{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.682 visninger | Oprettet:

Ny hest (Pris, overvejelser m.m.) {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har nu gået et år uden egen hest og har ikke rigtig redet i er halvt år fordi min part flyttede, og jeg bor i Storkøbenhavn hvor heste og ponyer desværre ikke hænger på træerne.

Jeg købte i slutningen af 2018 en max kat 1 pony hoppe lidt oppe i årene, men super fin havde startet næsten LA2 mod hest og LA6 mod pony. Men vi skulle vise sig at ikke være det rette match. Derfor valgte jeg at låne hende ud og sælge hende for en billig pris pga. Rette match og de kunne tilbyde hende det hun havde brug for. Hende gav jeg 20.000 kroner for. I 2018 som 15 årig.

Jeg havde egentlig fået sparet nogle penge op til ny pony/hest.
Men da priserne jo er steget en del, har jeg ikke rigtig fornemmelse for hvor meget jeg burde have sparet sammen og hvor meget jeg burde have sparet sammen til dyrlæge regninger.

Jeg ønsker mig en stor pony eller lille hest.
Som er sød og nem at ride og omgås.
Jeg er 160 cm og normalvægt.
Har redet i 15 år, men bliver til tider forsigtig i min ridning og ønsker at lære at springe.
Udover det må den gerne være lidt lærehest, selvom jeg kan ride alle gangarter og basic øvelser til en LC/LB. Også må den ikke have problemer med separations angst og skal kunne tages på stald alene og på tur.

Hvor meget burde jeg spare sammen til sådan en hest/pony?

Har prøvet at tjekke Ridehesten, men synes at de fleste der ikke skal rides af rutineret rytter ligger på 50-100.000 kroner
Er priserne steget så meget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hest (Pris, overvejelser m.m.)
  • #1   9. feb 2021 Ja desv er priserne steget, så selv en skadet hest med begrænset ridebrug, koster mindst 20000 kr. Men da du ikke ønsker en stor hest, er du heldig, at der er mange små heste og de koster ikke helt så meget som dem på 165 og op.
    Lav en søgeannonce og presiser dine ønsker. Du vil få tilbudt et hav af forkerte heste, Vær omhyggelig med, at udspørge sælger om dine krav opfyldes. Men ha tålmodighed, den rigtige skal nok komme.


  • #2   9. feb 2021 Priserne er steget vanvittig meget.

    Jeg har lige givet 44.000 inkl udstyr for en New Forest blanding på 15 år. Han går LB-LA niveau i dressur, og kan ikke springes. Han er forholdsvis stabil, men er kun redet i skridt på tur, så tidl ejer kunne ikke sige noget om, hvordan han reagerer i højere tempo.

    Så tænker at du skal have minimum omkring de 50.000 smiley


  • #3   9. feb 2021 Det er typisk hestene i den dyre ende der kommer på ridehesten, så jeg tænker at du skal kigge andre steder for et lidt mere realistisk bud smiley Men ja, det er sælgers marked lige nu! Jeg har set nogle umiddelbart gode heste i stil med det du søger til 25-30000 men det er også væk hurtigt.
    Hold især godt øje med facebookgrupper, her synes jeg at der er godt gang i den. dba er også altid godt at have med, der er nogle gange nogle ret okay heste til en fornuftig pris.
    Held og lykke! smiley


  • #4   10. feb 2021
    Markedet lige nu er egentligt bare realistisk - priserne er mere reele i forhold til udgifter for en avler, end de fesne priser folk tidligere har kunne nøjes med.

    Men ja, 50.000 kr er ikke et dårligt bud. Man kan sikkert godt få heste til 15-20.000 kr der opfylder dine krav, men de jeg kan finde i den prisklasse har diverse skavanker, høj i alder, adfærdsproblemer eller andet der gør, at prisen er som den er.


  • #5   10. feb 2021 Hm.

    I nuværende marked koster en middelmådig hest let 50.000 kr.
    Heste, som pr definition ikke kan bruges til andet end selskab (i annoncen er man fx ærlig og fortæller, at hesten er sød fra jorden men bukker og på alle måder siger fra under ryttere og tilridningsforsøg, hoppen er 15 og har aldrig fået føl, men så er der en 3 mdr gammel seneskade) sættes til salg for 25.000 kr...

    Ja, en almindelig lille hest koster let 50-80.000 kr. i nuværende marked.

    Jeg synes personligt, at det er trist at en middelmådig hest koster 50.000 kr.

    50.000 kr - til sammenligning er det prisen på en god brugt bil, -1/8 af forventet pris på nyt tag over mit hus og stald, inkl isolering over beboelse og udskiftning af bærende tømmer - eller halvandet års opstaldning.

    For, for almindelige dødelige er det altså rigtigt, rigtigt mange penge...
    Og det medfører, at ridning bliver en meget eksklusiv sport, og går fra at være for de få til de færre.
    Suk.


  • #6   10. feb 2021 Jeg synes sådan set at det er fint at priserne er i den høje ende. Måske er hestehold ikke en menneskeret?

