{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
436 visninger | Oprettet:

Svær at styre {{forumTopicSubject}}

Jeg tør NÆSTEN ikke oprette der herinde da jeg ville blive slaget og belært i et væk af RIGTIG mange, men nu gør jeg det alligevel.

Jeg har en dejlig Haflinger som er BOMSTÆRK. Virkelig. Har faktisk ikke oplevet noget lignede før.

Jeg rider hende med et alm trensebid men kan ikke styre hende med det. Der er ingen rekation fra hendes side. HUn er næsten umulig at dreje og ja efter et kvarter er man helt kvæstet i arme og ben. Og nej jeg rider hende ikke udelukkende på tøjlen men med sæde og ben, men hun har ikke lært det. Hun har tidligere været redet af begynder og børn og det kan mærkes. Hun er meget stiv og kan ikke meget. Hun regare simpelthen ikke på hverken ben , sæde, schenkler eller bid. Nogle gange føler jeg nærmest at jeg bare sidder der. Fra jorden er hun meget lydig og reagere ved tryk men så snart jeg sidder på hende så lukker hun helt af.

Jjeg har nu købt et 3 delt bid med saltsmag får at få hende til at gumle lidt mere på biddet og forhåbenligt få hende til at reagere lidt mere på det. Jeg overvejede også at købe et happy mouth 3 ringsbid , men har tidligere oplevet at happy motuh knækker og revner. Så har jeg tænkt at købe et alm 3 delt 3 ringsbid , altså de bid med 3 ringe på hver side nedad. Men jeg frygter at hun reagere volsomt på det. Negativt. Og da det er temlig dyrt har jeg ikke købt et. Er der nogle som har gode efaringer med disse bid ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svær at styre
  • #1   16. feb 2009 jep min lillesøster springer med sådan et bid

• #2   16. feb 2009 Ja ok , men hvordan er det. Er hesten lettere at styre.

• #3   16. feb 2009 jeg har nøjagtig detsamme problem, min haflinger smed mig næsten af idag til spring, og var rimelig stærk.. det kan måske hjælpe det du nævner, ellers så måske et treringsbid eller to ring indtil det går bedre..

• #4   16. feb 2009 Jeg så et bid i dag med en ring på hver side både oven over og nedenunder. Hvad sakl det gøre godt for ? Ja det er temligt sævrt at forklare. Ser lige om jeg kan finde et billede.

• #5   16. feb 2009 nu er min søster ret lille til hendes pony så ja det giver lige det sidste dun kan jo sætte tøjlen efter hvad du vil have, så ja tror godt det kan hjælpe dig

• #6   16. feb 2009 nej desværre. men gud hvor ser hun ellers sød ud smiley

• #7   16. feb 2009 Det er dette her jeg tænker på

(link fjernet)

• #8   16. feb 2009 jep det er det min søster rider med

• #9   16. feb 2009 (link fjernet)

Sådan et her har jeg lige købt og ville ud at prøve i morgen. Men stod længe dernede i butikken og tænkte.

• #10   16. feb 2009 min gamle fjolle haved alm 3rings bid på når vi red i skoven fordi han h
    var for ivrig.. og det fungerede helt fint...

• #11   16. feb 2009 Jeannie, hvis det var Freja du hentyede til så tak smiley

• #12   16. feb 2009 ja det var det smiley
    jeg red med det her på min gamle pony jupitor, da han var svær, og det var rigtig godt smiley

(link fjernet)

• #13   16. feb 2009 http://lykkegaard-rideudstyr.dk/3_delt_2_ringsbid-pi-785.html?osCsid=a4deccc4fff70362e1d90ae8875b6299

Så havde jeg kig på det her også. Men droppede det igen og købte det andet. Nogle som kender dette bid ?

• #14   16. feb 2009 Vi brugte det på en tur hest. Han var dog ret blød så der var den jo bare o den alm ring. Så smart bid man kan selv justere hvor hårdt det skal være.
    Men lyder til du får din sag for. håber i blir gode venner til sidst med ridningen.

• #15   16. feb 2009 Cecilie, jeg har øvet stop signal fra jorden MANGE gange og det kan hun fint og godt men som skrevet så er det bare helt anderledes fra ryggen. Det er egetnlig ikke så meget det at stoppe der er svært da hun reagere fint på lyde som PRRRR, men at dreje, feks at lave en volte eller slangegange, tak skæbne det kræver arm og benkræfter. Hun forsætter skam ligeud. Og kan jo ikke side og skirge " Højre" "venstre" osv.

