{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Hingste der går alene på fold. {{forumTopicSubject}}

hvad er jeres holding til hingste der går alene på fold?


min mening: jeg syntes det er synd. ingen heste burde gå alene på fold, da heste ikke får respekt for andre , de keder sig og har intet at lave.. jeg kan godt se det er ærgeligt at hingestene "tæsker" andre vallakker eller andre hingste for den sags skyld. men det er deres natur at gå med andre heste, og de finder jo ud af det på et tidspunkt? Min gamle hoppe har også fået en del tæsk på folden og det kan vel ikke undgås? jeg syntes bare det er synd hvis de skal "straffes" med at gå alene bar fordi de har boller og ejeren ikke vil have de får skader?.
måske er det bar mig? . men vil gerne hører andres mening om dette da jeg tit ser hingste gå på seperate folde fra alle de andre heste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hingste der går alene på fold.
  • #1   16. feb 2009 kommer meget an på hingsten, vores Hero har gået på fold med en anden hingst, men de smadrede hegnet og hero stak af to dage i træk og de fik en masse sår begge to så vi turde det ikke !

  • #2   16. feb 2009 jeg syntes det er helt fint de går selv, det kan gå meget galt hvis der sker noget

  • #4   16. feb 2009 jeg havde en hingst som gik på fold med 3 hopper og 3 valakker og der er ikke kommet føl ud af det, fordi han kunne respektere de andre at de ikke gad bolles.. hihi

    han var heller ikke fører, men lå ret lavt.. han er en pinto hingst, på 163 smiley og de andre var osse store heste.. han kunne godt finde ud af at lave føl, da han lige inden jeg havde købt ham gik og bedækkede hopper og havde gjort det i 6 år..

    det jeg ville frem til er, at ikke alle hingste behøver at gå alene, de kan sagtens gå sammen med flere ad gangen.. fx kan de ha en shetlænder som selvskab ? smiley det kende jeg rigtig mange der..


  • #7   16. feb 2009 Synes det er fint de går for sig selv ( min mening ) de hingste jeg kender vil bedække alt lige meget om det er hopper eller vallaker og de slogser( staves), men de går på nogle mindre folde hvor de kan se andre heste.

  • #8   16. feb 2009 jeg syntes der burde laves en lov om at heste skulle gå nogen visse antal timer på fold hverdag og at ingen heste måtte gå på fold alene! og så skulle der simpelthen meldes de folk som ikke fulgte det ..
    tror sku det er den eneste udvej


  • #9   16. feb 2009 Min hingst cashmir gik alene, da han begyndte at lege for voldsomt med vores shetlænder, men da kæresten så købte en hest der var stor nok til at cashmir ikke kunne tumle den rundt, ja så hjalp det faktisk rigtig meget på min hingst opførsel, også over for mennesker, så det syntes jeg helt klart de skal smiley

    Heste er jo også folkdyr, så det er jo kun naturligt at den mangler en at gå sammen med hvis det er smiley


  • #10   16. feb 2009 der er en lov om at heste skal være på fold mindst to timer om dagen, men ikke noegt om at de ikke må være alene..

  • #11   16. feb 2009 Men min farmor har to hingste til at gå sammen hvilket går fint, selv om de tomler( staves ) meget smiley

  • #12   16. feb 2009 tak smiley
    det er super dejligt med så mange meninger.
    jeg har bare lagt mærke til at hingste tit er ret triste når de så kommer ind i boksen igen, da de ikke har fået deres daglige "legetid" ..
    men altså.. alle har hver deres mening om hvad der er bedst for heste, og tror aldrig det ville blive en realitet at kunne lave en lov om at INGEN heste må gå alene, altså.. heste er jo ret meget som mennesker efter min mening, nogen kan man sammen med , andre kan man ikke sammen med.. så er det jo bare med at finde de rigtigte fold venner..

    - jeg ville hellere få kappet bollerne end at gå alene på fold hele mit liv. :o)


  • #13   16. feb 2009 Det kommer MEGET an på hingsten..

    Nogen kan sagtens finde sig i at gå på mark med andre vallaker osv, men andre hingste vil jo virkelig bare "dræbe" de andre.. Dem kan man jo for hulen ikke have gående med andre vallaker..

    Man kunne selvfølgelig også bare lade hingsten gå sammen med hopper, og så bare passe på.

    Eller købe en ged eller noget som de kan gå sammen med smiley

    Men kan godt forstå mange vælger at lade hingsten gå selv.


