{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.088 visninger | Oprettet:

Hvad er mine rettigheder??!! {{forumTopicSubject}}

Sådan ligger sagen pt:
Har haft ´min hest til salg. I søndag var der en at se/prøve hende, og hun ville gerne købe hende. Hun spørger om jeg har haft hende i røngten eller handels undersøgt, og det siger jeg nej til (en hest til under 10000). Stadig vil hun gerne købe hende, og henter hende samme aften.
Hun skriver under på en kontrakt hvor er står at hun køber hesten som beset, og evt. dyrelæge udgifter er hendes!!
Nu ringede hun så igår og ville have jeg skulle tage hesten tilbage...... hun tror den har spat (kun hendes meningen, hun har ikke haft dyrelæge endnu). Hesten har ikke haft dårlig ben, eller været halt mens jeg har haft den!!
Pt er aftalen at hesten nu skal i røngten, og hvis den har spat skal jeg betale røngtenbillederne!! kan hun det med den kontrakt??
og nogen der ved hvad røngten koster?? (bor i øst/midtjylland)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er mine rettigheder??!!
  • #1   12. dec 2007 Jeg ved det helt ærligt ikke, men det lyder da lidt tosset... Kigger lige med og ser hvad de andre siger

  • #2   12. dec 2007 Jeg vil mene at ifølge den kontrakt, at du ikke skal betale dyrlæge.

    Jeg ville tage ponyen tilbage og finde en anden ejer, men det er jo op til dig hvad du synes er bedst smiley

    Held og lykke. Jeg håber det hele går i orden.


  • #3   12. dec 2007 Hmm..

    Hvis jeg var dig ville jeg tage kontakt til en advokat - find en med speciale i heste og snak med ham eller hende om sagen.



  • #4   12. dec 2007 nej... Hvis hun har skrevet under på at hesten er købt som beset, og hun står får alle dyrlægeudgifter skal du ikk betale noget.

    Hun kunne have fået hesten undersøgt før hun købte den, og du skal ikk tage hesten tilbage da den ikk fejlede noget da den forlod din stald.

    Den kan vel være kommet til skade hjemme ved hende.


  • #5   12. dec 2007 Ville spørge en advokat.

    Men hvis det er kan du jo altid tage hesten tilbage, og finde en anden der vil købe den.


  • #6   12. dec 2007 Hvis hun kan bevise at hesten har pådraget sig "skaden" inden hun overtog den, så har hun ret til at levere den tilbage, da det er en skjult fejl uanset om sælger vidste det eller ej. Hun skal dog kunne bevise det i form af dyrlægeudtalelser og røngten/scanning.

    Du kan dog være strid og nægte at tage hesten tilbage, og så skal hun igennem en advokat og igennem retten.

    Hvis hun vinder sagen kommer du til at betale ALT, dyrlægeregninger, opstaldning, sagsomkostninger osv.

    Har en veninde som lige har været igennem det, det var dog sælger som ikke ville tage hesten retur....

    Så jeg vil kræve hesten undersøgt, hvis jeg var dig.



  • #7   12. dec 2007 Kaninunger - det er ikke sandt... - Hvis det kan bevises at varen var skadet inden køb/overtagelse af hesten, har man krav på at kunne tilbagelevere den!

  • #8   12. dec 2007 Til Maddie: hvis hun har noget...... er røgtens udgifterne så mine??? tænker på hun skrev jo under på at dyrelæge udgifter var hendes?? ...

  • #9   12. dec 2007 Hun ringede også selv mandag aftens og fortalte at hjemtransporten ikke var gået så godt.... (tager ca 2 timer).... at hun havde stået og sparket. Tror det kommer derfra..... (hun gav hende ikke bandager på)

  • #10   12. dec 2007 Hvis hun kan bevise at hesten havde skaden inden hun købte/hentede den, så ja, så hænger du på den...

    Men hvis dyrlægen kan sige at det er en akut opstået skade, og den ikke er pådraget hos dig, så er det hende der skal betale, og hun kan ikke levere tilbage...


  • #11   12. dec 2007 Lige gyldigt hvad må hun selv betale røgtenbilleder, da det hende og ikke dig der vil havde den i røgten, om den så har spat eller ej er i så fald hendes problem, hvis hun ikke vil betale må hun lade være med at sende den i røgten.



