5.151 visninger
|
Oprettet:
Erfaringer med kodeledsforvridninger? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hoppe som fik en kodeledsforvridning i sep. via et spark på folden.
Hun var i behandling i foråret hos Faxe, og blev 1 mdr. senere konstateret rask. Allerede 2 mdr. senere var hun halt på bøjeprøve igen. Også selvom hun ikke havde været redet.
Nu har hun lige fået endnu en behandling på Højgård hestehospital på Fyn, og skal stå stille til oktober..
Hvad er jeres erfaringer med kodeledsforvridninger? Blev hesten rask?, og hvor længe tog det?
Vh. Lærke
jun 2007
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 218
Det tog 12 uger tror jeg og så gik de igang med genoptæning.. men den var helt klar til at blive redet normalt efter et halvt år.... Fordi den igesom din blev halt flere gange da den var i genoptræning og så skulle den stå igen...og derefter skulle alt startes forfra
God bedring med din
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
Min pony 2 år før jeg købte ham, en kodeledsforvridning. Han gik på daværende tidspunkt landsstævner i dressur.
Han stod stille i et halvt år hvorefter han æangsomt blev genoptrænet. Han blev haltfri og 2 så købte jeg ham da han havde været rengående 1 år. Han gik inden jeg købte ham igennem bøjeprøve 3 gange. 2 af gangene gik han IKKE igennem på det ben hvor han havde haft forvridningen - dyrelægerne mente dog det var uden betydning, og det var meget normalt efter en forvridning.
Jeg fik ham, og 1 år efter, vrikkede han rundt da jeg red ham
Han blev rengående igen.
Året efter, blev han pludselig halt igen - han havde ikke vrikket rundt.
Han fik samme 3 måneder igen, men blev ved at være halt. Så genoptrænede vi og det gik rigtig godt! Men pludselig en dag, var hans ben mega hævet og varmt, og han var stokhalt igen..
Vi havde prøvet ALT. Røngten af benet fra alle vinkler, scanninger, vi havde tømt det for væske, sprøjtet ledvæske ind, givet ham boksro - ALT! Og gentaget behandlingen 1 ekstra gang efter dyrelægen var klar til at give op..
Desværre blev han aflviet i Januar 09 :'/ Hans forvridning havde skadet/belastet ledet og seneskeden så meget, at det var blevet til kronisk betændelse i seneskeden og i kodeleddet
Så lige ved ham, var det noget rigtig lort !
Håber IKKE det går sådan med din hest . Krydser mine fingre (:
Men man skal virkelig være forsigtig!
Kender dig også mange, hvis heste er kommet over det uden men ..
apr 2006
Følger: 165 Følgere: 164 Heste: 4 Emner: 111 Svar: 675
vi fik noget af dyrelægen der hedder løgsuppe som du skal smøre på, hvordag i 10.dage. det går ind og heler! hesten må kun skrides i 14 dage og gå på fold alt det den kan!
det hjælper super godt!
det var over der efter. men put en støtte bandagse på! så det støtter omkring koden!
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
feb 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Heste: 8 Emner: 68 Svar: 215
Han har nu stået i 1 ½ måned og skal stå endnu 3 mpneder.
Han er blevet røngtnet for at være sikker ppå at der ikke var nogle knogleforandringer, han får clucosamin for at styrke brusken, han får akupunktur og back on track på om natten.
.. men som man siger om kodeledsforvrindninger:" 3 dage, 3 uger el. 3 måneder"
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Erfaringer med kodeledsforvridninger?