{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
491 visninger | Oprettet:

Bidløs {{forumTopicSubject}}

Hvornår kan man kalde sig bidløs? Når man bare rider med bid nogel gange eller hvis man altid gør det?

Idag tog jeg en hannoveransknæsebånd og satte tøjleren fast i de ringe og så red jeg uden bid. Synes Rikke tog det rigtig pænt og hun gik bedre end normalt. Dette ville jeg gøre så tit som muligt. smiley Så vi engang er hel bidløs smiley

Jeg har også lgie et spørgsmål. Hvordan får i en doven hest til at gå frem, give den små smølfe spark(ikke nogen jeg kan li' men desværre bruger fordi Rikke er doven) Eller kæmpe spark hvert minut? Pisken hjælper ikke mig i denne situtation? Nogen der har noget der kan hjælpe mig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs
  • #1   12. apr 2009 Altid bidløs før man kan kalde sig det.
    Man skal ikke sidde og sparke en hest frem, men hjælpe den ved at drive med sædet, skubbe med benene og bruge stemmen. Ingen af de der irriterende og negative forstærkninger.

• #2   12. apr 2009 sys først man er bidløs når man slet ikk rider med bid

• #3   12. apr 2009 får den nok energi fra foderet, for det hjalp på min at skifte foder.

• #5   12. apr 2009 Pisk skal i bruges, klem til hende i siden, og sig en lyd, som du bruger til at få hende til at gå fremad

• #6   12. apr 2009 Hun får kun hø og en lille håndfuld kraftfoder, hun er hidsig nok på tur/i trafikken så tror det er fordi hun er doven på bane?

Altså jeg dirver frem med min stemme altid, og sædet prøver jeg og synes også virkelig jeg gør sådan hun ved hun skal frem. Men hun er stadig doven. Når jeg så sætter et spring eller 2 op så styrter hun jo bare rundt og når jeg ahr galopperet så er hun også oppe at køre og så skal jeg bare klemme lidt med benene.

• #7   12. apr 2009 Ville også sige at man først er bidløs når man er 100% uden bid : )

• #8   12. apr 2009 okay, så er jeg nybegynder bidløs smiley

• #9   12. apr 2009 Ditte
    Eller også er du bare i overgangen smiley

• #10   12. apr 2009 ja fra bidmed til bidløs, Jeg håber jeg kan blive det sidste smiley

• #11   12. apr 2009 Heste har nogle forskellige personligheder som vi mennesker.
    Jeg er fx. utroligt dovent anlagt og gør alt i meget langsomt tempo - hvor min søster altid er frisk konstant og hele tiden.

Maja var en overgang ( fra da jeg fik part på hende i 06 til for et par måneder siden ) dovent anlagt.
    Hun gik ikke særligt hurtigt, var bedøvende ligeglad med AL slags larm, bevægede sig i tøffe tempo altid - undtagen på en stubmark, der var speederen i bund.
    Og UMULIG at få til at lave noget på en dressur bane.

Dette var hendes personlighed som hun har ændret meget hurtigt og nu er hun altså blevet lettere dement og meget meget frisk.

Så tror bare det er din hests personlighed og den ikke rigtigt vil det du beder den om.
    Hvis det ikke er det - så er den schenkeldøv og ved ikke hvad dit fremmad signal betyder, gør den det, så er den bare sådan - altså ikke frisk anlagt.

• #12   12. apr 2009 Jeg tror godt hun forstår det med hjælpen, det kunne jo være hendes personlighed som du siger smiley Hun lyder lgie som maja da hun var doven anlagt.

Tak for alle svarene smiley

Men hvad kan jeg gøre for at jeg ikke hele tiden skal sidde at prikke til hende?

• #13   12. apr 2009 Kunne ikke gøre noget ved maja - på det tidspunkt der havde hun bare et tempo og det var som det var.
    Det var hendes grundtempo - om jeg ikke syntes om det ellers ej.

Så vænnede mig efterhånden til at lade være med at sidde og prikke til hende hele tiden fordi det bare gjorde hende schenkeldøv.

Eneste fremad drifts knap var benene og pisken.
    Men det med benene virkede kun i 5 skridt også var hun tilbage i normal tempo.

Så det var bare noget jeg affandt mig med :).

• #15   12. apr 2009 Mathilde T - dette prøvede jeg faktisk på Maja, men fik ikke en bønne ud af det, hun var fuldstændigt ligeglad med mine ben stadig og var ikke mere fint følene. Faktisk blev hun mere ligeglad.

• #17   12. apr 2009 Hvad skulle et klap i røven hjælpe på dens fremmad signal?
    Et klap i røven hjælper ikke en dyt da den ikke lære noget som helst af det - andet end at det gør ondt.

• #19   12. apr 2009 Nu tror jeg ikke du så har redet på en hest der er dovent anlagt.
    Maja var den gang bare dovent anlagt og reagerede fint på benene i 5 skridt men så var det tilbage i tøffe tempo.

For Maja er schenkel og pisk to ting.
    Schenkel er til at styre retning og fremmaddrift med og pisken den er til at markere med. Dvs. den bliver brugt fx. hvis jeg har klemt livet ud af hende og presset så meget jeg kunne med schenklerne så trykker jeg lige en gang til frem med benene også markere jeg med pisken, altså tjatter til hende også vågner hun op og reagere.

Den bruges dog ikke så meget efterhånden, da hun jo som skrevet er vågnet ret meget op og er ret fint følene for benene :).

• #21   12. apr 2009 Nu er der forskel på at være schenkeldøv og ikke energisk anlagt ;).
    Men ja det er forskelligt.

• #23   12. apr 2009 vil gi Mathilde ret!
    Hvis ikke hesten reager på at man bruger sine ben, så tag en pisk med! når man så lægger benene til den og den ikk reager, så gi den et "klap" i rumpen! ( selvfølgelig samtidig med at man lægger benene til den)
    det er da os synd for hesten, hvis der knostant sidder en og sparker den i siden...

• #25   13. apr 2009 Lær din hest at gå fremad vha pisken - først fra jorden og så fra ryggen

Det er 1000 gange bedre end at sidde og sparke til den, det må du endelig ikke gøre, har hørt det kan føre til mavekramper også. Så hellere bruge pisken.

Grunden til at din hest ikke vil gå fremad, er fordi den ikke har lært at signalet klem med benene betyder gå frem

• #26   14. apr 2009 okay, men altså hun forstpr det jo godt når der er spring og ude på tur bare ikke når vi rider dressur.

Kommentér på:
Bidløs

Annonce