  • #12   12. dec 2007 okay,.... også det jeg sådan har læst mig lidt frem til smiley
    Nogen der ved hvad røngten billeder koster??


  • #13   12. dec 2007 altså.....det maddie skriver!!

    men spørgsmålet er hvor langt hun vil gå.... hun har givet 9800 kr for hesten!!!


  • #14   12. dec 2007 hmm jeg mener når man køber hetsen som beset, så kan man ikke komme med hesten efterfølgene. har jeg ikke ret?

  • #15   12. dec 2007 jeg ville nægte at tage den tilbage, hunhar køb den som beset og skrevet under på hun skal betale evt dyrlæge udgifter. så hun stå meget dårlig i en sag om 9800,- kr ( tror ikke der er mange der vil køre den igennem til advokat osv. )

  • #16   12. dec 2007 Maria: Jo mener også der er noget anderledes når den ikke har været igennem dyrelæge kontrol ?

  • #17   12. dec 2007 jeg mener der er en advokat på heste nettet der har spiciale med heste handel

  • #18   12. dec 2007 lige gyldigt om man har skrevet under på at hesten er købt som beset, gælder købeloven ALTID....

    den dækker skjulte fejl og mangler i op til 2 år.. og HVIS hesten har spat... ja så SKAL du tage hesten tilbage eller give et afslag i pris..

    jeg ved dog ikke hvem der skal betale røngten...

    men en uskreven regel siger at i forbindelse med handler, hvis hesten går igennem skal køber betale og hvis den ikke gør skal sælger betale....


  • #19   12. dec 2007 Kommer an på hvilken dyrlæge du bruger, men ca.1500-2000 kr.

    Min veninde opgav også, da sælger nægtede at tage hesten tilbage. Det kan tage over et år hvis det skal i retten, og det kan stort set ikke svare sig. Jeg vil dog sige til dig at du kan risikere at få breve fra en advokat.

    Men jeg ville også nægte at betale førend hun kan bevise at skaden er sket hos dig. - Det er hendes hest nu, og hende der skal stå for udgifterne.
    Kan hun så bevise ovenstående, ja, så må du så tage den derfra. - Og brug for guds skyld en "ukendt" dyrlæge, som ikke kan tage parti...


  • #20   12. dec 2007 men hvis sælger ikke ved den har spat? og køber vælger ikke at lave en handelsundersøgelse da det er en meget billig hest, så kan det da ikke være sælgers problem eller?

  • #21   12. dec 2007 Hvis hun har skrevet under på at købe hesten beset så hænger hun på dyrlæge regningerne.... og hvis det intet er på røngten billederne - så kan hun ikkke få sine penge retur...
    Men ja købeloven gælder...

    Nikoline Hyndhal er hesteadvokat....-hun ved præcist hvad du skal gøre, sige og aftale.Jeg ville kontakte hende eller en anden før jeg overhovedet aftaler noget som heltst og så frem over vil jeg hvis jeg var dig have underskrift og papir på div aftaler...

    Jeg købte coco billigt pga nogle problemer med ham - og skrev under på jeg købte hamuden retur ret, videre salg ogsom beset- så i min situation er der intet at stille op hvis han skulle fejle noget. Men uanset hvad vile jeg sådan set ikke af med ham - for nu har han det endelig godt igen.


  • #22   12. dec 2007 Om sælger ved det eller ej, er sagen uvedkommende. Hvis kan bevise at "varen" var beskadigt inden overtagelsen, så skal sælger tage den tilbage iflg. loven...
    At det så næsten er fysisk umulighed for almindelig mennesker at få sagen igennem advokat og retten mv., er anden side af sagen. - Men en dyr fornøjelse for sælger hvis køber vinder!


  • #23   12. dec 2007 noget helt andet er håber det er iorden jeg fletter et spørgesmål ind i tråden ) smiley hvor lang tid gælder en kontrakt? for evigt eller bliver den ophævet efter et par år? ifølge købeloven?

