{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.624 visninger | Oprettet:

Når hesten rækker tunge {{forumTopicSubject}}

Ja blev lige inspireret af et tidligere indlæg hvor en person skrev at hesten rækker tunge for sjov.
Så stilte jeg lige mig selv dette spørgsmål:
Hvis det er så sjovt at række tunge hvorfor gør de det så kun når de har bid i munden, og ikke på fold eller med bidløst hovedtøj? Er der slet ingen der kan se min pointe? Det er jo kun når de har bid i munden, så det kan sgu da ikke være fordi det er sjovt!
Jeg er overbevist om at det sker på grund af smerter og/eller ubehag, så kan i agumentere nok så meget imod det,men mine erfaringer siger mig at det er rigtigt!
Folk der rider meget vil bare ikke kendes ved at deres ridning måske forvolder smerte på hesten og går derfor i total forsvarsposition når man siger at den laver de her ting med dens mund pga smerte.
Hvis man kender bare en smule til heste og deres adfærd, reaktioner og sind så burde man med det samme kunne se at den er gal. men de der vælger at ignorere det tænker også kun på dem selv og deres ridning og på at være bedre end alle andre, og stræber man efter dette er der heller ikke plads til at tænke på sin hest.

Gider ikke høre fra folk som kun kan sige det modsatte.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når hesten rækker tunge
  • #1   14. dec 2008 Ja, som du selv siger, ville hesten jo ikke gøre det for sjov, eller for at "drille." da den sansynligvis ikke gør det bidløst eller på marken.. Derfor ville jeg da os tro, det er noget med smerte,

  • #2   14. dec 2008 Simone -jeg har så haft en pony der faktisk gjorde det for sjov (eller hvad grunden nu måtte være). Den har gjort det siden den var føl, og altså osse når den rendte rundt på folden både med og uden grime;o)

    Så jo sådanne heste findes. Og det skal da tilføjes at vores heste altså jævnligt får tjekket tænder, osse selvom de er for unge at ride på.

    Den gjorde det jo så osse under rytter. Dog var det tydeligt at når først den kom rigtig igang, var varmet godt op, og koncentrerede sig, så stoppede det. Så for ham var det åbenbart bare noget hygge- slappe af agtigt noget


  • Cille <3
    Cille <3 Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 844
    #3   14. dec 2008 Mikkel står nogle gange og rækker tunge på staldgangen og i boksen selv om han ikke har noget i munden.. og han fejler intet.

  • #4   14. dec 2008 Ja okay der findes heste med mærkelige vaner, har selv to af dem. Når de gør det på staldgangen og på marken så ja de gør det vel for sjov. Men forstår ikke hvordan man kan tolke en hest som kun gør det når den bliver redet med bid i munden som at den gør det for sjov. Det var mere det jeg synes var lidt sygt. Men tror da godt på at i har heste med mærkelige vaner:)
    Min hoppe prutter med mulen og hvis hun ikke gør det er den konstamt i bevægelse hvilket har givet hende en kæmpe mule fyldt med muskler, så hun bliver tit kaldt for supermule smiley
    Og min anden står og tager hovedet op og ned med åben og skæv mund, men det er fordi han har haft et lorteliv og udviklet nogle stress afvigende vaner


  • #5   14. dec 2008 Simone -uden self at kunne sige at det gælder alle heste, så er det mit indtryk at rigtig mange heste der rækker tunge gør det for at unddrage sig bidet.

    Mange vælger så at snøre næsen samen (altså stramme næsebåndet godt og rigeligt). Men den ikke så store erfaring jeg har med tungerækkere er at det modsatte faktisk ofte hjælper mest -nemlig at løsne hvad løsnes kan.

    Jeg har redet en hoppe der KUN rakte tunge når hun var i brunst (jeg gætter på hun var lidt mere irritabel i den tid og derfor gjorde det?). Og her spændte vi bidet et hul ned, red med helt løs næsebånd og så var problemet løst. Men hun kunne så heller ikke rides ret meget når hun var i brunst, da hun vinede og skreg bare man flyttede sig en mm i sadlen *G*


  • #6   14. dec 2008 Simone A -undskylder lige. jeg havde ikke set der var 2 x Simone i tråden hehe. Mit skrevne var til Simone T ;o)

  • #7   14. dec 2008 det behøver ikke kun at være biddet der irriterer en tungerækker! min er pga en sadel der lå dårligt, så han har fået spændinger i overlinien...

  • #8   14. dec 2008 Hvad? har din hets fået musker i sin mule af at puste luft med den?

  • #9   14. dec 2008 Vil så også godt lige kommentere det med de mærkelige vaner.. Vi har en der tidligere er fejlredet/mishandlet gennem biddet og hun bliver nu redet 110% uden bid (se billede) og hun "leger" også med sin tunge.. Faktisk er det så slemt at vi indimellem må droppe at trave/galoppere på hende fordi hun bider sig selv i tungen..
    (link fjernet)


  • #10   14. dec 2008 Enig med dig simone.
    Min 'ide' er at hesten gør det for at undgå at få tungen stoppet ned i svælget som biddet jo gør. Tror selv at jeg havde gjort det samme!!


  • #11   14. dec 2008 Johanne: Hun suger ikke luft ind selvom det godt kan lyde sådan, hendes prutter er bare blevet lidt fesne hvis man kan sige det sådan smiley Hun er ikke så sej til det som hun var engang. Men ja som beskrevet så kan hun ikke holde sin mule i ro, den bevæger sig altid, også selvom hun ikke tigger. Hun havde en minimule da jeg fik hende, men efter hun har pruttet så meget med den er den blevet kæmpe stor smiley Det sgu ikk løgn smiley

  • #12   5. apr 2009 ved ikk ?

Kommentér på:
Når hesten rækker tunge

Annonce