{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.256 visninger | Oprettet:

Petrine C
Petrine C
Tilmeldt:
25. maj 2020
Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6

Jordarbejde. Skal hesten følge pisken eller drives af den? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Måske et lidt fjollet spørgsmål, men når man arbejder med en hest fra jorden og bruger en lang pisk som en forlænget arm. Skal man så lærer hesten at følge efter pisken, eller skal man tage pisken bag den og få den til at gå frem på den måde.

Jeg ser de fleste gøre det på nummer 2 måde, men i en bog jeg læser, stod der at den skulle følge efter pisken? - Når man arbejder fra jorden og skal lære den at gå frem osv.

Rigtig god dag smiley


Lokale historier fra Fredericia
Vi giver dig de bedste, lokale historier om Fredericia på VORES Fredericia

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jordarbejde. Skal hesten følge pisken eller drives af den?
  • #1   18. maj 2021 Der er helt sikkert flere måder at gøre det på. Jeg bruger stort set ikke min pisk. Jeg har den hvis hesten bliver lidt distraheret, så kilder jeg ham. Men ellers bruger jeg kropssprog og placering til at drive.

  • Petrine C
    Petrine C Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6
    #3   18. maj 2021 Forstå din ridehest af Rikke Schultz. Her står det.

    profilbillede
  • #4   18. maj 2021
    Jeg tænker at det kommer an på om man bruger pisken som target eller som signalgiver. Begge dele kan man gøre.


  • #5   18. maj 2021 Jeg kan kun forestille mig det er mere besværligt den skal følge efter noget, hvis vi snakker rigtig longering. Så i stedet for at udnytte naturligt press ved at stå bag drivelinjen, skal du i stedet lære hesten den skal følge efter pisken. Derudover har jeg svært ved at se hvordan det er bedre, når man skal til at lave shoulder in og travers (har lært navene på engelsk, husker aldrig hvad man siger på dansk ?? )..og generelt bare de fleste øvelser. For mig lyder det bare sært hvis der ikke er tale om target eller måske 'cirkustricks'?

  • #7   19. maj 2021 Har set folk som bruger R+ til træning af heste som bruger en form for pind/pisk som de lærer hesten at følge efter. det kan jo så senere bruges til at træne at blive trukket med, longeres, få fokus tilbage til mennesket osv. Om det er det bogen referere til ved jeg ikke. Tror det falder nogle heste mere naturligt ind - fx hingste/vallaker/unge heste som leger med pinden/pisken eller noget man måske har sat på pisken fx plastikpose.

  • #8   19. maj 2021 Jeg træner med positiv forstærkning (+R) og bruger target som godt kan ligne en pisk, men der følger hesten efter. At følge efter target under longering er dog ikke normalt i længden, det kan være noget man bruger til at indlære konceptet i starten. Jeg bruger ikke pisk. Det lyder dog ikke som om det er target der er tænkt på i bogen, men jeg har også bogen, så hvis du skriver et sidetal så kan jeg prøve at kigge smiley

    Ida, det kaldes et target smiley Og det er for alle heste. Jeg har f.eks. brugt targettræning til at lære min pony selv at tage ormekur, der brugte jeg selve ormekuren som target smiley


  • Petrine C
    Petrine C Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6
    #9   20. maj 2021 Det er side 184 smiley

  • #10   23. maj 2021 Jeg har godt nok aldrig hørt at den skulle følge pisken, det må jeg sige..
    Hesten drives fremad af pisken, da det ikke ville give mening for den at følge efter den (med mindre der hang et æble på måske smiley )
    Du kan læse mere om det, hvis du søger på longering smiley

    Nu kender jeg ikke bogen du læser, men kan det være ift. en bestemt øvelse? For longering ville det ikke give mening inde i mit hoved..


Kommentér på:
Jordarbejde. Skal hesten følge pisken eller drives af den?

Annonce