{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.708 visninger | Oprettet:

Træpille boks, vedligeholdelse hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hjææælp..

Jeg er ny i træpille verden!
Startede boksen op i søndags, men jeg er så forvirret over hvordan jeg skal holde den ved lige.

Jeg har indtil videre fjernet klatter hver dag. Han er lidt af et svin i boksen og vil tro han tisser midt i boksen.

Jeg har fået fortalt at man helst ikke må stikke i bunden, men synes også den allerede nu begynder at lugte når jeg kommer om morgenen inden jeg ordner boksen.

Skal jeg fortsætte som jeg gør nu og kun fjerne pletter, eller skal jeg gøre andet? Kan se der er nogen der fjerner våde pletter. Hvordan gør i det, når han nu tisser midt i boksen.

Åh så meget forvirring smiley


Kommentarer på:  Træpille boks, vedligeholdelse hvordan?
  • #1   11. sep 2020 Jeg har altid rystet hel bunden igennem, hver dag, hvis nødvendigt og fjernet vådt og klatter.
    Men min hest var også et værre svin, han kartede rundt og fik spredt sit gødning i hele boksen og begravet meget af det.

    Andre kan nøjes med at fjerne klatter og vådt.
    Det våde fjerner du ved at grave det op, og så dækker du hullet til med ren bund, bagefter.


  • #2   11. sep 2020 Min er også desværre lidt et svin i sin boks , ham tisser altid det samme sted lige i midten og så stamper han boksen så den nemt bliver hård .
    Jeg fjerner pærer og div hver dag og så 2 gange om ugen fjerner jeg den våde tis plet som er rimlig stor og vender hele boksen , jeg bruger flere poser træ piller end min veninde og hun behøver heller ikke vende hendes boks som jeg men sådan er heste jo forskellige . Men det fungere og gøre sådan ved min hest


  • #3   11. sep 2020 Når man starter op, så skal der bruges usandsynligt mange træpiller.
    Mindst 1 sæk pr kvadratmeter, gerne mere.

    Når du muger, så brug en greb der er beregnet til det. "Sigt" det snavsede bund med grebene ved at tage en greb snavset bund, ryst forsigtigt.
    Pøller og snavset hø burde blive læggende i greben, træpiller falde imellem tænderne.

    Hvis der er RIGELIGT med træpiller, vil urin blive suget op og fugten blive bundet i træpillerne, der får den klassiske smuldede struktur, når de suger lidt fugt op.
    Hvis der er områder, der direkte føles fugtige ved berøring, så skal det muges bort. Er der rigeligt med træpiller, så burde det ikke være ret meget våd bund, der skal fjernes.

    Lugter det af bæ? Får du muget dagligt? Beklager, det er nødvendigt.
    Lugter det af ammoniak? Det er hesten, der nedbryder protein overskuddet og tisser overskuddet om omdannet til ammoniak. Kig på foderet og reducer protein andelen i foderet, hvis det er muligt.


  • #4   11. sep 2020 Tror det er meget forskelligt, hvad man er til + hvad der fungerer for den enkelte hest. Jeg har prøvet mange ting - jeg har også et bokssvin! Han går i sine egne små hestepærer (så de er overalt), tisser sindssygt meget, og han smadrer sit hø rundt i alt det andet smiley

    Jeg har 5-10 cm. øverst, som jeg ryster igennem - den skal være jævn og blød og luftig smiley De nederste 5-10 cm. er isolering/mere hårdt, og det får lov at ligge - så jeg ryster den ikke op ned til betonen, kun de øverste 5-10 cm. Derfor skraber min hest heller aldrig ned til betonen + det fjedrer godt.

    Det fungerer så fint. Man skal bare sikrer sig, at boksen er jævn - er nogle områder hårde/høje pga. tis, så stikker jeg greben ned og vender det rundt ned til det hårde lag - så kan jeg igen bruge greben til at tage det hårde, (det der før var nederst, men som nu er vendt øverst) og lade den gode bund blive smiley Så står hesten blødt, jævnt og godt isoleret smiley

    For mig har det aldrig virket at vende/ryste hele bunden... så bliver den usammenhængende og meget løs + isolere dårligt og fjedrer ikke nok/tager ikke nok fra smiley


  • #5   11. sep 2020 Da vi startede vores bokse op med træpiller, og vores bokse er 3x4 m, der brugte vi 9 poser a 16 kg , og vi vandede 2 poser af gangen i en trillebør, lod dem stå i ca 20 minutter af gangen, og vi har aldrig haft problemer i vores stald med lugt eller våde bokse.. til vedligehold brugte vi ca 2 poser hver 14 dag og boksen var fin og lys.. det er 2 vallakker jeg tager mit eksempel på..

