13. apr 2008 Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 33
Gode råd søges, stejlende hest {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har en vallak på 5 ½ år, den er meget varm t temperamentet og nogle gange bliver det altså bare for meget.
Den stejler og bukker lige efter hinanden, og den stejler fuldstændig lodret og kan gøre det lynhurtigt! Hvad skal jeg gøre? Den har lige haft en dag hvor den bare blev ved med at stejle igen og igen og springe frem bagefter og skyder ryg eller bukker. Det sker fx når andre rider forbi i galop, eller hvis der er en der laver galopanspring, eller hvis der er en anden hest der prutter eller hvis den selv prutter kan den også finde på det.
Hvordan fortæller man hesten at det er forbudt at stejle?
Jeg forsøger at ride frem og frem og frem, hver gang den gør det.
Jeg skælder den ud med stemmen.
Jeg bliver ved med at ride indtil den slapper af og jeg har vundet.
Han får ikke havre.
Jeg ved der er frost og at han er ung. Han er heller ikke på fold når der er hård frost.
Jeg longere ham sommetider først og det hjælper lidt.
Der må der være en metode til at vænne dem af med det???????
Han har også stejlet lidt i sommers, men det var sjældent.
Håber meget på gode råd... frygter at han vælter en dag.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.337
En stejlende hest er ikke sådan at spøge med??
Jeg ville kontakte ham her, han er hamrende dygtig til problem-heste.
(link fjernet)
jun 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 83 Svar: 661
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
aug 2008
jan 2005
Følger: 63 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 646
som simone siger, gør den det jo nok ikke for sjov..
jan 2005
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.337
Den behøver jo ikke kun have ondt, det kan også være at hesten gør det for at lave ballade, ikke?
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
I første omgang ville jeg få tjekket om hesten fejler noget fysisk -smerter er en af de hyppigste årsager til at hesten stejler.
Er det ikke tilfældet ville jeg placere en inde på banen med en longepisk. Når hesten lægger an til at stejle, er det den persons opgave at få hesten fremad (det kan nemlig være svært at gøre fra hesteryg). Self ikke ved at banke den eller noget, men ganske enkelt ved at jage den fremad.
I hvilken retning den går og i hvilket tempo er i første omgang ligemeget, bare den går fremad (og det skal rytteren så rose for).
aug 2008
jan 2005
få den tjekket i hoved og røv..
og ride den frem når den gør det.
jan 2005
aug 2008
Og nyggard: En hest laver ikke bare ballade. Heste er fra naturens side meget fredelige væsener, som lever i bedste harmoni med sig selv, de kunne aldrig drømme om at gøre nogen ondt, medmindre deres gode harmoni er blevet ødelagt af den eller eller den anden grund.
Jeg tror ærlig talt ikke at du er egnet til at have heste for du aner tydeligvis intet om deres sind og natur. Som jeg mener er det aller vigtigste at vide noget om når man har hest. Og det første man bør sætte sig ind i inden man køber en. Fuck alt hvad der hedder ridning indtil man har lært de ting!
aug 2008
Værsgo og giv mig udsmidningsstemme, det dør jeg sgu ike af. Jeg kan sagtens leve uden heste galleri
aug 2008
jan 2005
i har fuldstændigt ret..
Nygaard Designet - Hest sælges! .
hvor har du lært horsemanchip henne ?
du burde vide det er forkert.
jan 2005
jeg synes det er latterligt og stemme folk ud. altså hvis man ikk vil eller kan tåle og hører andres mening, hvorfor så skrive i en debat
jan 2005
jan 2005
aug 2008
jan 2005
kom du bare herind for og nedgøre fordi veninde ikk selv ville sige noget ??
forstår ikke hvor du vil hen med det
jan 2005
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
Det hjælper vidst ikke rigtig på hendes problem ..
<b>Simone T</b>
Slap dog af, klogesen !
Hvad med at komme med et forslag istedet for kun at sige de andres er dårlige ?
- Så er emnestarter jo tilbage ved begyndelsen .
____
Man kan købe en maske som kan forhindre at hesten stejler - fordi den forhindrer hesten i at se bagud, og derfor kan den ikke vide om det vil være "sikkert" at stejle .
(link fjernet)
- Dette er noget jeg har læst, og det giver meget god mening .
apr 2007
Detter er ikke en debat, men en der spørg om hjælp . Hun skal ikke finde sig i at blive kaldt idiot og inkompetent .
