14. mar 2008 Følger: 19 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 142 Svar: 887
Skyklapper ? {{forumTopicSubject}}
Hej Allesammen.
Har et lille problem med josefine.
Vi fik afvide da vi købté hende at hun var 100 procent trafiksikker, hvilket så ikke var tilfældet ! Hun kan sagtens ride i en stor flok, men er man alene eller bare to heste går det også galt. Her forleden ville jeg trække min søster på josefine en lille tur ved vejen for at se hvordan hun nu var. Efter 50 meter begynder hun at bakke ud mod vejen så vi vælger at vende om. Vi går så over med indgangen til rideklubben, men hun bliver "vild". Hun vil ikke den vej og begynder at bakke ud mod vejen selvom der kommer biler. Får hende ind og min søster bliver bedt om at hoppe af. Prøver at trække hende derover men hun gider bare ikke. NEj hun vil hellere stå midt ude på vejen. Skøre krikke ! Kan nogengange blive så sur på hende fordi hun ikke vil, men er jo ikke hendes skyld. Hun kan jo have haft en dårlig en oplevelse engang
Tror i det vil hjælpe at prøve at give hende et hovedtøj med skyklapper på så hun ikke kan se det omkring hende, men bare vænne sig til lydene i starten?
Vil rigtig gerne have vænnet hende til det da jeg ved hvor meget hun nyder skoven når vi rider der med mange . Håber i svarer.
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 142 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.570
mar 2008
Følger: 19 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 142 Svar: 887
mar 2008
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 895
Min gamle hest ku oss godt lave det der nummer engang imellem og han var ikk bange for noget som helst, men hvis han ikk blev redet hver dag, så stod han og samlede en masse krudt og så ku han være helt umulig at ride tur på, for så ville han pludselig ikk gå ud på asfalt eller han bakkede ud foran bilerne eller sådan nogle ting.
Tror måske din hest har fundet ud af at hvis hun gør det der, så tænker du øv og trækker hende tilbage til stalden. Det værste du kan gøre er at lade hende vinde for så udvikler det sig til en rigtig irriterende vane. Hvis det var mig ville jeg starte starte på en mindre traffikeret vej og så må hun bare blive ved til hun har forstået at du bestemmer og hun kommer hjem i stalden når du synes i er færdige og ikke når hun er træls.
Hvis hun kan gå tur med andre uden at være bange, så kan hun oss alene og det lyder ikke til hun er bange, men bare tvær;)
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg havde fortalt den meget tydeligt, hvad jeg ønskede af den - omend det måtte koste en magtkamp.
Vær tydelig, konsekvent og vedholdende - så får du det bedste ud af din hest.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Hvilket hun jo sagtens kan have hvis ridebanen ligger i nærheden af foldene og hun så ganske enkelt er bange og for usikker på at komme væk fra det vante og væk fra at kunne se/høre de andre.
mar 2008
mar 2008
Jeg ved godt at det kan virke som en uendelig kamp, og specielt fjordheste kan jo være noget så stædige, men hun behøver ikke nødvendigvis at gå 4 kilometer hen ad vejen den første gang, bare hun går lidt af vejen pænt og kommer der biler og hun så bakker ud på vejen, jamen så må hun bare fremad lidt længere før hun kommer hjem i stalden.
Jeg synes skyklapper ville være en dårlig idé og de kan i sidste ende gøre problemet større i stedet for at løse det;)
Måske ville det være en god idé at tage en hest hun er tryg ved med de første par gange og lade den gå på ydersiden og så skal hun altså bare lære at turen er slut når DU vil hjem;)
mar 2008
mar 2008
apr 2008
mar 2008
mar 2008
apr 2008
Jeg tror, du skal sætte dig ordentligt i respekt en gang for alle, så du fremover kan få et hyggeligt samvær med din hest. Den skal respektere dig og ikke afprøve/styre dig. Måske skulle du søge hjælp??
mar 2008
Fjordheste kan jo tit være meget stædige af sind og i og med at de er så stærke så kan det tit være en hård kamp, men hun lyder jo ikke farlig, bare en smule uopdragen og det lyder altså som om hun har fået taget magten. Men det er jo et problem der sagtens kan løses ved at være lidt konsekvent, at blive hidsig hjælper på ingen måde, men tålmodighed kommer man langt med.
Det kan godt være en god idé at lade være med at stå af, for hun skal bare lære at du ikke er bange for hende, og når hun så gør det godt, så husk og ros hende, så hun finder ud af at det er positivt at gøre som man får besked på;)
mar 2008
mar 2008
apr 2008
mar 2008
apr 2008
Skyklapper er efter min mening en mere "hård" metode end almindelig opdragelse. Det ville jeg aldrig udsætte min hest for...
Men det nytter vist ikke noget, vi prøver at komme med råd. Du ved åbenbart bedst selv...
Held og lykke.
mar 2008
Og ville heller aldrig gi min hest skyklapper på, det synes jeg da oss er en meget hårdere metode end det vi foreslår.
Og kan ikk helt forstå du siger at for os er hårde metoder det eneste der virker, jeg sagde TÅLMODIGHED!!! Og at du skal ROSE hesten når den så gør som du beder den om. Jeg har slet slet ikk sagt du skal bruge hårde metoder, men du skal være konsekvent, ellers vinder du ikk din hests respekt når den først har fået taget magten.
Der er da ingen skam i at indrømme at man har brug for hjælp og du spurgte jo selv efter råd. Det er tydeligt at høre at din hest har fået taget over, men hvis du hellere vil gi op og "nøjes" med at ride på bane og i hallen, i stedet for at være lidt åben når folk prøver på at gi dig et godt råd, så er det jo op til dig;)
Held og lykke;)
mar 2008
Skyklapper ?