{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.728 visninger | Oprettet:

Knoldprinsesse
Knoldprinsesse
Tilmeldt:
10. mar 2022
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 2

Ny købelov {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vi skal til at købe hest og den nye købelov er som sagt trådt i kraft.

Det er nu muligt at køber og sælger aftaler indbyrdes om der ydes reklamationsret og i så fald hvor længe.

Hvad ville I forvente som køber? Jeg skal købe en hest til omkring 50.000kr. og jeg ville personligt ikke have lyst til at købe en hest som beset, men ville forvente minimum 3 måneders reklamationsret.

Jeg har kigget på en hest, men sælger ønsker ikke at sælge med reklamationsret, så jeg tør ikke gå videre med handlen. Det er i hvert fald noget af det jeg skal have styr på inden jeg betaler for handelsundersøgelse osv.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny købelov
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   16. mar 2022 Jeg tænker der er stor forskel på at købe en hest, også købe en blender.

    Fordi at en hest er et levende dyr, så bør man som køber og ejer være grundige, og ansvarsbevidste under et salg.

    Hvis man køber en hest, så bør man som køber have undersøgt hesten godt nok, til at man kan sige at man har købt den som beset.


  • #2   16. mar 2022 Jeg tror at jeg under alle omstændigheder, hvis det er HESTEN! ville gøre hvad jeg selv kan for at undersøge hesten grundigt, spørge ind til sygdom og skader, evt. se om jeg kan få journal på hesten fra sælgers dyrlæge og se den flere gange. hvis jeg stadig vil have hesten, så lave handelsundersøgelse.
    så har man som køber gjort alt hvad man kan for at undgå ubehageligheder.

    Det er selvfølgelig meget at gøre ud af det, men man har jo sin pligt som køber.


  • #3   16. mar 2022 Syntes 3 måneder er meget lang tid - jeg tænkte mere at 2 uger var fair... det Ian jo ske meget på 3 måneder som er ude af sælgers hænder.
    En grundig handelsundersøgelse og mere end 1 eller 2 besøg inden køb er nok vigtigere.


  • #4   16. mar 2022 Jeg tænker at købe uden reklamationsret stiller køber rigtig dårligt. Jeg tænker at ingen sammenligner hestehandel med at købe en blender, som der insinueres.
    Hvis der købes som beset har man bare ikke nogen sikkerhed som køber. Ved reklamation er det nu købers opgave at bevise at fejlen har været til stede ved købstidspunktet. Hvor det før var sælger der havde bevisbyrden de første 6 måneder. Nu skal reklamationen ligeledes være skyld i at hesten ikke kan anvendes til det formål der er beskrevet i kontrakten, for at det kan føre til en annullering af handlen.

    SEGES blandt andet anbefaler en reklamationsret på 3 måneder som rimelig for både køber og sælger.

    Så ret interessant hvordan andre ser på det. Måske der også er forskel på om man ser det fra sælger eller køber perspektiv.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   16. mar 2022 Jeg prøver at se det fra begge sider, da det er relevant både at have sælger-briller på, men ligeledes også køber-briller på.

    ofte er der en grund til at sælger, vil af med hesten. Det kan der være 100 reelt årsager til, og jeg syntes ikke det for sælger er realistisk at skulle gå i 3 måneder, og tænke - hvad nu hvis. 3 måneder bør slet ikke være nødvendigt, hvis man som køber laver sit forarbejde godt nok.

    Sælger har et ansvar for at sælge en korrekt beskrevet hest, men køber har i særdeleshed også ansvar for at købe den rigtige hest, og undersøge hesten tilstrækkeligt.


    jeg mener at et salg af dyr, bør være så gennemarbejdet en process, at fejl vil blive opdaget. Ja, Men risikere efter 2 måneder at opdage at kemien ikke passer, eller ander uforudsigelige ting, men okay, det burde faktisk heller ikke ske ved en gennemarbejdet handel.


  • #6   16. mar 2022 Jeg fik vist egentlig ikke svaret på hvad jeg synes er rimelig reklamationsret.

    Når man har gjort hvad man kan, for at sikre sig at hesten intet fejler og køber og sælger er enige i dette, så synes jeg at min. 1 måned vil være fair for begge parter.
    Som køber har man sikkerheden i at hesten kan det den skal, har det temperament som man er blevet lovet. fx. at den ikke har været bedøvet under prøvning/fremvisning, fået div. blokader inden fremvisning osv.
    som sælger viser man at man har rent mel i posen, at man giver retten til at tilbageføre handlen hvis fx. hesten ikke lever op til det lovede, man sikrer sig også at hesten ikke bliver videresolgt hvis ny ejer ikke er det rette match, og har dermed muligheden for selv at vælge ny, ny ejer.

