{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
644 visninger | Oprettet:

I CHOK!!! stakkels følle.. :,( (langt) {{forumTopicSubject}}

Vi flyttede følle i fredags fordi vi længe havde været utilfredse med der hvor han stod før, bla. fik han ikke nok mad og vi var meget op og skændes med ejeren af stedet... og vidste generalt han ikke havde det godt...
Men vi stolede på hende da hun altid selv har opdrættet føl og redet dem op, og har fået undervisning sammen med hende i mange år... Samt at der blev taget ormeprøverog diverse...
MEN hvor er jeg glad for vi flyttede ham fordi vi fik nok af tingene derude... Vi har det sidste stykke tid tydeligt kunne se at han ikke havde det godt og ikke voksede nok... Men vi fik skideballer hver gang vi selv var og give ham ekstra grovfoder..

I går aftes ringer den person hvor vi har ham stående nu og siger at vi var meget tætte på og miste ham... Dyrlægen havde lige været hos ham og han havde kæmpe store smerter (også derfor han så dårligt har ville blive trukket med...)
Han har simpelthen fået kæmpe blodorm inde i maven, som faktisk var ved og spise hans mavesæk indefra... Og han stort set havde givet op i går... De ved først om 3 dage om han skal indlægges... Og det har han fået på grund af for lidt foder, og har højst sandsyndligt kun overlevet fordi vi selv har fodret ham ved siden af...

Var fuldkommen i chok, vi vidste godt den var gal, men ikke at det var så galt, han har kun stået der et par mdr. og alligevel er den helt gal... tænk at det har kunne ske på så kort tid, og de sagde heller ikke noget om der var noget og se i ormeprøverne det gamle sted...

Har aldrig føt mig så nedslået før, tænkt hvis jeg havde været skyld i hans død ved og stole på en person som man troede havde forstand på det, fordi folk anbefaldede hende og jeg selv altid har syntes hun lød som om hun gik i hestenes vel og ve...

Har slet ikke sovet i nat er så nervøs for ham, og skal først se ham i aften... :,( Føler mig som en dyremishandler...

Og vi har altid gået op i at vores heste skal have et godt liv, og nu har jeg faktisk været skyld i at noget af hans barndom har været det rene helvede....

Gid man kunne sige undskyld... har så dårlig samvittighed.. Kan slet ikke forestille mig hvordan han har haft det, og stadig har... ved hverken ud eller ind, sider bare og venter på jeg kan komme ud til ham...
Og kan slet ikke komme mig over tanken om at vi var så tæt på at miste ham... han betyder jo alt for mig... Elsker ham så meget...

Kan kun prise mig lykkelig for at vi fik ham væk derfra og være sur på mig selv fordi vi tog den forkerte beslutning om hvor han skulle stå, vi valgte mest stedet fordi han netop fik andre legekammerater der.... Men skulle aldrig have gjort det, og på så kort tid er det jo også gået helt galt!

undskyld det blev så langt, men er fuldkommen frustreret....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I CHOK!!! stakkels følle.. :,( (langt)
  • #1   20. okt 2008 Stakkels lille følle..


    Godt at du fik ham væk derfra..
    Og jeg ved godt, at det er svært, men nu må du prøve at se fremad. Kast fortiden over skulderen og klø på.. Både for din og for hans skyld..


  • #2   20. okt 2008 ja det siger folk til mig, men kan ikke lade være og have det skidt over det... i bund og grund er det jo min skyld, har det virkelig skidt over jeg ikke reagerede noget før...

  • #3   20. okt 2008 Det er jo ikke KUN din skyld, vel?.. Du har jo prøvet på at gøre det bedre for ham, mens han var det gamle sted..

    Så op på hesten igen, søde.. Og fremad..


  • #4   20. okt 2008 tænker også på hendes eget føl, da jeg sidst så det, så hun heller ud til og have det for godt, hun var alt for tynd...



  • #5   20. okt 2008 puha.. det var da godt at han blev flyttet så :S
    held og lykke med ham..

    du skal ikke bebrejde dig selv, for det er jo ikke den skyld at han har fået det sådan.. det er jo opstaldningsstedet der ikke har gjort sin pligt med hensyn til at sørge for at alle hestene havde det godt.


  • #6   20. okt 2008 Sorte Perler *Farchynys Carwyn sælges* .
    Tak... men hvor ville jeg gerne kunne sige undskyld til ham...

    priser mig også lykkelig for han nu står verdens bedste sted...


