{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.213 visninger | Oprettet:

Motivere klubmedlemmer til arbejdsdag? {{forumTopicSubject}}

Nogle gange er det bare sundt med andre input. Det har vi brug for her.
Jeg sidder i bestyrelsen i den lokale rideklub, og vores klub er meget i forfald. Vi forsøger flere gange årligt at motivere medlemmer og opstaldere til at hjælpe til ved arbejdsdage op til stævner mm. så klubben bare ser ok præsentabel ud...

Vi står pt overfor at afholde væres første distriktstævne, og skal derfor give klubben en ordentlig overhaling. Denne gang har vi lavet arbejdsdagen ud fra en meningsmåling, hvor der er 5 forskellige datoer at vælge i mellem. På den dag med flest tilmeldinger er der 7(!!!) smiley Heraf er 5 af dem bestyrelsesmedlemmer og resten klubmedlemmer. 1 af dem opstalder.

Hvordan dælen motiverer vi folk til at deltage? smiley
Vi har afslutningsvis spisning hver gang, hvor der er pizza eller grillmad, alt efter stemning og vejr...
Vi savner især at opstalderne, der bruger faciliteter dagligt, ville hjælpe til med at holde det hele pænt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motivere klubmedlemmer til arbejdsdag?
  • #1   24. jul 2020 Der skal selvfølgelig siges, at det er en del af at være medlem/opstalder, og kan man ikke deltage, så kan man ikke være der på andre tidspunkter. Sådan var det når vi høstede mit gamle sted. Kunne man ikke deltage, så kunne man ikke være opstaldet. Så nemt var det ligesom smiley

  • #2   24. jul 2020 Hippie
    Gid vi kunne sige det sådan! Men desværre er ejer/staldejer af stedet og klubben ikke sammenhængende. Tværtimod. Vi lejer os ind som klub. På den anden side, så kunne stedet ikke rende rundt uden klub, da vi betaler rigtig mange penge for at være der.
    Jeg synes bare det er så nemt for opstalderne af kritisere og komme med forslag - men når der endelig skal laves nogen, så det altid de samme 5-10 personer der er der smiley
    Ved godt det ferie osv. men det er jo sådan her hver gang...


  • #3   24. jul 2020 man kan give en "bøde" til dem, der ikke hjælper til. Eller en opgave/ansvarsområde de skal løse en anden dag, hvis de ikke har mulighed for at deltage i arbejdsdag.
    Hos os skal alle, der stiller op til stævne hjælpe til ellers er der kontant afregning


  • #4   24. jul 2020 Min første tanke var, hvis de ikke gider hjælpe, må i jo betale jer fra det og så må den pris falde på dem der ikke vil være med.

  • #5   24. jul 2020 ved i nogle klubber, får opstaldere der ikke hjælper en bøde, eller en opgave der skal være løst til en givent tidspunkt..
    måske sæt en seddel op med opgaver hvor folk kan skrive sig op, hvis de ikke vil komme til arbejdsdagen, med en dato frist, og indføre en bøde eller besked om at hjælper folk ikke må opstaldningsprisen stige, så det kan hænge sammen.
    på den sidste rideklub jeg var medlem af, skulle ALLE opstaldere udføre en opgave inden et stævne, der blev hængt en liste op, både med opgaver, og en arbejdsdag, og kom man ikke den dag skulle man udføre en opgave, inden dette blev indført blev der vist talt med store bogstaver for opstalderne, for hvis ikke der blev hjulpet til, blev der heller ikke afholdt stævner


  • #6   24. jul 2020 Så kan man jo sige til klubmedlemmer, at de ikke kan være medlemmer, hvis de ikke hjælper til smiley

  • #7   24. jul 2020 Er det fordi de ikke kan, eller ikke vil??
    Eller, forstår de ikke at det er nødvendigt at bidrage?

    Jeg har fx skæve arbejdstider og hvis jeg skal på arbejde, så er det altså det jeg skal.
    På mit nuværende job er det kun i begrænset omfang at jeg fx kan bytte arbejdsdage.

    Hvis folk på staldmøder giver udtryk for, at x skal fixes, så ville jeg da sige "jatak" og tage dem på ordet.
    Hvem vil have malet bomme. Ok, dit navn er på den opgave.
    Kalkes stald? Okey, dit navn er der.
    -og så er deadline den weekend, hvor der er arbejdsweekend.

    ...
    Jeg synes faktisk godt, at folk må betale sig fra det.
    De skal bare vide præcis hvor skidedyrt det er, at betale sig fra det.
    En af mine venner ville gerne have malet vindskeder på sit hus og yderside af garage.
    Tilbud fra 70.000-100.000 - så han har købt en ny stige i stedet.
    Regn ud hvad det koster pr næse at betale en altmuligmand for at gøre det. Og så sig, at de gerne må betale deres andel og holde fri...
    Det er pissedyrt at holde hest, hvis man ikke kan selv. Og pissedyrt at skabe rammer for at holde hest.

