{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Sadelrum
  • #1   28. mar Jeg anbefaler at opbevarer foderet i Ikea bøtter (Sotera). De kan stå oven på hinanden så det ikke fylder, og der kan være helt op til 15kg i en bøtte smiley
    Ift til sadler, ville jeg købe en "sadel pind" at hænge dem på, da de originale sadel hængere kan ødelægge sadlen.

• #2   28. mar Jeg har sat brede hylder op “under loftet” så kan dækner ligge deroppe.

Ikea bøtter til foder er fantastisk smiley

Jeg har fået plads til en stol i mit sadelrum - det er dejligt lige at kunne sidde ned, hvis man pudser udstyr e.l.

Jeg har mine piske stående i et gråt afløbsrør, det fylder ikke så meget som en piskeholder.

En opslagstavle man kan skrive på og viske ud - smart til lige at holde styr på de forskellige heste, hvad de laver, hvornår smeden er der ect. Evt sat på døren, så det ikke fylder.

Mvh Charlotte

• #3   28. mar Som Charlotte skriver, en tavle til beskeder. Tavlemaling fås til ikke så mange penge og er nem, at male på, skabslåger, døre eller en træplade lavet til formålet. Jeg har selv brugt det på skabslåger da jeg havde 7-8 heste, så det var nemt, at holde styr på hvilken hest, der skulle ha hvor meget foder og kosttilskud. Det var nemt, at ændre alt efter sæson. Nogle kraftige vandrør oppe ved loftet, til, at hænge dækkener til tørre på. Jeg har selv i efteråret købt 2 rulleborde i Ikea til mine kosttilskud og til, at blande foder ved. Min ryg gider, efter en skade, ikke blande ved gulvet mere. De kan flyttes og bruges til, at stå og pudse udstyr ved eller køre ud på staldgangen til strigler, ens pæne stævne gear osv. De er mit bedste køb længe.
    Bedrollers er undværlige til udstyr jeg ikke bruger. Ny vaskede dækkener, så mus, andet utøj og støv ikke muntre sig med dem. De kan stables eller sættes på brede hylder oppe ved loftet, så de ikke skal flyttes med i tide og utide. Evt et lille bord og et par stole og en elkedel til varmt vand til kaffe, te, eller cacao.. eller til hestens mash er også en go ting.

• #4   28. mar Musesikker opbevaring til alt.
    Gerne fugtfjerner eller varmekilde om vinteren til at beskytte læder imod fugt.
    Lys.

• #5   29. mar Jeg har en god, gammel mælkevogn i rustfrit stål til opbevaring af foder. Og en plade hen over, så kattene ikke sætter sig til at skide i det.

Ellers har jeg ikke en masse grej, jeg er typen der kun lige ejer det jeg skal bruge til at ride en tur (gange to).

Men noget jeg godt kunne tænke mig er en dækkenholder, så jeg kan hænge dækkenerne op. De har kun dækkenerne på ud, så det kunne være rart nok at kunne hænge dem op, hvis de var våde.

• #6   29. mar Tak for tips.

Jeg kigger lidt på ikeas Kallax og Pax til opbevaring af hjelm, støvler, bandager og hvad der nu ellers er. Hvordan opbevarer I disse ting?

Det er primært mit ridrudstyr og en smule af min bonusdatters der skal være der, så har rimeligt frit spil i forhold til hvordan jeg vil bruge pladsen smiley

• #7   30. mar Gode reoler der passer i dybde til klare kasser med låg så man kan se hvad der er i uden at skulle åbne dem.
    Jeg har et par maler bukke fra jem og fix der kan justeres i højden til når jeg pudser grej så er der god plads omkring eks. sadel når man kan stå midt i rummet med den
    har også en "Stå-stol" kan ikke sidde ned og pudse mm men med stolen bliver det en mellem ting af at stå og sidde - genialt i min verden smiley
    Bøjlestang og bøjler med klemmer - så hænger underlag i klemmerne på bøjlen på - fint overblik når man som jeg er underlags "junkie"

• #8   30. mar Nu er jeg nok den dårligste til at komme med råd til sadelrum, for jeg er nok i gang med verdens mest langstrakte sadelrumsprojekt.
    Jeg kan se at jeg lavede en statusbesked d. 26. marts sidste år om at nu gik vi i gang med projekt sadelrum. Jeg startede godt ud med at sætte den bestilte murer på hold, da jeg i sidste øjeblik gerne ville have døren i, lige der hvor radiatoren var smiley

Efterfølgende har jeg givet op på "hvad skal blive og hvad skal ud" og gik i stedet over til sporet "hvad skal være fremme og hvad skal gemmes på fjernlager".
    Indtil videre har det taget 4 måneder at beslutte, men store spørgsmål skal man jo heller ikke haste igennem smiley
    Resultatet er at jeg pt. har 2 sadelrum. Det nye, hvor der kun hænger sadler og trenser, og så det gamle, hvor der både er foder, dækner, underlag, gamacher mm..

Nå men lang historie kort......
    men jeg vil dog alligevel anbefale dig at tjekke Pinterest ud, hvis du ikke allerede har gjort det.

Der kan man få virkelig meget inspiration på "tack room" . Meget af det er den forkromede version, men tilføjer man et DIY, bliver det lidt mere jordnært.

Jeg har brugt det meget..........