  • #7   20. okt 2008 Janni *Shakespeare* H:
    Tak for støtten... vi ville helst selv passe ham hver dag...
    men vi står et sted med de 4 andre, der ikke er noget sted for føl, så vi var nødt til og finde et sted med fuldpasning og legekammerater... Det tager jo sin tid med 4 heste der skal rides og sådan.. .så det var for hans eget bedste... At vi kunne "nøjes" med og tage ud til ham når vi ville se til ham...


  • #8   20. okt 2008 Man kan jo altid bagefter sige, ej hvorfor gjorde jeg det osv.... men hvordan skulle du vide det.... du havde hesten der i den tro at hun vidste hvad hun gjorde og du fodrede ham jo selv ved siden af og du flyttede ham. Tænk hvis du ikke havde flyttet ham?????

    Så du har ikke gjort hans liv til et helvede, DU HAR REDDET DET....


  • #9   20. okt 2008 Regina SDH 366 og Jarpur fra Damgård DK2004102063:
    Nej det er selvfølgelig rigtig nok, men det er svært og tænke positivt omkring det, det kommer nok først når han virkelig er i bedring og bliver meget pænere og kigge på og mere glad og legesyg...

    Må jo nok sige det har været den største fejltagelse jeg nogensinde har lavet...

    Men glad for at andre godt kan se jeg bare vil ham det bedste....


  • #10   20. okt 2008 Jeg har også selv stået flere L.... steder med mine heste... så må man bare videre som du har gjort..... held og lykke med ham.

  • #11   20. okt 2008 ja, men så er det jo heller ikke din fejl smiley
    så er det jo opstaldningsstedet der ikke har gjort hvad de skulle..


  • #12   20. okt 2008 Heste får ikke blodorm af ikke at få nok at spise. De får blodorm, når de græsser på folden, hvor de optager de infektive larvestadier (L3).
    I tarmen trænger larverne ind i tarmvæggen, hvor de modner til L4 larvestadiet. Efter ca, en uge kan de første ca. 1 mm lange larver findes i tarmvæggens små blodårer. Disse vandrer nu mod strømmen, og efter ca. 3 uger er de fleste larver nået til arteria mesenterica cranialis (som er den samling af blodårer der går til tarmenen. Her hæfter de sig fast (ca. 2 mm lange). I løbet af 3 måneder vokser de til larvestadie L5 og er nu ca. 1 cm lange. Herefter frigør de sig igen og følger nu med blodstrømmen til de kiler sig fast i de mindre arterie forgreninger. Her omgives de af knudedannelser, der til sidst brister ud i tarmen, hvorved larverne frigøres og etablerer sig i blindtarmen og tyktarmen. Her lever de af blod og væv fra tarmvæggen, indtil de et par måneder senere er modnet færdig og hunnerne begynder at lægge æg. (det hele tager ca. 6 måneder).
    Når hunnerne så lægger æg, kommer de ud med pærerne, ud på marken, og så kan den samme hest eller de andre heste optage dem, så snart de er modnet til L3 larvestadier igen.

    Det farligste ved blodormen er at de kan give en slags blodprop i tarmens blodforsyning (især hvis der gives ormekur mens larverne sidder i arterierne), hvilket kan få noget af tarmen til at dø pga. mangel på ilt til vævene. (ved ikke om det er det der er sket med din hest?)

    Han har nok haft mere end 1 orm, eftersom blodorm (strongylus vulgaris) kun måler ca. 4 cm som fuldvoksen.
    Og de lever som sagt ikke i maven men i tarmen, men det er nu ikke det der er det farlige ved dem. Det er deres migration gennem blodårene der er den største risiko.

    Krydser alt hvad der krydses kan for at han bliver okay igen. Men ja, blodorm kan forekomme i alle hestebesætninger. Om de har snydt med gødningsprøven eller ej, kan jeg ikke bedømme.


  • #13   20. okt 2008 Frieser hingsten Mente:
    Nej men dyrlægen siger det er blevet så slemt, fordi kosten ikke har været god nok, der har ikke været nok grovfoder i mavesækken til og holde det nede... Og det er jo netop dernede han har fået dem....

    De sagde jo de var blevt tjekket alle sammen her for en måned siden, men det kan jo ikke passe når han har det som han har det i dag...

    ved godt det er uansvarligt, og de skal nok få besked... mine forældre tager en mere end alvorlig snak med hende!...

    Lige nu er det kun følle der er i mine tanker, så har slet ikke lyst til og snakke med hende


  • #14   20. okt 2008 Ihhh altså folkens jeg er jo ikke dyrlæge, men ved jo godt hvordan de er kommet, siger bare at det blevet så slemt netop fordi han ikke har haft nok indhold i maven...

