{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

hun leger "bange" {{forumTopicSubject}}

ja min hypper er jo i boks ro, og mangler 5 uger endnu..



jeg er nået til det punkt i genoptræningen, hvor jeg nu har skridtet hende i en uge, og om en uge skal hun til haltheds undersøgelse...



men hun er bare ikke til at blive klog på, hverken under rytter, eller da jeg trak med hende...



nogen dage er hun en engel, og går som dyrlægen siger hun skal, stille og roligt og hygger sig uden noget "hidsighed"..



andre dage går hun fint på vej "væk" fra gården.. men på vej tilbage kan hun sim regel ikke "acceptere" at hun kun må skridte.. og hidser så sig selv op..



andre dage er hun "hidsig"/ivrig fra start, og kan slet ikke acceptere at hun ikke må trave/galopere... og der "opgiver" jeg simpelthen med det samme, og sætter hende ind igen...



Når hun så er oppe i det "røde" felt, så skal der INTET til, før hun giver rodeo tur, eller 5-6 galop skridt ud på en mark..



og det værste er at hun synes det er sjovt (tror jeg)..



for når hun gør det, så er det med HØJ HALEFØRING...



og det er simple ting som hun normalt ALDRIG reagere på... hun kan finde på at hoppe til siden for en skidende scooter... hvine og pruste, piaffe, og have halen næsten oppe i nakken af mig...



og når hun først er der oppe, så er der intet at gøre, ud over at stige af og trække.. men det tør jeg næsten ikke, for jeg ved jeg kan holde hende hvis jeg sidder på hende.. men hvis hun laver rodeo, og jeg kun har en tøjle at holde hende i, ved jeg ikke om det går..



Og jeg er ret sikker på hun gør det, fordi hun leder efter en "undskyldning", for at komme af med noget af sin overskuds energi... hun er jo normalt en rar og velopdraget hest, som godt ved hvad jeg kan acceptere og hvad jeg ikke kan... og hun ved at jeg ikke bliver sur, hvis hun reagere på noget hun er bange for...



så når hun gerne vil trave, og ikke får lov, så "ved" hun nok, at jeg ikke bliver sur hvis hun nu er "bange" for noget, og så ser hun lige sit snit til at "snyde" sig til lidt hulahop-fis....



sikke en omgang vulapyk... men ville egentlig bare høre om der er andre der har tossede heste???



og om der er nogen der har nogle råd????



snakkede med dyrlægen om det idag, og han grinte faktisk bare af hende ... jeg frygter jo selvfølgelig for hendes led, når hun giver mig rodeo tur... men hvad er alternativet???? at hun slet ikke bliver genoptrænet??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hun leger "bange"
  • #1   19. mar 2008 Min hest leger farlig 8D
    - Men har ikke rigtig nogle råd.


  • #2   19. mar 2008 Hvis hun har stået stille længe så er det meget normalt da hun simpelthen er sprængfyldt med energi. Så det bedste ville være fold men det går nok ikke når hun skal holdes i ro. Måske hvis du må kan du starte med at longere hende eller lade hende løbe rundt på ridebanen inden du rider. Det emd at hun hiodser sig op og bliver bange for ting er højst sandsyndlig pga et højt energi niveu, særligt hvis det er kommet efter skaden

  • #3   19. mar 2008 hun må ikke komme på fold og hun må ikke longeres... smiley

    hun er sat alt det ned i foder hun faktisk kan... for hun må ike tabe sig

    det hedder total boks ro, og 2 gange 20 minutters skridt om dagen eller 30 minutter en gang om dagen (det kommer an på hvad jeg har tid/lyst til)


  • #4   19. mar 2008 Nu går heste jo ikke og finder på indskyldninger for at lave ballade smiley men hun har sikkert enorm meget energi og får kørt sig op.. når hun først køre sig på og karter rundt og/eller løfter hoved, så sætter det gang i andrenalin produktionen, og det siger så flugt.. hvilket gør de hysser op.. og så kan det være svært at tale dem ned igen.. man skal have stoppet andrenalin produktionen, dette gøres bedst ved at få benene i ro og hoved sænket..

  • #5   19. mar 2008 signe - problemet er bare at jeg ikke kan få benene i ro smiley

  • #6   19. mar 2008 måske skifte foder hvis det du har indeholder byg eller havre. MIn lady står uden korn, da stivelsen sætter sig i muskler og går hende til hovedet. Selv om din hest kan tåle det, vil mit råd være at tage hendepå foder uden for meget stivelse, så hun kan få lidt ro i hovedet nu hun ikke kan bruges så meget.

    Evt. vitamin og hø ad lib (ved jo ikek helt hvad du står på og sådan)


  • #7   19. mar 2008 men jeg kan jo næsten ikke gøre andet end at grine...

    jeg ved hun ikke gør det for at være ond....

    tøsen er jo vant til at komme på fold dagligt og blive redet en times tid om dagen.. og pludselig er hun i total boks ro...

    der SKAL en hest da blive lidt små tosset smiley


  • #8   19. mar 2008 vitamih og hø ad libitum, så er det 100% sikkert at hun taber sig... hun har været svær at få til at tage på.. og det er først efter foderskift hun har taget rigtig flot på...

    korn plejer ikke at stige hende ti hovedet smiley


  • #9   19. mar 2008 nej men plejer er død lige nu smiley

    Lady stod uden korn a 3 måltider om dagen, samt vitamin og 10 kg hø. Hun tog på (ved godt det er forskelligt, men prøv det alligevel)


  • #10   19. mar 2008 jeg tør ikke tage chancen..

    hun taber sig meget let.. og er svær at få huld på igen..

    så vil jeg næsten hellere have de bukke ture en gang i mellem... end en oldenborger der ligner en ren fuldblod igen smiley


  • #11   19. mar 2008 nej det kræver en del træning altid at kunne få benene i ro og hoved sænket smiley og det er nok svært som hun er nu..

  • #12   19. mar 2008 he he ja smiley

    "frygter" også for den dag jeg får grønt lys til at trave på hende (forhåbentlig om en uge)..

    tror hun bliver svær at stoppe


  • #13   19. mar 2008 Wariant var lidt sjov idag.. Hun var ved at hidse sig op over en sten som hun har gået forbi en milliard gange xD

  • #14   19. mar 2008 he he
    Signe har du været på susan kursus -smiler-

    Sandie prøv at se det video klip med susan der er optaget i herning, du kan finde det på heste-nettet.

    Mvh Mette


Kommentér på:
hun leger "bange"

Annonce