{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.732 visninger | Oprettet:

Freiherr i tilridning {{forumTopicSubject}}

Så er Freiherr blevet sat i tilridning - berideren oplever at han er lige præsis den type hest som jeg gerne vil have smiley Super sensitiv, men cool når han så lige har forstået opgaven smiley

Han er blevet sat i gang med en tilridningsdukke - og det er godt nok smart smiley Om end det ser pløkåndsvagt ud smiley
Til gengæld sagde han bare ja tak, da tilridningsrytteren Jakob satte sig op - Freiherr gik bare og slappede af smiley

Nu må vi se hvor langt de kommer i denne uge med ham - jeg har ikke travlt, det er vigtigere for mig at det går stille og roligt nu, end at der tjuuuhej skal rytter på og i gang. smiley

Noget jeg også ser som en stor og god træning er, at han nu står på et stort ridecenter med masse af heste, masser af mennesker som kommer og går, løse hunde m.m. Det er i min verden en lige så stor læringsdel af at være i tilridning, som det at blive ridehest. smiley
Bette Freiherr har jo vitterlig levet en beskyttet tilværelse først hos avler i en ungkarleflok, og så hjem til mig med mine to gamle heste, ro, renlighed og regelmæssighed smiley
Så han er fx ved at dø af angst overfor fjordheste smiley De er åbenbart total afvigende ifht sorte og brune heste - og da af livsfarlige smiley

Her et bette billed af Freiherr med dukke på ryggen - og så kommer der lidt billeder af ham, bare fordi han er smuk i mine øjne smiley

Er der andre som har eller skal have heste i tilridning, så vis endelig frem og fortæl jeres drømme - det er så fantastisk en tid med ungheste smiley

Mvh Charlotte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Freiherr i tilridning
  • #1   22. feb 2021

    profilbillede
  • #2   22. feb 2021

    profilbillede
  • #3   22. feb 2021

    profilbillede
  • #4   22. feb 2021

    profilbillede
  • #5   22. feb 2021 Tillykke med ‘skolestarten’ smiley
    Jeg har ikke børn, men tænker det må være den samme stolte følelse. Sådan havde jeg det da min i sin tid skulle afsted smiley
    Jeg synes faktisk lige du har fået ham - følger lidt med på sidelinien. Ak tiden går!


  • #6   22. feb 2021 Hvor spændende du har fået sendt ham afsted smiley
    Må man spørge hvorfor han bliver tilredet med dukke? Synes bare man har hørt så mange skrækhistorier. Jeg kan godt se det smarte i det, men tænker stedet vel har deres argumenter for at bruge Frederik smiley


  • #7   22. feb 2021 Hvor dejligt! og ja det er nemlig en super spændende tid! smiley Min egen unghest fra 2017 fylder 4 i år, så jeg regner med at vi begynder tilridningen omkring april måned, i mellemtiden bruger vi træningen på det basale med sadel tilvænning, gå i lange liner, longe træning mm. Derudover gør jeg alt hvad jeg kan for at få styrket hendes overlinje da hun er en anelse svajrygget inden jeg skal på nakken af hende men hold nu op jeg glæder mig smiley

    profilbillede
  • #8   22. feb 2021 Ej hvor er det bare spændende Charlotte! Kan virkelig godt forstå at du er stolt!
    Jeg følger jo også med på side linjen og, ja synes sku også lige at du har fået ham, men det er vildt som tiden går!

    Hvor er han i tilridning, min søsters 2. pony skal igang nu her, men hun kan ikke rigtig finde et godt sted, måske fordi vi ganske enkelt ikke kender nogen?
    Vi har altid tilredet selv, men han er for lille og vi er for fede smiley


  • #9   22. feb 2021 Malenetilde - ja jeg har heller ikke børn, så jeg tror det her minder om at sende et barn på efterskole smiley Man ved godt de har de fint, og får nok mad, og bliver behandlet godt ......men man vil nu gerne lige køre forbi og se til dem/ringe til dem smiley
    Jeg har måtte tage mig i ikke at køre på besøg hver dag smiley

    Lea med Ingemann.... Tilridningsdukken har jeg ikke spurgt specielt ind til, kender flere som bruger dem uden problemer. Jeg synes den virker smart på flere måder.
    Nogle heste bliver bange når der “dukker” en høj rytteroverkrop op på dem - her bruger man jo dukken i starten i halv størrelse, så der er noget “deroppe” ,og det vejer noget, samt det bevæger sig. Når hesten så er tryg, så kan du gøre dukken til hel størrelse, så de vænner sig til det også.
    Det samme med benene, som jo ikke sidder på i starten, men først bliver sat på, når man når dertil i processen. Igen vægt, bevægelse og følelse af noget på siden.
    Så jeg tænker, at man på den måde bryder oplevelsen op i bidder for hesten, fremfor at man starter med en tilridningsrytter som ligger hen over dem, og så “lige pludselig” sidder der oppe og har benene ved.

