{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
750 visninger | Oprettet:

Gode råd søges, stejlende hest {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en vallak på 5 ½ år, den er meget varm t temperamentet og nogle gange bliver det altså bare for meget.

Den stejler og bukker lige efter hinanden, og den stejler fuldstændig lodret og kan gøre det lynhurtigt! Hvad skal jeg gøre? Den har lige haft en dag hvor den bare blev ved med at stejle igen og igen og springe frem bagefter og skyder ryg eller bukker. Det sker fx når andre rider forbi i galop, eller hvis der er en der laver galopanspring, eller hvis der er en anden hest der prutter eller hvis den selv prutter kan den også finde på det.

Hvordan fortæller man hesten at det er forbudt at stejle?

Jeg forsøger at ride frem og frem og frem, hver gang den gør det.
Jeg skælder den ud med stemmen.
Jeg bliver ved med at ride indtil den slapper af og jeg har vundet.
Han får ikke havre.

Jeg ved der er frost og at han er ung. Han er heller ikke på fold når der er hård frost.

Jeg longere ham sommetider først og det hjælper lidt.

Der må der være en metode til at vænne dem af med det???????

Han har også stejlet lidt i sommers, men det var sjældent.

Håber meget på gode råd... frygter at han vælter en dag.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gode råd søges, stejlende hest
  • #1   9. jan 2009
    En stejlende hest er ikke sådan at spøge med??

Jeg ville kontakte ham her, han er hamrende dygtig til problem-heste.

(link fjernet)

• #2   9. jan 2009 et æg, eller en flaske med vand med huller, som du klasker i hovedet på den, så den tror den rammer loftet og bløder.. har ikke selv brugt den her metode, men andre siger det skulle hjælpe

• #3   9. jan 2009 Det er lidt synd at fortælle hesten at det er forbudt at stejle eftersom de gør det fordi de føler at det er sidste udvej. Altså i frustrationer eller smerter. Gider ikke skrive så meget mere, men du er syg hvis du bruger pisk som hende der nygaard siger du skal, heste stejler ikke for sjov men fordi de har en rigtig god grund. Så find ud af grunden og tag den derfra, ellers får du "dræbt" din hest!

• #4   9. jan 2009 Arrgh hvor er i syge mennesker!! Stakkels hest hvis i bruger sådan nogle metoder, så burde i serøst ikke holde hest! Sindssyge mennesker

• #5   9. jan 2009 UNDSKYLD men det er sku da og være syg i hovedet hvis man slår sin hest mellem ørene, kaster æg i hovedet på den eller en flaske vand med huller i ..
    som simone siger, gør den det jo nok ikke for sjov..

• #6   9. jan 2009 Ja og mit råd er og lad være med og gøre følgene ^^^^

• #7   9. jan 2009 Jeg har da også hørt den med ægget før og at den er blevet brugt. Hesten stoppede med at stejle!

Den behøver jo ikke kun have ondt, det kan også være at hesten gør det for at lave ballade, ikke?

• #8   9. jan 2009 Den med æg mellem ørerne er jo både lettere tåbelig, og nok osse temmelig svær at udføre i praksis (jeg forudser mange kuste æg i lommerne inden de overhovedet når til hestens ører.

I første omgang ville jeg få tjekket om hesten fejler noget fysisk -smerter er en af de hyppigste årsager til at hesten stejler.

Er det ikke tilfældet ville jeg placere en inde på banen med en longepisk. Når hesten lægger an til at stejle, er det den persons opgave at få hesten fremad (det kan nemlig være svært at gøre fra hesteryg). Self ikke ved at banke den eller noget, men ganske enkelt ved at jage den fremad.
    I hvilken retning den går og i hvilket tempo er i første omgang ligemeget, bare den går fremad (og det skal rytteren så rose for).

• #9   9. jan 2009 nygaard: Har du nogensinde hørt om horsemanship.. idiot, du er da for dum at høre på. GOdt jeg ikke er din hest

• #10   9. jan 2009 Nygaard Designet - Hest sælges! .
    få den tjekket i hoved og røv..
    og ride den frem når den gør det.

• #11   9. jan 2009 simone t ..

smiley ha

• #12   9. jan 2009 assi: ja godt sagt.

Og nyggard: En hest laver ikke bare ballade. Heste er fra naturens side meget fredelige væsener, som lever i bedste harmoni med sig selv, de kunne aldrig drømme om at gøre nogen ondt, medmindre deres gode harmoni er blevet ødelagt af den eller eller den anden grund.
    Jeg tror ærlig talt ikke at du er egnet til at have heste for du aner tydeligvis intet om deres sind og natur. Som jeg mener er det aller vigtigste at vide noget om når man har hest. Og det første man bør sætte sig ind i inden man køber en. Fuck alt hvad der hedder ridning indtil man har lært de ting!

