{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Hvad sker der for folk {{forumTopicSubject}}

Okay Hvad fanden er en undertrøje til heste og hvad i alverden skal det gøre godt for. Jeg har set det på billeder og der stod noget med at den hindrede slid fra dækken. Først troede jeg det var en joke men så fandet jeg ud af det var alvorligt.
Det er bare for langt ude og i øvrigt er der da ingen heste der skal gå så meget med dækken at der er risiko for slid af skulder?? Min har aldrig haft et dækken på
Synes godt nok der kan købes meget oveflødig udstyr. Når jeg går ind i en hestebutik ved jeg ikke hvad halvdelen skal bruges til, selvom jeg har redet i 10 år og har egen hest.
.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad sker der for folk
  • #1   25. dec 2007 Nogle heste har tyndere hud, og får MEGET nemt slidmærker. Jeg bruger det ikke, men nogle bruger det, for at forhindre slidmærkerene..

  • #2   25. dec 2007 Okay, slap lige af moster!
    Der sker kun det for folk, at de ikke vil have hesten skal have hårløse/måske hudløse pletter på skulderen hvis dækkenet "skraber" lidt..
    Kan ikke se hvad der er galt i det. smiley


  • #3   25. dec 2007 min går med undertræje, uanset hvilket dækken jeg køber får hun slidmærker, så vil heler købe sådan en end at hun skal havde store sår....
    de fleste ting er ikke overflødige bare man ved hvordan man bruger det!


  • #4   25. dec 2007 hvorfor skal mennesker have undertrøje, ?.

    kan ikk lig se hvad du mener..

    det er da kun godt folk køber dem for at forhindre slid på hesten ?.. det er heller ikk alle der har brug for en undertrøje ?


  • #5   25. dec 2007 Linea Strøjer .
    Jaa, det er sindssygt. Hesten bliver sgu heller ikke helt normal i hovedet hvis den ikke kommer ud.
    Så hellere tage et dækken på den og den kommer ud, end den står inde! smiley


  • #6   25. dec 2007 Enig med BettMett -_-

  • #7   25. dec 2007 Nørd: ja det tænkte jeg også lige XD, at blive sur bare fordi man ikke vil give sin hest sår X,D?

  • #8   25. dec 2007 Raimon går med undertrøje på. Han sover med dækken, og så blev alle hårene 'slibet' af og han fik så nogle kæmpe kødsår. Det kan da umuligt være rart, og når en undertrøje så hjælper på det, hvad er så problemet?!

  • #9   25. dec 2007 Så vidt jeg kan læse, har du kun islænder, og de skal da heller ikke ha dækken, nødvendigvis, men der er mangen andre raser der rett og slett ikke kan stå vintere igennem uden dækken, og da er det en god ide at ha en undertrøye til dem, om dækkenet gnaver.
    Ved godt det ser dumt ud, og bliver drillet selv for det, men jeg tænker jo dog kun på hestens velbefindende..


  • #10   25. dec 2007 min søsters pony Luckas gpår med undertrøje det er da godt nok

  • #11   25. dec 2007 OMG hvor er du dog bare "dømmende"

    isabella går med undertrøje, fordi hendes vinterdækken skarver på hendes skulder..

    og NEJ det er ikke fordi hun går med 2-3 dækkener på samme tid....

    hun er ikke en gang klippet... men hendes vinterdækken skarver bare... og jeg har pt ikke "råd" til at købe et nyt og "bedre" dækken (hendes vinter dækken er capriatti, men skarver aligevel)... så indtil jeg får råd til et andet... er en undertrøje en MEGET god løsning


  • #12   25. dec 2007 Mine heste går med dækner og det er simpelthen nødvendigt når hesten abejder meget og derved sveder. Hvis ud derefter sætter din hest på stald, våd, vil den blive syg.
    Hvis dæknet så skaver, bliver man nød til at hindre det. Derfor kan en undertrøje hjælpe.




  • #13   25. dec 2007 Donna har en undertrøje på for at hun ikke får store slidmærker hvor hendes dækken sidder.


  • #14   25. dec 2007 Det er ganske simpelt.

    Ligesom mennesker har hest sart hud (læs: pels) og det løser man med en såkaldt undertrøje. Det er faktisk en af de bedre ting - kan finde på en masse ting, som er langt værre.

    Ulle : Går ud fra det er ironisk ellers så såber jeg at jeg læser din beskd forkert.


  • #15   25. dec 2007 Nu går min pony aldrig med dækken og har altid gået uden.
    Men jeg synes altså ikke der er noget galt i en undertrøje. En hest i vores stald har været syg, og var virkelig blevet tynd. Han var simpelthen nødt til at få dækken på, for ikke at skulle bruge energi på at holde varmen. Nu hvor han er rask igen, har hans dækken også slidt lidt hår af, og så ville en undertrøje have været genial (:


  • #16   25. dec 2007 jamen hvis du synes det så synes du det?
    vi er jo ikek ens alle sammen ?


