{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.054 visninger | Oprettet:

DRF og taktfejl - I CHOK! {{forumTopicSubject}}

Hold kæft mand, er simpelthen i chok. Dette beviser for intetvidende DRF er omkring korrekt ridning. De tænker præcis som rytterne på ridecentrene: hovedet ind og forbenene frem, og vi har god dressur! omg! Hvordan fanden skal rytterne dog ændre deres opfattelse af god og dårlig dressur, når hele systemet er totalt uvidende?!
Fra epona.tv:
(link fjernet)

<b>24-2-2009 Billeder af grove taktfejl illustrerer teksten om rentaktede gangarter i Dansk Ride Forbunds nye Fordringer i Dressur.

Mens teksten i DRFs fordringer fortæller helt korrekt om to-taktet trav og tre-taktet galop, viser billederne en helt anden historie. En fri trav, hvor hesten balancerer på et forben, og tre billeder af galop, hvor bagbenet er landet før det diagonale forben, skal illustrere, hvordan det ser ud, når hesten går korrekt.

De rentaktede billeder af ældre dato, som før fandtes i hæftet, er i år blevet skiftet ud med de utaktede.

"Der var behov for nye og mere tidssvarende billeder til de nye fordringer", forklarer forbundets kommunikationschef, Dorte Bjerregaard, i en mail til EPONA.tv på spørgsmålet om, hvorfor billederne er blevet ændret.

Hæftet er trykt hos Wiegaarden og billederne er leveret af Ridehesten.com. Hvem der har valgt de pågældende billeder og redigeret hæftet, vil DRF ikke ud med, i stedet vælger forbundet at tage et kollektivt ansvar for ikke at kunne se taktfejl. "Det er en Dansk Ride Forbunds publikation", svarer pressechefen kryptisk.

(link fjernet)
Trav er en totaktet gangart, hvor hestens diagonale benpar følges ad. Et moment som dette kan aldrig forekomme i taktfast trav, for her står hesten med hele sin vægt på det ene forben. Hvis hesten travede rent, ville højre bagben ikke have sluppet før venstre forben.

(link fjernet)
Hvis hesten her havde været taktfast i galop, ville venstre forben være landet samtidig med højre bagben. Alligevel bruges billedet til at illustrere overfor DRFs dressurdommere, hvordan korrekt galoptakt skal se ud.

I fordringerne beskrives taktfejl som en grundfejl i hestens uddannelse. "Tab af takt kan ofte være et tegn på ukorrekt træning. For at være i stand til at bedømme korrekt takt, må dommerne vide helt præcist hvordan en hests bevægelsesmønster er i de 3 gangarter", står der.

DRF har ikke tænkt sig at gøre noget for at rette op på fejlen, men understreger, at forbundet stadig mener, at det er vigtigt, at dressurheste takter rent. "Taktfaste gangarter er vigtige jvf. Fordringer i Dressur", svarer kommunikationschef Dorte Bjerregaard kort.

(link fjernet)

grrrrr.... "Der var behov for nye og mere tidssvarende billeder til de nye fordringer" - TSK TSK! Har det virkelig udviklet sig til at være så slemt, at man endda bliver nødt til at bruge totalt forkerte billeder i en brochure om takt?!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DRF og taktfejl - I CHOK!
  • #1   25. feb 2009 ja, det er lidt trist at det bliver sådan

• #3   25. feb 2009 Cilla: grotesk, men ja rigtigt!

det er fuldkommen.... aaaargh, sindssygt! Men ja, beviser jo også hvordan vi kan se TOPryttere, der rider sådan her:

(link fjernet)
    (link fjernet)
    http://farm1.static.flickr.com/176/439514934_1b2149279c.jpg
    (link fjernet)

• #4   25. feb 2009 Suzzy Jensen
    Fuldkommen enig! Seriøst, langt de fleste turheste/ponyer er længere end toprytternes heste i uddannelsesgrad - det er bare... SYGT!