  • #24   12. dec 2007 Du er i din gode ret til ikke at betale noget som helst.
    Hun har skrevet under på kontrakten om at eventuelle dyrlæge udgifter var hendes. At hun så mener at hesten har spat, uden en dyrlæge har sagt noget som helst, det er jo hendes problem. Hun kan ikke tvinge dig til at tage hesten tilbage eller betale dyrlægeregninger for evt røngten. Hun har selv været med til at lave den aftale.


  • #25   12. dec 2007 Rigtig nok hvad Maddie skriver.

  • #26   12. dec 2007 Køber han IKKE bevise at hesten var skadet før køb da hun ingen dyrlæge tjek ønskede før hun tog den med hjem.... Hun kan johurtigt få sin dyrlæge til at skrive under på at det er en gammel skade eller andet - men den holder ikke i rettet. Men hvis den har spat eller andre sygdomme som ikke bare lige dukker op i et split sek - så går handlen tilbage

  • #27   12. dec 2007 Kontrakten er gældende så længe køber er ejer af hesten... Altså sælges hesten videre, er det den nye kontrakt der er gældende. Men med hensyn til tilbagelevering osv., så har man op til til 2 år.... - igen hvis man bevise at skaden er fra før man overtog.

  • #28   12. dec 2007 Dyrlægerne kan oftest se hvor gammel skaden er er på røngten billederne....

  • #29   12. dec 2007 hmm okay problemt er desværre jeg IKKE må sælge den vider, og at hun har snydt mig , men står stært pga af denne kontrakt og jeg var for blå øjet og naiv! desværre men har lært af min dumhed.! tak for svaret!

  • #30   12. dec 2007 Hvordan har hun snydt dig? - Hvis ikke hun overholder hvad der er skrevet i kontrakten, er der jo heller ingen grund til at du gør det.

    Hvis du vil sælge videre er det din ret, men du skal give sælger mulighed for at købe hesten tilbage.
    Der er ingen der kan tvinge dig til at beholde hesten. Men sørg for at hun får buddet, og at du kan dokumentere at hun har fået buddet.... Altså via brev eller andet... Et anbefalet brev, så er du på den sikre side.


  • #31   12. dec 2007 du kan læse om det inde ved min hoppe Taita. hun er købt som avlshoppe. men har skrevet under på hun ikke må sælges vider og hvis jeg gør det skal hun have 50.000,- så ved ikke helt hvad jeg gør hvis hun heller ikke bliver drægtig i år, slagter en ellers fin og dejlig hest.. SUK men krydser stadig fingre for hun bliver drægtig. ( og skulle bare have taget sagen op da jeg fandt ud af hun havde snydt mig) men pga andre personlige problemer havde jeg desværre ike energien og gejsten til det! heldigt for hende !!

  • #32   12. dec 2007 Guudddd hvor er hun SMUK.... Jeg vil helt klart anbefale dig at tage kontakt til en advokat. jeg er sikker på at hvis dyrlægen siger at hoppen ikke kan i ifoles som den er købt til, så er det en fejl, som gør at kontrakten ikke skal overholdes.

    Du kan jo få gratis advokat bistand, så det er bare at gribe knoglen og få ringet....


  • #33   12. dec 2007 Sandie L har ret...for uanset hvordan så kan man aldrig stilles dårligere end købeloven.

    Hvis du havde skrevet en kontrakt om at køber ikke har villet have dyrlæge så var sagen en anden. Hvis hesten går igennem dyrlægeundersøgelse nu skal hun selv betale og hvis ikke så skal du jo tage hesten tilbage og hun skal sidestilles som om købet aldrig var sket...hvilket vil sige at hun skal have alle hendes penge (også for dyrlægeregningen) tilbage...
    Men såfremt hun nu er handelsmand i heste og du ikke har stor forstand på heste så betegnes hun som fagmand og burde kunne bedømme en hest bedre...
    Men til en hest til kr. 10.000,- ville jeg da bare tage den tilbage og sælge den til en anden ;o))
    At en hest er købt som beset er idag kun godt for køber fordi du så overhovedet ikke har oplyst om fejl og mangler...jeg kan anbefale dig en anden gang at lave en kopi af den kontrakt der ligger på www.heste-nette.dk


  • #34   12. dec 2007 Mette K - det er da også det jeg skriver?? - Og har lige været sagen igennem med en advokat!