  • #17   25. dec 2007 Venche kan IKKE blive langhåret..
    Hun har sådan et tyndt lag hår, og hun bliver bare ikk langhåret, så hun bliver nød til at gå med dækken snart hele tiden, undtagen om sommeren..
    Hun har derfor undertrøje på, så hun ikke bliver slidt foran.. smiley


  • #18   25. dec 2007 Jeg tror det er fordi din hest ikke går med dækken, at du ikke kan se, hvad en undertrøje skal hjælpe på..
    Jeg bruger dækken til mine, fordi den ene ikke sætter pels nok og den anden er 24 og har godt af varme på ryg og knogler.. Jeg har oplevet at hesten er blevet slidt på skulder og fik sår i manen pga dækken og har man først givet hesten dækken på, skal den have det på HELE vinteren, ellers bliver den syg af for mange skift. En undertrøje bruges til at ligge imellem hest og dækken for at mindske disse gnav-sår og slidtager. Jeg har nu investeret i et dækken med højere hals og dette har hjulpet på problemet, så jeg bruger ikke undrtrøje til mine mere...


  • #19   25. dec 2007 Man kan være uheldig at få fat i et dækken der laver slid, og så er de rigtig gode til at hindre det. Min holstener går med en. smiley

  • #20   25. dec 2007 Nogle dækkener slider på skuldrene, og det er for at undgå hestene får hårløse mærker på skuldrene.

  • #21   25. dec 2007 Men så kommer mit næste spørgsmål . Hvorfor går jeres heste så med dækken? Hivs de arbjeder meget og sveder og det er frost så skal de selvfølelig lige have et flecce dækken på eller regndækken på når man lukker dem ud på folden indtil de er tøre igen. Men de skal da ikke stå med dækner i stadlen. En hest har det bedst hvis der er koldt i stalden. Havde engang part på en fjordhest som også sjælden kom ud mere end 5 timer midt på dagen selv hvis solen skinnede og så stod alle heste med dækner og også inde i stalden. Så jeg fatter det altså ikke.

  • #22   25. dec 2007 ULLE : Hvorfor?????

  • #23   25. dec 2007 Venche står at ryster hvis hun ikke har dækken på i stalden.. Bare det er lidt koldt, fryser hun..

    Det er med at passe godt på de gamle heste! smiley
    (Hun er 17 år)


  • #24   25. dec 2007 min har fået et sår OG har mistet det nederste af manen.
    så hellere end undertrøje, end én hårløs hest xD!


  • #25   25. dec 2007 Jeg har en masse ting som jeg nok godt kan undvære, men jeg syntes det er SUPER fedt at have en hel masse forskellige ting til sin hest - min hest er sååå forkælet, altså jeg syntes den skal háve nye ting ligesom jeg skal have nye ting nogle gange.

    Og hvis en undertrøje skal til for at min hest har det godt, så er det en undertrøje hun skal have. Altså hun har jo ikke bestemt at hun skal have dækken på, og hvis det så slider hende ved skulderen, får hun da en undertrøje. =)

    Jeg ved ikke om jeg er den eneste der ELSKER mere end noget andet at shoppe ting til Petit ?? .. =)


  • #26   25. dec 2007 Okay jeg kan godt se (næsten ) at et dækken er smart til en gamel hest, en syg hest eller en tyndpelset hest. MEN hvorfor bruger man dækken på alle de "almindelig" sunde og raske hest. Er det ikke bare blevet en dårlig vane? Og i stalden på en sund og rask hest, hvad skal det gøre godt for? Jeg synes alt for mange heste går med dækken unødvenid. Hvis du ser ind i en hestestald på et opstaldningssted så står alle heste næsten med dækken og ude på marken er det da med garanti at alle står med dækken. Og samtlige 50 heste kan da ikke være syge og have tynd pels??

  • #27   25. dec 2007 Anitta K: Som jeg skrev, hvis hesten ikke sætter pels nok til vinteren, nytter det ikke noget at den kun har dækken på ud.. De bliver syge af for mange skift.. Sammenlignet med vores luksus, hvor vi kan gå ind i varmen og pakke os ind, så har hesten ikke disse muligheder og selvom stalden er tør og måske lunere end udenfor er det ikke nok, hvis hesten f.eks er en tyndhudet og tyndpelset fuldblod.. Der er bare forskel på heste og sådan er det bare og så må man indrette sig derefter, hvad der er bedst for sin hest..