• #13   9. jan 2009 nygaard føler sig vidst ladt alene smiley Så nu går hun i forsvarsposition og sviner os andre som har lidt mere hold i det vi siger, til smiley Hehe.
    Værsgo og giv mig udsmidningsstemme, det dør jeg sgu ike af. Jeg kan sagtens leve uden heste galleri

• #14   9. jan 2009 forresten er det eneste grimme ord jeg har sagt være "idiot". Og det er hvad jeg ved af intet skælsord. Jeg har bare talt lidt "hårdt"..

• #15   9. jan 2009 Simone T & assi ..
    i har fuldstændigt ret..

Nygaard Designet - Hest sælges! .

hvor har du lært horsemanchip henne ?
    du burde vide det er forkert.

• #16   9. jan 2009 BTW. er du selv hellig hvis du sender en udstemning.
    jeg synes det er latterligt og stemme folk ud. altså hvis man ikk vil eller kan tåle og hører andres mening, hvorfor så skrive i en debat

• #17   9. jan 2009 Ja sorry jeg har redet tre heste til. og det eneste de har lavet er og hoppe lidt første gang jeg var oppe på dem fordi de var forvirrede hviket alle heste er første gang de skal ha rytter på .

• #18   9. jan 2009 simone - men træk dig bare tilbage fordi du ved vi har ret. hvorfor ikke bare indrømme det. alle mennesker fejler ????

• #19   9. jan 2009 ??

• #20   9. jan 2009 Karoline..
    kom du bare herind for og nedgøre fordi veninde ikk selv ville sige noget ??

forstår ikke hvor du vil hen med det

• #21   9. jan 2009 ¨så sletter hun sit indlæg.. jaaa okay hvem sagde lige hvem var plat

• #22   9. jan 2009 <b>johanne T</b>
    Det hjælper vidst ikke rigtig på hendes problem ..

<b>Simone T</b>
    Slap dog af, klogesen !
    Hvad med at komme med et forslag istedet for kun at sige de andres er dårlige ?
    - Så er emnestarter jo tilbage ved begyndelsen .

____

Man kan købe en maske som kan forhindre at hesten stejler - fordi den forhindrer hesten i at se bagud, og derfor kan den ikke vide om det vil være "sikkert" at stejle .
    (link fjernet)

- Dette er noget jeg har læst, og det giver meget god mening .

• #23   9. jan 2009 <b>johanne T</b>
    Detter er ikke en debat, men en der spørg om hjælp . Hun skal ikke finde sig i at blive kaldt idiot og inkompetent .
    Hurra for dig, at du har tilredddet heste . Men som du selv siger har du ingen erfaring med at den stejler , ..

• #24   9. jan 2009 Am
    jeg har faktisk skevet en løsning.
    og jeg har så bare sagt hvad jeg mener er forkert.
    hvad skulle en aske hjælpe. den kan jo ikke gå med den hele tiden..
    og hvis den har ondt er det da kun synd.

jeg synes du skal få tjekket om han har ondt inden du prøver noget andet

• #26   9. jan 2009 1: så syntes jeg tråden har udviklet sig til en både plat og syg tråd.... Kun nogle ganske få har kommet med gode råd... :o)

Og NEJ!! man slår ikke sin hest på den måde du beskriver Nygaard Designet - Hest sælges! ... håber ik du har heste selv da....

Man finder grunden til hvorfor hestens adfærd er sådan og når den er fundet så arbejder man derfra..

Hilsen
    JJ

• #27   9. jan 2009 karoline
    ehm . haha jaja

• #28   9. jan 2009 AM.
    hvis du ser over stående inlæg vil jeg nu sige det er blevet en debat..

hvor har jeg skrevet jeg ingen erfaring har med det ????

• #29   9. jan 2009 Hesten stejler kun pga frygt ell. smerte.
    Hvis jeg var dig var det første jeg ville gøre være at få hesten chekket igennem af en dyrlæge. Tjek ryg, tænder, hove, alt hvad der synligt og knap synligt kan være grund til smerte. Det er den hyppigste grund til at hesten stejler.
    Hvis den er 110% rask, så kan det være pga frygt. Dte kan indebære mange ting, bl.a. frygten for at være ladt alene, frygt for en ting i ridehallen/banen mv.
    Altså at hesten stejler er alt i alt en reaktion for at slippe væk for noget der er ubehageligt. Fx hvis den er bange for træk i tøjlen (ubehag) kan den, hvis den er desperat, fidne på at stejle for at slippe væk fra biddet der forsager ubehaget. Derved stejler den. Hvis du så giver efter når den stejler, så har den fundet ud af hvad den skal gøre for at slippe væk fra det.
    Men da du søger råd ville mit være først at få den udnersøgt i hoved og r*v, og derefter ligge specielt meget mærke til i hvilke situationer den gør det i. Når du har fundet roden til problemet er det 1000 gange lettere at fidne løsningen.
    Men husk, at hesten ikke stejler fordi den er fræk eller dum, det ligger <b> simpelthen </b> ikke til hestes natur, da den "kun" lever af instinkter (foder, flok og specielt i disse tilfælde <b> flugt/eller kald det Frygt </b> instinkterne )
    Håber det hjalp dig lidt, det er tit nemmere at forstå hestens reaktioner, når man forstår lidt om dens natur. Så ligger løsningerne tættere på. For hvis man slår hesten i nakken når den allerede er bange, så skaber det endnu mere ubehag, som hesten på en ny og tit voldsommere måde, må forsøge at slippe af med (ofte som du selv beskriver, bukkespring bagefter).