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   10. feb 2021 50.000 er ikke højt sat for en middelmådig stabil hest.
    80.000 er heller ikke urealistisk.

    Men det afhænger også meget af type hest, mm. I din situation er du heldig at hesten skal have en højde der ikke er så attraktiv, hvilket også har en positiv betydning for prisen.

    Ja, priserne er steget markant, men det er nok mere realistiske nu, end de har været i mange mange år, hvor prisen på hesten var lav, og på ingen måde hang sammen med udgifterne ved at have en hest.


  • #8   10. feb 2021 Jeg har lige sendt en rideveninde ud og kigge på 2 års plage hos en avler, hvor jeg for 2 år siden gav 25.000 kr for en 2 års, og fik et tilbud på at hvis jeg tog dens jævnaldrende kammerat med så kunne jeg give 40.000 kr for begge.

    Hun ringede så og forhørte sig om 2 års - pris i dag 55.000 kr.

    Og omend jeg synes jeg selv er sød og sympatisk, så forhandlede vi ikke pris eller noget for to år siden - det var bare den plag jeg ville have. Så jeg var ikke ude i “special vennepris” eller noget.

    Så priserne er steget gevaldigt.

    Held og lykke med at få en ny hest - der skal nok være en derude hvor alt går op i en højere enhed både mht evner og pris.

    Mvh Charlotte


  • #10   11. feb 2021 Prisen på heste er - som med alt andet - en sag om udbud og efterspørgsel smiley

    Sidst i 00'erne, da finanskrisen begyndte at kradse, faldt bedækningstallene voldsomt. Lige pludselig blev det dyrt at avle heste, og især at "opbevare" dem indtil de nåede salgsbar alder. Mange, især små hobbyavlere, holdt helt op med at bedække hopperne, andre (især de store avlere) skaffede sig af med de dårlige hopper og beholdt kun de bedste - og bedækningstallene er aldrig helt kommet tilbage på samme niveau siden da.
    Det betyder, at der er færre heste til rådighed på markedet - og så bliver de ganske automatisk dyrere. Logik for perlehøns.

    Noget helt andet er, at når man har hesten som hobby, så tænker man ikke over sin egen arbejdsindsats og regner ikke en timeløn ud på det - og det skal man nok heller ikke begive sig ud i, for så bliver man bare deprimeret smiley

    Men altså... når man vil købe en hest, som er sød og rar og stabil og kan lære sin rytter noget, så skal man være klar over at bagved sådan en hest gemmer der sig rigtig mange arbejdstimer. Måske endda flere tusinde...
    Og der gemmer sig sandsynligvis også mange udgifter til fx smed, vaccinationer, undervisning, opstaldning osv. osv.

    Så når man synes at en lærehest burde være både nem at finde og billig at købe, så bør man måske spørge sig selv: kan JEG "lave" en sådan hest? Og hvor lang tid ville det tage mig? Og ville jeg gøre det helt gratis/måske endda binde penge i halen på sådan en hest?

    Naturligvis er en billedskøn gangmaskine fra starten væsentlig dyrere end en helt almindelig "brun musse" med middelmådige bevægelser - men hvis middel-mussen er rigtig sød og fornuftig og godt uddannet, så stiger prisen altså ret hurtigt...


  • #11   11. feb 2021 ... og til trådstarter vil jeg lige sige, at din højde jo giver dig mange muligheder for at finde en "forvokset" pony eller en såkaldt "juniorhest" (lille hest), som ofte kan købes lidt billigere.

    Og så skal du nok overveje at se bort fra DV og DSP, og i stedet begive dig ud i raceforeningerne. Fx har en oldenborger ofte et mere rart sind end en DV, og den er væsentlig billigere smiley - ligesom en haflinger/fjordhest/new forest ofte er billigere end en DSP-pony, og måske også med et mere gemytligt sind.



  • #13   11. feb 2021 Lisette ~ det siger jeg da heller ikke at man skal kunne - avle heste og blive millionær, altså. Men det kan da heller ikke være meningen at man skal forære hestene væk, bare fordi køber har brug for en rar lærehest?
    Om køber får noget ud af hesten, afhænger da bestemt mere af temperament og uddannelse på hesten, end af prisen på grisen!


  • #15   12. feb 2021 Nu er der nok en grund til at TS har et ønske om en lærehest.

    Jeg lavede selv et lignende opslag for et par måneder siden, og jeg har lignende ønsker. Hos mig er ønsket også en lærehest / en hest der kan noget. I min situation, netop fordi jeg har stået med en unghest der ikke kan en fløjtende fis - og det altså bare IKKE er sjov og ballade, hvis man ikke magter at uddanne sådan én. smiley
    Hope fik jeg jo som 3 års, hun var redet i 2 måneder.. og det gør jeg aldrig igen.

