{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Magasinet Hest fejlinformerer {{forumTopicSubject}}

Heej

En lille "OBS" inden i læser videre: Jeg har IKKE oprettet denne tråd for at lege bussemand overfor alle som gør noget forkert, i dette tilfælde Magasinet Hest. Jeg opretter den her tråd fordi at det pludselig "slog" mig at heste magasiner OFTE fejlinformerer folk. Og hvordan i alverden skal lille lise vide at hvad der står i et "anerkendt" heste magasin, faktisk ikke er korrekt?

Nå men nogle spørgsmål.. Hvad kan man gøre? Vi kan jo alle lege bussemænd og skrive mails hvis vi finder noget som er HELT hen i vejret? Vi ved jo heller ikke om dem bag magasinerne, med vilje fejlinformerer eller om de ikke selv ved bedre?

Magasinet hest, Juli nummeret. Artikel: Samling - målet for dressuren.

Foto til artiklen: http://dk.fotoalbum.eu/images1/200809/60029/288136/00000003.jpg
Fototekst: http://dk.fotoalbum.eu/images1/200809/60029/288136/00000004.jpg

Bid mærke i sætningen: "Hesten har maksimal vægt på bagparten, og træder aktivt bagbenene ind under sig"
Se den sætning bringer mig helt til kogepunktet!
Kort og godt, hvorfor:

- Spændt ryg = store forbens bevægelser
- Ingen samling
- Vægt på forpart
- Bremsede bagben

Det man ser på fotoet har INTET med piaffe at gøre! Hvordan i alverden kan de bilde sig ind at fejlinformere folk på den måde?:s

Foto af en KORREKT piaffe: http://dk.fotoalbum.eu/images1/200809/60029/288136/00000005.jpg

Og den mail som jeg har skrevet til redaktøren for Magasinet Hest:

Jeg vil gerne have lov til at udtrykke min store ærgrelse. Jeg synes at i fejlinformerer jeres abonnenter, mht. juli nummeret af Magasinet Hest, i artiklen omkring samling. Specielt sætningen ”Hesten har maksimal vægt på bagparten og træder aktivt bagbenene ind under sig” får mig virkelig til at tænke over om, i med vilje fejlinformerer jeres abonnenter eller om det skyldes uvidenhed.

Ved at se på fotoet i artiklen er det tydeligt at der ikke er tale om ægte samling. Hesten har en spændt ryg muskulatur, hvilket tydeligt kan ses på forbenet. Ser i forbenet, og derfor også skulderbladet, sidder egentlig bare løst på hesten, dvs. at der ikke er nogen knogler der holder skulderen på plads. Det som holder hestens skulder på plads er sener og muskler. Specielt musklerne vil jeg lægge vægt på her, da musklerne som holder skulderen på plads, er hæftet til ryg musklerne. Hesten vil derfor pga. spændt ryg muskulatur, automatisk spænde i de muskler som er hæftet til skulderen. Alt dette afsløres ved hestens forbens bevægelser. Enkelte racer som frieseren og welsh cob har meget spektakulære forbens bevægelser, men det skyldes skulderens stejlhed, da racerne er avlet til at gå for vogn. Varmblods racer har derfor intet at gøre med disse spektakulære forbens bevægelser, medmindre at ryg muskulaturen og derfor også skulderen, er spændt.

Det essentielle ved en korrekt Piaffe er vinklen i hofte leddene, som gør at bagparten sænkes, og at bagbenene automatisk træder ind under hesten. Det hesten har lært ved at Piaffere er at skubbe vægten bagover, med forbenene. Hesten skal derfor have minimal vægt på forbenene, ellers er det ikke en Piaffe. Udfra billedet ser jeg en hest som ganske simpelt får bremset bagbenene ved hjælp af hånden, og som derfor spænder op og tripper løs på forbenene.

En anden utrolig vigtig ting at huske er, at Levade er en videreudvikling af Piaffen. Maksimal vægt på bagparten sker derfor i Levaden, mens at en Piaffe er en forudsætning for at hesten kan få maksimal vægt på bagparten. Så igen, en korrekt Piaffe er ganske simpelt hvor hesten lige kan nå jorden med forbenene, pga. den utrolig store vægt på bagparten, hvilket overhovedet ikke kan ses på det foto i artiklen. På det foto er det mere end tydeligt at hesten har mindst lige så meget vægt på sine forben, som den har på sine bagben.

Samling kan desuden ikke ske ved en spændt ryg. Bæring er nemlig en forudsætning for samling, og bæring kommer af at hestens rygsøjle svinger maksimalt, hvorefter bagbenene vil svinge ind under hesten som svar på en afspændt ryg muskulatur.

På fotoet som jeg har vedhæftet ses tydeligt en korrekt udført Piaffe. Hesten har så meget vægt på bagparten at den vil udføre en Levade, hvis mere vægt på bagparten forlanges. Læg mærke til forbenene, spektakulære forbens bevægelser har intet at gøre med samling. Forbenenes formål i Piaffen er at skubbe vægten om på bagparten. Hestens ryg muskulatur er tydeligvis også afspændt, hvilken igen kan ses på hestens forben, og endda halen. En anden tommelfinger regel for Piaffen er at hestens bagben skal så tæt på tyngdepunktet som mulig. Hvis hesten sætter bagbenene i selve tyngdepunktet vil den ofte udføre en Levade.

Så endnu en gentagelse. En Piaffe er ikke en Piaffe før bagbenene sætter sig i hestens tyngdepunkt (så meget som mulig), hvilket ikke kan ske uden en afspændt ryg muskulatur.

Mvh. Angelika Christiansen


Så for jer som faktisk ikke har helt styr på hvad en korrekt piaffe er, læs engang smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Magasinet Hest fejlinformerer
Kommentér på:
Magasinet Hest fejlinformerer

Annonce