{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
818 visninger | Oprettet:

Foder/vitaminer i følbørnehave? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg har fået mit første føl/plag og har hørt en masse forskellige meninger om hvad man skal fodre dem med. Så nu ville jeg høre hvad i gør!
Sagen er den, han er 11 måneder og går lige nu i føl børnehave, hvor der er MASSERE af græs. Er det nødvendigt at give ham ekstra foder/vitaminer ved siden af?
Nogle siger græs er nok i sig selv, og andre mener det ikke er nok kun med græs. Så, hvad gør i???????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder/vitaminer i følbørnehave?
  • #1   6. maj 2022 Græs kan sagtens være nok til at holde huld. Men ikke sikkert det er nok til at dække hesten ind med vitaminer, og lige netop der vil jeg mene er ekstra vigtigt imens hesten er i vækst.

  • #2   7. maj 2022 Kan i ikke gå sammen om en vitamin slikbalje? Så tar den enkelte hest det den har behov for. Ellers kan du jo gi din, vitamin bolsjer, når du pusler om den. Jeg tænker ikke kryppefoder er nødvendigt lige nu, hvor græsset er i vækst, men ved behov, så kan du jo, hos din lokale foderpusher spørge, hvad et føl / snart plag skal ha. Bare husk ikke, at fodre efter hestens sult, da der findes kronisk sultne heste, som mener de skal spise en masse uden, at de har brug for det. Elles kan du supplere med hø på folden, hvis denne tørke vi har, fortsætter.

  • #3   8. maj 2022 Det er rigtigt, at der er næring i græsset - men jeg ville aldrig stole 100% på at dette ville være nok til et føl i vækst, når man ikke kender indholdet i græsset. Det kommer virkelig an på meget. Jeg ville uanset hvad, sørge for vitaminer i mindst de 3 første leveår. Føllene er ekstra vigtige at dække ind på vitaminer og mineraler, fordi de er i vækst og hele kroppen arbejder.

  • #4   8. maj 2022 Jeg ville helt sikkert give vitamin/mineraler ved siden af og give dem individuelt. Det er så vigtigt at især de unge heste får de rigtige mængder af vitaminer/mineraler, protein m.m. Det er jo i denne alder at fundamentet for en god sund ridehest/trænings makker bliver lavet så det er vigtigt at de ikke mangler noget under væksten så man mindsker risikoen for problematikker, OCD/mus eller lignede. Det er også vigtig at man bruger vitaminer/foder som er til unge heste så man er sikker på at de har de rigtige forhold og mængder til de unge heste. De fleste danske mærker er afstemt efter de danske jordforhold. Ved så godt at jordens mineral indhold ikke er ens i hele landet, men jeg tænker selv at det alligevel er bedre end produkter som er afstemt efter andre jordforhold.
    Selvom du ikke har spurgt til det vil jeg lige nævne vigtigheden af ej heller at spare på beskæring af den unge hests hove. Det er mens de forskellige vækstlinjer stadig er åbne at du kan rette på benstilning, hvis noget ikke er optimal, så man igen sørger for det bedste fundament for at få en sund holdbar hest. Når vækstlinjerne først er lukket er det ikke til at få rettet igen. Så smed/beskæring og foder er de to ting man endelig ikke skal spare på med de ungeheste da det er så vigtigt for at skabe en sund holdbar hest smiley


  • #5   11. maj 2022 Den er faktisk godt dækket ind med mineraler og vitaminer i græsset, såfremt der er vækst nok i græsset.

    Det har jeg til gengæld min tvivl om, da de færreste hestefolk nærer nogen interesse for planteavl, og dermed for deres græsningsarealer. Hvis der kun er enårigt rapgræs, kvik og skræpper på dens fold, så skal du ikke kun supplere med mineraler. Men en græsmark i omdrift med 3-4 brugsår skulle nok kunne forsyne en unghest i vækst, afhængigt af jordbonitet og areal til rådighed. Du kan altid se det på opdrættet. Hvis det gror og er i fin huld, så er der græs nok. Taber det huld og bliver langhåret, så skal der tilskudsfodres.


Kommentér på:
Foder/vitaminer i følbørnehave?

Annonce