Ridestøvler læg {{forumTopicSubject}}
Hej med jer. Er der nogen der også bøvler med at ridestøvlen laver en fold ved læggen som vidt på billedet?
Det har mine støvler altid gjort. Jeg har bred læg og smal ankel så det er nok det der er problemet. Det skaver/gnaver ind i mit ben og det ødelægger også lynlåsen
Men kender i nogle støvler der ikke er så bløde i læderet så det folder på den måde? Eller om man kan få syet noget på der gør den stivere? Generelt bare om der er andre der har erfaringer med det? Gider heller ikke at købe nye dyre ridestøvler hvis samme problem opstår...
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Jeg har selv ridestøvler fra Mountain horse, Ariat og Cavallo, og de sidder så fint. Ariat er springstøvler og det bløde, og de to andre er dressurstøvler som er rimelig stive, dog helt bevægelige
Min læg er 41 cm bred, 48-50 cm høj (er jeg lidt usikker på) og str. 41 i fod, hvis det hjælper på vurderingen af min lægbredde.
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 386
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 386
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Har også relativt brede lægge ift ankler.
Livet er for kort til det.
Nu er jeg konverteret til western og de brede fenders (svarer til stigremme) KAN ikke gnave. Jeg har derfor ikke brug for beskyttelse af indersiden af læggen, i modsætning til de smalle stigremme på almindelige sadler.
Derfor rider jeg til hverdag i korte (jordphur) støvler eller western støvler.å
Ridestøvler skal kunne tre ting.
Have en enkel sål og en lille hæl, så skoen ikke kan glide ind i stigbøjlen men kan falde ud, når rytter falder af.
De beskytter læggen imod gnav fra stigremme.
Dressur modeller er så stive, at de skal bidrage til en korrekt opstilling / besværliggøre en forkert.
Korte støvler med leggings tillader mere bevægelse over anklen, ellers kan de det samme.
Hvis de passer, glider de ikke ned. Og de kan ikke komme til at folde ved anklen.
...
Du kan også tage en sok på, der fylder ud, hvis problemet er at læggen er smallere end støvlen, og det er derfor de glider ned og folder...
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
Ridestøvler læg