{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
518 visninger | Oprettet:

Pony med dårlig bårndom - Trauma? {{forumTopicSubject}}

Håber der er nogle af jer kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig smiley

Lille Lyn har i al den tid jeg har kendt hende været en meget forvirret lille pony.
Omkring jul begyndte jeg så at lytte til hende og have tålmodighed, og det går meget bedre.
Vi samarbejder, men har stadig lang vej endnu.

Før i tiden smed hun mig af MINDST 4-5 gange på HVER ridetur, men nu er hun helt holdt op emd at smide mig, og bukker ikke engang. Det går faktiak rigtig godt.

MEN
Jeg var så på gården til noget ridelejr fra onsdag til idag, og i aftes kom Lille Lyns ejers datter på 17 til, at snakke om Lille Lyn og hvrfor hun er så om hun er.

Christina som datteren hedder fortalte ig en hel del om Lille Lyns "barndom", for hun har jo haft hende fra hun var 1 år ..

Fik dette at vide:
Lille Lyn komme fra en hestehandler, hvor hun stod sammen med 30 haflingere på en fold.
Christina og hendes mor måtte ikke få lov at se moren, og faren sagde hestehandleren han ikke havde længere fordi han var blevet for gammel.
På det tidspunkt var Lille Lyn 11 måneder.
Da Christina gik ud på folden til alle hestene, kom Lille Lyn strakst hen til hende og lagde hovedet op af hende.
Når Christina gik, gik Lille Lyn efter.
Sådanm fortsatte det de næste par dage, hvor Christina kom til hestehandleren for at se på heste.
Lille Lyn var altså LANGT mere nysgerrig end et føl på 11 måneder, som ikke har været i hænder burde være ..

Christina og hendes mor valgte jo så at købe Lille Lyn, som er et blandingsføl mellem en haflinger og shetlænder (Men shetlænderen er enormt svær at se i hende, mens det er MEGET tydeligt hun har en del islænder i sig, da hun bl.a. ofte tølter).
De betalte 2800 kroner for hende i sin tid ..

Allerede før de fik hende hjem forsøgte hun at kvæle sig selv i en grime.
Hun havde grimen på, og så sad hun fast i noget, men istedet for at give op, blev hun ved med at hive tilbage og kunne til sidst slet ikke få vejret.
Christinas mor "skræmte" hende så frem ..

Når hun bliver trænet med fra jorden, gået tur med eller andet hvor man står ved siden af hende, er hun helt ekstremt sød, men sekundet man sætter sig op på hende er det som om det slår klik for hende ..
Jeg lagde nemlig mærke til det forleden da jeg sad og så på nogle gamle billeder, og et gammelt videoklip af hende.
Hun ser nærmest psykotisk bange ud .. Hun løber og løber, som om hun flygter fra noget ..
Jeg er hverken hestehvisker eller noget andet, men det ser virkelig sådan ud ..

Og det er som om hun har 3 personligheder ..

1. Hvor man virkelig kan se, at hun griner af en. Hun løber væk fra en og virkelig morer sig.

2. Hvor hun nærmest ser psykotisk bange ud .. Hun ligner en der flygter ..

3. Hun bliver direkte irriteret hvis man sætter sig op på hende?

Og så selvfølgelig de dage hvor hun bare er sød og rar og der ingen problemer er ..

Mens jeg skriver dette kommer jeg desuden til, at tænke på at hendes uheld som føl kan måske have forskrækket hende så meget, at det er defor hun ike kan klare at stå bundet ved strigle bommen?

Jeg er virkelig forvirret for hvad kan man gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pony med dårlig bårndom - Trauma?
  • #1   18. jul 2009 det med grimen kan godt ske at have noget at gøre med at hun ikke vil stå stille ved strigle bommen.. Dog bunder det oftest i at hun har været ved nogle der ikke har formået at kunne opdrage en hest smiley

Det kan sætte sig i dem altid.. og det er ikke sikkert at hun nogensinde lærer at stå bundet igen.

noget andet er, at ingen heste forsøger bevidst at kvæle sig selv.. hvis de bliver skræmt nok, bliver de ved til rebet gir sig eller de falder om smiley

• #2   18. jul 2009 Hmm ..
    Lille Lyn plejede at være lige besværgelig på tur som på banen, men nu er hun begyndt at være EKSTREMT sød på tur, og ret svær på banen ..

Men jeg kan ikke ride hende i andet end rebgrimen (Ingen saddel eller andet) for så skaber hun sig ..

• #3   18. jul 2009 Jeg har også en elendig balance xD

Indimellem tager jeg et underlag og sætter fast med en ridegjorde, og det har hun heller intet imod?

• #4   18. jul 2009 christina er min kusine smiley

har været med hende ude hos deres heste mange gange og jeg har altid syntes lillelyn var den smukkeste i; men ture ik ride på hende selv, kun hvis lone eller min mor gik ved siden. ja'er okay jeg var meget lille men jeg syntes hun var så vild. men smuk det er hun! smiley

Kommentér på:
Pony med dårlig bårndom - Trauma?

Annonce