• #5   25. feb 2009 Røsle l Bisnap 09/10 : Hvad mener du med at langt de fleste turheste/ponyer er længere end tophestene uddannelsesmæssigt? Det har jeg nok lidt svært ved at følge dig i. så det må du uddybe

• #6   25. feb 2009 ¤ Stald Nørgård ¤ Mia ¤
    Han bliver tydeligvis redet på tøjlen, dvs. du har en rytterfejl "det femte ben", typisk for moderne ryttere. I stedet for at ride på tøjlen skal du ride til tøjlen. Join evt. vores gruppe:
    www.hestegalleri.dk/grupper/anatomiskkorrektridning

smiley

• #7   25. feb 2009 Nu var det sådan set ikke for at du sku komme med en belæring om hvordan jeg rider? Har en træner som jeg sætter stor pris på som nok skal rette på mig! smiley

• #8   25. feb 2009 ¤ Stald Nørgård ¤ Mia ¤
    Konkurrencehestene bliver redet forkert lige fra begyndelsen. Hvis en rytter som red ordentligt, så hurtigt som muligt skulle uddanne en hest til høj dressur, og kunne vælge mellem en varmblodshest tilredet som 2-3 årig og derefter redet på hånden hele livet (dvs. langt de fleste sportsheste) eller en turhest, tilredet som 4-5 årig og derefter redet meget ligeud med løse tøjler hele dens liv ville personen nok vælge hesten redet for løse tøjler. De moderne sportsheste (den måde, de er redet på) har slet ingen muskler de rigtige steder, og skal desuden vænnes helt til at gå "af sig selv" i stedet for at gå krøllet sammen, mens en turhest hverken kan mange øvelser eller (ofte) reagerer på et lille signal, men har alligevel haft en chance for at vokse naturligt og sætte ordentlige muskler. Desuden har turhesten ikke lært at gå på denne mærkelige måde.

• #9   25. feb 2009 ¤ Stald Nørgård ¤ Mia ¤
    Du spurgte. Og ja, som sagt er der tilsyneladende kommet en forskel på konkurrenceridning og dressur.

• #10   25. feb 2009 ¤ Stald Nørgård ¤ Mia ¤
    Din smukke hyp har taktfejl her:

(link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)

• #11   25. feb 2009 Jamen så er turhesten da heller ikke længere uddannelsesmæssigt? Den har bare, efter det du siger, sat de rigtige muskler de rigtige steder? men det er da ikke dens uddannelse? vil give dig ret i at der er mange der kører alt for hårdt på deres unge heste fordi de skal nå en fandens masse på ingen tid .. -hvilket jeg er meget i mod, men vil ikke sige at det er alle.. -langt fra.
    Så jeg vil ikke betegne det som om at en turhest er længere uddannelsesmæssigt. men det også lige meget smiley (ALtså at vi ikke mener det samme)

Jeg spurgte om det så var en taktfejl? Ikke om du ville kommenterer og sige hvordan jeg skulle ride

• #12   25. feb 2009 Takfejlene i trav bliver i den artikel du har linket til beskrevet som når det kun er 1 ben i jorden. På alle de travbilleder du har linket til i min profil med undtagelse af 1, vil jeg ikke sige der er taktfejl ?

• #13   25. feb 2009 Trav er en totaktet gangart, hvor hestens diagonale benpar følges ad. Et moment som dette kan aldrig forekomme i taktfast trav, for her står hesten med hele sin vægt på det ene forben. Hvis hesten travede rent, ville højre bagben ikke have sluppet før venstre forben

Hvis hesten her havde været taktfast i galop, ville venstre forben være landet samtidig med højre bagben. Alligevel bruges billedet til at illustrere overfor DRFs dressurdommere, hvordan korrekt galoptakt skal se ud.

• #14   25. feb 2009 ¤ Stald Nørgård ¤ Mia ¤
    Nej, det er rigtigt, men det ville tage kortere tid at uddanne en turhest til korrekt dressur end en "tophest".

På dine billeder kan man se at benene er i forskellige stadier. På nogle af dem ikke meget, bare lidt. Det er meget udpræget her: (link fjernet) Desuden passer for- og bagben ikke sammen. Piberne skulle være parallelle.

Nej, når traven er korrekt taktet rammer højre forhov og venstre baghov jorden på præcis samme tid.

• #15   25. feb 2009 lidt forklaring "by me":

Hvad er anatomisk korrekt ridning?
    Anatomisk korrekt ridning er dressur på en måde, som hverken slider nakke, ryg, forben, sener, muskler, knogler. Man gør hesten stærkere så dens naturlige holdning kan blive højere - og stadig være naturlig. I moderne dressur tilrider man ofte hestene for tidligt, og tvinger dem så ind i en holdning, de slet ikke kan gå i. Hvis man rider anatomisk korrekt sørger man for at lade hesten gå med hovedet hvor den kan uden at ødelægge dens gangarter.