Det er IKKE for at irettesette (staves) jer andre, jeg skriver bare hvad der virker for mig smiley

Sikke en stil xD¨
    Husk at stavefejl er gratis

• #30   9. jan 2009 TeamRORK•Trine&Maracash•

og nej hvor har du ret smiley

• #31   9. jan 2009 <b>johanne T</b>
    Ja, det er der jo nogle der har gjort det til *ahem* ..

Selvfølgelig skal hesten ikke gå rundt i smerte, det var da noget mærkeligt noget at skrive .
    Nej, den skal selvfølgelig ikke gå med maske hele tiden , men det kunne være en start på at komme videre.

• #32   9. jan 2009 Det var da altid noget smiley JEG har i hvertfald lært at ALLE hestens reaktioner er noget der skyldes at have "pirret" dens 3 instinkter. Bl.a. kan man ikke beskylde hesten for at være sur i boksen. Den hest er typsik førerhest, og vil passe på dens territorium, og det er en naturlig reaktion at de er sure når de spiser. Hvis den ikke er, vil den være en dårlig førerhest, for så vil den enormt hurtigt miste de gode græsningssteder.
    Jeg mener at når man tager heste ind, og bruger dem til vores egen fornøjelses skyld, så bør man lære sig selv lidt om dens natur. + Det giver tit løsning på mange problemer.

• #33   9. jan 2009 AM.
    hvis du bare giver den en såkaldt maske på uden og vide om den har ondt, hvad søren skulle det så hjælpe,
    det er da synd. så går den måske og har ondt uden den tør vise det

• #34   9. jan 2009 hvad fanden er det for en syg ting at råde til at gøre?!

SLÅ hesten i hovedet med en pisk??

det er sguda SINDSSYGT, man kan da ikke være normal og gøre sådan en ting!

vend situationen om, brug hesteforståelse og logik. Hvorfor ville du stejle hvis du var en hest? Frygt, smerte, irritation, eller er det en handling til trods, måske rider du forkert?

Husk at træn fra jorden af, alle basisøvelserne, og overfør dem til på hesten.

Og husk for alt i verden gør det IKKE til en kamp. Der er ikke noget hverken du eller hesten skal vinde. Så hellere gøre det til en leg!

ALDRIG blive sur, for alle fejl en hest har er en rytters skyld på det ene eller andet punkt (hvilket ikke gør os til dårlige mennesker, alle heste har fejl - man bliver først et dårligt menneske når man bruger vold til at løse dem, da man så viser hvor LAV man kan blive). Det er ikke en kamp om at være sure på hinanden.

HELD og lykke.

• #35   9. jan 2009 * Det skylder man hesten (altså at sætte sig ind i dens natur).

• #38   9. jan 2009 <b>nu træner jeg efter horsemanship såe! og har ALDRIG gjort det men hørt det sku hjælpe!
    Simone udstemme for grimt sprog!!

Gud hvor er i dog hellige alle sammen -.-'</b>

du træner hesteforståelse, men ville slå en stejlende hest i hovedet?...

og er man hellig hvis man ikke vil piske sin hest? :OOOO

• #39   9. jan 2009 Og som andre siger, ikke gøre det til en kamp, for hvis nogen af jer vinder den kamp, så bliver det hesten, da den har mange flere kræfter end dig smiley

Men vil I ikke godt være søde at snakke ordentligt, man kan altså godt diskutere uden at svine hinanden til og fortælle hvor grimme man er ved hesten.
    De fleste skænderier opstår ved uvidenhed over for hinanden.
    JEG synes dte er meget rarere at være på HG hvis man ville tale pænt sammen (retter det ikke mod NOGEN SOM HELST bestemt).

• #40   9. jan 2009 desuden:

en hest har en hjerne på størrelse med en valnød. Den er IKKE klog nok til at drille med vilje. fatter slet ikke at man kan tro det? xD skylder man så bare ens problemer på hesten? Det er ligesom at sige at det er computerens skyld at en side ikke vil vises. Den kan ikke gøre for det! Det er FANME da uansvarligt at skylde skylden på den, der ikke kan løse et problem!

