til min havetraktor, og afsted det gik med 24 kg græsfrø smiley
Tromle med megastor tromle med naboens traktor - tak igen smiley

Og herefter kiggede jeg så langt efter både varme og regn smiley

Op kom myriader af brændenælder, smørblomst og tidsler smiley

Og så kom mor’s nyindkøbte brakpudser til havetraktoren frem og til sin ret smiley
Nu har jeg to gange pudset min vinterfold, og for hver gang tager græsset mere og mere over smiley

Brakpudseren bruges også på min sommerfold, som i år er inddelt i Pinot’s vandrespor, og så 3 inderfolde - dvs at hver inderfold får 14 dages fred, og jeg har så givet gødning en enkelt gang, og så brakpudset de øer af græs de ikke gider at æde, samt de smørblomst og andet småukrudt der dukkede op - igen med stor succes, og med godt græs på foldene konstant smiley

Den brugte brakpudser vi har købt til vores havetraktor kostede 6000 kr, og ellers har jeg tidligere lokket en ven til at brakpudse en gang i løbet af sommeren. Men det fungerer rigtig godt selv lige at kunne smutte hen over folden før regn e.l.

Her min vinterfold i april smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Isåning og brakpudsning af gammel fold
  • #1   16. jul 2020 Og her vinterfolden i går i midt juli

    profilbillede
  • #2   16. jul 2020 Det ser godt ud

  • #3   16. jul 2020 Jeg er igang med præcis samme projekt bare i en mindre skala ?? Vi overtog nemlig en græsplæne der bestod af ukrudt da vi flyttede ind i vores hus sidste år smiley
    så jeg er også i gang med projekt få en græsplæne igen ??


  • #4   16. jul 2020 Græsplæne til hus, så ville jeg give kalk og gøde - og så slå hver 3 dage, så skal den nok blive pæn smiley

    Mvh Charlotte


  • #5   28. jul 2020 Rigtigt godt arbejde, godt landmandsskab smiley

    Du kan sprøjte bladukrudt i græs med Ariane FG S 2,5-3,5 liter pr. hektar i foråret. Dog ødelægges udlæg med kløver, lucerne eller anden bælgsæd.

    30 gr. Harmony 50 SX tager brandbæger, brændenælder og skræpper også smiley


  • #6   28. jul 2020 Hej Ann c - jeg er så meget “spelt-mor” overfor mine heste, at jeg helst vil kører det så vidt muligt uden kemi, hvis det kan lade sig gøre med brakpudsningen smiley

    Ind til videre ser det rigtig godt ud på alle folde - især brændenælder, skræpper og tidsler synes det er hårdt at blive slået. Jeg er i tvivl mht smørblomst - når de slåes forsvinder blomster jo, men formoder at planten bliver.
    Har også med held fået ryddet ud i nogle padderokke i et hjørne af vinterfolden, hvor græsset har kvalt dem.

    Brandbæger er jeg mega heldig ikke at have. Har spottet en i en grøftekant 300 meter væk fra min folden, og den skal jeg lige ud og hive op - vil så nødig have det l... ind på mine folde - og heldigvis er mine landmænd rundt om os også hidsig overfor brandbæger på både græsmarker, sletmarker og i deres afgrøder.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Isåning og brakpudsning af gammel fold

Annonce