har brug for hjælp (shetter) {{forumTopicSubject}}
hey hg...
jeg har nogle problemer med min lille shetlandspony,Bisse.
min kæreste og jeg har haft ham siden onsdag inden påskeferien, og vi har ham hjemme hos os selv... vi bor på landet, har en boks/stald på ca 14 kvadratmeter, og en fold der er ca det halve af vores have. han er alene fordi han bliver mobbet af andre heste og ponyer. i sommers blev hans bedste ven, en stor hest, aflivet pga noget med ryggen. siden har han været trist og ked af det, og rendte ud af folden med de store heste, kom ind og gå med de små ponyer. han er den der er aller nederst i et hieraki, og hvis de andre liiiige mener at det han står og spiser ser så godt ud, at de selv vil have det, går de bare over imod ham og så flytter han sig meget hurtigt...
det er grunden til at vi købte ham.
han kommer fra Gelsaadalens hytte og rideferie - noget... der er sikkert mange der kender det
de problemer jeg har med ham er: jeg må ikke rense hans hove. jeg har ikke kræfterne til at holde fast i hans ben, for han er hurtig til at dreje og vride sig selvom han er bundet så fast han kan blive...
når jeg snakker med ham, så virker det som om han slet ikke vil lade mig trænge ind til ham (hvis i forstår), det er ligesom om der er et kæmpe hul imellem ham og mig...
hvis jeg vil træne lidt med ham med godbider bliver han så ekset at han simpelthen låser sig fast i tanken om, at han skal have den godbid. koste hvad det vil, og jeg kan heller ikke komme i kontakt med ham... han vil bare have den gulerod. OGSÅ selvom jeg har den i en lukket lomme...
han vender røven til os, når vi går ned med mad til ham, og i går sparkede han ud efter min kæreste, da han havde sat spanden med foder til ham...
når vi går en tur virker han som om han hellere ville være langt inde på den nærmeste stykke græsmark, og hvis ikke jeg holder fast helt oppe ved grimen, så kan jeg rende ham et vist stykke...
please... hjælp mig... hvad skal jeg gøre?
er åben for diverse naturmidler og hvad der ellers er, bare ikke vold...
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.407
Vær stædig, MEGET stædig, shetlændere er selvstændige ponyer der ved hvad de vil og vil helst gerne være føren, derfor er det vigtigt fra starten af at vise hvem der bestemmer..
Desudne vil jeg stærkt anbefalde at i køber en lille ven til ham, jeg mener desudne også der er kommer nye reglere om at heste ikke må gå alene medmindre de er i karentæne..
Hvis i køber en der er venlig og kan sine ting, kan i være heldig at det smitter af på ham også..
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 75 Svar: 332
og jeg har snakket med det om reglerne, hun mener der skal tages særbehandling lige med ham, netop fordi han altid vil være allernederst i hierakiet...
tror også det kan have noget at gøre med, at han savner den store hest, som blev aflivet i sommer, men han vil ikke lukke mig ind (hvis i forstår?)
mar 2005
feb 2008
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
og husk at købe en ven til ham.. ikke nødvendigvis en pony, men bare et andet dyr han kan gå på fold med..
feb 2008
jeg kan ikke trænge igennem til ham? han tager ikke imod min ros... har bare lukket totalt, og er kun interesseret i noget at æde..- til trods for at han konstant har hø og halm han frit kan gå og æde af... og for lucerne, horse mix, hvidløgsgranulat og lidt madolie over... og får gulerødder oveni foderet for at han for tygget og for de vitaminer og mineraler der er i gulerødder...
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.509
Jeg har selv en hoppe der er "mobbet" hest. og hun blev da så sur når hun gik med den hest der var efter hende. Den dag i dag går hun med hendes største konkurrant og fjende. og hun er da så GLAD. folden skal bare være stor nok, så de ikke kommer op og slogs., Ligesom i naturen.
Og når du gør noget med ham, og han ikke vil. gentag øvelsern. så det du ville gøre fungerede måske kun i 30 sek. men det er en start..