  • #14   16. feb 2009 overvej det engang, hvordan ville I have det med at være isoleret fra jeres venner? . ikke måtte lege eller snakke med dem? .. bare være lukket inde alene og kigge på de andre heste har det sjovt?..
    sikke et liv at have? ..
    heste har også følser, mindst ligeså mange som mennesker.. de er flok dyr og BØR ikke gå alene.. de blir triste, og bruger mennesker som deres legekammerater istedet hvilket kan blive for voldsomt medmindre man er meget bestemt? men forfanden (undskyld ordet) hvem ville dog have sådan et liv? ikke mig hvertfald!


  • #15   16. feb 2009 Da Balder var hingst og osse med min gamle pony der var hingst til han var 5, havde vi så vidt muligt e ældre vallak gående sammen med dem, men det er ikke altid muligt. Ikke alle hingste accepterer andre hingste/vallakker i flokken, og da man jo ikke vil have føl altid, er det jo ikke hensigtsmæssigt at have den gående med hopperne altid.

    Jeg synes ikke det er optimalt, men jeg kan leve med at nogen hingste må gå alene.


  • #16   16. feb 2009 En shetlænder soms elskab vil jeg nu ikke anbefale hvis man ikek vil have føl -det er set en del gange før at de såmænd sagtens kan finde ud af at få lavet føl på trods af størrelsesforskellen.

  • #17   16. feb 2009 De hingste der kan gå med andre burde.. hingste der ikke er kårede burde kastreres så de kan gå med andre og slipper for alle de stressende og forvirrende hormoner, forstår ikke folk der absolut vil have hingst (måske fordi dt er lidt "sejt") når hesten vlle have et bedre liv som vallak..
    Men der findes hingste som ikke kan gå med andre, og her snakker vi jo ikke om små skader hvis de slås men om kamp til døden..


  • #18   16. feb 2009 Hov.. nu skal vi lige huske ikke at gøre hestene, til mennesker Julie&Tarana8D .. Hestene har ikke samme tanke gang som os.. Men ja hestene er som sagt fra naturens side flok og flugt dyr.. Det vil sige at de fleste hingste vil altså slås så snart en anden hingst eller vallak, kommer på mark med den.. Det kan gå i nogle tilfælde... Men problemet kan bare ende med at hingsten går fuldstændig amok på den anden.. Det ville ikke være forsvarligt overhovedet... Jeg har bla set hvordan bare vallakere kan være overfor hinanden.. Jeg prøvede sidste år med min vallak da jeg havde ham.. Han blev ganske enkelt jaget rundt på folden, af en anden vallak.. de var to vallak, og der stod 5 hopper på folden.. Min vallak blev seriøst jagtet rundt.. og han blev jaget ind i et hjørne, hvor han fik tæsk op af hegnet.. Sådan noget vil jeg ikke have skulle ske med mine heste..

    Man er nødt til at tage sine forholdsregler hvis den slags sker.. Det er da pisse synd, hvis en anden arme hest bliver banket, fordi man ikke mener de ikke skal gå sammen med andre... Så det bedre de går på hver deres mark, men stadig kan se hinanden.. Det vil altid give en anden ro..


  • #19   16. feb 2009 Hingste skal ikke gå alene efter min overbevisning, de er også flokdyr som alle andre heste og har brug for sociale kontakt hverdag. De bliver roligere og mere samarbejdsvillig. Nu hvor de har fået lov til at være " hest ". Tror bestemt på at vi vil have mindre hingste problemer hvis hingsten fik lov til at være hingst og være sociale med andre heste. Hingste er for fuldt af fordomme desværre, Hingste er farlige, hingste er vild, hingste kan ikke gå på fold med andre, de vil slå ihjel :S Kender en der har to hingste han mente det vil lave store skader på hinanden hvis de kom på samme fold. Men en dag gik den ene hingst igennem hegnet ind til den anden. hmm de stod stille og roligt uden en skræmme da han fandt dem? Hvis hingsten vokser op med andre heste omkring sig, vil de næsten med garanti kunne gå sammen med en vallak, hingst senere smiley
    Hingste i løsdrift er også tit mere roligt og samarbejdes villige end dem i boks, efter det jeg har hørt og oplevet. de går ude 24/7 frisk luft, motion, frihed og en masse fold kammerater? Tja nok nogen der ikke er enige, men det her er i hvert fald min mening smiley


  • #20   16. feb 2009 Signe -vi er helt enige:o)



  • #21   16. feb 2009 Mia: Du har så mega meget ret!

