spredning af gødning {{forumTopicSubject}}
er der nogen her der har prøvet at sprede gødning med hånden på deres folde. kan det lade sig gøre med ok resultat.
er der nogen her der har prøvet at sprede gødning med hånden på deres folde. kan det lade sig gøre med ok resultat.
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 83 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 1.084
Det kan jo godt lade sig gøre, men var, for mig i hvert fald umuligt, at sprede nogenlunde ensartet, og jeg fik brugt væsentlig mere gødning end jeg burde. Jeg havde regnet ud hvor mange kg jeg skulle bruge til stykket, men de poser var brugt, da jeg var nået halvvejs, så jeg var nødt til at købe flere.
Jeg syntes at jeg gik på nogle ret lige spor, men lige så snart at jeg kom et stykke fra hegnet, så blev det noget mere slingrende, hvilket heller ikke gjorde noget godt for den ønskede ens udbredning.....
Resultatet var tydeligt. Græsset stod meget mørkegrønt og busket i striber/klatter, hvorimod andre områder var mere ydmyg i deres græsvækst.
Nu har jeg købt en gødningsspreder til at sætte bag på atv/havetraktoren (tænker egentlig også at den kan sidde på en bil?), og det er så meget lettere, og sparer mig for en del gødning. Så de knapt 4.000 jeg gav for sprederen, var faktisk hurtigt tjent hjem på gødningsregnskabet.
Havde jeg haft større folde, ville jeg nok gerne have haft en, med større kapacitet, så man ikke skal op og fylde op så tit, men det fungerer - og det fungerer i hvert fald bedre end med hånd og en randersbør....
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 33 Svar: 1.297
Jeg kan desværre ikke finde et billede af den, måske fordi jeg ikke rigtig ved hvad den hedder...
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 226 Svar: 962
okt 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 345
jun 2011
Følger: 29 Følgere: 35 Heste: 1 Emner: 38 Svar: 1.587
aug 2016
Følger: 24 Følgere: 26 Emner: 28 Svar: 3.415
Hvis arealet er større end en stor græsplæne, ville jeg undersøge mulighederne for at lånr/leje / købe en spreder til civilt brug - eller om der er en i netværket der kan - og fejler alt andet, betale mig fra det.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 17 Svar: 2.778
Der bruges alt for meget gødning hvis du håndspreder, og én ting er at det er for dyrt - det er også stik imod alle miljøregler.
Det er dén slags ødselhed, landmænd bliver hængt ved daggry for
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 33 Heste: 2 Emner: 226 Svar: 962
spredning af gødning