• #41   9. jan 2009 <b>A S S I </b>
    Hmm, det vil jeg ikke sige .
    For ægget/pisken er et ubehag, mens masken gør at hesten ikke stejler .
    det er selvføgelig ikke en løsning, men en hjælp til at komme videre.
    For det kan måske give en ide om præcis hvad det er hendes ridning der får hesten til at reagere så voldsomt .

<b>johanne T</b>
    Prøv at læs det jeg skrev før, igen ..

• #42   9. jan 2009 Tror i trådstarter var ude på at oprette et skænderi? Eller søge gode råd. Hvis I vil skædes, kan i så ikke <b> venligst </b> gøre det privat?

• #43   9. jan 2009 <b>Røsle</b>
    Øh, jo ?!
    - Computeren mener det personligt !

• #44   9. jan 2009 am.
    jeg forstår ikke hvorfor man skal gi den den på .
    det løser da ingen ting..
    men ja ja hver sin mening

• #46   9. jan 2009 Katja: Er enig med dig smiley
    Men jeg tror ikke engang at man behøver en alternativ underviser til ridningen - måske de første gange for at få hesten vendt af med uvanen. Mere bare én til at lære en om hestens naturlige reaktioner. For hvis man begydner at piske hesten i nakken (nu ingen hævnkommentarer tak), så er det fordi man ikke kender til hestens natur, og så er det "bare" det man skal have lært noget om. Så forstår man osse bedre hvorfor hesten sommetider ikke reagerer rigtig i ridningen. hesten er jo ikke født med viden om hvordan man laver en schenkelvigning, men en schenkelvigning er en efterfølge er at have prikket til hesten forskellige steder, hvorefter hesten flytter sig. Og hvis den er signalforvirret, og derved ikke kan lave en schenkelvigning, nytter det ingenting at blive sur på hesten, for så er det rytteren der skal arbejde med at genoprette de rigtige reaktioner.
    Læs her: http://www.blueberryhill.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=96

• #47   9. jan 2009 Få undersøgt hesten fysisk til at starte med, derefter få en god hms træner til at hjælpe dig. Masken kunne være fornuftig nok hvis man var sikker på at problemet egentlig var blevet løst men hesten stadig stejlede som følge af at det var blevet en dårlig vane.

• #48   9. jan 2009 - Jeg har ikke læst hele emnte, så ved ikke om det er nævnt det jeg skriver smiley !

Flicka stejlede meget - heldigvis ikke lodret, hun "hoppede" "kun". Men det var bestemt ikke sjovt - det viste sig at være en saddel som klamte hende, og det var hendes måde at fortælle mig, at der var noget hun ikke brød sig om.
    Når hesten stjler, STARTER det i form af smerte, forvirring eller andet hesten er ikke i stand til at drille. Dog kan stejleri FORTSÆTTE som en vane, og jeg skal ikke kunne sige, om det er startet med en af disse ting måske ?
    - Da din hest åbenbart gør det ofte, og ikke bare lige markerer som min gjorde, syntes jeg at du skal følge "Dorthe og Jilke Wanda"s forslag med, at få en ud og hjælpe dig smiley ! Ved ikke, om den person hun har linket til arbejder på den måde du ønsker - jeg kander ham ikke, men et dyrlægetjek kan måske være en start, og så kan du jo se, om du ikke vil have en ud og hjælpe dig smiley ? - Jeg har hverken "klappet hende i røven" eller brugt hjælpetøjler af nogen art - men hun stejler altså ikke mere smiley !

Jeg håber ikke, at du har tænkt dig at slå din hest mellem ørene på nogen måde - hverken med et æg eller en pisk ;o) !

Knus Frederikke
    - Held og lykke med din hest

• #49   9. jan 2009 Men ja, jeg ville klart starte med et dyrlægetjek smiley !

• #50   9. jan 2009 F&F:
    Er enig med dig i, at det kan starte med at være tegn på en eller anden slags ubehag (altså enten smerte, frygt eller andet), og derefter udvikle sig til en dårlig vane. Men at den har fudnet ud af at måden den slipper for det pågældende ubehag er at stejle. Ergo har den fået opbygget en dårlig vane smiley

• #51   9. jan 2009 TeamRORK: Er fuldstændig enig - da Flicka stejlede hoppede jeg jo af hende, og gav hende fri - også når jeg trykkede hende på ryggen og hun sprang til side eller hoppede på bagbenene (hvor hun altså stod lodret) - derfor fandt hun ud af, at når hun stejlede, lod jeg hende være.
    Hun var jo ikke klar over, at jeg lod hende være, ford jeg vidste, at hun havde indt. I hendes øjne fik hun fri, fordi hun stejlee.
    Så er enig med dig i, at det ikke altid er smerte, frygt eller lig. - men det er startet på den måde smiley

