dejlig oplevelse - træning {{forumTopicSubject}}
Ja her kommer lige en tilståelse fra mig:
JEG ER EN DÅRLIG HESTE EJER OG ER OND VED MIN HEST... er klar over det... isabella HAR fået tjekket tænder, sadel og det hele....
Okay, det jeg ville skrive er:
Isabella har nu længe været inde i en meget "ung heste periode".. hvor hun har været "umulig" at få til at slappe af og gå i afslappet holdning... hun har bare spændt op, og trukket i mig..
hvilket har resulteret i en meget av av skulder, og sygemelding...
hun ville desuden heller ikke springe an i galop.. skulle rendes igang..
i tirsdags fik jeg nok.. og bad min underviser ride hende... hun kunne heller ikke..
så jeg har tyet til drastiske midler...
Har lavet en elastik chambon om..
Det går simpelthen ud på, at man klipper en elastik chambon i stykker, i den ene ende.. sætter den igennem sådan et "øje" (sådan en den kan rulle i), og så sætter man en karabin hage fast i enden igen.
derefter laves der en dims af noget blødt, som skal sidde omkring gjorden mellem forbenene, som "øjet" så bliver sat i...
og så sætter man karabinhagerne igennem bidet, og op til SADLEN (så der ikke er det der trælse træk i nakken som men får ved alm brug af elastik chambon)...
Jeg satte den helt løst, og havde så bare en rolig kontakt med tøjlen...
og når jeg så rider med denne elastik (HELT LØS) går hun bare dejlig roligt, og reagere for den MINDSTE schenkel/sæde hjælp.....
denne elastik red jeg så med onsdag og torsdag, og fredag red jeg i skoven og igår havde hun fri..
idag skule jeg så op til ryttermærke prøven.. og red selvfølgelig uden elastikken...
og isabella var bare så sød.. hun gik ikke perfekt, og var hidsig.. men hun sprang an med det samme jeg bad hende om det....
så de 2 dage med elastikken har redet mig og isabella fra flere træls ture hvor jeg hopper grædende af fordi jeg er ked af det og frustreret...
måtte bare ud med det... var så glad fordi 2 dages brug af det LORT har haft så god en indvirkning...
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
jeg skrev dette inde på heste nettet nogle dage siden (altså om at jeg havde taget den i brug, og kun havde i sinde at bruge den få dage)
og jeg skal love dig for at jeg fik nogle ting af vide..
jeg skulle både stoppe med at ride.. give min stakkels hest en pause fordi den er træt af mig og jeg ved ikke hvad
derfor ville jeg undskylde på forhånd
sep 2006
Følger: 87 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 3.491
sep 2006
men havde ikke regnet med at folk ville bede mig stoppe med at ride, og sige at det er synd osv osv...
Min UNDERVISER så endda på første gang jeg red med den, og sagde at isabella bruger sin ryg 100 gange bedre med den på, fordi hun får RO til at gå rigtigt.. og jeg får RO til at koncentrere mig om de ting som JEG gør forkert i min ridning...
isabella er også lige pludselig blevet elevhest.. fordi jeg brugte den .-(
jan 2007
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 8 Emner: 1.001 Svar: 6.466
sep 2006
Hun har dog intet imod bidet..
det er MIG der laver fejlen.. fordi jeg ikke er rutineret ok til at ride hende rigtigt ned.. så jeg har en grim "pille finger" når jeg virkelig vil arbejde med hende.. og det irritere hende...
men med elastikken løst på, ved jeg hvor hun går, og har ro til at koncentrere mig om de problemer jeg har i min ridning
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.223
Super : D Meget bedre end at kæmpe med hende.
sep 2006
havde ikke regnet med at nogen kunne forstå mig
sep 2006
For jeg har kunne mærke TYDELIG forskel på hende efter rideturene med elastikken, som efter rideturene uden..
uden elastikken har hun stået og stadig virket spændt bagefter (ikke bange)... men har ikke haft så rolige øjne bagefter osv-...
men efter brug af elastikken (og en roligere sandie i temperement).. så står hun bare og ser kærligt på mig og puffer mig blidt med mulen *SS*
dejlige krikke
sep 2006
de bruger den ude på det stutteri jeg har arbejdet på.. også i tilridning af deres ungheste.. og den ene af dem er lige blevet nummer 2 til egnethedstest i DV... så noget rigtigt må den da hjælpe til
nov 2005
Følger: 59 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 1.007 Svar: 4.945
sep 2006
Ja jeg har været en RIGTIG hård periode igennem... har taget en del på pga jeg har haft det så skidt.. og været tæt på at skulle i behandling af lægen..
og jeg burde bare have tyet til elastikken noget før, for den hjalp også sidste år, da hun havde sådan en tur, hvor hun bare ikke ville lystre...
nu håber jeg at jeg er på rette kurs igen.. og at jeg dermed kan tabe mig lidt igen (og gøre min vægt mere behagelig for isabella ha ha)
sep 2006
takker for det *SS*
er sikker på vi nok skal komme "langt" (langt nok for mig *GG*)
sep 2006
for jeg synes den er fantastisk.. og min undervise var meget overrasket over virkningen.. og ville bruge den når hun skulle igang med hendes unghest (en michellino om er let antændelig)...
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
mar 2005
Følger: 138 Følgere: 131 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
dejlig oplevelse - træning