  • #35   12. dec 2007 takker smiley ja hun er rigtig lækker, havde jo drømt om hun var mine nye super avlshoppe, men kom jo ikke ifol. der skal tages en biopsi her i næste mdtr, for at se hvordan det ser ud. hvis den er helt ringe, så må jeg hellere bare få noget gjort ved det. men det skal vel være inde de 2 år er gået ik?

  • #36   12. dec 2007 Jo, det mener jeg at det skal.... - Det må være efter købelovens bestemmelser, men på den anden side er der jo et naturligt antal begrænsede forsøg på at få hoppen i fol...
    Har du talt med sælger om problemet? - hmm tør ikke lægge hovedet på blokken, men prøv at høre advokaten hvordan du er stillet... De kender købeloven bedre end jeg;o)


  • #37   12. dec 2007 ja jeg ringede straks til hende da jeg havde hørt hun selv havde prøvet at ifole taita. men hun nægtede at hun ikke havde sagt det. men kan tydeligt huske jeg spurgte om hun havde obseveret hendes brunster, men da svarede hun at det havde hun ikke rigtig da hun kun skulle bruge taita til ridning! så det er påstand mod påstand, men jeg ville aldrig købe en hoppe til avl der var prøvet ifolet uden held! men vil prøve at ringe til en advokat og høre havd han siger. hvis biopsien ikke er god, for vil jo gerne beholde taita smiley men tænk at nogle kan være så kold at lyve og så sælge sin bedste ven?, ja jeg fatter det ikke, jeg ville ikke have samvigttighed til det. men takker for de gode råd smiley Ps der står heldigvis i kontrakten at hun er solgt som avlshoppe. som gør jeg står rigtig godt i en sag!

  • #38   12. dec 2007 Ja held og lykke med det, hun er bare rigtig dejlig;o)

    Ja, der findes desværre mennesker som er totalt ligeglad med andre mennesker og dyr... Utroligt hvad man oplever ind imellem...

    Krydser fingre for at den smukke snart kommer i fol;o9


  • #39   12. dec 2007 det er meget ens med det jeg var ude for da jeg byttede min Haflinger til en Quarter hoppe. Hun har dårlig ryg og dårlige ben, og jeg fik hende røngten undersøgt osv. Røngten koster I thisted af Gunnar Yde omkring 1500 for fire ben kun.

  • #40   12. dec 2007 Det er sådan at alle mennesker kan komme til en advokat gratis og stille spørgsmål...
    Ikke en hvilken som helst selfølgelig... Men har hvor jeg bor kommer der en advokat til byen hver torsdag i ulige uger og der kan man komme gratis og stile alle de spørgsmål man vil...

    Jeg ville tage til sådan en inden jeg begyndte at kontakte en "rigtig" som koster penge... Det er nemlig ikke billigt...

    På nettet kan du finde ud af hvornår der er en tæt på dig og hvor han befinder sig...

    Held og lykke


  • #41   12. dec 2007 hvis hun kun har haft den mindre end en dag kan hun da ikke bare konstasere selv uden en røntgen eller dyrlægens ord. som du skriver har hun sparket meget, måske hun så bare er øm derfra og lige skal sunde sig et par dage, og 2 timer er en lang køretur så den kan også bare være stiv.
    men var det mig ville jeg nok tage hesten retur, så må hun jo så selv betale for retuneringen. ville nok ikke lade hende beholde hesten nar hun er sådan et menneske... men sådan er vi så forskellige. der er sku mange underlige mennesker i dag


  • #42   12. dec 2007 Jeps bare ærgeligt for hende!

  • #43   12. dec 2007 jeg siger også poul bollerup han er mega dygtig

  • #44   12. dec 2007 de har jo købt hesten af diig..
    så er det jo dem der har ansvarget også mener jeg at det er dem som skal betale.. smiley


  • #45   12. dec 2007 For det første vil jeg sige, at det er noget fis at ville tilbagelevere en hest - faktisk stortset altid.

    Jeg har været i din situation i sommers - men jeg tog ikk hesten tilbage (det har jeg så fortrudt da den blev solgt til hestehandler og ikke aner hvor den er).

