{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.119 visninger | Oprettet:

Hingste adfærd? Dominans og rangorden. {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder ofte og tænker meget over hingstens adfærd... specielt fordi de i dag ofte er spæret og buret inde. De ses ofte som farlige og svære at have med af gøre. Det andvendes enormt meget magt over for hingste, for man kan styre dem og bestemme..

Læser man eller observere de få vildheste der er tilbage, vil man se en helt anden adfærd end idags hingste har. Ro, orden og harmoni i flokken.

Jeg har længe ekspermiteret - jeg nægter at tro på at himgste skal gå alene. selvfølgelig er der få der kan gå med andre, men mange bures inde.

I vores stald har vi pt. 5 hingste....
Den ene hingst (holaren) går sammen med coco (vallak) - uden problemer.
Resten af hingste går sammen.. de har forskellige aldre helt fra føl - 12 år... Der er en over chef og så de andre- de ved hvem der bestemmer, overholder dette og det skaber en ekstrem ro.
Vores hingste kan gå op at brunstige og gale hoppe uden problemer, opvarme i trængt lille ridehus til stævne, uden at sige en lyd, og så med en tråd ind til hopperne....

Der er totalt ro på flokkene og på hopperne... igen slås kampe eller skader.....


Folk tror jeg er sindsyg når de kommer forbi....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingste adfærd? Dominans og rangorden.
  • #1   9. okt 2008 Hvorfor ikke? Da jeg havde hingste gik de også bare sammen. Selvfølgelig skulle de lige have en slåskamp en gang imellem, men det er jo hingste. Mener jeg har læst et eller andet sted, at hingste har behov for at nappe og bide andre heste...

    Det undrer mig ikke, at mange overvurderer hingste.

    Når man ser tyre til rodeo og tyrefægtning ser man jo også gale dyr, der er blevet tævet og mishandlet inden showet, men når vi har tyre herhjemme mellem alle køerne, er der også ro, og tyrene er mere venlige og rolige end køerne.

    Desuden tror jeg også det giver ro på en hesteflok med hopper og vallakker, at der er en hingst til at dele et par øretæver ud engang imellem.

    Hingste er de mest pålidelige heste.


  • #2   9. okt 2008 Dengang min var hingst gik han også i en hingsteflok på 10 om sommeren, om vinteren stod han i løsdrift med en anden hingst. Det fungerede skam helt fint.

  • #4   9. okt 2008 dejligt at høre at andre gør som jeg... jeg bliver skræmt af at se den adfærd mange avls hingste har nu til dags... Enormt agrasive og dominerende... overhovedet ikke hamoniske....
    Og disse hingste bliver farlige...

    Jeg bruger 3 af vores hingste til alm. elev undervisning. Disse 3 er de 3 bedste begynder elev heste jeg har...


  • #7   9. okt 2008 hehe ja de kære hormoner er jo ikke til at styre.. der er satme også derfor man skal have respekt for hingste...

  • #9   10. okt 2008 Vores går sammen, dog går maloor for sig selv, han forlod vores flok vinteren op til kåring, der var han på ride center, da han kom hjem kunne han ikke længere gå med de andre, men går lige ved siden af dem, så de kan snakke, men ellers går alle de andre sammen, og vores hingste giver ikke problemer, kun en gang på over 20 år, smuttede en hingst ind til hopperne, men skidt pyt, føllet er meget sødt.

    og hingstene er meget nemmere at arbejde med.

    Anita W


Kommentér på:
Hingste adfærd? Dominans og rangorden.

Annonce