{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.456 visninger | Oprettet:

Galop sportens generelle diskussion. {{forumTopicSubject}}

Hej hestemennesker! smiley

For et par dage siden så jeg et oplæg på Facebook, der omhandlede galop sporten og deres brug af ekstremt unge heste. I oplægget bliver der forklaret hvorfor det IKKE er usundt for en 2-årig hest, at blive tilredt og brugt i ride sporten/galop sporten.
Hun forklare i oplægget at hvis man f.eks har et barn som i 15 år ikke har prøvet nogen form for fysisk træning, og man lige pludselig beder dem om at løbe ned i den anden ende af en mark med en tung taske på ryggen, så ville de "falde sammen"
(Dette er skrevet ift. at folk ofte mener det er bedre at tilride/ride en hest, når dens krop er fuldt udviklet. Hvilke normalt først er i 6-7 års alderen.)

Hun skriver også at hestens knogler tilpasser sig ift. den aktivitet den udøver. I dette tilfælde galop. Men hun skynder sig også at forklare, at en 2-årig hest selvfølgelig ikke blevet redet på samme niveau, som en hest der er blevet redet i flere år (har mere erfaring som ridehest.)

Jeg kunne desværre ikke linket oplægget heri, men det er Chelsea Schneider der har skrevet det (på Facebook), hvis nogen har lyst til at læse det igennem.

Det er mange forskellige meninger om hvorhvidt man burde tilride heste i 2 års alderen eller ej.
Men jeg vil meget gerne høre jeres mening, da det er noget jeg har tænkt meget over, men ved ikke hvad jeg skal tro?
Hendes oplæg virker ellers meget velformuleret og fakta-baseret... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Galop sportens generelle diskussion.
  • #1   6. jan 2021 Bobbob...

    Det optimale er vel en stille og rolig start, diverse jordarbejde og almen opdragelse, som gerne starter tidligt op, bare kravene øges i takt med at dyrets fysik og psyke er klar.

    Jeg er lidt (meget) træt af debatten om, hvornår dyrene skal rides til - det er da også værd at tage med, hvordan de gøres klar til det??

    Galopheste kan vel sammenlignes med eliteidræt, og det er jo så heller ikke alle børn, der får en ballet karriere...

    ...
    Jeg tænder ikke på ungheste, men jeg ville nok gå efter "western ridning traditionen", hvis jeg fik føl/ungheste .
    Fra det er føl træne opdragelse, tur som håndhest osv, stille og roligt. Så, når tilridning kommer, er dyret klar. Og i form.

    At stå for meget stille er ikke godt for nogen.


  • #3   6. jan 2021 Tager jeg helt fejl når jeg har læst, at de starter første løb som 2 års? Så er de jo altså tilredet som 1,5 års, hvilket er ekstrem tidligt så. Jeg håber jeg tager fejl. Det kan bestemt ikke være sundt for en ung hestekrop. Fuldblod eller ej. De blir jo også gerne pensioneret i en ung alder. Enten pga skader eller pga de er opslidt, ikke længere hurtige nok.
    Desv ses det også i dressuren. Helt unge heste, der er presset ud over grænsen for holdbarhed, som blir pensioneret i 5-6 års alderen. Jeg læste om 2 ungheste, der var overtaget af Nyt Hesteliv for ca 10 år siden. De kunne kun formidles ud til hjem som foldbumser, fordi de var blevet ødelagte i ryggen. De havde super stamtavler. Sørgeligt.


  • #4   6. jan 2021 Nu nævnes westernheste - traditionelt tilrides quarter horses også ofte som 2-års. Mht. vægtbelastning så kan en sadel vel nærmest ikke blive tungere end en westernsadel - og en galopsadel er den letteste model, der findes, vil jeg tro. Hvis man skal sammenligne på den led. Jeg har været vidne til en quarter, der lavede både spins og slides som 3-års. Det er efter min mening en voldsom belastning af så ung en krop.