    MEN pointen er at hvis du har en kontrakt, hvor der står at hesten ikke er blevet dyrlægeundersøgt, så er det købers problem. Det er ALTID købers ansvar at sørge for at hesten ikke er med fejl og mangler ligeledes at undersøge om der er nogen former for gæld i hesten. Hvis ikke man undersøger de her ting, så står det for egen regning.

    Jeg fik en hoppe med føl hjem, og det viste sig at hoppen var halt på et forben, jamen, ved du hvad - det var sku bare ærgeligt for mig! Så skulle jeg have undersøgt det nøjere - så sådan er det bar.

    Tilgengæld har jeg en veninde, som solgte en 4 års rå blandingshoppe, og nu bliver hun slæbt i retten fordi køber ikke mener at den egner sig til ringridning og de mener der er trav i den. De bør simpelthen ikke kunne vinde en sådan sag - 1. hesten var rå, så hvad den egner sig til, det kan man ikke sige. 2. En blanding er en blanding - derfor ingen garanti hvad der er i.

    Man skal ikke købe en hest, hvis man ikke er villig til at atge andet med.

    Juridisk skal du ikke betale noget, ej heller dyrlægeudgifter nu.
    Man skal passe på med at gå i retten for småpenge. Jeg har en hoppe, som har gået S og M i Sverige. Tidligere ejer købte den som konkurrencehest, men den er blevet skamredet så kunne ikke bruges. Hun gik i retten - det tog over 2 år, plus det kostede hende 65.000 selvom der ingen tvivl var om at hesten var ødelagt.

    Nye ejer skal bevise fejlene, lægge sag an, betale advokater mm. plus bevise at fejlene allerede var der inden køb plus bevise du vidste de var der.

    Alt efter hvordan dit forhold er til din hest, så skal du tage beslutningen derfra.

    Nogen tror simpelthen det er en genstand, man bvare kan levere tilbage, når det passer. JEG ville aldrig tage en hest tilbage, som havde været væk i et år - tænk, hvad den hest kunne have været udsat for!


  • #46   12. dec 2007 Stald Lyngdal . : Hvis man noterer : Sælger er ikke bekdnt med skjulte fejl eller mangler, så er det problem faktisk løst.

  • #47   12. dec 2007 Louise K - "Stald Lyngdal . : Hvis man noterer : Sælger er ikke bekdnt med skjulte fejl eller mangler, så er det problem faktisk løst." - Det er ikke korrekt for selvom sælger ikke er vidne om evt. skjulte fejl, skal sælger tage hesten tilbage hvis det kan bevises at varen var beskadigt inden overtagelse....
    Købeloven er ALTID gældende .......


  • #48   12. dec 2007 Stald lyngdal - Er 100 % enig!

  • #49   12. dec 2007 **Maddie* * : Nej, så skal køber bevise at fejlen var der OG at sælger vidste det. Det citat var fra en handelskontrakt for heste - UDARBEJDET af en advokat.

  • #50   12. dec 2007 Louise K - NIX, har lige været sådan en sag igennem med en advokat!

  • #51   12. dec 2007 **Maddie* * : Så er det sku lidt sjovt at den mest anerkendte og brugte kontrakt indeholder disse ord?

    Som sagt så ville jeg nok også tage hesten hjem i en fart (har fortrudt jeg ikke gjorde det), men en hest jeg måske ikke havde det store forhold til havde jeg nok nægtet.


  • #52   12. dec 2007
    Kaninunger søger hjem K
    Ikke helt korrekt.


  • #53   12. dec 2007 Louise K - Selvfølgelig er kontrakten gældende, MEN kan det bevises at hesten havde skaden INDEN køb, SKAL sælger tage den tilbage, MEDMINDRE der ordret står i kontrakten hvad hesten fejler og at køber er gjort opmærksom på dette.

  • #54   12. dec 2007 ;o) Ja det kan være en jungle.....

  • #55   12. dec 2007 Når det er privat salg gælder købeloven kun delvist.. man skal kun tage hesten retur hvis det kan bevises at man var i ond tro.. altså kendte til fejlen/skaden men ikke fortalte om den..
    Og nej hun kan ikke forlange at sælger betaler røntgen med mindre dette er aftalt..


  • #56   12. dec 2007 Købeloven er ALTID gældende også selvom du er privatperson..... Har lige været ligende sag igennem med en advokat...

