{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klassisk hvorfor stangbid?
  • #1   3. maj 2008 Fordi det skal se fint ud smiley - og fordi det er en gammel tradition smiley !!! smiley

• #2   3. maj 2008 følgerlige med

• #3   3. maj 2008 Faktisk totalt idiotisk .. De skal vise at deres heste kan danse ved hjælp af ben og sæde, og derfor er det obligatorisk at hesten har bridon- OG stangbid i kæften. D'oh. Godmorgen?
    Ingen anelse hvorfor. Men egentligt ret dumt ?

• #4   3. maj 2008 Har oss hørt at det er tradition smiley

• #5   3. maj 2008 Måske er det tradition, men den kan da laves om ;D man kan da lave et fedt hovedtøj uden bid, sådan lidt ala de der araber showgrimer

• #6   3. maj 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !

Du skal se, hvis de fleste topdressurryttere skulle ride uden bid, kunne de sikkert hverken få den til højre eller venstre..

• #7   3. maj 2008 <b>*RIBS* RikkeBeck «</b>

Jeg tænker på dem der rider med lange tøjler og en hånd smiley

Toprytterne rider engelsk dressur smiley Jeg skal ikke kunne svare på om de kan ride hesten uden bid... Jeg selv rider uden bid, og en blanding af western, klassisk dressur og engelsk dressur, men det skal helst ligne engelsk dressur, da jeg gerne vil nå M-klasserne engang i hvert fald smiley

• #8   3. maj 2008 <b>Line </b>

Til stævnerne har jeg biddet på hende smiley Men til daglig træner jeg uden smiley

• #9   3. maj 2008 man har stangen for at holde hesten i holdning - sys personligt der er grimt, og synd for krampen..... hehe hvis de er så gode, burde de ride med 3'delt bid (:

• #10   3. maj 2008 <b>Apollo * Zenia = TEAM ZAP//fejl gør folk unikke<3 (</b>

Holde hesten i holdning? Det kan gøres uden bid...

• #11   3. maj 2008 ved godt ! men det er hvad jeg har hørt af min ridelærer, og hans datter rider os med kandar, // det er da det vi taler om ik? (?:

• #12   3. maj 2008 <b>Apollo * Zenia = TEAM ZAP//fejl gør folk unikke<3 (</b>

Det jeg mener med klassisk er det der klassiske ridning... De rider med lange tøjler, og med en hånd... Jeg ved ikke om det decideret er kandar de rider med?

• #13   3. maj 2008 har du evt billed?

• #14   3. maj 2008 Det er præcis det samme med moderne dressur?

Det siger, det er meningen at det skal se ud som om, rytteren bare sidder, og hesten gør det hele for sig selv, men man SKAL ride med kandar og sporer i de høje (=dygtige??? Næææ nej!) klasser... -.-'

• #15   3. maj 2008 <b>Apollo * Zenia = TEAM ZAP//fejl gør folk unikke<3 (</b>

Akademisk ridekunst, det er det det hedder smiley
    (link fjernet)

• #16   3. maj 2008 http://bentbranderup.dk/

• #17   3. maj 2008 aha smiley nu er jeg med ! hehe troede det var OL m.m. dressur smiley hehe jaja akademisk er en helt anden . sys nu godt de kunne afskaffe de (flotte XD) skarpe bid ! men sys ik bent bruger dem? h(har set show med ham)

• #18   3. maj 2008 <b>Apollo * Zenia = TEAM ZAP//fejl gør folk unikke<3 (</b>

Nej det er rigtigt, men jeg tror de fleste gør

• #20   3. maj 2008 Jo det gør han vidst... Hmm jeg synes ikke det ser helt reelt ud faktisk... Det der berømte billed hvor han rider piaff uden tøjler, den har da slet slet ikke ryggen med

• #21   3. maj 2008 <b>Trine N</b>

Hvordan kan stangen virke sænkende på hestens hoved?

• #23   3. maj 2008 <b>Trine N</b>

Hvad mener du med nøddeknækker effekt?

