{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
772 visninger | Oprettet:

Frugt og Grønt som primær foder {{forumTopicSubject}}

Ja, overvejer at erstatte nogle af min hests måltider med en form for frugtsalat med alle mulige forskellige frugter og grøntsager (æbler, gulerødder, roer, bananer, melon, appelsin, osv). Det burde jo ikke fede, og da hun er rimelig overvægtig er det jo et plus. 'Er der nogen dårlige sider ved den idé?
Tænkte på evt at blande det op med sådan noget roepillle misk-mask.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Frugt og Grønt som primær foder
  • #1   26. okt 2008 det mætter ikke på samme måde, du må ikke spare på dens stråfoder og du skal sørge for at den får alle vitaminer og såen

• #2   26. okt 2008 Pas på det ikke bliver for meget sukker.
    Der er sukker i frugt.
    Det mætter ikke.
    Masser af hø.
    Må ikke erstatte korn, mineraler, og hø.

• #3   26. okt 2008 dårlig ide ,,

tag ud og rid på den istedet hvis den er for overvægtig,, vi taber os jo heller ikke på en sund måde af KUN at spise frugt, det bliver man ikke mæt af,,

• #4   26. okt 2008 altså jeg ville bestemt ikke give mine heste apelseiner, da der er et eller andet stof i (kan ikke lige husker hvad det hedder) som ikke er godt for hestens tarmsystem... og som de andre siger, må det ikke erstate deres stårfoder, vitaminer, mineraler og korn... også så kan alt det sukker der er i frugten også godt påvirke hestens velværde...

• #5   26. okt 2008 Næææ, og man får tynd mave. ØV.
    (Det gør hesten også)

• #6   26. okt 2008 Problemet er lidt at hun ikke kan rides lige foreløbig, da hun har dårlig ryg og har stået stille i et par måneder. Trækker ture med hende, men tror simpelthen ikke det er nok. Tænkte at man kunne brug frugt/grønt til velsmagende fyld og så bare smide et par håndfulde fuldfoder, men det kan man altså ikke? Er der nogen der har erfaringer med det der opblødte roepille halløj, og hvor dyrt er det?

• #7   26. okt 2008 Frugt er en dårlig idé, roepillerne er til gengæld en rigtig god idé, vær dog ops på at få dem uden for meget sukker i (mener at der er meget sukker i betfor). Det fylder godt uden at fede, kan dog heller ikke erstatte stråfoder, men roepiller og mineraler/vitaminer, kan godt gives alene sammen med hø.

• #8   26. okt 2008 Skriv evt en pb, hvis du gerne vil have hjælp til at sammensætte en foderplan

• #9   26. okt 2008 hvis hesten ikke skal lave noget kan den faktisk sagtens leve af hø og mineraler

• #10   26. okt 2008 Labaniet : Det siger min dyrlæge nej til.
    Der er meget sukker i alle roepiller, ikke godt til hest der ikke må rides.
    Og kan give farlig diarre.
    Lidt korn skal der til.
    Og masser af hø igen igen:-)

• #11   26. okt 2008 Det er simpelthen noget værre vås der er skrevet i denne tråd.

Der er IKKE meget sukker i roepiller. Til sammenligning, er der kun samme mængde sukker i 5 kg. roepiller som der er i nogle få æbler og ingen af jer tøver vel med at give jeres heste et par få æbler,- og ingen heste spiser 5 kg. roepiller ad gangen.

NÅR man fodrer med roepiller, sætter man f.eks. 600 gr. roepiller i blød om morgenen i vand. Der skal være 5 gange så meget vand som er er roepiller. Dvs. 3 liter vand til 600 gr. roepiller. Roepillerne skal lægge i blød i 5-6 timer og svulmer op, så mængden af foder er rigtig stor, hvilket er godt på en hest som er madglad - og roepiller indeholder ikke samme mængde stivelse som f.eks. havre og bør anses for værende et grovfoder mere end et energi foder.

Der er en rigtig god artikel her:
    http://www.foderplan.dk/2008/08/roepiller-myter-og-realiteter.html

Man kan GODT skære i kornmængden en hest får, man man - hvis en hest skal slankes - med fordel fjerne noget af kornet i foderet og give mere hø el. wrap i stedet for. Nøjsomme heste - fjordheste f.eks. kan leve udelukkende af hø og vitaminer. De heste der er sværere at holde huld på kan dog få brug for ekstra energi, hvis de bliver 'lade' at ride, *så* kan man tilføre energifoder, f.eks. havre.

Men at man ikke må fjerne korn fra foderplanen og at der er for meget sukker i roepiller er rent vås. Der er meget sukker i Betfor, men det er også noget HELT andet end rigtige roepiller.

Det er chokerende, at så mange mennesker rådgiver om foder, men ærligt intet aner om foder.

• #12   26. okt 2008 Linda B
    Utroligt at mine heste er i live endnu så, den lille har da flere vintre levet af roepiller, hø og mineraler. Og ja hø og mineraler er også nok, roepillerne var bare for at hun ikke skulle føle sig snydt når de andre fik krybbefoder. Og jeg har ikke brugt korn til mine heste de sidste to vintre, bruger det i år pga de unge.
    Jeg har så siden erfaret at når man fodre med roepiller og hø, og ikke giver korn, skal man være obs på at bruge nogle mineraler med ikke alt for meget calcium i, i forhold til fosfor (f.eks. travo E) Da der er meget i roepiller, og Ca/P-forholdet kan gå hen og blive meget højt

• #13   27. okt 2008 Frugten er nok ikke den bedste idé .
    Min ene hoppe er også overvægtig, så det her vil jeg anbefale . smiley

Hø/wrab og så nogle vitaminer og mineraler som du blander med lidt roepiller som mætter og evt. lidt gulerødder .
    Hesten skal bare have 500g opblødte roepiller pr. måltid .
    Speedi Beet er roepiller med meget lidt sukker i, som eg fodrer med, og som også ville være gode til din hest .
    Din hest skal <i>ikke</i> have korn, da der er meget stivelse i korn, og når hun ikke laver noget kan hun ikke komme af med det igen . !

Du kan bl.a. bruge den her vitamin og mineralblanding, som jeg synes er rigtig lækker, og som jeg selv fodrer med .
    www.regulator.dk

• #14   27. okt 2008 Jeg gav blot videre hvad min DYRLÆGE sagde.
    Som jeg også skrev.

• #15   27. okt 2008 Hvis en dyrlæge siger sådan, så ville jeg se mig om efter en anden dyrlæge, for så aner vedkommende intet om de ting han/hun snakker om.

• #16   27. okt 2008 Det skal jeg give videre til den pågældende dyrlæge på ansager dyrehospital.
    Mærkeligt at de har inkompetente dyrlæger der?
    Men måske har vi talt forbi hinanden, så man skal jo passe på.
    For i dette tilfælde var det en ridehest der skulle danne muskler, så måske har han sagt sådant for at jeg brugte fuldfoder til muskler?
    Ved det ikke.
    Men husker at jeg fik fortalt at det ikke gav mæthed ligeså længe som korn, og ikke indeholdt nok brændstof.
    Men jeg måtte gerne give roepiller og lidt korn.
    Men det er selvfølgelig nogle år siden, så måske er roepillerne bedre nu, og folk blevet klogere ?

• #17   27. okt 2008 Marie *søger part til Ifront* A

jeg brugte opblødte roepiller til min .. men det er vist rimelig mættende og får den for store potioner tager den på.

det gjorde min . og den skulle 60 kg op i vægt smiley

Kommentér på:
Frugt og Grønt som primær foder

Annonce