{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.600 visninger | Oprettet:

gule æg på hestens ben {{forumTopicSubject}}

Hej! Min ene hest har ret mange meget små gule æg (?) på sine ben. Min mor mener det er æg fra mark. Kan det padse? De sidter mega hårdt, et (ser det ud til, men måske det er mange små) på hvert hårstrå. Man skal nappe hele håret ud for at få dem væk. kender i noget man kan smøre på så de falder af, eller i hvertfald ikke overlever og klækker?
-TR

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gule æg på hestens ben
  • #1   26. jul 2009 Det er flueæg sandsynligvis..
    Man kan købe sådan en slags sten til at skabe dem af..
    Den kan købes næsten alle steder..
    - Freia Møller Jensen (:

• #3   26. jul 2009 hvis det er flueög, synes jeg nu at de er meget lettere at få af med håndkräft end disse sten..

• #4   26. jul 2009 Anden viden om bidende blodsugende klæg og myg:
    Klæg forveksles ofte med mavebremser (Gastrophilus -arter).

Mavebremsen er et fluelignende insekt på ca. 15 mm. På varme sommerdage kredser disse bremser rundt om hesten og forsøger at lægge æg i hestens hårlag, især på steder, hvor hesten kan komme til at bide sig selv. Mavebremseæggene ses som små gule prikker på forben og på siden af bugen. Efter ca. 3 ugers forløb klækkes æggene, og de små larvestadier kravler rundt på huden og skaber en hudirritation. Derfor bider hesten sig selv, og larverne optages i hestens mund. Her borer de sig ind i kindslimhinden og vandrer videre under slimhinden ned igennem svælget og spiserøret til mavesækkens slimhinde. Her lever de til næste forår, tilsyneladende uden at skade hesten synderligt. Derefter kommer de ud med afføringen, gennemgår puppestadiet 1½-2 måneder og bliver voksne hestebremser.

lige lidt brugbar info smiley fra: (link fjernet)

• #5   26. jul 2009 mi bedste råd med disse er, at du fjerne dem så godt som du nu kan, enten med sådan en sten der er beregnet til det, men ellers er de ette nok at tage af hvis man har lidt llange negle smiley

• #6   26. jul 2009 (link fjernet) her kan du læse om lige præcis disse bremselarver smiley

• #7   26. jul 2009 Man kan vel også bruge sådan en lussekam der er beregner til lusse æg. De er jo mindre.

• #8   26. jul 2009 Og så lidt balsam i. så burde de ryge lige af.

• #9   26. jul 2009 ja det er flueæg som andre skriver smiley
    de kan faktisk godt være farlige for har man ikke givet ormekur her i sommer, kan de æg udklække sig og derefter søge op imod munden og så ned i maven og gøre hesten syg smiley
    Så man kan fjerne dem, enten ved at klippe dem af, eller fjerne dem ved brug af neglen eller en speciel sten der kan bruges smiley

• #10   26. jul 2009 Jeg fjerner dem altid på mine heste med det samme jeg ser dem, synes det ser utrolig grimt ud når de er däkket med dem.

• #11   26. jul 2009 jeg har lange negler så har nappet hårene med æg ud, men det synes min hest at gør lidt ondt (han siger ikke noget særligt, men det er tydelig at han ik bryder sig om at jeg gør det). Har sådan en sten liggende så prøver det imorgen:)
    -TR

• #12   26. jul 2009 jeg spriter den over med en klud nogle gange så dør de

Kommentér på:
gule æg på hestens ben

Annonce