Staldproblem ;/ ' - Bid, spark, mase {{forumTopicSubject}}
tjaa.
Min eller super dejlige pony har fået nogle værre nykker.
Han blev halt i efterårsferien og i den tid han ikke har lavet så meget har han så bare lært sig selv en million nykker. -Han er ved at være klar igen, men det fortsætter med nykkerne.
Det starter når jeg skal have ham ud af boksen. han bliver sur, og vender røven til, og snurre rundt inde i boksen hvis jeg vil have fat i grimen. Det hjælper nogle gange at gå ud, og sætte sig til at vente foran hans boks med lågen åben.
Når man så får ham ud og har bundet ham på staldgangen. Så skal dækkenet af. Når jeg spænder bringespænderne op bider han, og når jeg tager benstropperne letter han ben af mig, og har også ramt et par gange.
Så når jeg skal have undertrøje af, går han helt i selvsving. Han maser mig op mod væggene, danser rundt, og begynder at stejle i snorene osv osv.
Når vi er på tur, er der ligeledes problemer med stejl, rodeo osv, men det er mere af gejst for at få sig en galoptur.
Men spørgsmålet:
Nogen der har en ide til, hvad jeg kan gøre ved ham ? ..
Jeg har efterhånden prøvet det meste synes jeg, men intet hjælper..
Hjæææælp, hjææææææælp ..
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
ARG det irriterer mig sådan, for udover alt det, er han verdens skønneste pony. Men det sku et helved og skulle igennem det der, hver dag..
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
men vil gerne vide hvorfor han var halt, der kan jo stadig være en sammenhæng.
Anita W
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
Men det kommer også helt an på om det er fordi den er bange, eller fordi den er disideret fræk og uopdragen!
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 618
Jeg ville bestemt ikke finde mig i det, det er enorm farligt og helt og totalt respektløst.
- Og ingen skal fyre mig ned, det er blot min holdning til sådanne ting, og jeg har en pony der har været midshandlet som jeg alligevel på et halvt år har vundet den helt og totale tillid på, så nej jeg er ikke personen der overeagerer med at tæske hestene eller noget
maj 2007
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 618
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 76
det eneste du i en sådan situation kan gøre er,at begynd helt forfra med tillidsøvelser,og det gælder både dig og hesten der skal have tillid til henanden .
heste har et point system det går ud på at ,hvis han får dig til at flytte sig så får han 7 point ,og får du ham til at flytte sig ,så har du et point.ja mega unfair men sådan fungere det i hestenes verden.mange synes også at der er rigtig sødt når hesten skupper til en og gnider sig op af en ,men det eneste han fortæller dig i denne situation er bare at han ikke regner dig for mere end, et gammelt udgået træ.derfor er det vigtigt for dig at arbejde med disse prinsipper ,altså hms .
som katrine ,skriver få ham til at vige ,lær ham hvem der bestemmer ,og lad for alt i verden være med at bruge godbidder som belønning ,det er alt nok at stryge ham i panden ,sige dygtig og så ikke mere i det .når han feks bider dig ,ville jeg give ham et ikke hårdt men bestent ,lille klask på mulen ,og straks efter stryge ham der hvor du har ramt ,det er den samme afstraffelse hans mor brugte da han var føl ,og det sidder så dybt i en hver hest at det ved han udemærket hvad betyder.udviser han bare trusler mod dig må du gå frem mod ham og stampe hårdt i jorden, med det ben du træder frem på ,og sige ahhh eller nej eller hvad ord du nu vælger at bruge ,bare du bruger samme ord hver gang .
ellers er der rigtig mange gode sider på nettet om emnet du kan bruge ,håber du kan bruge mine råd .
kh gitte .
jan 2007
Jeg er altså ikke bange for min pony
Jeg elsker ham, han er meget fræk ja, men han er min.
Det har absolut ingen sammenhæng med hans ben. Han har haft en kodeledsforvridning på det venstre forben - og der kan jeg altså ikke se nogen sammenhæng ? ;s
Han HAR fået dap over mulen, han har skam også fået et spark bagi når han har sparket ud, men han er helt kold. Hvis han bider og får fat så flyver hans traks tilbage i snorene - Han ved godt han ikke må - han gør det bare alligevel ;s ' ..
og når han maser mig kan jeg ligesom ikke rigtig gøre en skid, fordi han maser ikke bare, han står slet ikke stiller, han hopper rundt, maser, danser frem og tilbage osv.
Og han er også ponyen der nærmest vælter en med puf fra hovedet - men når han skubber kærligt til mig, når han er på jagt efter godbidder i lommen, elelr kys, så kan jeg ikke se noget galt i det..
Men ja, jeg må prøve og se om jeg kan lave noget HMS med ham, men han er ikke ret modtagelig overfor det. Øvede det med ham engang i sommer, fordi han var for stærk for mig og trække osv. men han ser det kun som leg /slås kamp, og jeg bliver ikke opfattet som lille skrøbelige mig - jeg er sku en hest hvis man spørger ham, så det var stort set umuligt. Men jeg må prøve igen. Nogen der har nogle gode øvelser ? ..
jeg kan ikke ret mange andre end det med at følge efter, stoppe når man stopper, bakke osv. ??
mar 2005
Følger: 100 Følgere: 116 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 663
Heste har ikk den del af hjernen (pandelappen) der gør at de ved om det de har gjort er rigtig eller forkert.
dec 2006
Følger: 50 Følgere: 42 Heste: 2 Emner: 281 Svar: 1.520
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
Ja det forstår jeg godt, du ikke vil, alle mine hypper ser virkelig ud til at have det skidt, der er nok også af angst, det alle søger mig, og kommer når jeg kalder, ikke bidder eller sparker mig, men er utrolig kærlige, det er nok fordi jeg behandler dem forkert, så du får da ret :-))
Anita W
jan 2007
Staldproblem ;/ ' - Bid, spark, mase