{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
367 visninger | Oprettet:

Ét dækken vs. mange dækner vs. intet? {{forumTopicSubject}}

Jeg har oprettet denne tråd, fordi jeg gerne vil have lidt mere dækkeninfo (o:
Nogle heste går slet ikke med dækken,
nogle heste går med ét enkelt,
og andre heste går med 5 dækner eller sådan noget? smiley

Hvad er bedst? Også i forhold til typer osv.

Min partpony Tai, går med en helt masse dækner, og hun har også lige været syg.

Jeg har tænkt lidt at det er smartest at en hest enten skal gå med ingenting eller en masse. Fordi den får jo vinterpels hvis den ikke går med noget, men hvis den kun går med ét, får den ikke vinterpels men fryser fordi den kun har ét dækken på. Den fryser jo ikke hvis den har mange på?
eller hvad?

jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer, og tanker! smiley
på forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ét dækken vs. mange dækner vs. intet?
  • #2   15. mar 2009 enig med Signe&Raudur.

• #4   15. mar 2009 Jeg bruget 1 GODT dækken smiley Og det er kun fordi stjerne er 24 år og fryser RIGTIG NEMT ! smiley

• #7   15. mar 2009 Palmira har altid været vant til at gå uden dækken, hvor hun så tilgengæld har haft en tyk vinterpels. Men denne vinter, syntes jeg altså hun var ret kold, når jeg kom, så jeg valgte at give hende et overgangsdækken på. Det går hun stadig med, og det er den eneste type dækken hun går med smiley

• #8   15. mar 2009 <b>FAKTA som mange desværre ikke kender</b>

Enhver hest, ligegyldig race (det er det, der gør hesteracen meget unik) kan holde varmen ned til mindst minus 15 grader - HVIS den får lov til at sætte sin vinterpels, dvs. går uden dækken hele året. Kulde er altså intet problem for en hest. Problemet er vind og regn, som altså kan få hesten til at fryse. Konstant er adgang til grovfoder på folden varmer hesten, da der bliver produceret varme når hesten fordøjer det. Men hvis man har en hest, der går uden dækken er det altså bedst at have et læskur, som hesten kan lære at bruge når det blæser eller regner.

Altså
    Enhver hest kan gå uden dækken hvis der er 24 timers tilgængeligt grovfoder og den har LÆRT at bruge et læskur mod blæst og regn.

• #9   15. mar 2009 Desuden kan man forstyrre hestens vinterpels ved at sætte den ind om natten.

• #10   15. mar 2009 (Desuden er at fryse et mere abstrakt begreb med heste... når det er koldt må hesten lave mere varmeenergi ved fx at gå lidt mere eller spise mere eller ryste e.l. Der er ingen, der siger at hesten <i>fryser</i>)

• #12   15. mar 2009 jeg har løsdrift om sommeren, og mine hest gider kun at bruge det når det er meget varmt og de skal ha skygge.

• #13   15. mar 2009 Jeg har ikke dækken på Valentine. Jeg havde et regndækken på sidste
    år, men det rev han i stykker på folden og så har han ikke haft en på
    siden, da det ikke er nødvendigt - han har en meget tæt pels. smiley

Men jeg syntes det er lidt forskelligt fra hest, til hest om den skal gå m.
    dækken eller ej.

• #15   15. mar 2009 mine ponyer går i løsdrift er de er faktisk kun inde når solen skinner og der er varmt smiley

• #16   15. mar 2009 Hm.. Syntes at hvis hesten arbejder meget og man ikke gider skridte den tør, eller tørre den, så skal hesten have dækken på. Jeg syntes 1 dækken er rigeligt. Jeg syntes at hvis man har mulighed for det skal hestene gå uden, da alene det at have dækken på er unaturligt, og jeg er sikker på at det er rarest for hesten (hvis den har pelsen til det) at gå uden, så dens bevægelighed ikke bliver hæmmet for meget xD

• #17   15. mar 2009 Kommer i bund og grund mere an på hvilken type ejeren er, end hvilken type hesten er.
    Alle heste kan gå uden dækken, for de får bare pels så det passer til årstiden.

Men for mange af os er det ikke særlig praktisk at have en langhåret hest der driver af vand når vi tager den ind fra fold efter en regnvejrsdag.

Derfor giver vi hesten et dækken på - nogen giver deres heste flere dækner på. Det er som regel fordi man får givet den det varme dækken på tidligt på sæsonen, og så skal den jo have mere tøj på, når det bliver koldere.

Men synes måske nok at 5 dækner er lige i overkanten.

• #18   15. mar 2009 Det kommer vel an på hvad hesten bruges til. Er det en top-konkurrence hest eller en hest der arbejder meget hver dag, så er det ikke hensigtsmæssigt med kæmpe vinterpels, da hesten vil svede alt for meget. Er der derimod tale om en hyggehest, så er der absolut ingen grund til at den har dækken på.
    Min hest går i løsdrift uden dækken for han er kun en bebs endnu. Men når han skal til at lave noget seriøst (hvis han da kommer til det), så bliver han klippet og får dækken på.
    Du kan jo også eventuelt se på om hesten fryser. Står den og er anspændt og ryster kan det være fordi den fryser. Ikke alle heste er lige vilde med kulde, min står f.eks. ALTID inde i huset når det er koldt selvom han er i løsdrift og deres wrap hø er udenfor. Han vælger varme frem for mad!
    Flere dækner? Nej det er fjollet. Køb et ordentligt et i stedet!
    NB: Min sadelmager sagde forleden at en af de mest sete fejl i dansk ridesport er dækkenstørrelse. Hvis hesten har dækken på skal dækket starte helt oppe hvor manen starter. Ellers vil det gnave og være ubehageligt for hesten. Det er jo rart at vide smiley

• #19   15. mar 2009 Hestehaven, CNN-Foto .
    det er ikke alle hest. min havde et overgangs dækken på sidste vinter og hun kunne ikke bare holde varmen med det, hun havde sat vinter pels men hun havdt fråset så meget så hun ikke kunne spis fordi hun havde ondt i maven. smiley men hun er også en gammel sag snart smiley

Kommentér på:
Ét dækken vs. mange dækner vs. intet?

Annonce