    - jeg har min overbesning om at alle heste kan få en fold partner, om det så er med den ene eller anden hest. intet er umuligt i denne verden smiley


  • #22   16. feb 2009 Hvis hingsten ikke kan få lov til social omgang med andre heste så burde den kastreres efter min mening ? smiley At stå på en fold alene er bare ikke fair for hingstens adfærd.


  • #23   16. feb 2009 * overbevisning

  • #24   16. feb 2009 • Mia - Team Kærholm • Det er jo ikke ALLE.. hingste der kan gå sammen.. Det kommer jo helt an på hvor dominerene hingsten er.. Der er MEGET.. stor forskel på hingste.. Hingste med høj rang, vil somregl altid kæmpe sin kamp, for det. Men det er jo kun fint hvis nogle hingste kan med hinanden eller vallaker.. det bare ikke altid det ses..


  • #25   16. feb 2009 hmm, maloore og suprime gik sammen til deres 3 år som hingste, det gik fint, indtil maloor blev flyttet i 2 måneder, da han kom hjem sloges de med livet som insats, så i dag går maloor på sin egen fold, dog lige op af suprime og topway som også er hingst, på den anden side af hegnet går hopperne, maloor kan saktens lege med de andre over hegnet, løber også om kap med suprime og topway, men gå sammen, den går desværre ikke mere.
    om det er synd for ham ?? hmm svært at sige, han er nem, meget harmonisk i sin opførsel, virker næsten altid glad, så tror nu ikke han tager skade af det.

    men de hingste der ikke må komme på fold, eller går på en fold langt væk fra alle andre, og samtidig er isoleret i boksen, dem synes jeg det er synd for.

    Anita W


  • #26   16. feb 2009 Team Damgård.. Stine..:) .

    så måtte man finde en hoppe? Hvis hingsten ikke kan få lov til social omgang med andre heste så burde den kastreres efter min mening ? smiley




  • #28   16. feb 2009 • Mia - Team Kærholm • Min hoppe skulle godt nok ikke gå med en hingst... Det ville være ALT.. for dumt.. Hvertfald hvis ikke man vil have føl.. Så nej.. Hingste der ikke bruges i avlen burde kasterers, det gør jo noget ved hingstens homoner.. De skal ikke kæmpe på samme måde..

  • #29   16. feb 2009 Team Damgård.. Stine..:) .

    Det er jo det jeg skriver xD hingste der ikke kan gå sammen med andre og der ikke bruge i avlen burde kasterers ? Man sætter da hellere ikke en hoppe sammen med en hingst hvis den ikke skal ifol xD


  • #30   16. feb 2009 Linda C

    Helt enig, hingste bliver altså skøre og ivrige når man udelukker dem fra socialt kontakt til andre heste.


  • #31   16. feb 2009 I dagens Danmark komme ikke alle hingste på fold desværre, synes man skulle tag det emne op til overvejelse, de synd. Det er det første man burde lovgive :S så kan man så snakke om social kontakt bagefter, men synes de to ting hænger ret meget sammen.

  • #32   16. feb 2009 hmm, vores er da ikke skøre, faktisk nemmere end de fleste hopper, men vores hingste går også meget ude, og enten sammen, eller meget tæt på andre.
    man kan ikke sammenligne alle hingste eller hopper for den sags skyld.

    om man skal kasterere den, hmm, hvis man ingen problemer ser, kan jeg ikke lige se hvorfor.

    Anita W


  • #33   16. feb 2009 anita team Ahorn W

    Dem der står i boks 24/7 bliver altså skøre med tiden det vil alle heste gør, nogen mere end andre. dine hingste står ved siden af nogen og de har prøvet at have social kontakt smiley De for også lov til at komme på fold hverdag? som nogen hingste ikke for lov til :S


  • #34   16. feb 2009 Mia

    vi er da vist helt enige, min datter har redet på en hingst, ved en ret kendt avler, hans hingste måtte kun komme ud en time, og langt væk fra alle andre, især en af hingstene stressede helt vildt i boksen, han kunne lugte hopperne men ikke se dem, han stressede helt vildt, og havde tendens til væver, det var synd.

    men alle har det ikke sådan.

    Anita W


  • #35   16. feb 2009 Anita

    JA lige præcist smiley så er det helt klart bedre at kastrerer, end de går og stresse og hormonerne køre forvirret rundt i kroppen på dem :S


Kommentér på:
Hingste der går alene på fold.

Annonce