Knus

• #52   9. jan 2009 Min lillesøster har ødelagt mit tastetur - derfor en del manglende bogstaver. - Skal tæske tasterne -.-

• #53   9. jan 2009 Ja, hun stejler jo af en årsag. Jeg ville osse have hoppet af, og have fået den undersøgt med det samme, sådan at det ikke blev en vane at stejle - altså: Hun stejler, du hopper af, og så ved hun hvordan hun får ubehaget til at stoppe (da det gjorde ondt i ryggen). Hvis jeg skal forklare dte bedre så hun ikke troede at hun fik fri fordi hun stejler smiley
    Det er meget lettere at undgå problemerne mens det endnu ikke har udviklet sig til vaner smiley

• #54   9. jan 2009 TeamRORK: Ja. Der er meget svært at komme af med en vane - det er nemmere at stoppe det i "opløbet"
    - Men jeg er 110% enig med Røsle, da ingen hest er i stand til at drille - den har ikke forstand til det. Vi <b>mener</b> at den driller, men den reagerer på instinkter, og gør derfor ikke noget for at genere os som rytter.
    (:

• #55   9. jan 2009 http://www.blueberryhill.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=96

Som jeg osse har beskrevet i et andet af mine indlæg, så er enhver reaktion fra hestens side, en reaktion af at noget har "pirret" til et eller flere af hestens tre instinkter (flugt, flok og -foderinstinkterne).
    Altså hesten 'lever' nærmest kun på deres instinkter, de er ikke i stand til at tænke at nu har de lyst til at irreterre (staves) deres rytter, og som Kyra Kyrklund smukt har sagt: Hesten står ikke i boksen i 23 timer og tænker: "Nu må jeg huske at lave fejl i 1'erne idag."
    Det er hestens hjerne simpelthen ikke opbygget til.

Bl.a. er fx en schenkelvigning ikke noget som hesten har lært fra naturens side (som mange, jeg vil ikke sige tror, men på deres ridemåde går udfra, hvis du kan følge mig). Det er en reaktion af, at man som rytter har lagt benet til hesten på forskellige måder, samt støttet specielt op på tøjlen. Mange straffer heste, hvis den fx en dag er dårlig til schenkelvigning. Men det er forkert. Hesten er kortvarigt blevet signalforvirret (læs ovenstående link), og det er her rytterens ansvar at gå tilbage til grundridningen og rette op på problemet.

• #56   9. jan 2009
    <b>F&F </b>
    Præcis , enig smiley

• #57   9. jan 2009 TeamRORK: Også det jeg mener smiley ! - Jeg rider min undervisers hoppe som også "driller" (som mange vil sige) men som unghest havde hun bare ikke den rette rytter - der blev <b>ALDRIG</b> sat grænser - og selvom hun er en ældre hoppe, sidder det bare i hende endnu, og dér kan det være nødvendigt at sæte sig i respekt, ellers bliver hun "farlig". Men det handler jo om at kende hesten, og ikke bare tro, at det hjælper at tæske løs - fordi den jo "driller" hun har jo lært, at hvis man handler spontant, så hopper rytteren af. Hendes rytter var skrægslagen for hende, og det var først da min underviser købte hende, der blev sat grænser ;o) !

©AM + HUGH JACKMAN smiley .: hihi, bliver så glad når folk er enige med mig x) ! - Tak

• #58   9. jan 2009 Vores fik bare en gok i knolden, så den troede der faldt noget ned fra himlen og den har ikke gjort det siden,....... den stejlede også helt op, så den var ved at vælte bagover...... Man skal være klar og ramme den lige i sekundet...den bliver sikkert vildt forskrækket og løber, men det hjælper...... Man skal selvfølgelig ikke tæske den, men det skal være så det føles som om, at den stejler og slår hovedet op i noget.....

• #59   9. jan 2009 Regina SDH 366 og Jarpur fra Damgård DK2004102063 : Er det ikke forfærdeligt, at man hellere vil skræmme sin hest, end finde grunden til, at hesten stejler ? Der ER jo en grund..
    Hvis jeg ikke måtte gribe en bold, ville jeg sætte pris på, at jeg fik atvide, at jeg ikke måtte. Og ikke bare fik stød når jeg greb dem smiley

Knus

• #60   9. jan 2009 Nu kender jeg så min pony og jeg kalder det et gok og ikke et slag.... det er okay at hesten vil flygte, jeg fortæller den bare at vejen opad er en dårlig idé for så støder man hovedet. Min pony var tjekket i hoved og i r..
    den havde bare fundet ud af at den sagtens kunne magte min datter .....
    den fik et gok og valgte siden en anden flugtvej, hvis den fik brug for det....