  • #28   25. dec 2007 Palmira er 17 år, og klare sig fint med aldrig at gå med dækken (:

  • #29   25. dec 2007 Fundi går også normalt med dækken, men ikke nu hvor hun ikke bliver brugt - hun er i fol.. smiley

    Det er for at hun ikke bliver langhåret, og får en grim mat pels..
    Hun er jo en super smart pony, og skal ikke gemmes væk under pelsen smiley
    ..og så hvis hun sveder, så tager hun ikke så lang tid om at tørre igen, efter man har redet..


  • #30   25. dec 2007 Men kan nu alligevel godt forstå dem, der bruger undertrøjer smiley

  • #31   25. dec 2007 Min står med dækken fordi jeg har valgt det, ellers kan du ikke ride ordenligt, dg den bliver hurtigere træt osv. og den kan blive syg..

    Og det er noget jeg vælger JA! Du har redet i 10 år? og du har aldrig brugt dækken? =S lyder totalt mærkeligt fra min side af.

    og så længe hesten får dækkenet af og får lov til at "trække" vejret uden et dækken så syntes jeg det er HELT fint, men hvis den står med det 24/7 så er det ikke ok, at have dækken på. Men hvis den ikke er ude i en he uge og ikke bliver striglet er man jo heller ikke særlig glad for hesten..
    ved ikke din/jeres holdning til det?? .. =)


  • #32   25. dec 2007 Anitta K: Fordi folk som bruger dem til konkurrencer, arbejder så meget med dem, at hvis de har vinterpels og sveder, bliver de syge. De kan stortset ikke skridtes tørre og så er de jo våde og kolde og sammenlignet med hvis de har stået ude i regnvejr, kommer denne fugtighed indefra og er derfor værre for hesten at stå med end en regnvåd pels.. Folk vælger dermed rigtig mange gange at klippe deres hest, så de tørre hurtigere og derved lettere kommer af med sveden..

  • #33   25. dec 2007 ja ulle : Jeg giver dig ret.. hvis man VIRKELIg går op i ridning så klipper man sin hest, og når hesten er klippet SKAL den have dækken på (hvis det er vinter) og hvis dækkenet gnaver/slider i hesten, får den en undertrøje på. dine spørgsmål hænger sammen..


  • #34   25. dec 2007 Og islændere og fremavlede heste kan ikke sammenlignes..

  • #35   25. dec 2007 Jamen jeg har ikke noget mod at folk bruger dækken på deres hest men forstår slet ikke det med undertrøjen for et dækken skal en hest altså kun have på engang i mellem. Altså man ser så mange heste stå med dækken som ser total unødvendig ud.

    Og ja jeg har redet i 10 år og kun brugt dækken når man har redet langt tid i skoven og der er frostvjer og hesten sveder. Da de går i løsdrift skla de jo ud med det samme og at sætte en svedig hest i frost vjer så går det galt og så er et fleace dækken uundværlig. Men synes bare at alle store heste og ponyer får dækken på bare det er det mindste koldt. Kan det ikke bare blive en vane?


  • #36   25. dec 2007 Og ja islænder er mere sejlivet men det er Haflinger og shetlænder, fjordheste og sikkert også andre ponyer da også. Er det ikke bare fordi menneskene har gjort dem til "sarte heste"

  • #37   25. dec 2007 nogle heste går med undertrøje for at slippe for skarv mærker.. nogle tror deres hest er en dukke og andre for at beskytte den, duchess gik også med en undertrøje på et tidspunkt, fordi jeg købte et fluedækken som hun så fik eksem på skulderen.. derfor..

  • #38   25. dec 2007 Jeg giver dig bare ikke ret i det med "sarte" heste.!!!

    Du må have misforstået det FULDSTÆNDIG !!!


  • #39   25. dec 2007 nogen heste skal ikke gå med et dækken i mere end et par timer før de får slidmærker, derfor vælger nogen at købe en undertrøje til hesten, så den ikke skal gå rundt med 2 bare pletter på bringen,!

    kunne aldrig finde på at bruge penge på en selv igen, da jeg har haft mine oplevelser med den, og de var ikke gode, men det var osse fordi den var meget smal i halsen og hesten havde en bred hals..
    tøsen gik med en fordi dæknet tog alt håret på bringen og et stykke tilbage på skuldren, i sådanne tilfælde syntes jeg at den er god, men ellers bruger jeg den ikke.
    har selv investeret i et ordentlig vinterdækken til chakira nu, og der er sådan noget godt stof inden i, der gør at det ikke skaver, og det er bare dejligt,!