    ...
    Men helt grundlæggende, så er det noget med den gamle andelstanke, solidaritet og et spark i røven.
    Hvis de ikke deltager, så siger de jo også at SÅ vigtigt er det ikke at ændre på noget...

    ...
    Hvis der er opstaldere som i svær grad ikke løfter en finger - heller ikke i dagligdagen, så ville jeg nok overveje at smide dem ud.
    I nævner at stedet er i forfald - sæt ellers alternativ imellem huslejestigning eller aktivitet.
    Bom!


  • #8   24. jul 2020 Min far kørte gokart en periode, og det var simpelthen genialt med deres arbejdsdage. De tog 500 kr. ekstra i gebyr pr. år, (evt. i medlemsskab el. indlagt på anden måde), og disse fik man tilbage, hvis man deltog i en arbejdsdag, (fordelt ud på de 2 arbejdsdage om året, de havde = 500 kr. pr. arbejdsdag/weekend). Deltog man ikke, så var der ekstra penge i kassen, og deltog man, så fik man pengene retur smiley Det fungerede mega godt smiley

  • #9   24. jul 2020 I den klub jeg er i optjener man "hjælpertimer". Eks skal man have min 7 timer i løbet af året for, at må deltage i klubmesterskab, championat osv. Og kan man ikke de dage der er officielle arbejdsdage, så aftaler man med fx formanden, at man maler et spring, slår græs etc en anden dag når man alligevel er der, og så får man også hjælpertimer for det. Det fungerer virkelig super godt.
    Jeg har også set klubber have gode sponsorgaver, som der blevet trukket lod om i blandt alle hjælpere ved hvert stævne.


  • #10   24. jul 2020 Så er der vist kun en ting at gøre, indhente tilbud fra en lokal altmuligmand og gøre opmærksom på, på et stort opslag, at opstaldningen vil stige med xxx kr pr næstkommende mrd for dem, der ikke vil deltage i fælles istandsættelse, da den altmuligmand koster x000 kr. Fremadrettet kan det være en del af opstaldnings kontrakten, at der SKAL ydes xx timer til fælles vedligehold. Nogen skal bare ha det skåret ud i pap. Nogen vil nok finde et andet sted, men hvis de alligevel ikke ønsker fællesskabet, så er i jo også bedre stillet uden dem. Hvis der så er nogle stykke med dårligt helbred, der ikke kan deltage, kan de udnævnes til kage/kaffe bringere på fælles dagen.
    Dem der påpeger fejl og mangler udnævnes straks til, at stå for udbedringen. Om det er græs der skal slåes, eller spring, der skal males.
    Den med depositummet på 500kr pr år eller mere, er også en go ide da de fleste godt kan afse en dag til fælles vedlighold for at få 500 kr igen.
    Eller bare et fast beløb ud over opstaldningen på eks 100 kr pr mrd på hest. Så er der til maling osv. Evt en altmuligmand en dag.


  • #11   25. jul 2020 Lav et krav når man er medlem at klubben.
    Medlemmer skal deltage i x antal arbejdsdage om året. Kan medlemmet ikke deltage kan man sende en anden person i sit navn, eller betale xxx,- pr gang man ikke møder op i 'straf'.
    Det er alt for irriterende at stå med opstaldere der ikke deltager i arbejdsdage. Arbejdsopgaverne bliver jo ikke just mindre af at andre dukker op. Husker tydeligt da jeg stod på en rideskole hvor det konsekvent var de samme få der dukkede op når der skulle laves noget.

    Man kunne eventuelt også vælge at gøre noget socialt ud af det - afslut jeres arbejdsdag med pølser på grillen? Det kunne være det tiltrak mere hvis det ikke kun var sure tjanser smiley


  • #12   25. jul 2020 I min gamle klub var det en regel, at man som pensionær/klubmedlem hjalp til arbejdsdage - kunne man ikke dén dag, fik man lov at vælge en opgave man ville løse til en bestemt deadline. Oftest lå arbejdsdagene altid når jeg havde weekendvagt - og man bliver jo dødsens træt af, at have en hel stald alene i en weekend + mange heste at ride. Men jeg hjalp personligt altid til alligevel. Vi startede altid med Rundstykker og sluttede med pizza - på klubbens regning. Det var altid skide hyggeligt, også selvom man SKULLE hjælpe til. Hjalp man ikke, begyndte de tilsidst at udstede bøder.
    I min nuværende klub vil jeg også hjælpe til. Selvfølgelig er der arbejdsdag i min weekend, her d. 22 - og jeg har da skrevet mit navn på sedlen og tilføjet at jeg hjælper til imellem staldopgaverne. Jeg ønsker, ligeså vel som de andre, at stedet bliver fikset op og vi kan tiltrække kunder og arrangementer igen, men det sker altså kun hvis stedet bliver opdateret!
    I øjeblikket er der på vores tilmeldingsliste også kun 3: mig og 2x bestyrelsesmedlemmer... Her er det min første arbejdsdag, så er spændt på hvor mange der dukker op...