    Vi har os en opstalders hest i stalden og den er virkelig et boks svin, og hun måtte 1 gang hver 7 dage tømme det våde ud fra midten, og så endevende hele boksen og ryste det løst igen, og så putte 1-2 friske træ piller poser over igen.. for hans boks bliver os mere hård efter 7 dage ...

    Dog forsøger vi pt med Pilestrø... og der er vi specielt spændt på om det bliver godt til ham som er et boks svin smiley


  • #6   11. sep 2020 Jeg kom 10 x 15 kg sække ind + spåner rundt i kanten.
    Jeg fjerner klatter hver dag.

    Han vader rundt i hans egne hestepære, tisser i midten og ja høet ligger til tider også ud i hele boksen.

    Der lugter kraftigt af tis om morgenen, indtil jeg har fjernet klatter og hø. Jeg bruger en greb egnet til det og ryster så det kun er klatter og hø jeg smider væk, tilsidst prøver jeg at gøre bunden så jævn som muligt. Stalden har gennemtræk hele dagen imens de er på fold (ca. 7 - 9 timer). Når han bliver lukket ind igen synes jeg egentlig ikke det lugter sådan rigtig mere.

    Hvis jeg skal fjerne det våde, skal jeg så helt ned til betonet? Eftersom han tisser i midten kunne jeg forestille mig at det er et stort område der er vådt. ??


  • #7   11. sep 2020 Da jeg startede min træpille boks op brugte jeg 30 poser. Min tisser os kun på midten, så jeg fjerner bunden der Ca hver 2 - 3 dag.

  • #8   11. sep 2020 Jeg ryster op i boksen hver dag. Helt ned til bunden og fjerner ALT vådt, plus klatter. Medmindre jeg har travlt, så tager jeg kun klatter og tis uden at vende bunden..

  • #9   11. sep 2020 Guldhesten
    30 posser smiley smiley smiley a 16 kg? Det er en halv palle.
    Er boksen 50 kvm? smiley

    Da min stod i pilleboks, blev den rodet igennem hver dag.
    Han laver racerbane, så meget sku alligevel flyttes på midten igen.
    Han er ikke et svin, hvis bare høet er i net, for fimsen vil ikke spise det, når han har rodet det rundt.
    Han tisser i den ene hjørne, helst, og pøller bagerst, helst.
    Hvis man bedst ka li lys bund, så er træpiller svært, især om vinteren.
    Det kræver en renlig hest og go sortering smiley



  • #10   12. sep 2020 Haha dog ikke. Den er vist 3x4 eller deromkring. Men hvis jeg putter mindre i, skal jeg tømme bunden helt en gang om ugen og starte forfra. Han leger med sit vand og tisser en del. (han er på fold 10-12 timer om vinteren, så det ikke engang fordi han har lidt fold tid). Og så bruger jeg 4 poser træpiller og 2 pakker spåner om måneden Ca. Da bunden var tyndere brugte jeg op til 6 poser træpiller om ugen, for bare at holde den en lille smule pæn.
    Og så har han on/off tynd mave om vinteren. Det hjælper heller ikke ligefrem på en tør bund desværre.


  • #12   12. sep 2020 Guldhesten

    Holy shit.
    Jeg startede en boks lidt mindre, op med 5 poser, var der mere var rodet bare værre.
    Ku klare mig for ca 8 om måneden om vinteren, og mindre jo varmere det blev.
    Bunden blev skrifte ca 3 gange hen over efterår/vinter/forår.

    Nu står han på spåner og jeg muger ikke selv.
    Slipper for støvet og tror egentlig den er nem det meste af tiden.


  • #13   12. sep 2020 Han har sit hø i en halv palleramme, men nogle dage har han smidt det rundt i hele boksen alligevel. Det svinger meget. smiley

    Når i fjerner de våde pletter er det så det helt mørkebrune, eller også det lidt lysebrune?


  • #16   13. sep 2020 Min hest står på træpiller og er VIRKELIG en gris.

    Jeg ryster bund igennem og fjerne klatter hver dag, hvis det er fugtigt et sted fjerner jeg alt det fugtige helt ned til bunden smiley


  • #17   13. sep 2020 Jeg er hele bunden igennem hver dag, hvor der er rigeligt i boksen og fjerner alt beskidt og hørester smiley

Kommentér på:
Træpille boks, vedligeholdelse hvordan?

Annonce