    Selv tror jeg på, at man gør hesten en tjeneste ved at vente med at ride den, indtil den er mindst 3 år gammel (uanset race). Man kan godt sætte sig op og vænne den til vægt kortvarigt tidligere end det, men jeg synes, at man bør overveje, hvorfor man gør det. Man kan lave så meget andet forberedende arbejde, som også betaler sig i det lange løb.


  • #5   6. jan 2021 SUNSHINE: Det er også sådan, jeg har forstået det - tilrides som 1,5 års og går løb som 2-års.

  • #6   6. jan 2021 #4.
    Jeg har tænkt mig, at lave al mulig diverse træning - og så vente med tilridning til den er klar.
    Hvilket ingen siger to års...

    Western sadler er tunge, men har en helt anden opbygning end "engelske" sadler - tag en western sadel og vend den om.
    Panelerne er måske en halv meter lange, og så et panel på hver side af rygsøjlen, som er måske 40 cm bredt. Og så har man et tykt underlag mellem sadel og hest.
    Western sadler kan IKKE give sig, eller tilpasses. Men passer de til hesten, bliver vægt af sadel / udstyr / rytter fordelt over et meget stort område - og de er opfundet til heste, der skal kunne arbejde 10 timer om dagen.
    Western sadler, der passer, anses for at være behagelige for heste.

    Men, det bryder da med antagelsen om, at 15/20 eller 25% af hestens vægt er en magisk grænse - men de original artikler jeg har set om vægt af rytter versus hestens komfort har uden undtagelse haft elendige metodeafsnit - jeg tror ikke at det evigt gyldige facit er fx om udstyr + rytter vejer en given procentdel af hestens vægt, men måske nærmere om man bruger hesten med respekt for hvad, den er bygget til?


  • #7   6. jan 2021 Dr. Who: Du skrev, at du ville følge westerntraditionen og tage tingene stille og roligt. Og det mener jeg ikke er korrekt. Et fuldvoksent menneske med en sadel på 15 kg. er meget på så ung en hest, også selvom sadlen er tilpasset hesten.
    Dermed ikke sagt, at DU ville tilride en 2-års smiley

    Men det var et sidespring fra galopemnet, sorry!


  • #8   6. jan 2021 Selvfølgelig er det meget vægt.
    Hvis sadlen vejer 15+ kg og mennesket vejer 75, så er vi oppe på knap 100 kg.
    Men - western sadler er bygget til at fordele vægten. Angiveligt er de behagelige for hesten?
    Jeg tror, at der skal tænkes på dem, som at gå med en lækker skindjakke og en massiv rygsæk beregnet til at bære bøger.
    Eller, en moderigtig fjällräven med smalle skulderstropper og medicinsk kompendium er stadig i tasken...
    Og da jeg var studerende gik jeg med læderjakker - fordi de kunne bedre tåle vægten af mine bøger, de fordelte vægten frem for at remme borede sig ind i skuldrene. Og jeg købte ikke en taske, hvis jeg ikke kunne cykle hjem og hente medicinsk kompendium. Var tasken ikke komfortabel med medicin kompendium og noter i, så købte jeg ikke... Det var bredden/ pasform af skulderstropper, der afgjorde alt...

    ...
    Jeg har faktisk stadig ikke fundet original artikler med et ordentligt metodeafsnit, så jeg kan ikke se at vi VED hvad der afgør hvad en hest kan bære - og hvor hurtigt man må gå frem ved tilridning.
    Men, jeg antager, at en god muskulatur og forarbejde er vigtigere end om dyret er fx 3 eller 5 år?


  • #9   6. jan 2021 SUNSHINE OG DOKTOR WHO

    Jeg er ret involveret i galop sporten (jeg har tidligere arbejdet på et galop sted, og jeg har en veninde som tilrider og træner galopheste), og desværre tilrider de hestene "lige" når de fylder 2 år, og så starter den allerede sit første løb som 2,5 år.. Meget sørgeligt, og det kommer jeg ikke til at støtte på nogen måde.