• #26   3. maj 2008 <b>Trine N</b>

Lyder underligt at stangen har en sænkende virkning... Hmm

• #27   3. maj 2008 hvorfor taler i så negativt om noget i IKKE ved noget om???? i har åbenbart IKKE forstået princippet bag den klassiske dressur, så lad være med at udtale jer om noget i ikke ved noget om..... alt det i siger er forkert, en del rider faktisk på to delt bid, men målet er at riden på en hånd på blankt kandar. og jeg vil ikke forklare det da i ellerede har taget en negativ holdning til denne ridekunst, tror faktisk ikke i får en klassisk rytter til at forklar det med en indstilling der er forudbestemt.... men kandar får hesten til at søge frem og ned, det to delte løfter hesten, så det kommer an på hvilken hest man har, alt efter hvorledes "hovet" er placeret på halsen og kroppen. og INGEN akademisk klassisk rytter rider med både kandar og bid. men som sagt lad være at udtale jer om noget i ikke ved noget om, for sådan får man ikke ny viden.... men til svar til spørgsmålet, så er det målet at ride på en hånd på blankt kandar. bidet er den eneste måde vi kan "korrigere" hovedet på, og derved sikres os vi er i korret løsgjordthed og stilling, og derved har vores bæring og indunderidning. men sædet er den primære hjælp, tøjlen er den sekundære hjælp og bidet er også en sekundær hjælper. hvilket "burde" være normalt for alle ryttere. men tøjlen bruges til at flytte skuldrene med, eksempelvis ind i versade og traversade og mange flere øvelser. bidet fortæller os om kraniet er placeret korret på rygsøjlen. i starten bruger vi en kapsun, da hesten ikke er skolet nok endnu til at bære et bid, da det kan give store skader at ride med bid på en hest der ikke er parat, og vel og mærke også for en rytter der ikke er parat. oftes er det os der er problemet, og os der ikke er skolet nok, og ikke hesten. men ind til hånden bag bidet er skolet nok er det kapsun vi bruger. håber dette er svar nok smiley der er intet i denne rideform der er for "blærens" skyld, det ser ikke bare ud af noget. man kan ikke blære sig hvis man ikke har noget at have det i, og misundelse er en meget grim ting. ingen klassisk rytter "danse" på sin hest, nej søde, de er bare i harmoni og de har noget sammen som du sikker ikke har med din hest, du har så noget andet :). måske ser det ud som noget blær i nogens øjne, men måske det er fordi de ikke ved hvad de skal kigge efter, og måske ikke ved hvad rigtig ridning er.... at en piaff kommer bag fra og ikke bare er stamt på stedet. eller til stæver klapper folk helt vildt efter en rytter har været på banen og hesten går sgu pas gang ud fra banen fordi den er blevet redet så meget i spænding at den ikke kan gå rent i skridt. når man ser på sådan noget og så sammenligner, så er man altså dum. problemet er at dem der skal undervis ikke er udannet godt nok, hvorfor tar en beridder udannetse 6 år, og de først 2 år muger du ud. hvor er fagligheden lige der, det lære du sgu ikke at ride ved. og det er så det vi ryttere skal se op til. en hver kan blive dommer til et stævne uden at have en skid forstand på heste, du kan tage en 6 ugers kursus. og vupt, så er du dommer til det lokale klup stævne og 3 år senerer er du til landsstæver osv. de kan ikke se hvad rigtig ridning er, og vi træner så for at blive bedømt af en ukavlificeret dommer.... rider jeg et stæve med løse tøjler lyder min kritik, ingen kontakt til hesten...hmmm... hvordan fik jeg den så til at stoppe, drejer og lave overgang osv.... nejjj lad os nu skille snot fra skidt, og lad være at kritiser om noget vi ikke ved noget om. og nu tænker i nok hvad faen ved hun med alt det mund lort hun lige har lukket ud... jeg har været i lære som beridder, jeg har redet landstævner osv. kunne bare ikke forstå at hvis jeg have 3 underviser skulle jeg ride en versade på 3 forskellige måder... hmmm.... eller hvorfor fik mine heste altid skader, og ikke kunne holde, diskus, led problemer, gaffelben, eller eller eller.... alt det "pis" er jeg fri for nu...... det bleve så en lang smøre, men sådan er et når man lader sig rive med, må sige jeg blev lidt gal over at få en indirekt sviner, og af nogen som ikke har forstand på det..... smiley

