{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
906 visninger | Oprettet:

Flette man til stævne? {{forumTopicSubject}}

Jeg var skriver til stævne i hår , og en af dommerne kommenterede på en rytter, som ikke havde flettet manen på hesten.
Men er det ikke fjernet fra reglement, så det er valgfrit?
Har gennemlæst reglementer, men kan ikke finde det noget sted, så det kan vel ikke være et krav? Er det bare fordi "sådan gør man"? Ingen af de andre dommere kommenterede på uflettede heste....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flette man til stævne?
  • #1   31. aug 2020 Det er ikke et krav nej smiley

  • #2   31. aug 2020 Det er ikke et krav, men for at kunne dømme hestens holdning ordentligt, er det langt det nemmeste hvis manen er flettet op (hvis vi snakker en stritman eller kort man betyder det nu næppe det store).
    Og så synes jeg personligt, at en flettet hest (og rytter) udstråler at man har gjort sig umage og faktisk gider være til stede ved stævnet. Hvis jeg var dommer ville jeg nok også kommentere det. Ikke trække ned på det, med mindre det var umuligt at se halsen, men kommentere det smiley


  • #3   31. aug 2020 Det er som skrevet ikke et krav at hesten er flettet, ligesom det heller ikke er et krav at rytteren har håret sat op. Hvis der ikke er dømt ned grundet hesten ikke er flettet, men bare en kommentar, så sig pyt..




  • #4   31. aug 2020 Nej, det er ikke et reglementeret krav at hesten er flettet - eller at rytteren har sat håret op - eller at man holder sig til diskrete farver på udstyret.

    MEN... hvis jeg holder fest, og har inviteret gæster, lavet dejlig mad, købt gode vine, dækket fint bord og er trukket i mit bedste tøj - så har jeg det sgu lidt stramt med, at mine gæster møder i overalls, kasket og arbejdsstøvler smiley

    Der er noget signalværdi i, at man gør sig umage, og at man trækker i stiveste puds til lejligheden. Det fortæller, at det her har jeg glædet mig til, og at jeg sætter pris på arrangementet.

    Det er nemlig ikke nogen selvfølge, at man kan starte stævner - det kræver en bunke planlægning og benarbejde, sædvanligvis fra frivillige kræfter, som bruger deres dyrebare fritid på det. Den fritid, som vi andre bruger på at ride vore heste eller sidde i sofaen med benene oppe og se TV (eller være på HG). Dén arbejdsindsats kan vi godt anerkende ved at bruge en times tid på at pynte hesten og os selv, så vi kan tage os godt ud, når vi kommer til festen (stævnet).


  • #5   1. sep 2020 mimre.....det behøver du ikke belære mig om - jeg er med til at arrangere de her stævner ( med 170 startende)

    Det undrede mig bare, at dommeren bemærkede det, fordi ingen af de andre dommere, der dømte de dag, sagde noget om uflettede heste


  • #6   1. sep 2020 Jeg er enig med Minre.
    Fester er mest festlige, hvis man gør lidt ud af det.

    Dommeren har lov til at kommentere - skik følge eller land fly.


  • #7   1. sep 2020 Chastine - det var heller ikke for at belære dig, beklager hvis det så sådan ud smiley

    Og ja, dommeren er i sin gode ret til at kommentere på det, og jeg synes faktisk at det er fint, at han/hun gør det. Selvom det ikke er et kæmpestort stævne, så bør man stadig gøre sig umage smiley


  • #8   5. sep 2020 Det er ikke et krav at have flettet man. Men det er der nogen der mener at man skal, da dommeren helst skal kunne se hestens hals/nakke, især under dressur, men da det ikke står i reglermentet er det ikke et krav.
    Jeg kender en dame som har redet dressur stævne, uden flettet man, uden der har været nogle problemer smiley


Kommentér på:
Flette man til stævne?

Annonce