    Jeg synes jo selv at det er okay at lære den 2-årige det grundlæggende ift. opdragelse osv. men tilridningen bør ikke begynde før 3 års alderen.

    Jeg er glad for at i ville komme med jeres meninger! Rart at vide at jeg ikke er den eneste med denne mening smiley


  • #12   7. jan 2021 Jeg synes det er et fremragende emne at tage op til diskussion! Stort cadeau til trådstarter.

    Jeg tror vi skal passe på, at diskussionen ikke bliver for præget af personlige holdninger, snarere end af nogle faglige ræsonnementer. Det jeg egentlig overordnet læser ud af dit oplæg, er emnet holdbarhed. Holdbarhed er i virkeligheden et udtryk for levealder og afgangsårsag, sygdomshistorik og livsydelse, hvis jeg læser det med mine kvægfaglige briller på.

    Og nu kommer jeg til at relatere lidt til malkekøer, for her er målet en kælvningsalder på 24 mdr. i mange besætninger. Altså to år, og med en drægtighedsperiode på 9 mdr. bliver kvien drægtig som 15 mdr. gammel. Når den kælver skal den også have nået 85 % af sin færdigudvoksede størrelse (mål på besætningsniveau). Målet er ikke det samme i alle besætninger, hvormed kælvningsalder kan variere fra 22 - 28 måneder, det afhænger af strategi - især fodring. En fattig fodring med afgræsning hæver kælvningsalderen.

    Når kvien kælver 24 måneder gammel, har 85 % af sin udvoksede størrelse, så vil hun alt andet end lige skulle bruge noget af første laktation på at vokse. De stopper ikke med at vokse, bare fordi de malker. En dagsydelse på 28 liter, som er den gennemsnitlige malkekos ydelse, kan sammenlignes med en galophests daglige energiomsætning til løb.

    Skader forårsaget af en fysisk opslidende belastning i monotome bevægelser kan vi ikke sammenligne. Ej heller skader som følge af traume.

    Vi skal kigge på statistik: levealder, sygdomsregistreringer, ydelse, lemmelidelser m.fl. Ting, som registreres på enkeltdyrsniveau i alle malkekvægbesætninger. Fordi det kan vi sammenligne fra besætning til besætning. Men vi mangler en lignende database for heste. Man vil kunne finde noget på professionelt opdrættede væddeløbsheste, men det giver ikke et generelt billede for andre sportsheste. Det må være vigtigt, at have noget at måle på og sammenligne med. Og så ikke lade privatfolks personlige erfaringer med en kæledyrshest sløre billedet.

    Hos malkekvæg er der ikke en entydig sammenhæng med en lav kælvningsalder og en dårligere holdbarhed, målt på antal leveår. Man er meget opmærksom på, at det er det fysiske miljø, der er afgørende for holdbarheden. Genetik spiller også en rolle, men miljøet betyder 85 % i helheden. Miljø dækker over opvækst, fodring, hygiejne, psykisk miljø, plads, underlag, motion, luft... Alt man kan komme i tanke om, der omgiver dyrene.

    Vi må vel kunne lave en forsigtig konklusion, der siger, at en forudsætning for at hesten kan tages tidligt i brug er, at opvæksten har været optimal. Jo bedre opvækst, fodring, miljø og træning, jo bedre holdbarhed.


  • #13   7. jan 2021 Lisette S

    Det kunne jeg godt forstille mig var sandt. Nogle gange må man tage sig ekstra tid, og personligt vil jeg heller starte op lidt "for sent" end for tidligt smiley
    Det er jo ikke fordi man ikke må lave træning med hesten fra jorden, når den er 2-3-4 år, eller ligge en sadel på, så på den måde kan man jo godt vænne hesten til fysisk træning. Dog synes jeg ikke man skal sætte sig op og ride før man vudere at hesten er klar til det. om det så er 5 år ..