Moderne dressurheste svinger deres ben fra side til side, kaster forbenene frem i fri trav og går passage med det ene bagben hævet rytmisk op og ned. Det kan godt være, det ser godt ud, men det er noget værre skidt for hesten - det er også derfor, man ser så mange skader i topsporten.

Sagen er at ryggen skal svinge naturligt - det kan man kun se på video - forben og bagben skal passe parallelt med hinanden, ingen taktfejl og nakken skal være det højeste punkt. På langt de fleste heste knækker nakken mellem 2. og 3. nakkehvirvel - et tegn på en tvungen og ikke naturlig holdning. Bedre forklaret på disse billeder:

(link fjernet)

Find tallene.

1: Forben og bagben er ikke parallele med hinanden - hesten går på forparten og mangler simpelthen bagparten, som halter bagud. Dette fører til spektakulær showtrav, men det er IKKE anatomisk korrekt.
    2: Stregerne mellem hovparerne er ikke paralelle - der er taktfejl.
    3: Hesten knækker i halsen mellem 2. og 3. nakkehvirvel. Hvis hesten gik rigtigt ville nakken (lige bag ørerne) være det højeste punkt, ikke midt på halsen.
    4: Hesten har ingen af de muskler, en hest skal bruge for at kunne gå i en naturlig og fri holdning, men har derimod 5: ekstremt store muskler ved nakken, som den bruger for at kompensere for den tid, rytteren ikke har brugt på at få den til at gå naturligt.

Hvilke leder mig til dette billede:

(link fjernet)

hvor tingene er, som de skal være.

Hvis du gerne vil vide mere om det vil jeg virkelig, virkelig anbefale dig at betale sølle 60 kroner for et abonnement herinde: www.epona.tv - det er virkelig det værd!

• #16   25. feb 2009 har tegnet en af de skønne (og irriterende) streger på et af dine billeder:

(link fjernet)

• #17   25. feb 2009 ja og det er jo bare vildt seriøst journalistik de har på epona tv...........

• #18   25. feb 2009 Røsle l Bisnap 09/10

OMG god vi har dig var? Så kan du lære hele verden at ride, efter som du har så godt styr på det og vi andre bare er nogen tosser og uvidende om "korrekt ridning"

• #19   25. feb 2009 BM

• #20   25. feb 2009 Maria Astrup J
    uddyb......

Ditte *Dressur pony tilsalg se video* R
    Det eneste alle personer i verden behøver er at glo på et skelet af en hest.

• #21   25. feb 2009 hehe... dressurryttere ville gerne have, at deres heste kunne tölte *GG*.

Måske man kan vinde OL ved at krydse en islænder og en akhaltekiner!

• #22   25. feb 2009 sys det fremgår rimelig klart........... ! fatter simpelthen ikke at nogle mennesker gider at spilde sin tid på sådan noget - men det er jo bare min subjektive vurdering

• #23   25. feb 2009 OMG! smiley

• #24   25. feb 2009 Maria Astrup J
    Ja det skal jeg da love for. Jeg ELSKER at man kan bruge sin tid på nettet til at få serveret "færdigpakker" der gør en klogere i stedet for alt det der ligegyldige pis. Desuden viser de nyheder som rent faktisk har en interesse, og utroligt dejlige, lange og dybdegående artikler. Det klager jeg sgu ikke over!

• #25   25. feb 2009 muligt de er lange og dybdegående men på hvilket niveau... - nogen sys også der er dybdegående artikler i se og hør smiley

sys det er yderst ærgeligt at folk åbenbart tror på alt hvad de laver og den sensations-hungrende måde deres artikler/nyheder skal præsenteres på... måske du sys det er godt jeg sys det er elendigt!... men der skal jo være noget til enhver - men det giver dig egentlig ikke ret til at kritisere det veletablerede heste-danmark, hvilket du gør med din yderst direkte kritik af drf (ikke at drf er fejlfri) men come on.... hvilke præferencer har du og epona for en sådan kritik????

• #26   25. feb 2009 muligt at du tror på at bent brenderups ridning er den bedste.. det respekterer jeg men det er ikke ens betydende med at jeg er enig og blir det nok aldrig - men drop dog den hetz i har så åbenlyst travlt med mod drf og ridning på højere niveau...........

• #27   25. feb 2009 Røsle: I følge det de skriver i artiklen om korrekte gangarter, kan jeg kun se på et af Mias billeder at der er takt fejl.. Jeg kan ikk se takt fejlene på ngle af de andre billeder af Mia+ billederne af Anky og Andreas.