• #61   9. jan 2009 Har ikke læst alle indlæg på vejen herned, men hvad fodrer du med? Hvis han ikke er på fold hver dag om vinteren skulle foderet måske ændres så han får minimum af energiholdigt foder men istedet masser af grovfoder? Så står han ikke og samler energi i boksen, men kan bruge lang tid på høet/wrappen istedet.

• #62   9. jan 2009 Jeg ville godt nok have dårlig samvittighed - sad lige og læste om en pige der havde en hest som stejlede. Det viste sig, at den var blevet påkørt og var bange af den grund. - Havde det ikke været forfærdeligt, at hun havde "gokket den i hovedt" fordi den var bange. Der <b>er</b> en grund til at hesten stejler.
    I dit tilfælde kunne hun så ikke styre hesten - så skulle den jo have en anden rytter ?

• #63   9. jan 2009 F&F: Hesten bliver osse mest tryg hvis den har grænser. Det lyder sært, men det er sandt. Tænk på børn, børn der ingen grænser får sat, ser måske glade ud, men inderst inde er de småbange og utrygge, hvor i mod børn der ved at de voksne bestemmer er meget sikrere, for de ved hvad de må og ikke må, og så får de skældud når de laver galestreger og ros når de gør det godt. Det er et trygt og glad barn smiley

• #64   9. jan 2009 TeamRORK: Det vil jeg gerne tro - hun var meget fjendtlig indtil hun fik sat grænder - min underviser kan bla longere hende uden tov, og det syntes jeg sku er flot, når hesten engang ikke engang kunne få et hovedtøj på uden, at den var ved at springe tovende ;o) !

• #65   9. jan 2009 Regina SDH 366 og Jarpur fra Damgård DK2004102063 :
    Er det ikke "idealet" at hesten slet ikke skal flygte, men have tillid til at det er ok at du sidder på ryggen af den?

• #66   9. jan 2009 Du kender godt de børn der bare må det hele ikk? Udadtil virker de glade og tilfredse, men de vil egentlig gerne have sat grænser .. Hm, mine forældre er så modsat xD
    Men de forældre skal ikke lave grænser med hjælp i vold, men ved hjælp af tillid til at det er det rigtige de siger, og at dte er bedre hvis at de følger forældrenes råd.

• #67   9. jan 2009 NØØJ hvor er jeg god til metaforer xD

• #68   9. jan 2009 TeamRORK: Ja for satan x) ! Hehe

• #69   9. jan 2009 Haha,,, Har lige ansøgt dig xD Er sådan ved at "samle" gode 'debatvenner' xD Folk som faktisk kan finde ud af at debattere i en god tone ..

• #70   9. jan 2009 TeamRORK: okay x) !

• #71   9. jan 2009 Christina - Jeg har ikke gidet læse alle indlæggene, men jeg har tidligere haft en unghest som gjorde det samme.
    Jeg fik det løst på følgende måde, lange tøjler, og rigtig god fremdrift, lade hesten søge ned og blive lang og dyb.
    Efter at han havde forstået at det var det han skulle, stejlede han kun hvis han kom situationer hvor han blev i tvivl om hvad jeg ville.
    Grunden til at min unghest stejlede, var simpelthen at jeg havde lidt for korte tøjler, og egentlig gav ham forvirrende signaler ved både at drive frem og holde tilbage..... - Hans eneste udvej var at gå i vejret.

Det er meget svært at beskrive, men du skal være velkommen hvis du har behov for en mere uddybende forklaring....

Og så vil jeg os mene at en hest skal ud så meget som muligt, uanset vejr og vind....
    Min nuværende unghest blir fuldstændig skør i bolden, hvis han ikke kommer ud.....

• #72   9. jan 2009 Jeg har min mening, i har jeres..... der er også folk der bruger sporer, pisk, det er da værrer end et lille gok....

• #73   9. jan 2009 Regina SDH 366 og Jarpur fra Damgård DK2004102063 : sporer og pisk KAN misbruges, jeg bruger begge dele - men ikke til straf -.- ! Det lille "gok" er ikke andet end <b>straf</b> ...

• #74   9. jan 2009 Team RORK -hvad du glemmer er indlært adfærd. En hest gør hvad der betaler sig for den (så langt tror jeg vi er enige). En hest kan godt lære at den får noget ud af at stejle (ligesom den jo ved ridning lære at lystre forskellige signaler). Det kunne f.eks. være at hesten kommer væk fra smerte/ubehag fra en sadel der trykker.
    Men det kan ose være så simpelt som at den slipper for at lave noget (og så kan man jo så overveje om hesten reelt har glæde ved at arbejde, og det skal der da kigges på).

Men uanset så er jeg nu enig i at der skal ses på årsagen og handles derefter. At slå hesten i hovedet, det være sig med pisken, æg, vandfalsker og hvad der nu ellers har været foreslået, mener jeg ikke er en løsning. I hvert fald ikke en hestevenlig en af slagsen

• #75   9. jan 2009 Når en hest stejler, er det ikke til at spøge med..... Jeg siger stadig ikke jeg slog min pony med et gok når den stejler op mod min hånd.... havde den stejlet i stalden havde den måske gokket hovedet op i loftet..... den var ikke engang klar over at det var mig, men troede det var dens egen skyld.....