PS Det kan så absolut være en fordel at være gift med en meget meget meget tålmodig mand.

Her er mit gamle sadelrum, fra dengang jeg havde hest opstaldet ude og skulle have det meste udstyr hjemme. Jeg kan rigtig godt lide at det er overskueligt og det er der rigtig mange gode forslag til på Pinterest.

profilbillede
  • #9   30. mar

profilbillede
  • #10   30. mar Nanna E
    Hvor mange heste har du? smiley
    Men hold da op hvor ser det godt ud.. selvom det er det "gamle" sadelrum smiley

• #11   30. mar Dengang
    En smiley
    Du ved.... det allermest nødvendige, som ikke kunne være ude ved hesten smiley

Nu har jeg 3 heste, og jeg tror ikke ligefrem at det har gjort noget fornuftigt ved volumen af udstyr

Men tak
    Jeg har det bedst når det er nemt og overskueligt

• #12   31. mar Jeg skal blandt andet have fundet en løsning til underlag.
    Jeg er nemlig, i modsætning til andre, ikke helt tilfreds med bukseklemmerne. Det er min oplevelse at de maser underlagene, der hvor de sidder.
    Jeg har luret lidt på denne https://diyhorseownership.com/diy-how-to-make-a-swiveling-pvc-saddle-pad-rack/, men ved ikke hvordan man laver den i en pæn version smiley

Til gamacher havde jeg tænkt lidt på noget i stil med dette (bare i træ)
    https://www.hippson.se/blogs/redaktionenspryltips/lasartips-forvaring-av-blota-benskydd.htm
    Jeg har dem i kurve, og jeg tror faktisk at det her er en bedre løsning, for nogle gange er de lidt fugtige og så skal de alligevel "ligge og flyde", inden de kan komme på plads, for ellers bliver de lidt sure af at ligge i kurven. Det vil også spare en arbejdsgang, hvis man har vasket dem.

I mit nuværende "gamle sadelrum" havde jeg væsentlig mere plads, og blandt andet havde jeg et meget stort bord (tror det er 4 meter langt og 1,40 dybt), som jeg kunne stå op ved, i en god arbejdshøjde og pudse ved.

Den plads har jeg ikke nu, så min mand har været så sød at lave den her til mig: https://billeder.bazoom.dk/heste/statusbesked/773/wh/720/405/3862290.jpg?bgcolor=FFFFFF
    Den er super fin, sadlen ligger stabilt selvom man løfter sadelklapperne og man kan køre med den, så man kan sidde udenfor i godt vejr og pudse hvis man vil. Mit pudsegrej er der plads til på hylderne nedenunder, så det skal jeg ikke finde anden plads til. Igen er det hele samlet.
    Jeg mangler bare lidt at kunne vende sadlen om og pudse nedenunder - Det er nok en tilvænningssag, men havde jeg pladsen, flyttede mit gamle arbejdsbord med ind i det nye rum.

Fordelen ved at have hest hjemme og ikke har pensionærer, er at der ikke behøver at være en skarp opdeling af din og min plads.
    Jeg har flyttet det meste af mit soignering og sæbe ud i stalden, så det er lige ved hånden, og ikke fylder i sadelrummet.
    Jeg har fået lavet en hylde på bagvæggen på billedet (over vasken), så striglekasser kan stå der. Det synes jeg nemlig også er rart at have ved hånden, så man ikke nødvendigvis skal have nøglen til sadelrummet ved hånden hele tiden.
    Der er også plads til en stabel håndklæder. Det er ikke min oplevelse at nogle af de ting der er i stalden, tager skade af ikke at stå et sted med varme - heller ikke om vinteren.

profilbillede
  • #13   31. mar når jo.
    Mange nævner de der ikea-kasser til foderopbevaring. De er også super smarte ift. til at stable. Men de er ikke fødevaregodkendte, hvis man interesserer sig for den slags, og så kan de vist ikke altid rumme en hel sæk foder af gangen.

Jeg spurgte herinde da jeg skulle finde en løsning, og fik et forslag fra Ina S herinde om melspande https://kenstorkoekken.dk/webshop/beholder-2.
    Fordelen er at de er fødevaregodkendte, og at de kan indeholde en hel sæk foder af gangen. De kan komme på hjul, så de kan stå under et bord og så hives ud, når man skal i dem. Så har man samtidig bordet til at stille på
    Og så er de stadig ikke så uoverskuelig høje, at man føler sig som dybtvandsdykker, når man skal have de sidste foderrester.

Jeg lurer samtidig på en løsning som denne https://www.etsy.com/listing/940143760/20-can-spray-paint-or-lube-can-wall?epik=dj0yJnU9UE9CcjJQZkZUTnhtMkJPZjJLTVc3ZjhnZklCWnJhdUImcD0wJm49T1hibE5KYlBYM09xcXdOWHNfY3NjZyZ0PUFBQUFBR0JrSXNV, så jeg kan blande foder til flere dage af gangen, og det stadig er overskueligt.

(som sagt, meget meget meget tålmodig mand)

• #14   31. mar Nana E
    Dit første link virker ikke.
    Til underlag kunne jeg godt forestille mig noget i retning ala en løsning, som bukseophæng i klædeskabet. Man bestemmer jo selv hvor tæt de skal hænge. Hvis ikke man kan være så heldig, at løbe over en fra en rideudstyrsbutik.

Kommentér på:
Sadelrum

x