  • #57   12. dec 2007 **Maddie* * : Nej! Det skal bevises at du kendte til fejlen - før du kan tvinges til at tage den retur. Ligesom Signe siger.

  • #58   12. dec 2007 Nej, det skal det ikke.... Hvis det kan bevises at hesten er skadet fra før salg, SKAL køber tage den tilbage...

  • #59   12. dec 2007 **Maddie* *
    Du har ikke helt ret.

    Vi har været igennem en ligende sag, med en kontrakt hvor der stod: hesten er købt som beset. sælger er ikke bekendt med nogle skjulte fejl.
    Vi solgte hesten, og efter 1 mdr, ville køber levere tilbage, da hun mente den havde spat, vi valgte af flere grunde ikke at tage hesten tilbage.
    Hun ville gøre det igennem advokat, men fik klart svar fra advokaten, at han ikke ville køre sagen, da man 100% fraskriver sig købeloven, når man ved privat sælger skriver under på hesten er købt som beset.
    Det samme med heste købt på auktion.


  • #60   12. dec 2007 Mærkeligt for har lige været igennem en sag hvor der også stod at hesten var købt som beset, og der sagde advokaten at den stadig kunne leveres tilbage såfremt skaden var opstået førend vi overtog hesten!! Så jeg har det også fra en advokat.... Så jo jeg mener jeg har ret - købeloven er altid gældende....

    Men det må jo så være op til den enkelte advokat at vurdere... - eller dommer i sidste ende.!


  • #61   12. dec 2007 Det er en stor beslutning at købe en hest eller en pony, og man skal have tænkt grundigt over, at den skal passes hver dag hele året rundt. Husk også på, at det er lige så dyrt at have en billig hest, som det er at have en dyr - altså når hesten er betalt. Når du har fundet din drømmehest, skal du vide, at der er nogle regler, der gælder ved handel med heste. Ved at sætte dig ind i reglerne kan du begrænse risikoen for at få problemer efter købet.

    Tænk grundigt over, hvad du vil bruge hesten til - og find så en hest med evner for den del af ridesporten, du vil dyrke.

    Undersøg om hestens papirer (stamtavle/forsikring/id) er i orden.

    Vær sikker på at hestens alder, brændemærker og nummer passer med papirerne.

    Betal aldrig, før du har fået papirerne.

    Sørg for, at alle aftaler omkring købet er skriftlige.

    Køb aldrig en hest, før du har haft en person med god forstand på heste til at se på den (spørg evt. klubformanden).

    Få en dyrlæge til at godkende hesten og få samtidig dyrlægen til at underskrive forsikringspapirerne på hesten.

    Køb og flyt ikke hesten, før du er sikker på, at den er dækket af forsikring i den nye stald og under transporten hertil.

    Husk! Du skal reagere skriftligt overfor sælgeren inden for 30 dage fra leveringen, hvis du mener, at hesten har handelsfejl - ellers har du accepteret fejlene.

    Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige - men de er meget sværere at bevise, så derfor er det bedst at få fat i en købekontrakt. Den kan du købe på Landskontoret for Heste, der leverer den i en lille mappe med gode råd og hudskesedler ved handel med heste. Kontrakten er udformet, så den sikrer især køberen ret godt, hvis der ikke ændres i ordlyden.

    Købeloven gælder - også når du handler hest. Af købeloven fremgår, at sælgeren hæfter for fejl og mangler ved hesten. Hvis du mener, at hesten ikke lever op til det, som i aftalte vil du måske have handelen ophævet eller have et afslag i prisen. Hvis sælger ikke vil gå med til dette, kan du rejse en voldgiftsag.