• #16   16. feb 2009 Min pony var ustyrlig når man skulle springe hende, især til stævner, så skiftede jeg til 3-ringsbid, og nu kan jeg styre hende smiley

• #17   16. feb 2009 Burde nok have købt det der 3 ringsbid i stedet for det andet her. Nå men så må jeg lige prøve det her lidt tid og så ellers ud at invistere i det andet. Suk, man kan købe sig fattig i udstyr smiley

• #18   16. feb 2009 Jeg syntes nu aldrig at et skarpere bid er nogen løsning smiley
    Det hele handler om tålmodighed fra din side af, og hvis du gider sætte dig ind i og lære hende de rigtige stop signaler tror jeg det er helt unødvendigt smiley

Men det bid du har købt lyder nu til at være meget fornuftigt smiley
    Men dog ikke det med 3-rings bidet smiley

Håber du finder en løsning som ikke ender ud i et skarpere bid smiley

• #19   16. feb 2009 Jeg synes bestemt hellere ikke tanken om stærker bid er rar , men jeg synes faktisk hellere ikke at det er rart at sidde på en hest man føler man ikke kan styre og som bare går sine egne vegne. Det skal bestemt hellere ikke være en permenet løsning.

Men biddet er jo ikke "skabere" trykket bare kraftigere og det kunne jo være at det kunne få hende til at reagere.

• #20   16. feb 2009 Frejafin

Nej det må også være utrolig ubehageligt (:
    Men ved skam hvordan det er , sådan var min hest selv da jeg købte den .. Hver gang vi skulle springe kunne jeg ikke gøre noget som helst , og dum som jeg var lyttede jeg jo til min "kloge" ridelære som sagde her tag det her 3-rings bid og de her hjulspore, så virker det nok meget bedre .. Siden har min hest været fuldstændig ødelagt i munden fordi hun er så sart, så nu vil jeg bare have det blødeste der findes smiley

Måske du bare skulle prøve et bid der er lidt tyndere? smiley
    Og altid et 3-delt ..

• #21   16. feb 2009 Jeg rider altid med 3 delt bid. Rider ALDRIG med spore eller pisk og synes genrelt det er bedst at ride med så få hjælpemidler som muligt.

Som jeg skriver frygter jeg også at det ville have en negativ indvirkning og gøre hende endnu mere hård i munden. Derfor jeg søger efaringer fra folk som rider med det bid.

• #22   16. feb 2009 Frejafin

Ville også frygte du bare ville ende med at gøre det hele værrer desværre (: Og det ville jo være super ærgeligt ..

Men håer du finder en god løsning på det smiley

• #24   16. feb 2009 Nej hun er ikke stresset. Har lige skrevet i dit indlæg om din hest og som skrevet var min tidligere hoppe meget stresset og Freja, tja hun er total modsætning. Ikke de tmindste teng på stress.

• #25   17. feb 2009 Min bedste råd ville være at træne den mere fra jorden. Hvis det ikke virker er det jo fordi at du ikke har været præcis nok i din træning - eller har trænet længe nok endnu til at tingene sidder på hestens harddisk.

Jeg tror, at grunden til at dine signaler ikke virker ligeså godt fra ryggen er, at din hest for det første ikke helt ved hvad det handler om og får det andet at du måske har kommet til at bruge din kropssprog for meget?

Går du hen mod hesten/svinger med armene - what ever, så kan det godt være, at det er dette som hesten reagerer på, fremfor presset. Derfor ville jeg træne stop/bakke, når jeg gik ved hestens skulder.

Hvis hesten ikke drejer ordentligt, så må du jo træne det fra jorden også - eller i det mindste fra stilstand på ryggen. Hesten skal lære at når du tager i den ene tøjle, skal forbenene flyttes den ene vej. Det er det samme princip som alt andet jordtræning, give et lille signal og efterhånden øge trykket. Du kan hjælpe hesten ved at føre hånden ud af når du vil dreje.

Derudover er det vigtigt at du er konsekvent! Dvs. ikke slipper tøjlen før hesten er drejet. Det er når du slipper alt presset at hesten lærer det er den rigtige ting at gøre - den vil naturligvis altid gentage den adfærd, som ikke føre noget pres med sig, i og med at det er mest behaligt for den. Så du må være meget omhyggelig med hvornår du giver efter og får hvad du belønner hesten for :-))

• #26   17. feb 2009 Jeg vil give dig et rigtig godt råd som lærte min fjolle at stoppe på sædet og kan idag rides rundt uden bid. Hun havde lært at stoppe fra jorden men da jeg satte mig og var hun meget frisk. Hun var en super stærk og stædig fjolle, men så lærte jeg hende at hver gang hun stoppede fik hun en godbid, og masser af klap du kan tro hun lærte det hurtigt, og hvis hun er ligeså så madglad som min er det en god måde. Så giv en godbig hvergang hun stopper bare det mindste så skal du se..:)

3-rings biddet er et meget stærkt bid bruger jeg kun til springstævner når hun er extra frisk, men det er desværre ikke så godt til tunge typer da det trækker deres hoved ned foran, så de let kan gå på forparten.

• #27   17. feb 2009 Ja du kan med fordel kombinere træningen med godbidder også, når hesten gør det rigtigt. Men man skal være god til kun at give dem gufferne når de gør det rigtigt - ellers får man hurtigt en hest der går i lommer, skraber og bider ud.

• #30   17. feb 2009 tre rings bid ville nok være super at ride med i nogen måneder indtil at din haflinger bliver blød i munden for det ender højst sandsynligt med at du kun behøver bruge sædet, og lidt ben. så kan du jo skifte derefter .

Kommentér på:
Svær at styre

Annonce