{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Havrehø
  • #1   22. nov 2021 jeg har prøvet det som lavet som wrap
    hestene elskede det
    det eneste problem var at det samme gjorde rottene. Derfor blev det opgivet, og vi gik tilbage på wrap


  • #2   22. nov 2021 Havre HØ? Det findes ikke. Havre er en kornsort, og uanset hvordan du behandler det, så får du kun halm ud af det.
    Hø er tørret græs smiley


  • #3   22. nov 2021 Anja n: Orv ja, fedt at de gerne ville have det…. Ikke så fedt at rotterne var med på samme vogn??

    Mimre: det er vidst en ting, men ikke så vidt udbredt??


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   22. nov 2021 https://knardrupgaard.dk/kvalitets-hoe/australsk-hoe

    Jeg har aldrig hørt om det, men det lyder ret interessant (dette er godt nok importeret? Fra Australien)


  • #5   23. nov 2021 Amt meget spændende læsning!
    har hørt om det, men har i mine unge dage altid fået at vide at heste ikke må spise korngræs, altså mens det stadig er grønt og ligner græs, kan ikke huske hvorfor, men det kan da godt se ud til at det er blevet modbevist og måske det kun er havre græs de godt kan spise??


  • #6   23. nov 2021 Jeg har før læst om det australske havrehø og så vit jeg husker, er det ret dyrt. Det er også ret klimabelastende, når det skal med skib den halve jord rundt.
    Jeg tror jeg i stedet ville få hestene udredt for, hvad årsagen er til de har tynd mave. Mon ikke det på sigt vil være billigere i længden end, at fodre med et dyrt produkt.
    Bare min mening, den behøver jo ikke være den eneste rigtige smiley


  • #7   23. nov 2021 I min stald har vi givet havrehø til 2 forfangne heste anbefaling af dyrlægen og det kan laves i DK hvor man så selv kan få lavet analyse af det.
    Syntes det er rigtig godt og hestene vil gerne have det. smiley


  • #8   23. nov 2021 Nå, så lærte jeg noget nyt i dag også smiley

    Det tangerer nok nærmere det, vi i min barndom kaldte "grønhavre", men kært barn har som bekendt mange navne.


  • #9   23. nov 2021 Har kun hørt godt om det, når det kommer til heste med sarte maver, har dog ikke selv prøvet det. Min egen havde mærkelig mave over en længere periode med våde pærer og efterløb. Han var simpelthen sovset ind. Det fik vi så klaret med ny wrap med analyse. Det er så tørt at det næsten er hø.

    Havrehø er vældig dyrt, ellers kunne jeg godt have fundet på at fodre med det, da han spiser hø på folden.


  • #10   24. nov 2021 Grønkorn eller helsæd har jo egentlig været et velkendt onde til kvægfoder over mange årtier. Man laver det kun af den årsag, at man i et sædskifte med 230 kg N/ha skal have en tredje afgrøde, hvor en kornart udlagt i f.eks. en græsmark kan tælle som tredje afgrøde. (det skal angiveligt opsamle N og P (kvælstof og phosfor), og minimere udvaskning til grundvand).

    Om man bruger havre, byg, rug eller hvede er egentlig underordnet. Man vil dog helst undgå havre pga. genvæksten.

    Grønkorn er når det tages efter skridning, helsæd er når kornet har dannet stivelse i kernen, men ikke er modent.

    Det er udmærket til at fodre kvieopdræt, goldkøer eller heste med. Mine krikker får også grønbygensilage indimellem, men ligesom køerne, gider de ikke rigtigt æde det. Det er lavt på energi, højt på træstof, så fint som ædelystfoder, ligesom hø med lav FK.

    At det skulle have særlige, helsemæssige formål, kan jeg ikke lige forestille mig. Hvis man gider døje med det, eller det er det eneste grovfoder man kan få fat i, så kan det vel være fint nok. Men det var ikke noget jeg ville betale ekstra for.


  • #11   24. nov 2021 Som jeg forstår det er grønkorn og helsæd noget helt andet end havrehø.

    Havrehø høstes mens det kun er græs, hvor helsæd har dannet stængel og kærner før det høstes og må måske betragtes lidt som affaldsprodukt som man har fundet noget at bruge til.


  • #12   24. nov 2021 Så er det genvækst, der er slået af til hø. Mens det er på det vækststadie, hvor du kalder det 'græs', har du ikke vejret med dig til at få det tørt nok til hø.

    Hø har tørstofprocent på 85 % for at være lagerfast. Hvis man slår sådan noget spiret havre af kommer man ikke over 20 % tørstof, det bliver aldrig til hø, medmindre man tager det igennem et tørreri...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #13   24. nov 2021 Ann: har du læst om havrehø? Eller beskriver du et andet grovfoder?

  • #14   24. nov 2021 AMT: ja, nu har jeg smiley

    Man skårlægger det som helsæd.


  • #15   24. nov 2021 Ann C: er det bare helsæd? Øj, så må man godt nok føle sig tilbringe for egne penge, hvis man betaler en formue for at købe det importeret fra den anden side af jordkloden smiley


  • #16   26. nov 2021 Mimre
    Jeg fandt en gammel artikel fra Effektivt Landbrug, man har importeret noget fra Australien tilbage i tørkeåret 2018.

    Men det bliver skårlagt som helsæd og kunsttørret. Så ikke nok med, at det er helsæd, så vejer det også tungt i CO2-regnskabet smiley


  • #17   27. nov 2021 Ann C har du læst hvad der står om det i det link AMT har lagt ind?
    For der står det modsatte af hvad du skriver...


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   27. nov 2021 Ann: Det er sjovt, at det Havrehø jeg linker til hverken er kunsttørret, og så endda kun udleder halv så meget CO2, som kunsttøret hø her hjemme fra.

    Tænker at du forveksler forskellige typer med hinanden


Kommentér på:
Havrehø

Annonce