Hurra for dig, at du har tilredddet heste . Men som du selv siger har du ingen erfaring med at den stejler , ..
jan 2005
jeg har faktisk skevet en løsning.
og jeg har så bare sagt hvad jeg mener er forkert.
hvad skulle en aske hjælpe. den kan jo ikke gå med den hele tiden..
og hvis den har ondt er det da kun synd.
jeg synes du skal få tjekket om han har ondt inden du prøver noget andet
apr 2007
Følger: 70 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.369
Og NEJ!! man slår ikke sin hest på den måde du beskriver Nygaard Designet - Hest sælges! ... håber ik du har heste selv da....
Man finder grunden til hvorfor hestens adfærd er sådan og når den er fundet så arbejder man derfra..
Hilsen
JJ
jan 2005
ehm . haha jaja
jan 2005
hvis du ser over stående inlæg vil jeg nu sige det er blevet en debat..
hvor har jeg skrevet jeg ingen erfaring har med det ????
mar 2007
Følger: 113 Følgere: 132 Heste: 5 Svar: 6.542
Hvis jeg var dig var det første jeg ville gøre være at få hesten chekket igennem af en dyrlæge. Tjek ryg, tænder, hove, alt hvad der synligt og knap synligt kan være grund til smerte. Det er den hyppigste grund til at hesten stejler.
Hvis den er 110% rask, så kan det være pga frygt. Dte kan indebære mange ting, bl.a. frygten for at være ladt alene, frygt for en ting i ridehallen/banen mv.
Altså at hesten stejler er alt i alt en reaktion for at slippe væk for noget der er ubehageligt. Fx hvis den er bange for træk i tøjlen (ubehag) kan den, hvis den er desperat, fidne på at stejle for at slippe væk fra biddet der forsager ubehaget. Derved stejler den. Hvis du så giver efter når den stejler, så har den fundet ud af hvad den skal gøre for at slippe væk fra det.
Men da du søger råd ville mit være først at få den udnersøgt i hoved og r*v, og derefter ligge specielt meget mærke til i hvilke situationer den gør det i. Når du har fundet roden til problemet er det 1000 gange lettere at fidne løsningen.
Men husk, at hesten ikke stejler fordi den er fræk eller dum, det ligger <b> simpelthen </b> ikke til hestes natur, da den "kun" lever af instinkter (foder, flok og specielt i disse tilfælde <b> flugt/eller kald det Frygt </b> instinkterne )
Håber det hjalp dig lidt, det er tit nemmere at forstå hestens reaktioner, når man forstår lidt om dens natur. Så ligger løsningerne tættere på. For hvis man slår hesten i nakken når den allerede er bange, så skaber det endnu mere ubehag, som hesten på en ny og tit voldsommere måde, må forsøge at slippe af med (ofte som du selv beskriver, bukkespring bagefter).
Det er IKKE for at irettesette (staves) jer andre, jeg skriver bare hvad der virker for mig
Sikke en stil xD¨
Husk at stavefejl er gratis
jan 2005
og nej hvor har du ret
apr 2007
Ja, det er der jo nogle der har gjort det til *ahem* ..
Selvfølgelig skal hesten ikke gå rundt i smerte, det var da noget mærkeligt noget at skrive .
Nej, den skal selvfølgelig ikke gå med maske hele tiden , men det kunne være en start på at komme videre.
mar 2007
Jeg mener at når man tager heste ind, og bruger dem til vores egen fornøjelses skyld, så bør man lære sig selv lidt om dens natur. + Det giver tit løsning på mange problemer.
jan 2005
hvis du bare giver den en såkaldt maske på uden og vide om den har ondt, hvad søren skulle det så hjælpe,
det er da synd. så går den måske og har ondt uden den tør vise det
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
SLÅ hesten i hovedet med en pisk??
det er sguda SINDSSYGT, man kan da ikke være normal og gøre sådan en ting!
vend situationen om, brug hesteforståelse og logik. Hvorfor ville du stejle hvis du var en hest? Frygt, smerte, irritation, eller er det en handling til trods, måske rider du forkert?
Husk at træn fra jorden af, alle basisøvelserne, og overfør dem til på hesten.
Og husk for alt i verden gør det IKKE til en kamp. Der er ikke noget hverken du eller hesten skal vinde. Så hellere gøre det til en leg!
ALDRIG blive sur, for alle fejl en hest har er en rytters skyld på det ene eller andet punkt (hvilket ikke gør os til dårlige mennesker, alle heste har fejl - man bliver først et dårligt menneske når man bruger vold til at løse dem, da man så viser hvor LAV man kan blive). Det er ikke en kamp om at være sure på hinanden.
