{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bekæmpe ranunkel?
  • #1   21. jun 2021 Det lette svar er nej - desværre. Klipning i sig selv er ikke nok. Det har eg gjort en del år.

    Det hjælper at gøde græsset og klippe - så har de ikke spredt sig videre. Men til efteråret vil jeg forsøge mig med at kalke jorden, og se om det hjælper.

    Mvh Charlotte


  • #2   21. jun 2021 ok, så lidt håb er der. jeg må nemlig ikke købe det der ukrudtsmiddel og har ikke mulighed for at pløje det.

  • #3   22. jun 2021 Hvad med at kontakte den lokale maskinstation eller bonde og spørge om råd.
    Du skal nok betale kontant - men, hvis det løser dit problem...

    Man må jo ikke sprøjte uden sprøjtebevis.


  • #4   22. jun 2021 Når ellers laverne har spist den, så trækker jeg resten op, på den måde breder den sig ikke, men skal du slippe helt for den, skal den enten brændes eller i en pose og på forbrænding - men husk, når i fjerner dem, så fjerner i også laverne der spiser den

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #5   23. jun 2021 Jeg har ikke flere end jeg går ud en gang om dagen med spand og kniv og stikker dem op der er.
    Der bliver mindre og mindre af dem for hvert år


  • #6   23. jun 2021 Kalk er svaret. Ranunkler kommer, når jorden mangler kalk - så du skal give kalk til efteråret, og gerne lidt handelsgødning i det tidlige forår.

  • #7   23. jun 2021 gav ellers noget kalk på et af stederne her for et par måneder siden. men det har intet hjulpet. måske var det alt for lidt. jorden her er meget leret.

  • #8   24. jun 2021 En jordprøve kan vise, om din jord mangler kalk - og hvor meget. Du kan købe gør-det-selv tests, de er valide nok. Så vidt jeg husker, skal lerjord ideelt set have en pH-værdi på 6 eller 6,5.

    Og det er om efteråret, du skal give kalk. Dér er den rette mængde nedbør til at få kalken vasket ud i jorden, og give den tid til at virke.
    Tag evt. resultatet af jordprøven med til din foderstof (eller hvor du nu køber din kalk), og få noget vejledning.

    Og så skal du gøde græsset, så det kan vokse sig stærkt og kvæle ukrudtet smiley


  • #9   2. jul 2021 læste lige et sted, hvor man kan købe græsmark lufter for mange penge, at luftning samt kalk skulle være et godt middel mod ukrudt. men det er jo nok lidt af et knokkel at gå rundt med en havegreb og stikke den 15cm i jorden.

  • #10   2. jul 2021 #9.
    Tænker du på vertikal skærer til civile græsplæner, eller??

    Kender du ikke en bonde, gerne en der dyrker frøgræsfrø, som kan rådgive dig og måske hjælpe dig med deres maskiner?

    Hvis græsset har det godt, dvs korrekt pH, næringsstoffer er der, osv, så udkonkurrere græs det meste andet.


Kommentér på:
bekæmpe ranunkel?

Annonce