{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mash' holdbarhed efter blandning
  • #1   2. dec 2020 Jeg har ikke haft problemer med, at ha det til at stå fra morgen til aften og heller ikke over nat. Det gør jeg året rundt. Min ene hest, der får det, er så vild med det, at hun smider alle godbidder over kanten og spiser sin mad før hun spiser sine godbidder. Jeg bløder op med det halve vand koldt og kommer da anden halvdel på kogende, lige inden servering. Så her om vinteren får hun varm mad 2 gange dagligt

  • #2   2. dec 2020 Hvad er temperaturen?
    Hvor længe efter tilberedning ville du selv spise fx havregrød opbevaret i den temperatur??



  • #3   2. dec 2020 Det kommer an på, hvad der er for noget mash. Noget af det indeholder levende gærceller, og de har en levetid... Det fremgår vel af emballagen eller leverandørens brugsanvisning. Vær opmærksom på, at det i så fald ikke må overhældes med kogende vand (eller vand med en højere temperatur end 40 grader), for så dræbes gærcellerne. Og det er jo dem man betaler for, så det ville da være synd.

    Når du har hældt koldt vand på, vil jeg sige højest et døgn. Hælder du varmt vand i, skal det ikke stå længere end til det er blevet koldt.


  • #4   2. dec 2020
    Det kommer an på temperaturen.

    Er det frost, så skal det i en flamingokasse så det ikke risikere og fryse. Er det sommer og varmt, skal det stå køligt, så det ikke gære og bliver dårligt ( som alt andet tilberedt mad i varme ).


  • #5   3. dec 2020 Det er i de temperaturer vi har nu.

    Det er hvis jeg ordner stald om eftermiddagen og bare gerne vil lukke ind til aften uden at skulle over og blande mash 1/2 time inden indlukning.

    Så det drejer sig om 3-4 timer opblødt med koldt vand.


  • #6   3. dec 2020 #5
    Det kan jeg ikke forestille mig skulle være et problem.
    Jeg giver min den gamle opblødte græs/hø-piller dagligt og tit smider jeg et par håndfulde mash i for hyggens skyld. Jeg kan sagtens finde på at gøre det klar og hælde vand på fx til sengetid og så give det næste morgen/dag. Jeg bruger koldt vand og det står enten i stalden eller i et opvarmet rum (dog noget under stuetemperatur) uden problemer. Jeg vil faktisk hellere at det står lidt længere og være sikker på at det er opblødt end omvendt.


  • #7   4. dec 2020 Jeg har i rigtig mange år, dagligt foderet med roepiller og masch til natten.
    Jeg ordre stald ca kl 15, der sætter jeg roepiller og masch i blød.
    og det får de serveret som "godnat"menu ca kl 22+
    Nu hvor det er køligt, tager jeg en spand varmt vand med ud i stalden, og kommer lidt i blandingen, dette er ganske populært bland vores heste.

    før brugte jeg masch fra st. hippolyt. nu bruger jeg AVEVEs med elektrolyt


Kommentér på:
Mash' holdbarhed efter blandning

Annonce