Held og lykke
jan 2006
det tager tid.. men han forstår det! om han virker til at forstå det eller ej.. så er jeg sikker på han godt forstår dig...
men at blive ved med at rose ham med mad.. komemr du ingen vejne med.. og ihvertfald ikke ud af dine problemer..
apr 2005
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
og kvit godbidderne.. Det lyder som om de gør ham sådan.. ja, agressiv....
Og så syntes jeg at du skal skaffe en hest han kan gå sammen med...Heste er jo flokdyr.. Og det lyder som om han er ked af at være alene.
Kan han lide at være i hænder? bryder han sig om at blive kløet og sådan?
feb 2008
jeg har haft ham siden den 13. marts... altså 16 dage...
jeg kan ikke røre hans ben uden han bliver sur, bakker, stamper, napper efter mig og lign... jeg kan ikke engang gøre det med en blød børste...
jeg vil ikke købe en anden, for hvis han får lært den anden sine unoder, så er jeg lige vidt, og jeg har ikke et dyr for at sende det væk igen... jeg kan simpelthen ikke gøre det...
jan 2006
når han gør nogle af sine unoder, så sig tydeligt og med bestemt hed i stemmen "NEJ!".. istedet for halv blød lallestemme "neeej det mår du altså ikke.."
feb 2008
jeg overvejer også stærkt dr bach... har stor tiltro til det...
dec 2006
apr 2006
Følger: 78 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 1.153
Jeg synes, at du skal købe en ven til din hest.
Hvis du havde gået næsten hele dit liv, med en som stod dig meget nært, som pludselig døde, så havde du vel også blevet sur, og ked af det?
Er det ikke også nye omgivelser han er kommet I?
Og er du "ny" eller har du haft kontakt med ham før du fik ham?
feb 2008
jeg tror ikke det er en ny ven han vil have, men hans ganle ven, men ham kan jeg altså ikke skaffe, for han er aflivet...
han kan se og høre de to andre... og til sommer skal han måske gå sammen med dem på sommerfold, så jeg vil hellere have at han lærer dem at kende på den måde en han skal til at lære en hel ny at kende, som vi måske ikke kan beholde... hvis det er en lånepony, og Bisse lærer den anden pony at være "tosset" hvad så? det mener jeg altså ikke er holdbart...
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 48 Emner: 121 Svar: 1.178
feb 2008
min mavefornemmelse siger at det ikke vil gå godt...
apr 2006
Følger: 78 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 52 Svar: 1.153
Prøv Dr. Bach nødhjælps dråber. Det kan være at han er nervøs for omgivelserne, når alt er nyt for ham
Held og lykke med ham.
feb 2008
er der nogen der kender noget til hvilke virkninger sådan noget som andre naturlige ting og sager har... atlså sådan noge som forskellige krydderurter, honning og lign...?
nov 2006
Følger: 69 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 53 Svar: 69
Venligst Maria
feb 2008
dec 2006
apr 2005
Hvorfor Alt dette med en clairvoyant og nødhjælpsdråber...??
Stakkels pony.. nogle heste/ponyer føler sig ikke hjemmme med det sammen. det kan tage måneder. Køb en får eller en ged til den lille pony. og så giv den tid.
De gange vi har købte heste ind. har de fået lov til at bare gå i fred i 1-2 måneder. kun trækkes ind og strigles.
feb 2008
naboens heste bliver ikke flyttet, for det er hendes egen ejendom... han skal på sommergræs med de to, hvis de kan enes...
det er min pony, og mit valg mht til flere, og sådan er det...
jeg søger råd, ikke nogen der siger han ikke skal være alene, for HAN HAR DET IKKE GODT
SAMMEN MED ANDRE HESTE/PONYER!!!!!!!
hvis der er nogen der kender Gelsaadalen, så ved de også hvor mange heste de har, og de har prøvet ALLE tænkelig muligheder... derfor vil jeg ikke prøve videre på de samme ting, som allerede ER prøvet!!!
og for dem der ikke ved hvad Gelsaadalen er, kan de gå ind på www.gelsaadalen.dk
mar 2005
Du er jo heller ikke en del af en gruppe bare fordi du kan se og hører dem..
feb 2008
har brug for hjælp (shetter)