  • #14   7. jan 2021 Ann C.
    Jeg er fuldstændig enig!

    Jeg har ikke nogen gode kilder på mine holdninger - simpelthen fordi jeg savner gode kilder!


  • #16   7. jan 2021 Ann C
    Er helt enig i at man burde lægge personlige holdninger fra sig, og lytte på fakta i stedet, men desværre er det bare harsh reality, at galopheste starter i en alder af 2 (med de første væddeløb) og derefter får nogle seriøse skader. Højdepunktet er 3-4 år, og derefter går det langsomt - hvis ikke brutalt - ned af bakke. En galophest kan nok max. løbe i 4-5 år før kroppen ikke kan klare det mere.
    Hvilke er meget anderledes fra spring heste og dressur heste, som langsomt bliver trænet op til at kunne gå på et bestemt niveau, og derefter ca kan holde i 5-6-7 år på elite-plan før den bliver pensioneret. Selvfølgelig er der også skader hos dressur heste/springheste, da mange af dem på høj plan nok ikke bliver redet helt korrekt, men der er ikke det samme "break down" da spring heste/dressur heste er blevet trænet op til det over flere år, og galop heste bliver trænet i mellem løbende, og bliver tilredt måske 6-8-10 måneder inden deres første løb (Tilredt i starten af de 2 år, og redet de første løb i mellem/slutning af de 2 år). smiley smiley


  • #17   8. jan 2021 Doktor Who
    Nemlig, man mangler simpelthen en database, hvor alt er registreret. Når vi sætter en ko ud, så ved vi lige nøjagtigt hvor mange kilo mælk den har på tælleren, hvornår hun startede sin ko-karriere, alle sygdomme, klovbeskæringer, insemineringer, alt er registrere.

    Hvis man havde samme database over galopheste, hvor man kunne se hvor mange kilometer hesten har løbet, hvornår den startes, skader, og hvad der nu er relevant... Jeg ved godt, de har historik på de løb de har startet, men der er vel forskel på, hvor meget træning hestene får inden?

    Så Lisette S; jeg sammenligner ikke køer og heste som arter, men jeg sammenligner de to produktionsformers forskellige datagrundlag, og på den baggrund ræsonnerer mig frem til spørgsmålet: Er der sammenhæng mellem holdbarhed og ydelse/miljø/genetik? Hos køer er der ingen sammenhæng mellem alder ved første kælvning og holdbarhed, hvis dyret har nået 85 % af udvokset størrelse. Så kan den nemt få 100.000 kg mælk på tælleren på 6-7 laktationer. Opvæksten er her vigtigst, og man kigger på dyrets størrelse/vægt snarere end på fødselsdato.
    Spørgsmålet er så bare, kan man se samme sammenhæng hos galopheste? Eller hvad er det, der går galt, når den holder 3-4 år på væddeløbsbanen. Er træningen for hård, har hesten haft en god nok opvækst, rammes den af uheld, der ikke har noget med løb at gøre?

    Galopheste gør lynkarriere: 3-4 år. Hvad skal der til for at forlænge den? Højere startalder, lavere træningspres, eller har hestene bare et hvis antal kilometer i sig?


  • #19   8. jan 2021 ANN C
    Til dit spørgsmål, hvordan kan man komme til at forlænge karrieren? Simpelt. Som sagt bliver hesten tilredt i starten af de 2 år (nogle gange 1,5 år), og bliver derefter allerede brugt til det første løb i midten/slutningen af de 2 år. Hvilket vil sige at hesten ikke får nok træning. De bruger ikke nok tid på at styrke hesten op og gøre den holdbar, og derfor for de en lyn-karriere.

