{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.593 visninger | Oprettet:

Er en Tæge farlig for en hest.!? {{forumTopicSubject}}

HaY..
jeg er lige kommet hjem fra min dejlige hest, (Lol.. :P) (Skulle rigtig springe) Men da vi lige har striglet og sadlet op, begyndter vi at trække ham gennem stalden, og opdager at han trækker det ene bagben meget højt op under sig, og vil helst ikke støtte på det... Han var ikke disideret halt, men var meget stiv i benet. Jeg får så afvide at jeg skal skridte lidt på ham, hvis nu at det blev bedre eller værre. (kun skridt, ingen trav eller lign.) Det blev en lille smule bedre. han humpede ikke så meget som til at starte med.
Senere tager jeg ham så ind igen for at strigle ham, og tage ham med ud for at få lidt græs.
Jeg tager ham så med ud, og han står og får græs da en spørger hva det er han har han har i lysken (på hva kan vi kalde den.. Penis.. smiley Lyder lidt dumt med tissemand.. smiley he) I den ene side har en en meget stor "bule", men det viser sig at være en tæge..
Den er MEGA lille bitte, Næsten kun en lille sort ting der sad på en rød plet og sugede blod. lige der hvor den sag var det meget stort og rigtigt ømt..! Det gjorde hvertfald ondt på ham..!

- Men hvordan kan det være at han også har en form for væskeansamling i "knæet" i samme side som tægen sidder..? Kan det være en infiktion, som er gået derned..? eller hva kan det være.?
Hvis der er nogle der har en Ide, må de hvertfald gerne svare..
- Og kan en tæge være farlig for en hest..? Mener bare at den er jo farlig for mennesker, men min hund har haft mange, men der sker ikke noget ved en hund.. (Vi har hvertfald fået afvide at det ikke er farligt for en hund..)

Ville lige spørge, for det var ikke bare en lille hævelse, og han er hvertfald øm...
Qnuzzer Pia...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er en Tæge farlig for en hest.!?
  • #1   14. apr 2004 ja kender en hest som er død af en Tæge!!

sorry men har ik læst din indlæg , kun lige din overskrift

• #2   14. apr 2004 nej det er altså ikke farligt bare rolig...

• #3   14. apr 2004 det ved jeg ikk... men b´vil godt høre hva i finder ud af...

knuss tata god bedring

• #4   14. apr 2004 der er forskellige meninger hva

• #5   14. apr 2004 Sorry trine J , men det kan de altså!!

der er en herinde som mistede sin hest p.g.a en lille bitte tæge!!

• #6   14. apr 2004 Camilla , nej hvor en hest har ikke det samme forsvar som en hund imod det som en tæge spytter ind i den!!

jeg kan ikke blive ved jeg skal ud med hunden

• #7   14. apr 2004 Håber hvertfald ikke at det er farligt.. Friis og Tina (mine ridelære, osv) sagde at vi måske skulle have pencilin til det, men min mor har noget hun brugte til at vaske min hund i.. (han har haft mange tæger..) det skulle jeg prøve at vaske ham med i morgen, og fredag eller i weekenden skulle de lige se hvordan det så ud når han gik (Skridtede) med rytter.. De ville så også gå og holde øje med hvorden det kom til at se ud, men undre mig bare stadig over hævningen i benet..?!

• #8   14. apr 2004 Hvorfor ringer du ikke bare til en dyrlæge og for hende til at se på den.. Hvis den halter og er meget øm i benet, er det jo SLET IKKE SIKKERT at det er tægens "skyld" det hele... Men jeg synes du skal få en dyrlæge til at kigge på det...

Knuzzzzzzzz Line

• #9   14. apr 2004 Til at starte med.. Mange tak fordi at i gider at svare.. smiley

Til camilla A: Hehe.. nej.. smiley det skader jo ikke at ringe, men nu prøver vi hvertfald at vaske ham med det der i morgen, så håber at det hjælper..

Til Betina H: Gik din væk af sig selv, eller brugte i noget at smøre eller sprøjte med..? Bare hvis jeg skulle købe noget, eller noget i dne stil..
    Sys også at det virker lidt underligt med hans ben.. Men det er også et lidt sært sted det er.. Det er halvt midt på kmæet, og halvt omme bagpå, og tror ike på at han kan være vredet om, for så ville der vel ikke være noget i knæet.? eller det ved jeg ikke.. smiley Men der var bare ingenting i mandags..
    Tina (min ridelære) Sagde at hun måske troede at den havde spøttet "gift" eller hva det hedder ind i lysken, og at det så var vidregået til benet, eller at den havde siddet på benet, og så bar rykket op af.. Ved det ikke. Men håber hvertfald ikke at det sker noget..!!!

