{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.426 visninger | Oprettet:

Mark T
Mark T
Tilmeldt:
14. maj 2021
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5

Klargøring af hestefold {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har en landejendom hvor jeg har cirka 8000m2 i form af tidligere mark.
Ønsker at gøre jorden klar til hestefold, men hvad kræver det?
Skal jeg udjævne jorden eller gøre noget helt andet?
Har vedhæftet et billede.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klargøring af hestefold
  • #1   20. maj 2021 Sæt hegn om og sørg for at der ikke vokser giftige planter som smørblomst, brandbærer og agerpadderok.

  • #2   20. maj 2021 har det været kornmark skal der pløjes og såes græs

  • #3   20. maj 2021 Der er faktisk flere muligheder.
    Ved du hvad der er på marken? Er det korn eller græs? Ellers kan det ligges om med heste græs. Der er der flere muligheder. Spørg på den lokale foderstof, de kan rådgive.
    Du kan bare sætte hegn om stykket og lade det græsse af, af et par heste. Heste spiser 16 timer i døgnet, så om der er græs nok, kommer meget an på vejeret. Blir der tørke, som i 2018, så skal hestene ha hø eller wrap i stedet. Jeg vil anbefale du sætter et skur af en art op, så der er ly for vind, sol og regn. Det behøver ikke være særlig fancy, bare det er holdbart. Evt en container. Den kan nemt fjernes igen. Heste kan være hårde ved sagerne, når de klør sig på skuret. Om du vil lave permanent vand på folden, eller bare en balje, er jo en smagssag, men så vil jeg anbefale dig en, der kan holdes frostfri om vinteren. De er dyre ja, men når det fryser, så er man RIGTIG glad for det smiley
    Du også anlægge en vandrefold, så får du mest ud af stykket. Der vil jeg anbefale dig, at melde dig ind i en vandrefolds gruppe på Facebook. Du kan også Google dig frem til oplysningerne. Google kan bare ikke hjælpe med gode råd, det kan en vandrefoldsgruppe.
    Det aller vigtigste er dog, om der er giftige planter i græsset. Er der det, skal de fjernes. smiley


  • Mark T
    Mark T Tilmeldt:
    maj 2021

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #4   20. maj 2021 Jeg ved desværre ikke hvad der har været på marken, da tidligere ejer er død. smiley Men har prøvet at tage et billede af det der gror, i tilfælde af nogen ved mere om det. Men det ligner dog ikke græs, der vokser noget.
    Har købt pæle, tråd og elboks, samt kommer jeg til at bygge et læskur, indtil vi får renoveret stalden.
    Min største problematik lige nu er selve marken, men jeg må få fat i den lokale foderstof og eventuelt få fjernet det der ligger i marken og få sat græs.


    profilbillede
  • #5   20. maj 2021
    Husk i forhold til læskur, at kommunen skal søges om det. Ellers får du et hyr med dem, hvis de kommer forbi eller nogen melder det.


  • #6   20. maj 2021 Jeg aner ikke, om jeg er helt ved siden af. Men jeg har en planteapp, der siger, at det muligvis er en kornblomst, du der har fotograferet. Jeg indsætter lige nogle billeder, som appen viser også er kornblomster. Du kan evt. selv forsøge dig med appen. Den hedder PlantNet og findes til Android-telefoner. Jo flere billeder, du tilføjer, des mere sikker identifation af planten får du. smiley

    profilbillede
  • #7   20. maj 2021 En anden kornblomst

    profilbillede
  • #9   20. maj 2021 En anden kornblomst

    profilbillede
  • Mark T
    Mark T Tilmeldt:
    maj 2021

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #10   20. maj 2021 Tak Bidløse. Det er 100% kornblomst vi så har på marken.
    Så skal der vel pløjes og sås græs ikk?

    Tak Krikken, jeg ringer til kommunen i morgen.


  • #11   20. maj 2021 Uha, jeg aner det ikke... Prøv at Google dig til det. Jeg synes jeg læste, at kornblomst er en urt, der kan spises. Måske er den gavnlig for hestene. Om det skal lægges om og der skal sås græs i stedet kan jeg derfor ikke rigtigt svare på. Måske andre herinde kan? smiley

  • #12   20. maj 2021 Her taget fra HesteNettet: (det er svært at finde andre, bedre kilder idet der er lovgivning omkring at der ikke på urtemedicin må stå virkning skrevet, da urtemedicin ikke er godkendt som lægemidler, eller sådan noget)

    "Kornblomst (Centaurea cyanus) er ikke giftig, men bruges tværtimod i urtemedicinen til at lindre hoste, bronkitis og behandle leversygdomme. Man kan bruge ekstraktet til øjenbadevand. Normalt laver man et ekstrakt af 2 spsk. tørrede blomster til ca. ½ l. vand, men til hestene kan man også give urterne i foderet.
    Som med alle andre urtetyper skal man bare ikke overdrive. Som en meget klog mand, Paracelsus for mange år siden gjorde opmærksom på : Alt er giftigt, det er kun mængden, der bestemmer om noget er helbredende eller dødeligt.
    Og husk: det er blomsterne, der er virksomme, ikke de grønne dele. God fornøjelse med planten."