    Jeg står som fremtidig køber og synes også at det er spændende at se hvad folk synes, køber som sælger smiley


  • #7   16. mar 2022 Her også lidt artikler til belysning af en interessant diskussion:

    https://www.malgretout.dk/ny-koebelov-i-2022-hvad-betyder-det-for-dig/

    https://dvt.ddd.dk/artikler/artikler/ddd-heste-boer-fortsat-vaere-et-forbrugerkoeb/

    Men man må virkelig sige at det er sælgers marked og at man godt nok skal sørge for at tage alle forholdsregler som køber.




  • #8   16. mar 2022 #7 Det skal man i hvert fald!
    Selv med den gamle lov, skete det ofte at hesten blev beroliget eller bedøvet ved fremvisning, fik lagt blokader i ledene inden handelsundersøgelse osv.
    Med den gamle lov, kunne man jo så lade handlen gå tilbage, hvis det viste sig at rideheste ikke var redet eller at stævnehesten havde benskader.
    Det kan man ikke rigtig længere, med mindre man får sælger overtalt til returret og jeg tænker at de folk som kan finde på ovenstående ikke vil lave reklamations eller retur ret, og derfor vil jeg have en klokke der ringer i baghovedet såfremt en sælger nægter det.

    Men jeg synes heller ikke at den gamle lov fungerede, det ville være bedre hvis man havde lavet en mellem vej, så begge parter står bedst muligt. fx. 3 mdr.
    det er utroligt at det skal være enten eller.


  • #9   16. mar 2022 Jeg ville ikke sælge med retur ret. Slet ikke i 3 måneder. Der kan du som rytter have nået at total smadre hesten, og så må jeg hæfte for det. Nej tak.

    Som køber må man sørge for handelsundersøgelse, røntgen osv er iorden. Helgardere sig selv. Det er et levende dyr vi har med at gøre trods alt.


  • #10   16. mar 2022 DD kan se at du lidt svarer på mit indlæg, det er selvfølgelig reklamations ret jeg mener, ikke returret smiley

  • #11   17. mar 2022
    Som køber har man UNDERSØGELSES PLIGT. Lidt det samme som hvis man køber en brugt bil. Den køber man jo heller ikke, hverken ubeset, eller uden, at prøvekøre den, eller, at få den på en lift, så man kan se om den er pilrådden under bunden. Evt køre den til FDM.
    Køb hest med fornuften og ikke med følelserne. Så er der ikke så stor risiko for reklamation.
    Jeg selv har i tidens løb købt 10 heste og jeg har aldrig fået lavet handelsundersøgelse, fået fortrydelsesret, eller for den sags skyld fortrudt mine køb. Til gengæld har jeg været forsøgt svindlet, da jeg gav prøvetid på 14 dage i en byttehandel.


  • #12   17. mar 2022 Jeg har aldrig solgt en hest, men købt 3, så syntes ikke jeg ser det fra sælgers perspektiv.

    Jeg syntes 2 uger er rigelig tid til at finde ud af om hesten fejler noget, der ikke blev opdaget i første omgang eller om den har unoder/staldfejl der heller ikke lige blev nævnt... men på 3 måneder kan hesten både nå at blive halt på folden, udvikle nye unoder under rytter der egentlig ikke er sælgers skyld ect.

    tror aldrig du vil kunne finde en sælger der giver reklamationsret på 3 måneder for et levende dyr.
    du skal måske egentlig prøve at sætte dig lidt i sælgers sko og finde ud af hvad der er fair for begge parter.
    og jeg ved egentlig ikke helt om jeg er enig i at det er 'sælgers marked' bare fordi man ikke kan købe hest med hovedet under armen. En hest skal ikke kastest frem og tilbage barefordi man ikke syntes den var helt god nok alligeveld. Man må få undersøgt hesten grundigt inden, købe fra en man stoler på, se regninger for tidligere dyrlæge besøg, se om man kan opspore noget historik på nettet og så få besøgt den mange gange (evt liiige komme lidt før end aftalt)


  • #13   21. mar 2022 Der er både plusser og minusser i forhold til en reklamationsret på 3 mdr. En uerfaren køber kan nå at ødelægge rigtig meget på mindre end 3 mdr. det er ofte set. Men hvis ellers at køber overholder sin undersøgelsespligt, og får lavet en ordentlig handelsundersøgelse, så burde der ikke være de store grundlag for at bekymre sig i forhold til reklamationsret. Du kan jo uanset ikke reklamere over hvad som helst, og bevisbyrden er din alene. Så mig ville det nok ikke genere det helt store med en reklamationsret på 3 mdr.

