{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
263 visninger | Oprettet:

Stævne efter føl/fravendning - hjæælp! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Min pony hoppe på nu 14 år fik et dejligt hingsteføl den 1. juni 08. Vi er nu begyndt at ride hende igen og hun er rigtig super fin. Hvornår er det okay at tage hoppen med tril stævne, og lade føllet blive hjemme?

Og hvordan forgår en fravendning? Skal føllet bare stilles i egen boks og gå på anden fold end hoppen?

Første gang vi har føl, så vil nødigt gøre noget galt smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stævne efter føl/fravendning - hjæælp!
  • #1   17. aug 2008 Du må først starte stævne 4 måneder efter hun har folet.
    Maj folede 12. juli, og vi er begyndt at tage dem fra hende fra i få minutter, mens vi løsspringer, eller laver noget andet :o)

• #2   17. aug 2008 Svindel: Så jeg må generelt starte i Oktober. Men hvad gør man så med føllet?:o

• #3   17. aug 2008 Man kan jo i principet vænne det fra, så det ikke dier til den tid. Men jeg synes det er alt, alt for tidligt, og man kan ricikerer at mærke det på føllet senere hen.
    Starte så tæt på jer selv, at det ikke varer mere end 3 timer at tage der hen, og hjem igen. For så burde en 4 måneders jo kunne klare sig de få timer.
    Man kan også tage det med, men synes egentlig ikke det er så smart, da der er så mange heste, og den bare kan stå i traleren hele dagen :o)

• #4   17. aug 2008 Jo du må gerne adskille dem !

- Vores føl kom over til nogen af vores venner og gå i et par måneder i fravending - så den mødte nogle andre heste og glemte sin mor smiley
    De går sammen på fold nu og ja de har det da meget godt smiley
    - Men det selvfølgelig ikke alle der har den mulighed - men ellers så bare stille begynd at lade føllet stå inde i boksen mens du rider , selvfølgelig ikke flere timer til at starte med smiley

Og selvom føllet måske står og vrinsker hopper og danser så må det jo vænnes sig til at mor nok skal komme igen smiley

• #5   17. aug 2008 Første gang jeg skulle ride hoppen efter folingen blev føllet i boksen, men det var vi ikke så trykke ved, så nu er vi begyndt at have en til at gå rundt med føllet på banen mens jeg rider. Men det er bare så træls at jeg ikke kan ride hende uden der er en til at trække føllet. Rider jo ikke andet end 40 minutter.
    Måske kan vi lade vores anden hoppe stå inde i boksen ved siden af føllet mens jeg rider? Dagligt går de tre nemlig sammen og på marken går føllet lige så meget alene og med den anden hoppe, end med sin mor smiley

• #6   17. aug 2008 Du må godt afskille dem i kortere tid... Når jeg træner lobell, står følle i boksen. Så er hun alene de 20 min jeg rider og så er de sammen igen.

VI skiller dem permenent ad efter 5 måneder. Og det har hidtil fungeret perfekt.

• #7   17. aug 2008 Ja det jo træls du skal være afhænging af andre for at kunne ride smiley
    - Vi plejede nu bare at lade føllet tonse rundt på ridebanen mens vi red ^^

Så det kunne da være en god ide at stille din anden hest ind sammen mens du rider smiley

• #8   17. aug 2008 Når jeg rider, plejer føllet at stå og snakke, med AS! Men det er da lidt generende, ikke at kunne ride en tur på et per timer, eller intensiv træning. Men de er så søde, det er lige meget ;o)

• #9   17. aug 2008 Jeg har lige været til stævne på min hoppe i går.
    Føllet er 5½ mdr.
    Jeg har redet ture de sidste 3 uger og ladet føllet blive hjemme, har haft min kæreste til at holde øje med at han blev hvor han skulle. De har så været adskilt ca 1½ timer hver dag.
    I går gik det super godt. Føllet både spiste hø og sov mens vi var væk- og vi var væk ca. 6 timer.

• #10   17. aug 2008 Mit føl går på folenden når vi er væk- og han render ikke gennem hegnet

• #11   17. aug 2008 Mener der står i reglerne at føllet kun må være adskilt fra hoppen i en time under et stævne, mellem den tid hvor det er 4-6 måneder.
    I den alder er det meget normalt de kan være fra hoppen i en times tid. Bind den, eller stil den i boks med en anden. Sådan noget i den stil

• #12   17. aug 2008 hej

du må starte stævner på din hoppe når føllet er 4 måneder gammel, men hoppe og føl må kun være adskeldt i maks 2 tiner (ifølge dansk rideforbund)

når vores hopper har føl lære de fra de er 14 dage gammel at så i boksen selv uden hoppen.
    vi starter med at tage hoppe ud på gangen og strigle og nusse, så de stadig kan se hinanden, når vi har gjort det nogle gang, og føllet er rolig ved at blive i boksen så tager vi hoppen ud af stalden i kort tid. efter ca. 1 uge plejer vi at kunne tage hoppen med ud og ride.
    vi kan så gradvis øge tiden til længere og længere, når føllet er omkring 2-3 måneder gammelt lader vi det blive ude påfolden (sammen med de andre heste) mens vi rider hoppen.

når føllet så er omkring 4-5 måneder tager vi føllet fra om natten så det går i sin egen boks, og om dagen går det sammen med hoppen. på denne måde begynder fravænningen stille og roligt og føllet begynder at æde mere foder end mælk.

ved 6 måneders alderen tager vi hoppen ud af flokken og lader føllet gå, sammen med de andre. på denne måde golder hoppen af uden at føllet stresser over at blive flyttet fra flokken.

et føl må fravænnes ved 4 måneders alderen, men det anbefales at gøre det ved 6 måneder, men vent ikke til hoppen selv siger fra, det er ikke alle hopper der siger fra.

du må ikke binde føllet og gå fra det, det kan kæmpe for at komme fri og lave store skader på sig selv.

hilsen kristina

• #13   17. aug 2008 kristina M.
    Forstå ikke helt at man må frævende ved 4 mdr- men ikke lade sit føl stå alene uden mor inden den er 6 mdr.
    med hensyn til mit føl har været alene i 6 timer, Det er altså kun godt for ham, for om 6 dage tager han på ferie i 1½ mdr. ved min veninde- så er det bedre at han har vendet sig lidt til det-

• #14   18. aug 2008 de 4 månedersfravænning er i følge dyreværnsloven og de 6 måneder er dansk rideforbunds regler.

hilsen kristina

• #15   19. aug 2008 Okay- sådan

Kommentér på:
Stævne efter føl/fravendning - hjæælp!

Annonce