HELD og lykke.
mar 2007
jul 2005
Simone udstemme for grimt sprog!!
Gud hvor er i dog hellige alle sammen -.-'</b>
du træner hesteforståelse, men ville slå en stejlende hest i hovedet?...
og er man hellig hvis man ikke vil piske sin hest? :OOOO
mar 2007
Men vil I ikke godt være søde at snakke ordentligt, man kan altså godt diskutere uden at svine hinanden til og fortælle hvor grimme man er ved hesten.
De fleste skænderier opstår ved uvidenhed over for hinanden.
JEG synes dte er meget rarere at være på HG hvis man ville tale pænt sammen (retter det ikke mod NOGEN SOM HELST bestemt).
jul 2005
en hest har en hjerne på størrelse med en valnød. Den er IKKE klog nok til at drille med vilje. fatter slet ikke at man kan tro det? xD skylder man så bare ens problemer på hesten? Det er ligesom at sige at det er computerens skyld at en side ikke vil vises. Den kan ikke gøre for det! Det er FANME da uansvarligt at skylde skylden på den, der ikke kan løse et problem!
apr 2007
Hmm, det vil jeg ikke sige .
For ægget/pisken er et ubehag, mens masken gør at hesten ikke stejler .
det er selvføgelig ikke en løsning, men en hjælp til at komme videre.
For det kan måske give en ide om præcis hvad det er hendes ridning der får hesten til at reagere så voldsomt .
<b>johanne T</b>
Prøv at læs det jeg skrev før, igen ..
mar 2007
apr 2007
Øh, jo ?!
- Computeren mener det personligt !
jan 2005
jeg forstår ikke hvorfor man skal gi den den på .
det løser da ingen ting..
men ja ja hver sin mening
mar 2007
Men jeg tror ikke engang at man behøver en alternativ underviser til ridningen - måske de første gange for at få hesten vendt af med uvanen. Mere bare én til at lære en om hestens naturlige reaktioner. For hvis man begydner at piske hesten i nakken (nu ingen hævnkommentarer tak), så er det fordi man ikke kender til hestens natur, og så er det "bare" det man skal have lært noget om. Så forstår man osse bedre hvorfor hesten sommetider ikke reagerer rigtig i ridningen. hesten er jo ikke født med viden om hvordan man laver en schenkelvigning, men en schenkelvigning er en efterfølge er at have prikket til hesten forskellige steder, hvorefter hesten flytter sig. Og hvis den er signalforvirret, og derved ikke kan lave en schenkelvigning, nytter det ingenting at blive sur på hesten, for så er det rytteren der skal arbejde med at genoprette de rigtige reaktioner.
Læs her: http://www.blueberryhill.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=96
nov 2004
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 783
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Flicka stejlede meget - heldigvis ikke lodret, hun "hoppede" "kun". Men det var bestemt ikke sjovt - det viste sig at være en saddel som klamte hende, og det var hendes måde at fortælle mig, at der var noget hun ikke brød sig om.
Når hesten stjler, STARTER det i form af smerte, forvirring eller andet hesten er ikke i stand til at drille. Dog kan stejleri FORTSÆTTE som en vane, og jeg skal ikke kunne sige, om det er startet med en af disse ting måske ?
- Da din hest åbenbart gør det ofte, og ikke bare lige markerer som min gjorde, syntes jeg at du skal følge "Dorthe og Jilke Wanda"s forslag med, at få en ud og hjælpe dig
Jeg håber ikke, at du har tænkt dig at slå din hest mellem ørene på nogen måde - hverken med et æg eller en pisk ;o) !
Knus Frederikke
- Held og lykke med din hest
apr 2008
mar 2007
Er enig med dig i, at det kan starte med at være tegn på en eller anden slags ubehag (altså enten smerte, frygt eller andet), og derefter udvikle sig til en dårlig vane. Men at den har fudnet ud af at måden den slipper for det pågældende ubehag er at stejle. Ergo har den fået opbygget en dårlig vane
apr 2008
Hun var jo ikke klar over, at jeg lod hende være, ford jeg vidste, at hun havde indt. I hendes øjne fik hun fri, fordi hun stejlee.
Så er enig med dig i, at det ikke altid er smerte, frygt eller lig. - men det er startet på den måde
Knus
apr 2008
mar 2007
Det er meget lettere at undgå problemerne mens det endnu ikke har udviklet sig til vaner
apr 2008
- Men jeg er 110% enig med Røsle, da ingen hest er i stand til at drille - den har ikke forstand til det. Vi <b>mener</b> at den driller, men den reagerer på instinkter, og gør derfor ikke noget for at genere os som rytter.