• #10   14. apr 2004 Til Line: Vi vil også ringe til en dyrelæge og få hende til at kigge på ham, hvis det er vaske ting ikke virker. Vi mener at det skulle virke, for min hund blev også "ophævet" af det, men så vaskede vi det med det der vand-ting (ved ikke hva det hedder) og så gik hævelsen heldigvis væk. smiley Så skulle da også mene at det virkede på heste.. Eller håber da..! smiley

• #11   14. apr 2004 Til Betina: Lige da vi så den tog vi den væk. Det var Tina der fik den væk.. Den var lille bitte, så det lignede at den næsten lige var kommet på, mne vi har heldigvis fået den af nu, og tina prøvede også at presse væske ud, men der kom olle rigtig noget, men hun fik den i det mindste af, og mast den.. Så det er altid noget..

Det med Benet ligner også bare lidt en "væskeansamling", og tror heldigvis også bare at det er det, for benet er bare hævet ved knæet og en lille smule varmt, men ikke så det er vildt, men de regnede også med at det gik væk af sigselv, for der var ingen tæger derom kring..
    Det kan vel også være at den "bule" han havde i lysken var meget øm, og ham så har humpet afsted, også har overanstrengt benet..
    Ved det ikke. Lige da jeg kom derud idag, havde han været på fold, og der havde han galloperet rundt, så det kan vel være at han har været meget ømt, også har gået forkert for at skåne det, og det så er blevet overanstrengt..?! ved ikke.. Hva tror i.?

Det med tægen går ved over, nu hvor den er væk, og det bliver vasket og renset med sådan noget der afkøler, og hjælper mod hævelser, osv..!?

• #12   14. apr 2004 Her er det

det er kun farlig hvis tægen r smittet , de helt små r giftige selvom de ikke bærer en infektion , hvis de r i mere end 24 timer!

håber d hjælper lidt mere

• #13   14. apr 2004 Til Betina: Tror ikke at han er blevet sparket, men man ved jo aldrig når man ikke selv er der når folk tager ens hest på fold, uden at sige det, men han plejer altid at være lidt vaks når han er ude.. Han er ikke den der går og sparker alle hestene, kun hvis han ikke kan fordrage dem selvfølgelig.. hehe.. smiley
    Men det undre mig bare lidt, for hende han var ude med, plejer at være mega venner, og gå fint sammen, men jeg fik afvide at hun havde jagtet lidt med ham, så tror bare det det er det med at han her endten trådt forkert eller har gået forkert på benet, også har fået en væskeforsamling, eller noget. Det han er mest øm ved, er der hvor tægen sad, men det er jo klart..
    Men håber da at det der vand-ting hjælper..

Til morten: Tror ikke at den har siddet der mere end 24 timer, for den var ikke ret stor, og den var først igang med at suge blod, og der var ingeting igår, så håber da ikke at det er alvorligt. Nu har jeg andrig set et tæge bid på en hest før nu, så det kan jo godt være at det er almindeligt at det er sådan.. Sys bare at det så voldsomt ud, men det sys man jo altid når man ikke har set det.. smiley Håber hvertfald at det hjælper når jeg skal vaske/skulle det med det der væske noget i morgen. Så får vi jo afse, men folkene ude på rideskolen (hvertfald de voksne) har lovet at også holde øje med ham, så hvis det bliver værre ringer vi efter dyrlægen.. Men det tror jeg ikke, efter at den er væk, og vi behandler det. smiley Håber hvertfald ikke..

• #14   15. apr 2004 haY..
    Nu har dyrlægen været ude og se på zylle.. Han bliver sprøjtet med pencilin, og hun kommer også og giver ham det i morgen, og resten af tiden giver hun Tina/Friis sprøjter og pencilin,og så sørger de for at give ham det. Han skal havde det i lang tid, og må ikke komme på fold med nogle eller noget.. Men jeg må dog gerne trække med ham, og gå ture med ham, så det er jo altid dejligt.
    Kommer lige derude fra. Striglede ham bare, og uden at rense hove, for han var meget øm. Han var endnu mere hævet end igår, men det skulle se meget bedre ud i morgen, så hvis han kan gå bedre, tager jeg en lille gåtur med ham.. smiley Sååh.. smiley Håber det hjælper..

Kommentér på:
Er en Tæge farlig for en hest.!?

Annonce