    Når du rejser en voldgiftsag, skal du henvende dig skriftligt til den retskreds, hvor sælgeren bor. Ved henvendelsen vedlægger du dokumentation (f.eks. dyrlægeerklæring), der fortæller, at fejlen ved hesten er væsentlig, om den er skjult, og at fejlen var til stede ved købstidspunktet. Voldgiften indkalder så køber og sælger til et møde for at nå til enighed. Lykkes det ikke, prøves sagen ved en voldgiftsret (dette gælder dog kun, hvis handelsprisen er over kr. 10.000). I følge voldgiftsloven skal du som køber reagere straks, når mangelen opdages og senest inden for 30 dage. Det er vigtigt at reagere straks, da mange sælgere er gode til at trække tiden med snak, så klagen bliver afvist som for sent indgivet. I særlige tilfælde kan klagen indgives senere; f.eks. ved salg på bestemte vilkår, eller i tilfælde, hvor fejlen ikke har kunnet opdages tidligere. Her gælder købelovens bestemmelser, hvor fristen for klage er 1 år (Måske 2 år efter den nye købelov. Red.). Du kan som køber kun kræve handelen handelen annuleret, hvis mangelen er væsentlig (hesten ikke kan bruges til sit formål). Hvis fejlen ikke er væsentlig, kan du kun kræve et afslag i prisen. I forbindelse med hestehandler bruges ofte ordet handelsfejl. I enkelte tilfælde står det ligefrem i salgsannoncen. Det betyder, at prisen er sat efter det. Du kan altså få en dygtigere hest for de penge, du har at købe for, hvis du kan acceptere fejlen, der måske ikke betyder noget for det, som netop du skal bruge hesten til. I praksis er det næsten umuligt at finde en helt fejlfri hest. De fejl, du som køber accepterer ved købet, bør retfærdigvis nævnes i købekontrakten.


  • #62   12. dec 2007 Købelovens bestemmelser om reklamation i forbrugerkøb er beskyttelsespræceptive, det vil sige, de kan ikke fraviges ved aftale.

    I forbrugerkøb gælder følgende vedrørende den relative reklamationsfrist: Køber skal reklamere overfor sælger inden rimelig tid efter, at fejlen er opdaget. Meddelelser givet inden 2 måneder efter, at køberen opdagede manglen er altid rettidigt.

    I forbrugerkøb har køber med andre ord forholdsvis lang tid til at reagere overfor sælger, men det kan kun anbefales - for alle parters skyld - at reagere omgående, når en eventuel fejl opdages. Dette bør ske ved fremsendelse af anbefalet brev til sælger med oplysning om, hvad der er sket, og hvad køber ønsker/kræver i den anledning.

    I handelskøb skal køber reklamere overfor sælger "straks", manglen opdages. I civilkøb "uden ugrundet ophold".

    Uanset at køber reagerer hurtigt og i overensstemmelse med Købelovens bestemmelser, og dermed formelt overholder den relative reklamationsfrist, kan køber ikke påberåbe sig en mangel efter den absolutte reklamationsfrists udløb.

    Den absolutte reklamationsfrist i henhold til Købelovens udfyldende bestemmelser er 2 år fra hestens levering/afhentning. Det indebærer, at fejl og mangler, der først opdages senere end 2 år efter hestens levering, som hovedregel ikke kan gøres gældende overfor sælger. Denne frist kan ikke afkortes i forbrugerkøb.

    I handelskøb og civilkøb kan anden, absolut reklamationsfrist aftales, for eksempel 1/2 eller 1 år fra levering. Dette bør i givet fald anføres under kontraktens § 9. Mangler, der opdages efter den aftalte, absolutte frist, kan herefter ikke gøres gældende overfor sælger.

    Særligt for så vidt angår forbrugerkøb gælder, at fejl og mangler, der opdages indenfor de første seks måneder, antages at have været til stede på salgstidspunktet. Der er med andre ord tale om en slags omvendt bevisbyrderegel, hvorefter det har formodningen for sig, at fejlen har ligget latent på handelstidspunktet, hvis denne fejl viser sig indenfor de første seks måneder. Det er derfor i lige høj grad i sælgers interesse, at der bliver gennemført en grundig handelsundersøgelse af hesten i forbindelse med handlen, og at alle dyrlægens iagttagelser - uanset om de skønnes uden betydning for hestens anvendelighed - og som falder udenfor, hvad man veterinærfagligt kan definere som "normalområdet", er noteret ned. Eventuelle røntgenbilleder bør opbevares under betryggende forhold


  • #63   12. dec 2007 Her er linket

    http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=177

    Så kan I selv læse videre... Nyttigt læsestof hvis man påtænker at købe eller sælge...


Kommentér på:
Hvad er mine rettigheder??!!

Annonce