(:
mar 2007
Som jeg osse har beskrevet i et andet af mine indlæg, så er enhver reaktion fra hestens side, en reaktion af at noget har "pirret" til et eller flere af hestens tre instinkter (flugt, flok og -foderinstinkterne).
Altså hesten 'lever' nærmest kun på deres instinkter, de er ikke i stand til at tænke at nu har de lyst til at irreterre (staves) deres rytter, og som Kyra Kyrklund smukt har sagt: Hesten står ikke i boksen i 23 timer og tænker: "Nu må jeg huske at lave fejl i 1'erne idag."
Det er hestens hjerne simpelthen ikke opbygget til.
Bl.a. er fx en schenkelvigning ikke noget som hesten har lært fra naturens side (som mange, jeg vil ikke sige tror, men på deres ridemåde går udfra, hvis du kan følge mig). Det er en reaktion af, at man som rytter har lagt benet til hesten på forskellige måder, samt støttet specielt op på tøjlen. Mange straffer heste, hvis den fx en dag er dårlig til schenkelvigning. Men det er forkert. Hesten er kortvarigt blevet signalforvirret (læs ovenstående link), og det er her rytterens ansvar at gå tilbage til grundridningen og rette op på problemet.
apr 2007
<b>F&F </b>
Præcis , enig
apr 2008
©AM + HUGH JACKMAN
jul 2005
Følger: 30 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 185 Svar: 1.584
apr 2008
Hvis jeg ikke måtte gribe en bold, ville jeg sætte pris på, at jeg fik atvide, at jeg ikke måtte. Og ikke bare fik stød når jeg greb dem
Knus
jul 2005
den havde bare fundet ud af at den sagtens kunne magte min datter .....
den fik et gok og valgte siden en anden flugtvej, hvis den fik brug for det....
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
apr 2008
I dit tilfælde kunne hun så ikke styre hesten - så skulle den jo have en anden rytter ?
mar 2007
apr 2008
mar 2007
Er det ikke "idealet" at hesten slet ikke skal flygte, men have tillid til at det er ok at du sidder på ryggen af den?
mar 2007
Men de forældre skal ikke lave grænser med hjælp i vold, men ved hjælp af tillid til at det er det rigtige de siger, og at dte er bedre hvis at de følger forældrenes råd.
mar 2007
apr 2008
mar 2007
apr 2008
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.955
Jeg fik det løst på følgende måde, lange tøjler, og rigtig god fremdrift, lade hesten søge ned og blive lang og dyb.
Efter at han havde forstået at det var det han skulle, stejlede han kun hvis han kom situationer hvor han blev i tvivl om hvad jeg ville.
Grunden til at min unghest stejlede, var simpelthen at jeg havde lidt for korte tøjler, og egentlig gav ham forvirrende signaler ved både at drive frem og holde tilbage..... - Hans eneste udvej var at gå i vejret.
Det er meget svært at beskrive, men du skal være velkommen hvis du har behov for en mere uddybende forklaring....
Og så vil jeg os mene at en hest skal ud så meget som muligt, uanset vejr og vind....
Min nuværende unghest blir fuldstændig skør i bolden, hvis han ikke kommer ud.....
jul 2005
apr 2008
nov 2007
Men det kan ose være så simpelt som at den slipper for at lave noget (og så kan man jo så overveje om hesten reelt har glæde ved at arbejde, og det skal der da kigges på).
Men uanset så er jeg nu enig i at der skal ses på årsagen og handles derefter. At slå hesten i hovedet, det være sig med pisken, æg, vandfalsker og hvad der nu ellers har været foreslået, mener jeg ikke er en løsning. I hvert fald ikke en hestevenlig en af slagsen
jul 2005
Jeg forstår også jeres synspunkt, det skal jo ikke lyde som om jeg er en der slår mine heste for det gør jeg bestemt ikke..... men når min datters sikkerhed kommer i klemme, så prøver man vel forskellige ting... og det hjalp........ havde jeg stået foran den og hakket den en i hovedet havde det været noget andet, da formålet jo var at den skulle tro den havde slået hovedet op i noget.... og ikke mig den gokkedde den en......