    Og så tror jeg også det er arbejdsbesparende, forstået på den måde, at berideren lige med Freiherr nemt selv har kunne sætte dukken op, så tilridningsrytteren har brugt sin tid på andre ting smiley

    Sarah T - øjjj hun er da en smækkerlækker sag smiley Fedt at du også tænker på hende mht at få optrænet hendes ryg før tilridning smiley Der har jeg været en sjuft ifht - Freiherr har fået lov til at gå på fold og lege med de andre, og det var så den muskelopbygning smiley Til gengæld leger de jo så også maks smiley Mennnn uhhhh hvor det kribler i en når man skal på ryggen af dem - hvordan mon de føles i trav og i galop, og alle ens fremtidsdrømme smiley

    Maria E - ja tiden løber, og jeg har allerede haft ham i 2 år smiley Freiherr er hos Sille Hastrup på SPIR ved Randers. Både Jakob og Sille er små lette ryttere, så jeg har set hun har tilredet ponier før smiley https://www.hastruphorses.dk/tutorials/

    Mvh Charlotte


  • #10   22. feb 2021 Vi er stille og roligt gået i gang her. Håbet er, at han kan blive hos mig hele tiden og jeg selv kan tilride ham. Skal dog have hjælp på det lokale ridecenter smiley
    Men pt øver vi mærkelige ting på ryggen og i den kommende uge skal indparkering finpudses, så jeg kan begynde at hænge lidt på dyret smiley


    profilbillede
  • #11   22. feb 2021 Bumle - nej hvor er han smuk og elegant smiley

    Spændende at komme i gang - jeg har heldigvis også lært Freiherr at stå ved min opstigningssten smiley Så er han nemlig nemmere at rede hår på smiley

    Mvh Charlotte


  • #12   22. feb 2021 Det er meget rart, at de kan stå ved skammel, når mit slidte korpus skal derop. Og dejligt at se, det går godt med din skønne dreng. Har fulgt lidt med på sidelinjen smiley

  • #13   22. feb 2021 Uhh en smækkerlækker sag. Man kan godt se Oldenborgeren på hans ansigt. De er bare nogle fantastiske heste smiley
    Jeg har selv haft en og han var så klog, at kan kunne mærke forskel på, om det var en nybegynder eller en erfaren rytter. Slap man tøjlen, som trækker, satte han straks farten ned, som om han ikke ville risikere, at tabe rytteren. Når det var en erfaren rytter, så var det som om han tænkte: Jubiii.. nu skal vi ud og løbe rigtig stærkt smiley


  • #14   22. feb 2021 Åhhh der var smukke Freiherr igen smiley Det var mig der skrev på fb også.
    Jeg kan stadig ikke forstå du allerede har haft ham i 2 år.
    Inden man ser sig om så er du på ryggen af ham og danser derud af ligesom på dine 2 andre smukke heste. Du er en meget dygtig rytter.


  • #15   22. feb 2021 Sunshine - ja oller er bare fantastiske heste. Og jeg er benovet over Freiherr allerede, han er meget klog af sin alder synes jeg smiley

    Isabel N - ej hvor er du sød, mange tak for rosen. Jeg kommertil at komme op og ride undervisning ved Sille på ham, så må vi se om jeg også kan danse ballet med Freiherr eller om det bliver breakdance smiley

    Mvh Charlotte


  • #16   22. feb 2021 Tusind tak for linket! Det vil jeg sende videre smiley

  • #19   23. feb 2021 Nana E - du taler til den som også har lært på den hårde måde, at plage kan udvikle sig forskelligt smiley Pinot og Caspian blev heller ikke helt “look a like” smiley

    Det bliver spændende at gå i gang med to så vidt forskellige typer - som jeg også altid har sagt med Pinot og Caspian, så er de så vidt forskellige af type, gangarter og sind, at de heldigvis begge er verdens bedste ridehest, når man rider på dem. Det den ene har og den anden ikke har, ja det er så omvendt med den næste evne smiley

    Mennnnn jeg kan godt se, at ham “den bette sorte” godt nok ser ud til at kunne tage et vokseryk til smiley Den mås er lidtttt høj smiley

    Jeg håber han går igennem doc dyrs undersøgelser med UG og kryds og bolle smiley

    Mvh Charlotte

    Billed af Pinot og Caspian som unge, og møj forskellige smiley


    profilbillede
  • #20   25. feb 2021 Elsker at arbejde med de unge, elsker at se deres udvikling fra gang til gang smiley
    Har selv denne oldenborg på 3 år til april smiley
    Han skal dog ikke i tilridning, det gør vi selv i løbet af sommeren, når han er klar i krop og hoved - glæder mig så meget smiley smiley
    Lige nu går tiden med en masse ture i skoven, tilvænning til trense, lidt longering og masse hygge og miljøtræning smiley


    profilbillede
  • #21   26. feb 2021 Julie - endnu en skøn olle smiley

    Jeg synes I der tilrider selv er super sej smiley

    Mvh Charlotte


  • #22   26. feb 2021 Ja han er så fantastisk - bedste temperament smiley Har kun haft ham i snart 2 mdr, men han har ja hat på til alt man byder ham og tog flytning i stiv arm, på trods af at han altid kun har gået med sin mormor, mor og søster smiley