    Hvis man skulle samligne en Fuldblodshest (Galophest) med noget så skulle det være en Mustang og en Quarter horse.
    En Mustang er de vilde heste som kan løbe op til 88 km/t. Det er når deres overlevelses-gene sparker ind. Enten hvis de bliver jagtet eller er sultne.
    En Quarter horse kan også løbe op til 88km/t. De er kendt for at være de hurtigste sprintere af alle, men kun på et kort stykke. De er avlet af naturlig styrke til at kunne løbe hurtigt, men bliver normalt brugt i USA som "Ranch-horses".
    En fuldblodshest kan løbe op til 71 km/t. Den er efter den Arabiske hingst (langt tilbage), også derfor de fra naturens side har et meget "hot" temprement. De er avlet til at kunne løbe på en længere distance, men desværre er der flere grunde til at de løber så hurtigt. Og det er ikke rare sager. For det først går de kun på fold 1-2 timer om dagen, resten af dagen står i boksen for at få/spare energi. For det andet får de så meget tæsk, at de bliver bliver bange og underdannige, og løber af frygt.
    Galop verdenen er ikke et rart sted, og jeg er glad for at jeg kom ud derfra...


  • #20   8. jan 2021 Lisette og Cecilie.
    Jeg mener, at Ann C virkelig har en pointe.

    Hvis vi ikke ved ret meget om hestenes leveforhold, kan vi faktisk kun se på gammel viden om lignende emner og ekstrapolere. (Jeg gætter fx videre baseret på, hvad jeg lærte på medicin studiet. )

    Men, hvad nu hvis det ikke ER startalder i antal måneder, men fx foder, vækstzoners modenhed, hvor hurtigt træningskrav øges eller noget helt, helt andet, der afgør det?
    Vi har ingen kilder og derfor kan vi kun gætte.

    Selvfølgelig, laksation skal nok ikke indgå i en database for heste - men, jeg synes da at ideen er genial.
    Og, hvad hvis man gjorde noget lignende med almindelige rideheste?? Galopheste er måske dyre, men der er få af dem. De almindelige heste er der mange af...


  • #21   8. jan 2021 Ups jeg tror jeg kom til at overse din besked Ann C. smiley
    Men jeg mener stadig at der er stor forskel. En galophest bliver tvunget til at løbe over 70 km/t på en bane, som 2-årig, og det gør en ko ikke. Men jeg forstår hvis du mener ift. leve måden og holdbarhed, men der er stadig ret stor forskel på galopløb og kælvning smiley


  • #23   8. jan 2021 Hm. Lisette
    Hvis du har fundet masser af gode forsøg om hestes leveforhold, så vis mig dem?
    Jeg fokusere ikke "kun på galopheste", men tænker faktisk også hestehold generelt.

    Selvfølgelig skal man både være talentfuld, veltrænet, og heldig for at en hest når langt i galop eller et barn når langt i ballet. Men, det ændrer ikke på - jeg tror at der er ting at lære.

    Jeg synes nemlig, at det er svært at finde gode original artikler.
    Selv populær videnskabelige artikler, som genfortæller original artiklernes fund ses ikke.

    Jeg har ikke nogen gode kilder på min kommentarer, fordi, nåja, jeg kan faktisk ikke huske at have fundet dem??
    Du må meget gerne sætte kildehenvisninger, til de gode artikler du har fundet ind på denne tråd.
    Jeg er enig i, at der er potentiale til at lære mere...


  • #25   8. jan 2021 Super.

    For - jeg savner faktisk godt faglitteratur - ikke bare hyggebøger målrettet teenagere, men rigtig faglitteratur .
    Og de fleste bøger jeg finder er for lette..

    Men - jeg trækker mig fra denne tråd, så jeg ikke hiver længere ud af en tangent.


  • #26   8. jan 2021 Tak for jeres meninger smiley Jeg er helt sikkert blevet klogere smiley

Kommentér på:
Galop sportens generelle diskussion.

Annonce