{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Anbefaling af stigbøjler og remme :) {{forumTopicSubject}}

Hvilken type stigbøjler og længde på stigremme vil i tænke og/eller anbefale os at købe?

Jeg er en mindre voksen rytter og jeg leder efter nogle stigremme og bøjler.
De skal jo også passe hende pigen jeg deler ponyen med. Hun er cirka 142 cm høj og måske en str. 35/36 i sko. Hvor jeg er 160 cm +/- og en str. 39.
Jeg ville helst at vi kunne nøjes med et sæt bøjler og remme.
Bøjlerne må gerne være forholdsvis skrid sikre, så foden ikke så nemt glider igennem.
Og skal være sorte, grå eller sølv.
Plus må gerne være til en god pris.

Bonus spørgsmål, erfaringer med stigremme med nylon kerne vs. Alm. Læder remme. smiley


Kommentarer på:  Anbefaling af stigbøjler og remme :)
  • #1   16. dec 2020 Jeg er absolut gladest for stigremme med nylon i - dem i rent læder strækker altså bare hullerne, og så har du stigremme der er ret forskellige i længden (jeg står med det problem nu, og jeg har så godt som alle gange stået op uden at bruge bøjlen, men derimod svunget benet over - de bliver bare strukket ved brug også smiley ).
    Jeg har ønsket mig disse, de er ret fine smiley
    https://unicorn-ridesport.dk/shop/144-stigboejler-og-stigremme/13041-cheval-stigremme/

    Af bøjler har jeg HS Bow Balance - de bedste bøjler jeg har haft! De er ikke de billigste, men de er pengene værd!
    https://unicorn-ridesport.dk/shop/144-stigboejler-og-stigremme/16063-hs-bow-balance-/
    De har en bred flade til foden, og så er de vinklet i bøjlen på en sådan måde, at den er nemmere at fange og det er nemmere at holde foden i korrekt position. Derudover er de fleksible i alle tænkelige retninger nærmest, og er derfor rigtig gode hvis man har problemer i ankler/knæ/hofter/ryg - jeg ved mange er utroligt glade for disse bøjler, og som nævnt har jeg dem selv, og er rigtig glad for dem, da jeg netop har problemer med knæene smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   16. dec 2020 Jeg er helt vild med helt almindelig standart (og billige) læder stigeremme, også de sorte letvægt plastik bøjler.

    I burde sagtens kunne finde et sæt stigeremme i begge kan benytte - ellers så lav et par ekstra hul i smiley


  • #3   16. dec 2020 Af stigbøjler er jeg SÅ glad for mine Acavallo Arena ( https://www.lundemoellen.dk/shop/acavallo-arena-alupro-50701p.html?gclid=CjwKCAiA_eb-BRB2EiwAGBnXXu60NBbe2G0t9zBDPKVhWDMg4nhFbL5n8KIV7q3_vjV0skWmQgpvsBoCWqsQAvD_BwE) De er så gode, skridsikre og skønne at ride i - derudover er det sikkerhedsbøjler, hvilket jeg er meget begejstret for smiley
    Jeg har netop indkøbt nye stigremme - med nylonkerne fordi jeg har problemer med, at de giver sig i læderet og bliver skæve, hvilket er super træls når man forsøger, at sidde lige smiley


  • #4   16. dec 2020 Jeg er med på Tjagvads vogn med Arena-bøjlerne. Jeg er afsindig glad for dem!

    Stigremme er hips om hap. Lige pt. er det Webbers (på springsadlen). Der ligger alm., billige læderremme klar til min kommende dressursadel. Ikke af nogen speciel årsag, kun at de var billigst.


  • #5   16. dec 2020 Åh, min barndoms ridelærer var født i...
    Jeg tror at det var 1927...

    Han brugte altid dette trick, nok fra hans skumle garderhusarfortid...
    at strække armen og stikke fingrene (med strakt arm, håndled, fingre) ind ved stigbøjlens hængsel (hvor stigbøjler er fæstnet til sadlen.
    Fører stigremme og stigbøjle strakt langs armen.
    Passer det med, at foden af stigbøjlen netop hviler i armhulen, så passer længden.

