{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
657 visninger | Oprettet:

Tilvænning af foder {{forumTopicSubject}}

Jeg skal hente min nye pony på søndag.
Den går på døgn fold med græs og har ikke fået hø eller foder i nogle måneder.

Når jeg henter den på søndag kommer den til at skulle stå i boks på træpiller. Den vil nok være på fold omkring 7 timer om dagen.

Jeg har fået lavet foderplan til den fra equsana, men da den jo ikke har fået foder i noget tid er jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg får den startet op bedst muligt?

Nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg lige skal bære mig ad? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilvænning af foder
  • #1   3. sep 2020 Jeg ville kontakte Equsana for at få ordentlig vejledning. Jeg var i dialog med Amequ da jeg skiftede min nye hest over på deres produkter, som de rådede mig til at skifte over en måned. At jeg så nu har måttet køre ham retur på Saracen, er så hvad det er..

    Så send dem en mail og hør hvad de råder dig til smiley


  • #2   4. sep 2020 Jeg havde græs ude - det er den jo vant til.
    Hvis muligt ville jeg give hø indenfor. Det kan man ofte starte op fra den ene dag til den anden.
    Wrap kan slå hestemaver i udu.

    Når de andre får krybbefoder, så start med en håndfuld pr måltid og æg dosis ca hver tredje, indtil du er på ønsket dosis.

    Hvis du skal bruge wrap og kender sælger, så spørg om du må aflevere lidt wrap og du må /de vil servere lidt wrap i de sidste dage.

    ...
    Men, i virkeligheden er skifte af ejer en markant ændring af alt for en hest. Venner på folden, foder, alt.
    Og det er bare svært at ændre på. Det ER et kæmpe skifte.


  • #3   4. sep 2020 Det er nemlig et kæmpe skift, og derfor vil jeg også gerne gøre det så skånsomt som muligt for ham, så vi kan få den bedste start sammen. smiley

    Han skal bare have hø ved siden af det andet foder. smiley


  • #4   4. sep 2020 Grovfoder kan du lave en tilvænning over tid, ved at fodre lidt med det ude i indhegningen inden indbinding.

    Kraftfoder trapper du bare op når du har bundet ind.

    Set fra mikroorganismerne i stortarmens side, så er tilvænning til grovfoderet det vigtigste. Du går fra afgræsning, hvor hesten æder græs med en høj fordøjelighed til hø/wrap, hvor fordøjeligheden er meget lavere. Modsat har mikroorganismerne ikke behov for så lang tid til at omstille sig til omsætning af kraftfodermidler.



Kommentér på:
Tilvænning af foder

Annonce