• #28   3. maj 2008 <b>Trine N</b>

Jeg vil mene at et 2-delt kan knække mere sammen end et 3-delt... Det midterste led gør jo at biddet ikke kan lukke helt sammen som ved et 2-delt

• #29   3. maj 2008 Wow.........................................

• #30   3. maj 2008 <b>Tina F</b>

Håber ikke du hentyder til noget jeg har skrevet, for jeg kritiserer på ingen måde den akademiske ridekunst, og spiller på ingen måde klog... Det eneste jeg gør er at søge ny viden..

• #32   4. maj 2008 <b>Trine N</b>

Bare rolig det er helt sikkert at jeg skal prøve det hehe smiley Jeg kan bare ikke helt se logikken i det, for øverst ved biddet vil de selvfølgelig kunne lukkes lige meget sammen, men ikke nederst, der kan et 2-delt lukkes mere

• #34   4. maj 2008 Trine
    Nu vi snakker nøddeknækkereffekt, modvirker en chinstrap ikke det?

• #35   4. maj 2008 8)

• #36   4. maj 2008 Tina F - Altså nu var det der blev kritiseret mest i denne tråd da den engelsk (konkurrence-top) ridning? (af en der ikke lige havde fanget at der med klassisk blev ment akademisk). Og ellers så synes jeg at an kommentar som denne: "alt det i siger er forkert, en del rider faktisk på to delt bid, men målet er at riden på en hånd på blankt kandar. og jeg vil ikke forklare det da i ellerede har taget en negativ holdning til denne ridekunst, tror faktisk ikke i får en klassisk rytter til at forklar det med en indstilling der er forudbestemt.... " er noget af det mest sørgelige man kan støde på, på et diskussions forum.
    MIss Perfect stiller et spørgsmål fordi hun erkender at hun ikke ved hvorfor det er sådan, og søger ny viden. Der kommer så diverse kommentare (samt et godt og forklarende indlæg fra Trine N), og så det fra dig der bare har bestemt at vi bare er negative overfor klassisk/akedemisk ridning. Hvor ved du det fra? Jeg er på ingen måde negativ, synes det lyder som en tiltalende rideform, og vil ALTID gerne lære mere om et emne. Så at få at vide at man ikke må få noget at vide om et emne pga en holdning man slet ikke har er rigtig trist.

Ellers så god pointe om stævne dommere - man kan undre sig.......

• #37   4. maj 2008 Stangen bruges til at give så små og utydelige signaler som muligt, og som der bliver skrevet, er der ikke en konstant kontakt til tøjlen. Samtidig er det først et godt stykke hen i hestens klassiske uddannelse, at den får et stangbid på.

• #38   4. maj 2008 Jeg tror at dem der rider med det ved 100% hvad de gør smiley og hvis man alligevel ikke styrer hesten for tøjle, så er bidet jo ikke skarpere smiley jeg synes det lyder spændene det der klassiske dressur og så ser det enormt flot ud ! smiley

til jer der siger bid burde afskaffes = det er ikke bidet, men hånden der bruger den ! så pak venligst sammen med alt det hellige smiley Jeg tager ikke hatten af for alle dem der tror at de er så gode mod dyrerne bare fodi de rider uden smiley

• #39   4. maj 2008 Tina f - Ikke lige enig med dig i at det er så negativt i dette forum smiley

Men som Eva K siger har du en god pointe mht dommere og trænere, og det vil jeg da helt sikkert tænke over i fremtiden!