    Så.
    Mål ønsket stigbøjles højde.
    Mål din afstand fra armhulens hule til fingerspidser. Stigbøjlen skal foldet kunne nå det stykke.
    Gør det samme med din datter. Så meget skal stigbøjlen kunne kortes ned til.

    Go jagt!


  • #7   17. dec 2020 Personligt synes jeg at de "tunge" stigbøjler er de bedste, fordi det hjælper med at holde ro på foden.
    At jeg så også er så gammeldags at jeg fortrækker læderremme, fordi at de ikke piver (det gør min røvdyre Kieffer remme). Hvis du gør det til en vane at skifte side på remmene 1 gang om måneden, så får du lavet dem "lige skæve".


  • #8   17. dec 2020 Det med at skifte remmene var da super lavpraktisk!
    Den havde jeg ikke tænkt på - tak!


  • #9   17. dec 2020 Dr Who : Jeg endda kommet neglelak på det ene af spænderne, så der ikke er tvivl smiley


  • #10   17. dec 2020 Jeg kan ikke anbefale et specifikt mærke, men jeg kan anbefale at købe remme med en nylonkerne. Nylonekernen modvirker at remmen bliver længere. Og derudover som Karin forslår at det altid en god ide at bytte side på remmene en gang i mellem.

    Derudover er jeg også en stor fortaler for Acavallo Arena stigbøjlerne. De er gode sikkerhedsbøjler, da udløseren sidder på siden og er holdt sammen af en magnet. Derudover så har de et rigtig godt grib og er skridsikre. Og så er jeg stor fan af at de er lidt bredere end normale stigbøjler og dermed giver en bedre støtte.


  • #12   17. dec 2020 Lisette: Nej men hvis man er nød til at stige op fra jorden, så vil der automatisk komme mere vægt i den ene end den anden side.

    Og selvom jeg stiger op fra skammel ligger jeg jo også vægt i den ene stigrem mere end den anden smiley Og så stiger jeg op helt fra jorden fra tid til anden.


  • #13   17. dec 2020 Lisette - ægte læder giver dig, da det er et elastik materiale fra naturens hånd.
    Selv læderet i en sofa skifter form, med tiden.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   17. dec 2020 Jeg har aldrig oplevet læder remme give sig så meget, så det gør stigbøjlerne direkte skæve..

    Hmm, hvad mon det er der gør forskellen?

    Tænker ikke at man kan sammenligne stigebøjle remme med f. Eks. En sofa, da sofaen tit og ofte, bliver mere belastet + er et tynder materiale.


  • #16   17. dec 2020 Mine tudse gamle Passier stigremme, er efter mindst 15 års flittigt brug ca ½ cm forskel på højre og venstre - og jo det kan jeg godt mærke smiley

    Min hest vil meget gerne "invitere" mig til at sidde mere på hans højre side, det betyder at jeg skal være meget opmærksom på mint venstre ben, ved at træde lidt mere ned i bøjlen til venstre, så jo, Lisette og AMT derfor kan det forkomme.
    Derfor bytter jeg rundt.


  • #17   19. dec 2020 Jeg er helt vildt glad for mine Acavallo Arena stigbøjler i farven Charcoal. Farven ligner sort med et skær af sølv, da jeg kunne se du ledte efter noget i de farver. Jeg er helt vild med, at de har riller, så foden ikke skrider rundt, samtidigt med at det er sikkerhedsbøjler smiley
    Stigremme kan jeg desværre ikke svare på smiley Jeg har dertil også hørt godt om Herman Sprenger Bow Balance og efter min ene ridetur i dem, kan jeg også anbefale disse. Dog er jeg lidt skeptisk over sikkerheden ift. mine Acavallo.


Kommentér på:
Anbefaling af stigbøjler og remme :)

Annonce