Jeg forstår også jeres synspunkt, det skal jo ikke lyde som om jeg er en der slår mine heste for det gør jeg bestemt ikke..... men når min datters sikkerhed kommer i klemme, så prøver man vel forskellige ting... og det hjalp........ havde jeg stået foran den og hakket den en i hovedet havde det været noget andet, da formålet jo var at den skulle tro den havde slået hovedet op i noget.... og ikke mig den gokkedde den en......
    Det jeg mener er dem der når hesten stejler smækker den en ordentlig en med pisken eller hakker sporerne i siden på den, der mener jeg et gok er harmløst...

• #76   9. jan 2009 Regina SDH 366 og Jarpur fra Damgård DK2004102063 : din datter ? - Er du ikk 14 ?
    - Jeg vil egentlig hellere se en rytter, der giver sin hest ÉT hak i siden, end en rytter der "gokker" sin hest for at skræmme den -.- ! Hvis din datter ikke kunne styre kræet skulle hun have en anden pony, og ponyen en rytter, der var i stand til at fortælle den (på en ordentlig måde) hvad der er rigtigt og forkert. Det er helt forkert at straffe - slår du din datter når, hvis hun gør noget forkert ? - Jeg tvivler.

• #77   9. jan 2009 Regina -men hvorfor ikke bruge tid på at finde ud af HVORFOR hesten stejler. Det kan gå hen at blive en vane når hesten finder ud af den får noget ud af det.
    Men i starten ved den jo altså ikke at man stopper ridning/bliver bange/falder af eller hvad pokker der nu måtte ske af "godt" for heste når den gør det. Altså har det en grund at den overhovedet begynder på det.
    Hvorfor symptombehandle istedet for at finde problemet og så fixe det.

• #78   9. jan 2009 Skal ikke love for om jeg har glemt nogle nyancer smiley Men tror godt at du forstår mit synspunkt, og man kan jo altid komme ind på flere ting smiley
    Og ja igen vender vi tilbage til hestens natur, den vil jo helst være fri for at lave så meget så muligt, den skal jo spare kræfterne til hvis der kommer et rovdyr, så skal de jo være på mærkerne og kunne løbe langt uden pauser.
    Men der er så utrolig mange ting man kan skrive om hestens adfærd smiley
    Men tror vi har ens synspunkter smiley

• #80   10. jan 2009 Katja: Det kan du selvf. have ret i smiley
    Men når man tænker på "alternatvierne", burde det i virkeligheden ikke være på den måde vi alle skulle behandle vores heste på? Altså nu rider jeg ikke selv "McLearnsk", laver ingen horsemanship, rider med bid og min hest har sko på og alt det der.
    men ridning behøver jo ikke være så svært. Når man ser på hvad Susan har skrevet, så synes jeg at det bliver lidt mere logisk?
    Det link er ikke noget jeg selv har lagt herind, der var en der lavede et indlæg for noget tid siden omkring om min hest var signalforvirret, og så synes jeg bare at det var godt skrevet smiley
    Siger heller ikke at vi alle skal gå ud på folden og straks lave horsemanship og lege vildheste, men det løser bare tit mange problemer, når man kender en smule til hestens naturlige adfærd smiley

• #81   10. jan 2009 Har ikke læst alt i tråden.. men måske du skulle overveje at få en dyrlæge på eller en massør/kiopraktor måske har hesten noget med sin ryg.. blot en ide..

Hilsen
    JJ

• #82   11. jan 2009 Tak for gode råd.

Jeg vil bare lige sige at hesten ER gennemtjekket for smerter og gener.

Den har bare mega meget energi når den ikke kommer på fold eller hvis jeg giver den en fridag... longere jeg den først er der ingen problemer. Men jeg kan ikke longere den hver dag.

Desuden mener jeg at selv om den har meget energi, så skal den jo lære at det er forbudt at stejle.

• #83   11. jan 2009 Jeg kan godt følge dem der siger at det er af frygt. Men er det frygt eller kådhed når Fx hvis jeg kommer ridende og der er en der sætter i galop tæt på ham så springer han i luften eller hvis en af rideskoleponyerne stikker af med pigerne så stejler han også eller hvis en hest prutter for højt.

Lige så belastende han kan være på hans stejle dage, ligeså fantastisk er han når han har været på fold og bliver redet dagligt. Men helt ærligt så skal heste altså også have lidt fri.

Jeg rider generelt ikke med pisk på ham da han er meget lydhør for benene... så tror han vil blive vildt bange hvis jeg pludselig slog ham når han stejler, og aner ikke hvad hans reaktion ville blive smiley

Men på trods af frygt så må han jo ikke gøre det.

