{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.225 visninger | Oprettet:

Ridning uden sadel {{forumTopicSubject}}

Ja dette spørgsmål stillede jeg mig selv idag, da jeg skippede dressuren og valgte at skridte uden sadel i stedet for.

Hvad er grunden til folk rider uden sadel kontra med sadel?

-Fordi de vil være søde mod hesten?

For hvis dette er tilfældet så er det jeg har en masse undringer.

Da jeg skridtede rundt idag var det jeg lagde mærke til hvor meget anderledes min hest var uden sadel. Den virkede ikke lige så oplagt og glad.

Det fik mig til at tænke.

Når jeg rider rundt uden sadel, er min vægt fordelt på et mindre sted (mine lår og baller). En sadel er forsynet med en større bæreflade som ligeligt fordeler vægten.

Der er et kammer som gør rygraden har plads til at arbejde.

Dette har en numse ikke.

Selvom min R** er godt polstret så sad de lige ned i hans rygmuskulatur. Dette kan umuligt være særlig rart.

Så tror da fanden han ikke synes det er fedt.

Jeg sad og fik helt dårlig samvittighed over at jeg i en periode har redet jævnligt uden sadel og endda travet på den, hvilket må have givet nogle rigtig trælse tryk på muskulaturen.

Ofte synes jeg at folk der rider uden sadel er dem som også rider bidløst og udelukkende rider så hesten synes det er rart, og har den mening at man er ond, når man som jeg rider både med sadel, bid, pisk og sporer.

Derfor vil jeg gerne høre jer, specielt sadelløse.

HVORFOR?

Hvad gør det mere rigtigt at ride uden sadel, når det ifl. min logik faktisk er rarere for hesten MED sadel?

-Ida

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning uden sadel
  • #1   29. jul 2009 Hvad er grunden til folk rider uden sadel kontra med sadel?

Jeg foretrækker at ride uden sadel da jeg har meget bedre kontakt til heste og kan give meget bedre signaler. Jeg sidder meget bedre fast og har bedre føling med hesten.

At ride uden sadel gør ikke ondt på hesten, jo hvis din balance stinker og du ikke kan finde ud af at sidde stille.

• #2   29. jul 2009 altså pt rider jeg altid uden sadel på min part.
    det er blandt andet fordi han er blevet for fed, og han er meget mere doven og sur når han har saddel på. Når man tager den af ham bliver han frisk og glad (:

• #3   29. jul 2009 kigger med

• #4   29. jul 2009 jeg rider også ofte uden sadel, sidste gang var så sent som i dag smiley

min hest virker præcis så dejlig og frisk, og tit mere følsom for signalerne (det er jo klart når der ikke er et ordentligt lag læder mellem os) så jeg sys det er dejligt smiley

men selvfølgelig er det ikke rart for hesten hvis man ikke kan sidde stille, det er jo klart :´)

• #6   29. jul 2009 Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .<< Der er jo sadler som er lavet som close contact, bl.a. min Stübben Tristan Special.
    Der er ingen støtte i, og et fladt sæde som gør at jeg kan mærke hestens mindste bevægelser, det er kun min r** der kan mærke sadlen groft sagt.
    At sige det ikke gør ondt på hesten at ride uden er jo intet argument, for en veltilpasset sadel gør heller ikke ondt. Derimod fordeler den din vægt bedre.
    Hestens ryg kan ses som en hængebro mellem forpart og bagpart.
    Uden sadel vil trykket ligge på et forholdsvis smalt sted og dette vil give et knæk på broen.
    Når du ligger en sadel på fordeler den trykket på broen, som derfor vil lave et svaj i stedet for et knæk, og dette svaj vil gøre det ikke føles lige så tungt som uden.
    Dette er videskabeligt bevist, bl.a. laver en stillethæl, som en gennemsnitlig kvinde har på, et større tryk i jorden end en elefant fod, fordi elefantens vægt bliver bedre fordelt.

Når så man oveni, lægger at dine sædeben vil trykke på hestens rygmuskulatur, på samme måde som en sadel med en bulet stopning.
    Så ville jeg som hest klart vælge en sadel.

• #7   29. jul 2009 du har fuldstændig ret..

hvis man rider for meget uden sadel ,kan hesten få trykninger og spændinger lige der hvor man sidder, af den grund som du beskriver..
    kender et par stykker der har fået den 'dom' af prof. folk.

• #8   29. jul 2009 Nu er det jo ikke kun hvis man ikke kan sidde stille at man kan genere. Som jeg skriver ang. vægt og sædeben, så vil dette lave tryk i hestens ryg, om du sidder stille eller ej.

• #10   29. jul 2009 ja nu har det nok også noget og gøre med hvor meget man vejer i forhold til sin hest :´)

jeg selv har en stor 1'er pony på 147,5 cm, og jeg vejer 40 kg, og mærker ingen forskel på ham i humør eller noget, andet end jeg nemmere kan signalere til ham smiley

• #11   29. jul 2009 Jeg syntes at jeg sidder bedre uden sadel end med sadel smiley
    Jeg har også fået opbygget en utrolig god balance sådan smiley min part er nok rimelig ligeglad, men hun elsker at ride uden sadel, når det især er varmt!
    Altså hvis man kan sidde ordenligt, så kan hesten sagtens være lige så glad for det, end for med sadel smiley
    Det kræver bare lidt træning ;D Man laver også bedre signaler uden smiley
    Det var min mening.
    Mvh Actress & Marlene, kig evt forbi smiley

• #12   29. jul 2009 Team Grønvang R - Men nu har jeg kun en kieffer der ikke har noget af gøre med close kontakt og hvor der skal klemmes godt til før man har føling. Udover det så elsker jeg at ride uden sadel pga. den nærmest frihed der er i det - syntes ikke der findes noget bedre end at sætte i jordegalop over en stubmark uden sadel, slippe tøjlerne også bare lade hesten løbe - havde været noget helt andet med sadel, man er slet ikke så tæt på hesten.