Det jeg mener er dem der når hesten stejler smækker den en ordentlig en med pisken eller hakker sporerne i siden på den, der mener jeg et gok er harmløst...
apr 2008
- Jeg vil egentlig hellere se en rytter, der giver sin hest ÉT hak i siden, end en rytter der "gokker" sin hest for at skræmme den -.- ! Hvis din datter ikke kunne styre kræet skulle hun have en anden pony, og ponyen en rytter, der var i stand til at fortælle den (på en ordentlig måde) hvad der er rigtigt og forkert. Det er helt forkert at straffe - slår du din datter når, hvis hun gør noget forkert ? - Jeg tvivler.
nov 2007
Men i starten ved den jo altså ikke at man stopper ridning/bliver bange/falder af eller hvad pokker der nu måtte ske af "godt" for heste når den gør det. Altså har det en grund at den overhovedet begynder på det.
Hvorfor symptombehandle istedet for at finde problemet og så fixe det.
mar 2007
Og ja igen vender vi tilbage til hestens natur, den vil jo helst være fri for at lave så meget så muligt, den skal jo spare kræfterne til hvis der kommer et rovdyr, så skal de jo være på mærkerne og kunne løbe langt uden pauser.
Men der er så utrolig mange ting man kan skrive om hestens adfærd
Men tror vi har ens synspunkter
mar 2007
Men når man tænker på "alternatvierne", burde det i virkeligheden ikke være på den måde vi alle skulle behandle vores heste på? Altså nu rider jeg ikke selv "McLearnsk", laver ingen horsemanship, rider med bid og min hest har sko på og alt det der.
men ridning behøver jo ikke være så svært. Når man ser på hvad Susan har skrevet, så synes jeg at det bliver lidt mere logisk?
Det link er ikke noget jeg selv har lagt herind, der var en der lavede et indlæg for noget tid siden omkring om min hest var signalforvirret, og så synes jeg bare at det var godt skrevet
Siger heller ikke at vi alle skal gå ud på folden og straks lave horsemanship og lege vildheste, men det løser bare tit mange problemer, når man kender en smule til hestens naturlige adfærd
apr 2007
Hilsen
JJ
apr 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 33
Jeg vil bare lige sige at hesten ER gennemtjekket for smerter og gener.
Den har bare mega meget energi når den ikke kommer på fold eller hvis jeg giver den en fridag... longere jeg den først er der ingen problemer. Men jeg kan ikke longere den hver dag.
Desuden mener jeg at selv om den har meget energi, så skal den jo lære at det er forbudt at stejle.
apr 2008
Lige så belastende han kan være på hans stejle dage, ligeså fantastisk er han når han har været på fold og bliver redet dagligt. Men helt ærligt så skal heste altså også have lidt fri.
Jeg rider generelt ikke med pisk på ham da han er meget lydhør for benene... så tror han vil blive vildt bange hvis jeg pludselig slog ham når han stejler, og aner ikke hvad hans reaktion ville blive
Men på trods af frygt så må han jo ikke gøre det.
apr 2008
Hvad hvis du har ham ude og ride i hallen alene ?
apr 2008
Han er bedre når jeg er alene i hallen, men det er sjældent jeg kan det desværre.
apr 2008
apr 2008
- Men det er da altid noget, at han er bedre når du rider selv - det viser jo, at det er fordi, at de andre heste er der.
Jeg rider også en hoppe, som er ustyrlig i galoppen, hvis jeg galopperer med de andre. Så snart jeg gør det selv, slapper hun helt af og er så sød.
apr 2008
apr 2008
Kommer han på fold hver dag ? Det kunne måske være en ide, at tage ham ind fra fold og direkt ind på banen, så han ikke står og samler en masse energi
apr 2008
apr 2008
- Lad ham stejle færdigt. I det sekund han rammer jorden, rider du videre. HEste forstår ikke skælud
apr 2008
Jeg mener bare stadig at det er uacceptabelt, og vil gerne have en måde at vænne ham af med det på.
Når han har været på fold er han bare så dejlig... kan dog godt reagere på de andre heste, men slet ikke så slemt, laver måske bare et lille hop.
apr 2008
Hvorfor må han ikke komm på fold i frostvejr ? Min står i løsdrift og hun har det helt fint - også når jorden er hård
apr 2008
apr 2008
apr 2008
apr 2008
Den hoppe jeg rider, havde over et år om at stoppe med at bukke med mig - med den metode..
apr 2008
Men tror måske også det kan være noget med flokinstinktet da han reagere hvis de andre heste laver ballade.
Han er en varm hest og jo han kan godt være anspændt i dressuren i starten af ridningen.
apr 2008
apr 2008
aug 2008
Følger: 92 Følgere: 88 Heste: 7 Emner: 11 Svar: 111
Held og lykke (:
apr 2007
Gode råd søges, stejlende hest