  • #14   22. mar 2022 hej, jeg købte en hest, som efter kort tid viste sig at være helt skør i hovedet, muligvis og højst sandsynlig havde den en genfejl pmms. det var sidste år og den blev beskrevet som rolig osv. herhjemme viste det sig at være helt anderledes, og jeg er sikker på, at sælger har haft en ide om det. Jeg ville være yderst forsigtig og måske aftale at betale efter 14 dage, men den skal jo også lige falde til. Den jeg havde reagerede pludseligt og helt vildt, løb igennem alt, hvad den reagerede på det ene øjeblik gjorde den ikke det andet, en totalt tikkende bombe. Hvad med at prøve den nogle gange hos sælger inden køb, så hvis der er noget, så dukker det forhåbentlig op.

  • #15   25. mar 2022 Til AMT Jo det kan ske ved en gennemarbejdet handel. Min første hest købte jeg med handelsundersøgelse. Jeg havde min veninde og ridelærer med, som har haft med heste at gøre hele livet. både da jeg prøvede ham 2 gange og til handelsundersøgelsen. Som hun hun sagde det skal gøres ordentligt, der er ikke mere uærlige mennesker end hestemennesker. Alligevel endte jeg med en hest, som jeg måtte lade aflive efter 10 måneder. Dyrlægen sagde, at han aldrig før havde set en hest med så store gigtforandringer. Han skældte mig ud og sagde, man altid skal få lavet en handelsundersøgelse. Jamen det havde jeg jo. Hans svar var nej for der er en bøjeprøve med. Jeg og min veninde sagde jamen der var bøjeprøve og der var intet. Dyrlægen "den hest kan under ingen omstændigheder bestå en bøjeprøve heller ikke for 10 mdr siden. Dette har stået på i årevis". Jeg var knust og magtede ikke gøre mere ved det. Men rigtig mange sagde til mig, den hest har været bedøvet. Så ja 3 mdr. reklamationsret vil jeg mene er ok.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   25. mar 2022 Marian: nu tror jeg ikke på bøjprøver, så for mig er en bøjprøve spild af både penge, og unødvendig belastning på hestens ben.



  • #17   25. mar 2022 Betina R, der er nu ikke mange sælgere, der tør udlevere en hest uden at få betalingen først. Lovgivningen er nemlig sådan skruet sammen, at har du først afleveret snoren, så er hesten overgivet uanset om betaling er faldet eller ikke. Ikke mange gider efterfølgende igennem en fogedretsag for at få betalingen.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   25. mar 2022 Marsh: nemlig. Jeg forstår ikke den hetz der Ernie hestemennesker, og hvorfor der gøres som om at hestemennesker er så forfærdelige...

    Tror der er en overvejende meget større del afhandler der er gode, men det er åbenbart kun de dårlige der "findes", og fortælles


  • #20   25. mar 2022 Ej Sry fik slettet kommentaren igen da jeg læste noget om mistanke om at hesten havde været bedøvet??
    Men ja, man skal passe på med at tro at alle sælgere er ide på at snyde en - nogle gange så kan det være at sælger heller ik er klar over sygdommen. hvis nu hesten ikke car bedøvet (hvilket der er ingen der ved om den var/ikke var) så betyder det jo at sælger heller ikke havde bidt mærke i at hesten var syg, og hvis ny ejer så først egentlig får det bekræftet 10mdr efter så kan vi jo, som læsere, spørge os selv om hesten så rent faktisk overhovedet har vist symptomer selv efter overtagelse... for så tyder det jo netop på at hesten har været god til at skjule sygdom OGSÅ overfor gamle ejer

    Det er dyr vi har med at gøre og shit happens.

    Det tror jeg vist var det jeg havde skrevet før??


  • #21   26. mar 2022 Til Marsh. Der var symptomer, hvis du læser om ham på mit indhold, vil du se at der var symptemer efter kort tid, men det var vinter og han havde forsko på, så vi troede det var fordi han var gledet e.l. Bagefter kan jeg også godt se, det var lidt mærkeligt. Han var blevet lidt tyk, hvilket hun forklarede med, at hun havde købt en anden hest, og ikke havde haft tid til ham. Så han havde stået stille længe. Vedrørende mistro til alle. Det var min venindes måde, at fortælle mig på, at jeg skulle passe på, for folk snyder gerne eller skal vi sige glemmer at fortælle nogle ting når de gerne vil sælge.

Kommentér på:
Ny købelov

Annonce