{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Foder overvægtig/optimal vægt? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Sagen er den jeg har købt mig en dejlig vallak. Han er 10 år, 135 høj blanding af islænder/fjordhest - så han er af kraftig type.
(billeder kan ses på min profil under Odin)

Han er pænt overvægtig for tiden (vægt målebånd siger en kampvægt på 490 kg) smiley
(han skal i træning, og have minimum af foder/græs osv osv, men han skal også have så han er dækket ordenligt ind.)

- Mit spørgsmål lyder på om man skal give vitaminer/mineraler/foder osv til nuværende overvægt, eller til hans optimale vægt?

Og hvordan ville i træne en så overvægtig hest uden at belaste ham for meget? Han er før mig blevet brugt til ride fysioterapi hest plus en smule ture, og har derfor ikke lavet det helt vilde.


Tak på forhånd smiley


Kommentarer på:  Foder overvægtig/optimal vægt?
  • #1   21. jul 2020 Giv efter ideal vægt - med mindre du vil bedøve, give antibiotika, mv.

    Jeg havde gået ture for hånd eller redet skridtture, hvis kondien var meget dårlig.


  • #2   21. jul 2020 Han får også efter ideal vægt nu - vidste bare ikke om han egentlig skulle have efter hans nuværende vægt (:

    Prøver at forbygge alle slags følgesygdomme og derfor jeg lige ville vide mig sikker (:


  • #3   21. jul 2020 I forhold til træning, så ville jeg nok bare mærke efter. En masse skridt og så en smule trav fordelt på turen og så langsomt sætte mere trav og galop ind. Derudover er bakker og bomtræning godt for musklerne. Evt vandtræning, hvis I har vand i nærheden smiley

  • #4   21. jul 2020 vi skridtede en god tur igår på 7 km i bakket terræn - og det vil vi self fortsætte med så han også kan få opbygget en masse muskulatur (:
    Han var sjovt nok ikke svedig eller "træt" så helt dårlig form er han ikke i smiley

    Vi går også en masse ture, og alt er stadig meget nyt for ham, men han virker til at være super tilfreds med at være mere i hænder og få brugt kroppen smiley

    Bom træning vil vi også få trænet når jeg lige finder nogle bomme - opstaldnings stedet har desværre ikke nogle, men jeg kan da heldigvis finde altanartiver til bomme smiley

    Vandtræning var en mega god ide, vi har en "badesø" som hestene gerne må være i, så kunne være jeg skulle skridte ham derned engang smiley


  • #5   21. jul 2020 Mineral Cubes fra Blue Hors med 8 stk så er en pony dækket ind og de er super gode til et vægttab. smiley

    Min egen hest blev forfangen og måtte kun få 3 stk i 14 dage (derefter 10 stk.) og 2 kg hø 3 gang om dagen og hun har tapt sig en hel del.

    Så det er bare at prøve smiley


  • #6   21. jul 2020 Alt efter om han er vandt til at lave noget så er det bare masser af skridtture, er kondi til det så lig noget trav ind, men i flere små intervaller.

    og god idé med Vand træning, men start stille ud med at gå i lavt vand og så øg gradvist som han får muskler og kondi, går du i for dybt vand kan det skade sener frem for at styrke dem smiley


Kommentér på:
Foder overvægtig/optimal vægt?

Annonce