• #40   4. maj 2008 eva k: jeg tog lang tid om at skrive mit indlæg, og de to piger du nævner har skrevet det imen s jeg har skrevet så har ikek nået at læse deres smiley så helt enig smiley
    Miss perfect 1 (Tinna) !: nej du var ikke negativ, det var de kommentar der kom til dit spørsmåj jeg reagerede på smiley men prøvede at svare dig så god jeg kunne, det er lidt svært på skrift smiley

• #41   4. maj 2008 Taz : og hvad er din indstilling så til sadlen ? den burde også afskaffes så eller hvad ? xD det er vel et tvangsmiddel, i det den ikke selv beder om at få den på ? xD haha

• #42   4. maj 2008 Og en hackamore er da også et tvangsmiddel så ? du tvinger hesten til at dreje ? xD

• #43   4. maj 2008 Tak for svarene alle sammen smiley

Jeg glemte helt at kigge på de bid, æv, det må jeg gøre i morgen...

Det er selvfølgelig rigtigt, at man ikke har en konstant kontakt til biddet, ved akademisk ridning, men synes stadig det er lidt underligt, at det er stangen, som er et forholdsvist skarpt bid, man bruger. Udfra det der er blevet skrevet her, er grunden til stangen, at den har en sænkende effekt... Er her nogle af jer som ved hvem der oprindeligt påstod dette, for min hjerne arbejder på højtryk, men kan alligevel ikke finde en grund til, at den skulle virke sænkende???

• #44   15. sep 2013 Jeg rider klassisk/akademisk dressur og er gået over til at ride mine heste uden hovedtøj i de sidste to år. Jeg synes at man snyder sig selv idet man bruger stange som betyder alligevel en stor indgreb i hestens kropsfornemelse. Selvbæring af hesten og indvirkningen uden hjælp af tøjlerne får en anden betydning når der ingen tøjler er.
    www.reiten-ist-orange.de

• #45   15. sep 2013 Hvis man vil have en rigtig god forklaring på kandarens virkemåde, skal man læse Bent Branderups bog Ridning på Kandar. Han forklarer helt ned i detaljer, hvordan kandaren indvirker på hesten og hvilke fordele det har for en hest, der er klar til samling.

Kandaren er oprindeligt lavet til at føres på en hånd, så rytteren havde højre hånd fri til sværdet. Effekten af en kandarstang er helt anderledes end et trensebid og giver nogle fordele, når man er nået dertil, hvor hesten er løsgjort, i balance og kan samles korrekt. Det skal ikke bruges til at bukke nakken på hesten, men har en sænkende effekt på hestens hoved/hals i de meget samlende øvelser.

I den klassiske/akademiske ridekunst rider man ikke med konstant kontakt på tøjlen. Hesten kan drejes/stille/bøjes for sædet alene, ligesom den halve parade laves for sædet. Hesten har lært at vige for et let pres af tøjlen på den ene side af halsen (samme princip som westernrytternes neck reining). Stangen kommer i brug, hvis rytteren har brug for en lidt mere kraftig hjælp til samling, hvor tøjlen anstilles ganske kortvarigt.

Stangen indvirker ikke kun i hestens mund, som trensebiddet gør, men også under hagen via kindkæden og over nakken via stangeffekten. Dette gør det naturligvis til et noget kraftigere bid, men gør samtidig at rytteren kan ride med meget mindre signaler og opnå samme (og ofte bedre) effekt.

Mange heste foretrækker bid, som er stabile i munden fremfor mere levende bid. Her er stangen en fordel, fordi den ligger fuldstændig stabilt i munden.

Brugen af stangen i den moderne dressur (som ses ude til stævner) er problematisk, da der rides med konstant kontakt på tøjlen. Ofte bruges stangen til at holde hesten på plads fortil, og det har aldrig været meningen med stangbiddet. Det gør ikke stangen til et dårligt bid, man kan misbruge stort set alt, hvis man vil. Korrekt brugt kan både rytter og hest drage fordel af stangen, men det kræver korrekt brug og at hesten er på et stadie af sin uddannelse, hvor den er klar til den effekt som stangen har....

• #46   15. sep 2013 Og det var så en gammel tråd, der var blevet hevet frem igen smiley

Kommentér på:
Klassisk hvorfor stangbid?

Annonce