    Synes det er utroligt, at man ikke finder det som almen pli at hjælpe til - kan man ikke på den udmeldte dag, så kan man tilbyde som hjælp en anden dag! Alle må da være interesserede i, at få klubben til at fremstå flot, så det også er et rart sted at være...


  • #13   25. jul 2020 Jeg havde evt lavet et opslag og sat op med netop de tanker du har. At det er i forfald, at det er frustrerende at der ikke er særlig mange der vil hjælpe med at jeres rideklub kan blive ordnet. Hvilke konsekvenser det vil have hvis det fortsætter sådan....

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   25. jul 2020 Jeg har observeret en fællesnævner, som går igen i flere klubber, og ved i flere forskellige sportsgrene

    - nemlig at de klubber med flest fremmødte til arbejdsdage, også er de klubber hvor bestyrelsen er på højde med klubbens resterende medlemmer, de klubber hvor medlemmerne bliver værdsat, og anerkendt, samt de klubber hvor der er mindst personlige problemer.

    Jeg kender ingen klubber hvor "bøde-reglen" har en reel effekt, tvært imod.

    Men jeg har oplevet at det har givet rigtig meget pote at bestyrelsen har kigget indad, og set på motivation gennem hele året, og ikke kun til arbejdsdage.

    Vi kan have en indre motivation - hvor vi er motiverede til at gøre noget. Også kan vi have en ydre motivation - hvor vi bliver motiverede til at gøre noget.

    I skal fange folks indre motivation, ved at arbejde ud fra en års plan, der gør at folk gerne vil hjælpe, fordi at jeres klub er den bedste i hele verden, og fordi at man bare vil gøre alt for sin klub - for så er motivationen nemlig Ved varende, og ikke kun her og nu.


  • #16   27. jul 2020 Det lyder som om, at sammenholdet på stedet lider.
    For hvis der er et godt sammenhold, vil man typisk osse være interesseret i stedet og være samen med de andre - sån var det hvert fald da jeg var i klub.

    Når jeg hør forfald, så opgiver jeg nærmest der, jeg har stået sån et sted, hvor mug og svamp var alle steder.
    Ingen vedligehold til dagligt
    Arbejdsdage var nogle underligt noget, enten blev det meldt ud 3 dage før, eller i 14 dage før, men i sommerferien.

    Men op til stævnerne, ka man sige, hjælp før stævne, ellers ingen start, eller under stævne.

    Jeg har selv valgt klub fra i mange år, dog ikke lige derfor.

    Men jeg tror måske sammenholdet ka være problemet.

    Men man kan osse sige, ingen vedligehold/pæn klub, ingen stævner og så ingen penge i kassen til nyt,
    Ergo mere forfald og så nok ingen klub meget længere, ingen gider jo blive ved


  • #17   27. jul 2020 Vi har en liste til at hænge over opgaver, der skal laves. Så kan de lige krydses af.

    Men vi har samme udfordring, mange af vores medlemmer bruger jo 'bare' medlemskabet til at melde til stævner... Og det er også ok, det giver en masse penge i klubkassen. Jeg forstår skam sagtens, at de ikke har lyst til at komme, når de ikke er brugere af stedet. Men jeg synes også godt, at de måtte deltage i arbejdet, når de jo tilmelder sig stævnerne.

    Men det dur heller ikke, at alting skal laves på en 'arbejdsdag', har jeg fundet ud af. Sådan noget med ukrudt, det skal bare sprøjtes, det skal der bare slet ikke bruges tid på at luge rundt i på en arbejdsdag, for det gider folk ikke.

    Og hvis det er en arbejdsdag ifm. et stævne, så skal der laves ting, der relaterer sig til stævnet. Så skal det ikke være den dag, der skal flyttes mødding og laves hegn på sommergræsfolden. De faciliteter man lejer dig ind i, skal være i orden, især hvis det er noget man betaler for, så klubben tager sig af klub-aktiviteter omkring stævneafholdelse.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #18   27. jul 2020 Til islænder stævner har jeg da set de bare skriver folk på en given ting og så må man selv sørge for at bytte.
    Ledvogter dommersekretær cafe osv
    Så alle der er tilmeldt stævnet får en opgave.
    Syntes det er for nemt at betale sig fra det, hvem skal så gøre det ?
    Nogen mennesker får ikke skrevet sig på men har nemmere ved at få en opgave som de så skal løse indenfor en given tid


Kommentér på:
Motivere klubmedlemmer til arbejdsdag?

Annonce