Ét dækken vs. mange dækner vs. intet? {{forumTopicSubject}}
Jeg har oprettet denne tråd, fordi jeg gerne vil have lidt mere dækkeninfo (o:
Nogle heste går slet ikke med dækken,
nogle heste går med ét enkelt,
og andre heste går med 5 dækner eller sådan noget?
Hvad er bedst? Også i forhold til typer osv.
Min partpony Tai, går med en helt masse dækner, og hun har også lige været syg.
Jeg har tænkt lidt at det er smartest at en hest enten skal gå med ingenting eller en masse. Fordi den får jo vinterpels hvis den ikke går med noget, men hvis den kun går med ét, får den ikke vinterpels men fryser fordi den kun har ét dækken på. Den fryser jo ikke hvis den har mange på?
eller hvad?
jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer, og tanker!
på forhånd tak
jul 2008
Følger: 23 Følgere: 4 Emner: 43 Svar: 834
mar 2008
Følger: 27 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 645
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.971
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
Enhver hest, ligegyldig race (det er det, der gør hesteracen meget unik) kan holde varmen ned til mindst minus 15 grader - HVIS den får lov til at sætte sin vinterpels, dvs. går uden dækken hele året. Kulde er altså intet problem for en hest. Problemet er vind og regn, som altså kan få hesten til at fryse. Konstant er adgang til grovfoder på folden varmer hesten, da der bliver produceret varme når hesten fordøjer det. Men hvis man har en hest, der går uden dækken er det altså bedst at have et læskur, som hesten kan lære at bruge når det blæser eller regner.
Altså
Enhver hest kan gå uden dækken hvis der er 24 timers tilgængeligt grovfoder og den har LÆRT at bruge et læskur mod blæst og regn.
jul 2005
jul 2005
mar 2008
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 740
år, men det rev han i stykker på folden og så har han ikke haft en på
siden, da det ikke er nødvendigt - han har en meget tæt pels.
Men jeg syntes det er lidt forskelligt fra hest, til hest om den skal gå m.
dækken eller ej.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 4 Emner: 51 Svar: 188
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
maj 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 1.162
Alle heste kan gå uden dækken, for de får bare pels så det passer til årstiden.
Men for mange af os er det ikke særlig praktisk at have en langhåret hest der driver af vand når vi tager den ind fra fold efter en regnvejrsdag.
Derfor giver vi hesten et dækken på - nogen giver deres heste flere dækner på. Det er som regel fordi man får givet den det varme dækken på tidligt på sæsonen, og så skal den jo have mere tøj på, når det bliver koldere.
Men synes måske nok at 5 dækner er lige i overkanten.
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.966
Min hest går i løsdrift uden dækken for han er kun en bebs endnu. Men når han skal til at lave noget seriøst (hvis han da kommer til det), så bliver han klippet og får dækken på.
Du kan jo også eventuelt se på om hesten fryser. Står den og er anspændt og ryster kan det være fordi den fryser. Ikke alle heste er lige vilde med kulde, min står f.eks. ALTID inde i huset når det er koldt selvom han er i løsdrift og deres wrap hø er udenfor. Han vælger varme frem for mad!
Flere dækner? Nej det er fjollet. Køb et ordentligt et i stedet!
NB: Min sadelmager sagde forleden at en af de mest sete fejl i dansk ridesport er dækkenstørrelse. Hvis hesten har dækken på skal dækket starte helt oppe hvor manen starter. Ellers vil det gnave og være ubehageligt for hesten. Det er jo rart at vide
mar 2008
det er ikke alle hest. min havde et overgangs dækken på sidste vinter og hun kunne ikke bare holde varmen med det, hun havde sat vinter pels men hun havdt fråset så meget så hun ikke kunne spis fordi hun havde ondt i maven.
Ét dækken vs. mange dækner vs. intet?