{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  spredning af gødning
  • #1   10. mar Jeg har gjort det med en trillebør og en lille håndskovl.

Det kan jo godt lade sig gøre, men var, for mig i hvert fald umuligt, at sprede nogenlunde ensartet, og jeg fik brugt væsentlig mere gødning end jeg burde. Jeg havde regnet ud hvor mange kg jeg skulle bruge til stykket, men de poser var brugt, da jeg var nået halvvejs, så jeg var nødt til at købe flere.

Jeg syntes at jeg gik på nogle ret lige spor, men lige så snart at jeg kom et stykke fra hegnet, så blev det noget mere slingrende, hvilket heller ikke gjorde noget godt for den ønskede ens udbredning.....
    Resultatet var tydeligt. Græsset stod meget mørkegrønt og busket i striber/klatter, hvorimod andre områder var mere ydmyg i deres græsvækst.

Nu har jeg købt en gødningsspreder til at sætte bag på atv/havetraktoren (tænker egentlig også at den kan sidde på en bil?), og det er så meget lettere, og sparer mig for en del gødning. Så de knapt 4.000 jeg gav for sprederen, var faktisk hurtigt tjent hjem på gødningsregnskabet.
    Havde jeg haft større folde, ville jeg nok gerne have haft en, med større kapacitet, så man ikke skal op og fylde op så tit, men det fungerer - og det fungerer i hvert fald bedre end med hånd og en randersbør....

• #2   10. mar Man kan sådan en skålbakke, som man bære over skulder/nakken, og så hænger bakken foran, og så kan man gå og håndsprede.

Jeg kan desværre ikke finde et billede af den, måske fordi jeg ikke rigtig ved hvad den hedder...

• #3   10. mar tak. har også kigget lidt på de der spredere til atv og havetraktor både med og uden elektrisk motor. de skulle have lige stor spredning hvis man kører 5km i timen. men i tvivl om man kunne gøre det næsten lige så godt med hånden. men det lyder tvivlsomt og det er jo noget juks ikke at fordele det jævnt.

• #4   10. mar ja det gjorde jeg altid førhen, 12l spand også handsker på og igang

• #5   10. mar Jeg har spredt gødning med ret godt resultat med hånden. Men nu så jeg så også min far sprede som barn og prøvede også dengang. En 10 L spand halvfuld eller hvad man nu tror man kan bære i lang tid, og så bære man den med venstre arm rundtom, på maven. ( omvendt hvis man er venstrehåndet ) Tager en håndfuld med højre hånd, strækker armen helt ud til højre og smider indholdet i en bue ind foran sig, med strakt arm. Det skal spredes ret meget, det vil sige et tyndt lag. Holde øje med hvor langt man nåede ud med gødningen, ny håndfuld, mens man går de få skridt frem, så man er klar til, at sprede igen. Hold også øje med hvor langt til siden man når med gødning og flyt til siden når man når enden. Pas på med ikke , at overlappe for meget. Det gir mørkegrønne striber. Jeg har gødet 2- 3 hektar på den måde. Det tar tid ja, men en maskinstation er også ret dyr, at få til det.

• #6   10. mar Som sunshine beskriver, så er det jo muligt, men det kræver en korrekt teknik.

Hvis arealet er større end en stor græsplæne, ville jeg undersøge mulighederne for at lånr/leje / købe en spreder til civilt brug - eller om der er en i netværket der kan - og fejler alt andet, betale mig fra det.

• #7   11. mar Som dr. Who ville jeg spørge i mit netværk, om nogen kan - eller kender nogen der kan.
    Der bruges alt for meget gødning hvis du håndspreder, og én ting er at det er for dyrt - det er også stik imod alle miljøregler.

Det er dén slags ødselhed, landmænd bliver hængt ved daggry for smiley

• #8   11. mar tja det er nok bedst at investere i en spreder. den kan måske også bruges til kalk, gift og græsfrø. for kommer jeg nok også nød til at bruge mere eller mindre på et tidspunkt. måske sådan en der også kan skubbes med. jeg har flere øer med langt græs hvor de klatter som naturligvis ikke skal have gødning. dem skal manøvrere udenom.

Kommentér på:
spredning af gødning

x