  • #15   20. okt 2008 Anna F:
    har aldrig skrevet han kun har 1?


  • #16   20. okt 2008 mæjse (hest til salg) .: Som sagt findes de ikke i maven, men i tarmen. Hvis han har fået kolik grundet en larveinduceret blodprop, hvilket det godt kunne lyde som på din forklaring, så er det ikke sikkert at det har været muligt at se noget i gødningsprøven endnu, idet larverne så ikke er nået til det stadie hvor de udvoksede orm producerer æg i tarmen (larverne sidder på dette tidspunkt stadig i blodårerne.
    Og man kan ikke måle ormebyrden endnu, hvis ikke der er nogle æg at se i gødningen.


  • #17   20. okt 2008 Andelen af grovfoder i maven har intet med blodormens livscyklus at gøre.

  • #18   20. okt 2008 Ja jeg synes det er super synd for dig og dit føl, men synes heller ikke det er noget man kan klandre opstalderen for.

  • #19   20. okt 2008 Som sagt er jeg ikke dyrlæge... og læser heller ikke til det! Så hvor skulle jeg vide det fra??? første gang jeg har haft hest med blodorm...

  • #20   20. okt 2008 Så skammer mig ikke, da de sagde ud fra hans ormeprøve at der ikke var noget, så stoler ikke på den nogensinde har været lavet... og nej jeg ved ikke bedre end det dyrlægen fortæller mig, da det som sagt ikke er mig der har forstand på det...

  • #21   20. okt 2008 Synes bestemt heller ikke du skal skamme dig, men ville måske ikke give opstalder skylden. Tror ikke det er nogens skyld, man bare noget der desværre sker.
    Som sagt kan det være at gødningsprøven er taget på et tidspunkt i ormens cyklus, hvor det ikke var muligt at finde æg i gødningen. Der kan altså sagtens have været orm, uden at de har kunne ses i prøven.


  • #22   20. okt 2008 Nå men held og lykke med ham.... krydser fingre for at han overlever.

  • #23   20. okt 2008 Frieser hingsten Mente :
    Måske har jeg ikke ret til og være sur på hende over ormene, men jeg er sur fordi min hest ikke har fået kost som lovet... Og derfor er bagud i sin udvikling... og hun har skældt og smældt os ud når vi selv har givet ham ekstra indtil vi kunne få ham flyttet...

    Desuden fik vi af vide at ormene er 3 mdr. gamle, så de burde være opdaget ved sidste ormeprøve, medmindre hun har har brugt en meget kedelig dyrlæge til det...


  • #24   20. okt 2008 mæjse (hest til salg) .: Hvis ormene er 3 måneder gamle (altså hvis det er 3 måneder siden han optog larverne) vil de heller ikke have nået tilbage til tarmen endnu. Og så vil der ikke kunne ses æg i en gødningsprøve endnu.

  • #25   20. okt 2008 Frieser hingsten Mente:
    er ked af høre det med dit føl... og det kan du måske have ret i...

    Anna F
    Okey anede jeg ikke... men hvis det er en måned siden prøverne blev taget, burde de så ikke have vokset sig store?


  • #26   20. okt 2008 mæjse (hest til salg) .: Nej det tager ca. 6 måneder fra L3 larverne indtages, til de voksne hunner udskiller æg til gødningen.


  • #27   20. okt 2008 Jeg syntes det er syndt for føllet. Jeg ville klantre opstalderen, da de jo nok ikke har fået fortaget analyse af gødningen. Den er heller ikke blevet fodret korrekt, fodret er så vigtigt i føllets og plag 0-3 år for deres videre udvikling.
    Hvordan blodormene er kommet og hvordan man evt. kan undgå det er der så mange meninger om, også fra dyrlæge til dyrlæge. Så man kan aldrig blive enig alligevel.
    Jeg håber sådanne han bliver rask.


  • #28   20. okt 2008 Dorthe J:
    tak...


  • #29   20. okt 2008 Frieser hingsten Mente:
    rolig nu... vi kan jo ikke alle være erfarne eller uddannede på det punkt...
    vi trods alt bare mennesker... og ja det er på eget ansvar... men hvis de ikke opfylder det i kontrakten er det jo også dem der må stå til ansvar for at hesten ikke er fodret korrekt... (snakker ikke om ormene!)
    Men om at han ikke er blevet fodret nok til og følge sin alder i korrekt udvikling... Det bliver der heldigvis gjort noget ved nu...


Kommentér på:
I CHOK!!! stakkels følle.. :,( (langt)

Annonce