  • #13   20. maj 2021 Krikken; hvor har du fra der skal søges om læskur????????

    Ja undskyld jeg spørger, men i vores kummune her skal der ikke søges om læskur med mindre du lægger beton i bunden - og det gør man vel ikke med læskur??

    Hvis du laver et fundament til skur skal der IKKE søges om det med mindre skuret er over 50m2 - ifølge de nye regler 2020 i vores kommune - mener dog helt sikkert den regl også gælder Sjælland og andre dele af Danmark


  • #14   20. maj 2021 Men Mark - dit spørgsmål - hele jorden skal pløjes - harves og lægges græs - om du gør det selv eller får en bonde til det afhænger af hvad du vil ofre penge på smiley

  • #15   20. maj 2021
    Det har der været tråde om på facebook.

    Det er forskelligt fra kommune til kommune, derfor - spørg inden man gør det.
    Man skal også søge om at bygge et skur i haven hvis det er over x antal kvm eller står et bestemt sted.

    Nogle kommuner mener at hvis man kan gøre det så det er flytbart og flyttes hver x antal er det okay ( men så er det jo ikke stormsikkert ). Så derfor spørg. Det kan være ens kommune er ligeglad, det kan være de ikke er.

    Man skal jo også søge om tilladelse til carport, overbygget terasse og alverdens andre ting.


  • #16   20. maj 2021 Der er også noget med, at hvis man gør det flytbart, så skal man flytte det minimum en gang om året, og så må det ikke stå i en radius af 25 meter (mener jeg), fra hvor det stod før, de næste 5 år (eller sådan noget i den stil). Det er nærmest umuligt det med at have et flytbart skur, hvis man rent faktisk har tænkt sig at følge lovgivningen.

  • #17   20. maj 2021 Først ville jeg undersøge, hvad der er på marken.
    Har du fx en klog bonde i familien??

    Hvis det som vokser, er velegnet til heste, så set fold op.
    Husk - solide hjørnestolper. De skal være gravet 1/3 af pælens højde ned i jorden. Vil du gerne have øverste tråd 110 cm over jorden, skal pælen være ca 120 cm over jorden, dvs ialt 180 cm...
    Husk at køb trådstrammere.
    Elreb og elbånd er lavet af tynde fibre, de tynde fibre knækker hurtigt og holder så op med at lede strøm...
    Ca 8-10 meter mellem pælene.

    Når du bygger et skur, så lav et budget - et løsdrift telt kan være lige så holdbart og billigt som et hjemmebygget skur.
    Uanset hvad, sørg for stormsikring.

    Hvis det, som vokser nu ikke er egnet til heste, så lav en lille luftefold og få resten omlagt.
    Eller, brug det som det er, og få en landmand med sprøjtecertifikat til at sprøjte det giftige væk - og brug resten som det er.

    Har jeg læst rigtigt - 0.8 hektar?
    Hvor mange heste vil I have der?
    Forvent ikke at det holder jer med foder sommeren igennem - tommelfingerreglen er en tønde land pr hest, dvs ca en halv hektar...

    ...
    Jeg havde sat løsdrifttelt op.
    Sprøjtet giftige planter væk.
    Og accepteret hvis det blev trådt op til efteråret, hvis i har mere end 2-3 heste.


  • #18   20. maj 2021 Hvis man bygger I landzone og det ikke er i umiddelbar forlængelse af bygninger, så skal man ansøge.
    Hvis det er over 50 m2, så skal man ansøge uanset hvad.

    Er det en flytbar bygning - som bliver flyttet! så skal du ikke ansøge. (hurra telt.)

    Har du ikke fast bund, skal du bruge dybstrøelse, så ammoniak ikke synker ned i jorden.
    Dybstrøelse må til gengæld opbevares i markstak.


  • john M
    john M Tilmeldt:
    apr 2021

    Svar: 2
    #19   21. maj 2021 Vi kan tilbyde en 3d plantegning af området, så du kan udnytte mest af din grund.
    held og lykke med projektet.


    https://www.3d-rundvisning.dk

    3D plantegning
    3D Visualisering
    3D scanning
    virtuel rundvisning
    Digital rundvisning



  • #21   21. maj 2021 Er det en udvintret vinterbygmark? For det kan du bare lade dem græsse af, vær obs på højt sukkerindhold. Det kan godt skyde lidt igen, men du undgår ikke at lægge om/så i, medmindre der er græsudlæg i, det kan jeg ikke rigtigt se.

    Kan du ikke tage et billede tættere på, så du har et billede ovenfra af ca en kvm.


Kommentér på:
Klargøring af hestefold

Annonce