• #84   11. jan 2009 Christina: Hvad med at lære ham, at der ikke er nogen grund til at hidse sig op, når de andre heste er der.
    Hvad hvis du har ham ude og ride i hallen alene ?

• #85   11. jan 2009 Hvordan lærer jeg ham at han ikke skal hidse sig op?

Han er bedre når jeg er alene i hallen, men det er sjældent jeg kan det desværre.

• #86   11. jan 2009 Jeg prøver at ride hvor der ikke er helt overfyldt i hallen, det giver bedring. Og så prøver jeg når jeg har godt styr på ham at ride lidt tættere på de andre når de galopere.

• #87   11. jan 2009 Christina: Tager til kurse x) - Jeg ved det ikk 100%, da jeg ikke har oplevet det i sådan et omfang.
    - Men det er da altid noget, at han er bedre når du rider selv - det viser jo, at det er fordi, at de andre heste er der.

Jeg rider også en hoppe, som er ustyrlig i galoppen, hvis jeg galopperer med de andre. Så snart jeg gør det selv, slapper hun helt af og er så sød.

• #88   11. jan 2009 Når jeg er færdig med at ride og han er træt og slapper af, så roser jeg ham selvfølgelig når han ikke hidser sig op over de andre heste.

• #89   11. jan 2009 Det er jo klart smiley
    Kommer han på fold hver dag ? Det kunne måske være en ide, at tage ham ind fra fold og direkt ind på banen, så han ikke står og samler en masse energi smiley

• #90   11. jan 2009 Det er bare så svært at fortælle ham at han ikke må stejle mens han er i luften, for på det tidspunkt sidder jeg jo klistret til halsen på ham... det eneste jeg kan er med stemmen, har ikke mulighed for at slippe med den ene hånd.

• #91   11. jan 2009 Christina: Hvorfor skal du også sæipp med den ene hånd ?
    - Lad ham stejle færdigt. I det sekund han rammer jorden, rider du videre. HEste forstår ikke skælud smiley

• #92   11. jan 2009 Han kommer ikke på fold når der er frost fordi han leger så meget derude og jeg er bange for skader da det er knoldede jordfolde, og jeg tror det er derfor at det er et helvede på denne årstid... har kun haft ham 5 mdr...

Jeg mener bare stadig at det er uacceptabelt, og vil gerne have en måde at vænne ham af med det på.

Når han har været på fold er han bare så dejlig... kan dog godt reagere på de andre heste, men slet ikke så slemt, laver måske bare et lille hop.

• #93   11. jan 2009 Jeg tror nu bare han har for meget energi så - det lyder hvert fald ikke som smerte, det har du ret i x) !
    Hvorfor må han ikke komm på fold i frostvejr ? Min står i løsdrift og hun har det helt fint - også når jorden er hård smiley

• #94   11. jan 2009 Til sidst (det tager tid) vil han også stoppe med at stejle, når han ved, at han alligevel bare skal ride videre smiley

• #95   11. jan 2009 Jeg har prøvet metoden med at ride frem og frem og frem, det er ikke nok.

• #96   11. jan 2009 Ja måske gør jeg det rigtige og det tager bare tid, men skal der en ulykke til imellemtiden? det er jo hverken godt fot rytter eller hest hvis den vælter.

• #97   11. jan 2009 Hvor ænge har du gjort det ?
    Den hoppe jeg rider, havde over et år om at stoppe med at bukke med mig - med den metode..

• #100   12. jan 2009 Jeg tror faktisk godt den kan være lidt utryg ved de andre heste eller lyde, fordi da jeg red igår var jeg alene i ridehuset og hesten kunne så høre nogle piger der legede udenfor og en hest der gik og han spændte fuldsstæbdig op.

Men tror måske også det kan være noget med flokinstinktet da han reagere hvis de andre heste laver ballade.

Han er en varm hest og jo han kan godt være anspændt i dressuren i starten af ridningen.

• #101   12. jan 2009 Tak til alle for deres råd :oD

• #102   14. jan 2009 Har så lige redet i to dage med kun 1-2 ryttere i ridehuset, og han gjorde intet. For tre dage siden var der 12 i ridehuset da jeg kom ind og det første han gjorde var at stejle...

• #103   12. feb 2009 Jeg ved ikk om du kan, men jeg bruger en underviser der hedder Susan Kjærgård og hun rider efter hestens præmisser. Måske kan du skrive til hende, jeg er ikk helt sikker på om hun kan hjælpe med det, men det kan jo være hvis du skriver til dem eller får en undervisningstime (:

Held og lykke (:

• #104   4. dec 2009 ;o) underlig som tråden har udviklet sig

Kommentér på:
Gode råd søges, stejlende hest

Annonce