    Hope kostede så vidt jeg husker 9.000 uden udstyr (tror jeg nok jeg fik af vide..). Hun var 3, redet i 2 måneder, og rar og dejlig i hovedet. Det er hun stadig den dag i dag, men hun kan faktisk ikke ret meget. Vi har aldrig sprunget, vi har aldrig redet seriøs dressur. Fordi at jeg var 16, og slet ikke havde nogen idé om hvordan man uddanner en hest - og min daværende underviser ikke ville køre de 7 km for at undervise os på marken, og vi ingen trailer havde til at køre til undervisning.
    Nu er jeg 22, og Hope bliver 9 til sommer - hun er i en perfekt alder - men hun kan kun skridt, trav og galop. Når vi får hende hjem, så skal jeg for første gang have rigtig undervisning på hende og få hende uddannet. Jeg har beholdt hende fordi hun er en dejlig dejlig hest, og jeg er glad på hende. Men ridning? Det er faktisk ikke fordi jeg har redet meget på hende, fordi jeg ikke har magtet at uddanne hende.

    Set tilbage i bagspejlet, ville mine forældre (og jeg) have fået meget mere ud af at smide 20-30-35.000 efter en hest der kunne noget.
    Jeg har ikke hest for at ride stævner, jeg har hest for at hygge mig med den - og det harmonere sgu ikke med at lære hesten alt muligt.

    Jeg har på forhånd sagt til min kæreste at næste ridehest jeg skal have, skal være en jeg ikke selv skal ligge noget arbejde i..

    Og så skal man bare være forberedt på at det koster det, det koster smiley
    Jeg er forberedt på at smide 50-60.000 efter næste hest jeg skal have, netop pga. dette.


  • #18   14. feb 2021 Hestepriser er vanvittige i øjeblikket. At en sund og velredet hest skal koste en del, er fint nok. Men alle de skadede/traumatiserede heste der i øjeblikket annonceres til 35 tusind, der er i mine øjne useriøst.

    En lille erfaren hest, der kan lære sig rytter noget, koster nemt 50 og måske nærmere 70. Også selvom man kan nøjes med ringe højde og grønne papirer.

    Jeg sidder og overvejer at bruge 50 på en kun lige ryttervant islænder. Det ville jeg end ikke have overvejet for bare et halvt år siden, men de findes faktisk ikke billigere.

    At det er godt for avlerne, er jo fint nok. Men de gamle avlere har aldrig lagt skjule på at det var en underskudsforretning at avle de middelmådige heste, så der hvor man tjente penge, det var når det lykkedes at lave en stjerne. Sådan er det så ikke helt nu, hvor der er større efterspørgsel end udbud.


  • #19   15. feb 2021 Mette b, hvis du sidder og mangler en ny hest og kunne overveje en aegidienberger i stedet for en ren islænder, så har min veninde en rigtig fin én til salg som er redet, for omkring samme pris smiley

  • #20   15. feb 2021 Frida: hvis din veninde er fra Haderslev, så er det en vallak og jeg skal desværre bruge en hoppe smiley

  • #21   15. feb 2021 Jeg har netop købt hest, Maren. Det vigtigste er, at du er ved hvad du kunne tænke dig og hvad der er realistisk. Du har allerede fået rigtig mange gode råd - jeg ville som skrevet længere oppe, også vælge en der kan knap så meget og så lære sammen med den, evt bruge lidt flere penge på undervisning.
    Da jeg købte Santana ville jeg gerne have en udfordring - og det fik jeg smiley
    Nu har jeg købt Maren, hvor jeg absolut ikke ønsker nogen udfordringer - og det har jeg slet ikke haft
    Tilsidst vil jeg lige nævne, at når du finder en der måske kunne være et match - så tag ud og prøv den! Få en ridetur på den, sov på det og mærk efter i maven. Hellere prøve for mange end for få smiley

    Held og lykke med det - håber du finder den rigtige smiley


  • #22   15. feb 2021 Priserne er eksploderet og skal du have en rimeligt uddannet hest uden de store fejl, så er det ikke utænkeligt at du skal op mod 100k..

    Med det sagt, så KAN du være heldig at finde en hest der opfylder de fleste af dine krav til under 100, men du kommer nok ikke ned på 50 eller under. Jeg gjorde det sidste år. De ryger hurtigt, så du skal kigge hver dag og du skal henvende dig hurtigt, hvis du ser noget der fanger din interesse..


  • #23   21. feb 2021 Jeg tror også, som de andre nævner at du er nødt til at sænke kravene lidt for at få noget i den pris, og ellers skal du højere op. Prisen afhænger også af alder og race.

    Jeg er blevet snydt et par gange og flere af mine heste har været fyldt med fejl og sygdomme. Derfor har jeg denne gang købt et føl - den kan sagtens blive syg, men i det mindste ved jeg, at den ikke er ødelagt ridemæssigt og jeg kender hele dens baggrund.

    Jeg har givet 10.000 og prisen stiger jo ældre den bliver, så fortryder jeg, har jeg ikke mistet noget. Men det er laaaang tid uden ridning, men omvendt så er det jo mig der selv former den som jeg vil.

    Med andre ord, er en yngre hest du kan lærer sammen med, måske givende i sidste ende. smiley


Kommentér på:
Ny hest (Pris, overvejelser m.m.)

Annonce