  • #40   25. dec 2007 altså min ridelæres hest har fået en hovbyld og står inden for med dækken på. så den har undertrøje på for at dæknet ikk slider så den er hår løs til sidst jeg synes nu det smart. kan ikk forstå din opfattelse

  • #41   25. dec 2007 Anitta k:
    mange heste står med dækken for at de kan holde deres normale tempartur(staves), du går jo heller ikke uden tøj vel?
    og mange heste er jo sikkert vant til at kunne holde varmen og så hvis man så bare hiver dækkenet af den og den kommer ind igen kan den muskler blive stive som en hest på 30 år, den kan simpelthen nærmest dø af det, islændere er bygget til ekstremt koldt vejr, der er min forklaring..


  • #42   25. dec 2007 anitta
    problemet er mange steder, mest rideskoler, at hvis du vil have et dækken på din hest ud og ikke gider op i stalden klokken bæ om morgenen, så skal de stå med det inde, for ellers kommer de ikke på, da der ikke er fret mange steder at staldmesteren gider ligge dækner på alle de 43 heste der står i stalden inden de skal ud, chakira står med det inde da hun er en meget sart het, og vores stald er meget kold,!
    gider ike stå med en syg hest, 79 dage om ugen, fordi jeg ikke lige syntes jeg gider bruge penge på den, NEJ så vil jeg heller bruge alle min penge på min hest og så kan jeg sku købe tøj til mig selv, når jeg engang har råd til at vi begge kan få noget, jeg har alligevel så meget tøj jeg ikke bruger, og så må jeg jo bare bruge det, det er jo ikke chakiras skyld jeg ikke er millioner, og at hendes pels bare ikke kan indfinde sig med at det bliver koldere,!


  • #43   25. dec 2007 Jeg forstår dig ikke..
    HVis heste/ponyer er klippet, eller bare har fået dækken på i forvejen, så de ikke sætter vinterpels, er de da også nødt til at stå med dækken i stalden, ellers bliver det jo virkelig koldt for den?
    Der er jo næsten ligeså koldt i stalden som udenfor.


  • #44   25. dec 2007 okay, måske ikke 79 dag om ugen,! haha , for der er kun 7,, hehe

  • #45   25. dec 2007 Og mht. undertrøjen - det er da smart, hvis det undgår slidmærker.
    Canupa er begyndt at få slidmærker, så jeg har også overvejet at købe en undertrøje.


  • #46   25. dec 2007 Masettos vinterpels er så svag at den bliver slidt af af alt... tøjler, sadel og dækken.

    Jeg har faktisk en undertrøje til ham, den fulgte med da jeg købte ham, men den slider ham ligeså meget som dæknet, så jeg giver ham den ikke på. Men der er altså folk for hvem undertrøjer virker...

    Og hvordan er det lige man giver sin hest dækken på mindre - så den ikke bliver slidt??
    Når først hesten har dækken på, og er blevet klippet, har den altså dækken på det til bliver sommer igen.

    Overflødigt skrammel i hestebutikker er ikke dækner... det er glimmer til hestehaler og alt med similisten på.... (har selv bøjler og sporer med det på, så jeg er med på bølgen ;-))


  • #47   26. dec 2007 Undskyld men det sgu da dig der er langt ude ?
    man kan ikke gøre så meget ved at dækkent slider hesten, og den har dækken på så den ikke fryser, så endten hentyder du til vi alle skal tage dækkenerne af vores heste så de dør af kulde, eller skal vi lade være med at komme undertrøje på dem, så de får store slid mærker og måske går den hul på dem, tænk dig dog om menneske inden du kommentere noget du ikke ved noget om.


  • #48   26. dec 2007 Anitta - Nu har jeg kun lige læst dit indlæg og ikke alle svarene, så kan være jeg gentager nogen.

    jeg har haft part på flere heste der gik med dækken i vinterhalvåret.
    En af dem havde tyndt hårlag og meget sart hud. Han gik netop med den undertrøje da al hans hårlag på skuldrene ellers var slidt af i løbet af en uge eller to. Undertrøjen hjalp til at det ikke blev for slemt i løbet af vinteren..


  • #49   26. dec 2007 MIn har undertrøje smiley
    Fordi han er mærkelig bygget og næsten igen dækner passer ham xD


  • #50   27. dec 2007 Josse + snip: Så læs dog indlægget.

  • #51   27. dec 2007 Beauty er barberet, og hun pisse fryser hvis hun ikke har et dækken på ? men hendes giver hende heldigvis ikke slid mærker, men hun har et engang der gjorde .
    Har du først sat et dækken på en hest , må man ikke tage det af !


  • #52   27. dec 2007 Tror måske nok det der dækken halløjsa er lidt svært at forstå for islænderfolket...
    Ligesom det er ganske uforståeligt for os andre hvordan man kan ride en hest med så meget pels at man næsten ikke kan finde den derinde smiley


  • #53   15. feb 2008 altså jeg syntes ikke at de er noget galt i at heste går med en undetrøje hvis den får sår af at gå med dækken

Kommentér på:
Hvad sker der for folk

Annonce