• #28   25. feb 2009 ^^ I øvrigt er jeg så enig med det Maria Astrup J

• #29   25. feb 2009 Røsle - din unge alder taget i betragtning så synes jeg det er ret imponerende at du kan sidde og dikterere alle andres ridning. Især taget i betragtning af at du slev sidder og hopper rundt på din hest og leger hestehvisker! Måske folk vil lytte til dig, hvis du ikke lavede personlige hetz ..

Og når vi nu endelig dikterer andres heste, så er det 1. billede da to-taktet - et ben nede diagonalt med et bagben nede.

• #30   25. feb 2009 Omg ! Tror efterhånden jeg (og mange andre) bliver nød til at droppe den her sport. For der er godt nok ikke ret mange der kan finde ud af at ride korrekt. Og det er da dybt fortvivlende at ens ridning i visse tilfælde grænser op til dyremishandling pga. taktfejl og bid *gg*

Jamen helt ærlig...

Er enig med Louise K.

• #31   25. feb 2009 Pernille, der tror jeg jeg bliver nød til at give dig ret, vi nok en hel del der bør droppe ridningen, for vi kan tilsyneladende ikke ride korrekt.

Røsle, siden du nu er så klog så kan du jo lige kigge chanels billeder og fortælle mig om der er taktfejl.

• #32   25. feb 2009 Jeg mener så ikke man kan tillade sig at tage folks billeder ind og kritisere dem uden athave fået lov.. men Røsle har ret i at taktfejl ikke kun er om der er 2 ben i jorden og 2 ben løftet.. det løftede forbens (knæ og op) skal være paralelt med løftet bagben (knæ og ned) ofte ser man at forbenet nærmest er vandret mens bagbenet er lodret, dette er også en alvorlig taktfejl..

• #33   25. feb 2009 Tak smiley

• #34   26. feb 2009 der ER taktfejl på billedet i DRFs fordring. Det kan jeg (trods min unge alder og mine ikkeeksisterende evner som rytter) se, og så burde alle andre sgu også kunne.

Mia Sjørup
    Helt enig. Og er også ærgelig over at man tilsyneladende ikke kan poste en faglig nyhed uden det ender i mudderkast....

• #35   26. feb 2009 Røsle l Bisnap 09/10: Det er rigtig at der er taktfejl, tydelige taktfejl endda.. men ikke alle ved hvordan man ser taktfejl..
    Med hensyn til mudderkast, ja så syntes jeg faktisk selv du startede det ved at tage en anden debattørs billeder og bedømme dem uden tilladelse..

• #36   26. feb 2009 Signe
    Hun spurgte om hun havde taktfejl på nogle af sine billeder, men slettede senere sin forespørgsel, så det ligner at jeg fuldkommen uopfordret gav mig til at svine en, der havde været så venlig at svare på min tråd, til.

• #37   26. feb 2009 Røsle: Ja der er takt fejl på DRF's billeder, det var de andre billeder hvor jeg kun kunne se et med takt fejl på smiley

• #38   26. feb 2009 Røsle l Bisnap 09/10: Ja okay, det kan man jo så som du siger ikke se når hun har slettet beskeden.. sjovt at spørge og så slette beskeden bag efter

• #39   26. feb 2009 Signe
    Ja, og det er vist også det, der har gjort mig jævnt upopulær i denne tråd smiley

• #40   27. feb 2009 Røsle - det er jo altid let at sige nogen har skrevet noget, men hov - nu er det væk? Såvidt jeg kan se så skriver vedkommende at hun ikke ønsker du skal kommentere og belære - så lidt selvmodsigende.

Uanset hvad så er debatten her vist kørt af sporet.

• #41   27. feb 2009 Louise K
    Hvad? Altså helt ærligt, du kan da spørge ¤ Stald Nørgård ¤ Mia ¤ selv. Man kan da også godt se at det jeg har skrevet er et svar?

• #43   27. feb 2009 smiley

• #44   28. feb 2009 Suzy Jensen *RHO* U: Det folk oponere imod er jo ikke om der er taktfejl hos stald nørgaards pony (dem kan jeg da også sagtens se) men at det umiddelbart ser ud til at røsle uden tilladelse havde taget billederne og kritiseret dem, det gør man ikke i en debat.. det var det folk reagerede på..

• #46   1. mar 2009 Ja, men også at hun ikke ville kommenteres og belæres.

Kommentér på:
DRF og taktfejl - I CHOK!

Annonce