  • #24   28. feb 2021 Vi har også en i tilridning lige nu hos en træningsstald ved Hobro.. Han kom afsted 5 februar. De første 1½-2 uger er gået med tilvænning til sadel, bid og blive longeret. Han har taget det supercool at få rytter på. Hende der tilrider ham sagde til os i fredags at vi ikke fik ham med hjem igen fordi han er så rar. Han skal er Dansk varmblod og skal være min ridehest

    profilbillede
  • #25   28. feb 2021 Lonni - ej han ser da også skøn ud smiley Og så er det bare så dejligt at vide, at de synes ens lille guldklump er dejlig og nem smiley

    Mvh Charlotte


  • #26   5. mar 2021 Jeg har ikke min unghest i tilridning endnu (ved sku ikke om jeg gør det endnu). Han er meget rå og de sidste to måneder har jeg brugt på at gå tur med ham, for at kigge på postkasse, hunde bag hegn, bøgehække der rasler, vænne sig til biler kører forbi os osv.
    og nu er vi kommet til at han er vant til at jeg bare smækker en longegjord på med sadelunderlag under lige inden vi går vores tur, som han intet har sagt noget til overhovedet.
    At få grimen på og løfte Hove sidder endelig i skabet uden problemer.
    Nu har jeg været så heldig at Christina holmbæk gerne ville låne ham, til at lave optagelser af hendes jordarbejde til fremtidig ridehest af så rå en hest, så det er ren luksus at se på og få en masse fif, som jeg kan bruge inden jeg gør ham ryttervant i år.
    De ting hun træner nu, er signalerne som man vil bruge fra ryggen, som at gå frem, flytte forpart, dreje hovedet, stoppe mm.
    Jeg slåes med selv, om jeg vil sende ham i tilridning eller om jeg selv gør det. Jeg har en forhåbning eller en drøm om, at når jeg kommer på ryggen af ham og har lært ham : gå frem, dreje, stoppe og evt trave under rytter, at der så er en underviser som gider at undervise os, så vi begge får lært tingene sammen og ikke får en hest, som er “redet forkert” af en træner.



    profilbillede
  • #27   5. mar 2021 Miss Soffy det lyder da som et super stykke arbejde du allerede har lagt i din unge hest smiley

    Jeg har fordelen ved Sille som tilrider Freiherr, at jeg nemt kan komme og ride undervisning ved hende. Hun bor 20 min væk smiley
    Fordelen er som jeg ser det, at hun så kender Freiherr kender til hans styrker og svagheder, og derved nemmere kan hjælpe mig.
    Hvis jeg skal være lidt grov, så skal jeg bare have en tilridningsrytter, som lige tør at lægge ben til første gang, lige tør at ride frem første gang han bakker lidt osv, og som så er så erfaren at skulle der ske et lille badutspring, så skvatter de ikke af eller bliver stive af angst. Så kort tid som hesten er afsted har den alligevel ikke lært nogle signaler helt sikkert, så dem skal jeg nok selv installerer smiley

    Jeg var afsted i forgårs og så Freiherr med Sille på ryggen, og som hun sagde, hvis alt fortsætter med at gå vel så kan jeg komme op og ride undervisning om en uges tid smiley
    Det vigtigste er, at når man begynder at lægge signaler ind på dem, er at man ikke spare på undervisning. Det er meget nemmere at trille rundt og ikke lave den store skade ved at underværk noget undervisning på en rutineret ridehest, på en unghest er det katastrofalt at mangle undervisning.

    Mvh Charlotte


  • #28   5. mar 2021 Charlotte - en Sille som din, kunne jeg sagtens bruge smiley hvor er det fedt at du måske allerede kan komme på nakken af ham om kort tid smiley (få lige Sille til at tag billeder af dig på nakken af ham, mig se) smiley

    Lillemanden af min har lært virkelig mange ting på kort tid og han kommer gladeligt mig i møde hver gang nu. Sågar idag søgte han selv grimen for at stikke snuden i. Da jeg så ham første gang, kunne han ikke indfanges, løfte hove, stak af når han så grimen. Så det er så fedt at se ham rykke sig fra gang til gang og har nu en hest, som er 99% trafiksikker fra jorden og har ja hatten på væk hjemmefra.. Jeg skal bare se om jeg kan finde en underviser som gider at tag os på “babyniveau” en gang om ugen eller hver fjortens dag, alt efter hvor meget lillemanden kan kapere. Men for Søren hvor det klør i hænderne for at jeg får lusket røven op på ryggen af ham smiley smiley


  • #29   5. mar 2021 Vi var faktisklidt spændt på hvordan det ville gå. Han er kommet sent i gang ( fylder 5 til Juni). Vi har døjet med nogle sarcoider. En et par cm over mundvigen og en ved albuen på det ene forben. Og sidste sommer var han halt med en kodeleds forvridning. Så han havde ikke prøvet så meget da han kom afsted.
    Der er meningen jeg skal ned og ride ham nogle gange inden han kommer hjem. Vi bor kun 30 min. derfra.


Kommentér på:
Freiherr i tilridning

Annonce