Men Maja skal nok vise hvis hun har smerter på nogen måde, vi red i en periode på et halvt år uden sadel 3 gange om ugen og dyret fejler ingenting.
    Jeg har hørt om det med at det kan skade, men så længe jeg ikke har nogen konkrete eksempler på heste der er blevet skadet af det så tror jeg ikke på det skader med mindre man sidder og bumper og har nada balance.

• #13   29. jul 2009 Det skal lige siges at Jeg er 50 % bidløs/dadelløs, & 50% bid/sadel rytter smiley

• #14   29. jul 2009 Krikken: er enig, i alt det du skriver her ! man føler sig fri på en hel anden måde, mere i ét med hesten smiley ..

• #15   29. jul 2009 Man er nemlig helt fri, der er intet mellem en og hesten - også er bare tæer lige prikken over i'et + grime og træktov som styregrej :D.

• #16   29. jul 2009 For mig har valget desværre været (på part hest):
    - dårlig tilpasset dressursadel
    - lammeskind uden trykfordelende
    - uden sadel

Hun har en mindre god ryg med udstående rygrad så valget faldt som oftest på lammen for at beskytte bare en smule..
    Når jeg en dag får en hest skal den klart have en bomløs sadel eller en akademisk..
    der er så mange der rider med dårligt tilpassede sadler og i de tilfælde vil jeg tro det er raere for hesten at gå uden.. Men igen. Kig på hestens ryg!!

Kender en som har en stor blandings vallak. Hun havde en alm sadel og oplevede at de gange hun red uden sadel fik hesten en klart bedre gang og større frihed i forbenene. Hun prøvede så en akademisk og med den fik han mulighed for at bruge sin krop hvilket han ikke kunne med den stive traditionelle sadel..

Hvis din hest virker mindre glad uden så er det da på med sadlen!

• #17   29. jul 2009 Jeg er fuldt enig med jer at det er meget mere skadeligt at sidde og bumpe og ingen balance have end hvis man kan sidde stille, men om man er tung eller let, så vil ens sædeben stadig være fremtrædende når man sidder, det er jo derfor de kan mærkes, og disse vil om man vil indrømme det eller ej trykke ned i hestens rygmuskler.
    Dette KAN (læg mærke til jeg ikke skriver GØR, for ikke alle heste viser skaderne) give trykninger og blodansamlinger.

Føling med hesten kan sagtens omnåes med sadel, og har mere med timing at gøre end bare at kunne mærke hesten. Kan i måske sige præcist hvornår f.eks. højre bag er i jorden, hvis i lukker øjnene?
    Hvis i kender bevægelses mønster og tempo så ja. SELV med sadel.

Jeg har også selv før i tiden redet meget uden sadel, og mener selv jeg har en glimrende balance. Rider jævnligt uden bøjler og tøjler i alle tempi og føler jeg at falder lidt ud af balance i en periode, bliver jeg gerne longeret med hænderne over hovedet og lukkede øjne, netop for at finde balance og føling med hesten.

Jeg kan bare ikke se sammenhængen i at man vil gøre det bedste for sin hest og så ride uden sadel, når ridning uden sadel ALTID vil trykke pga. sædeben, og vil gøre det tungere for hesten at bære pga. lille bæreflade.

• #18   29. jul 2009 krikken: præcis ! så føler man virkelig bare at alt er godt, a moment of hapiness !! :D:D..

• #19   29. jul 2009
    Klassisk/akademisk/hvad man nu vil kalde det; http://www.klassisk-dressur.dk/Sadler/tabid/17836/language/da-DK/Default.aspx

• #20   29. jul 2009 Katrine p. << Ja self er en dårlig tilpasset sadel et værre alternativ, dog er det slet ikke i mine overvejelser, da jeg mener en godt tilpasset sadel er normalt.

At hende du kenders hest gik bedre uden sadel siger jo ikke at den har det bedre uden sadel, kun at den har det bedre uden DEN sadel.
    Der er jo forskel på sadlers opbygning, og nogle ligger mere til foran end andre. Bl.a sadler med stopgjord som jo skal forhindrer sadlen glider.
    Min sadel er uden stopgjord netop for at give mere frihed fortil.

• #21   29. jul 2009 Klassisk/ aka osv. sadler fordeler jo netop også rytters vægt, fjerner det konstante tryk fra sædeben og laver plads til rygraden.

• #22   29. jul 2009 Team Grønvang R - Jeg forsætter med at ride uden sadel, når hesten ikke siger fra eller viser ubehag. Udover det, så sidder jeg skide behageligt - mere end i en sadel. Det gør ikke ondt på nogen måde og der er intet der 'trykker' eller sidder i klemme som der sommetider sker i sadelen.

Og ja jeg kan mærke hvornår den sætter højre bag i jorden, både med og uden sadel - men nej, det er bare ikke det samme når der er et stykke tykt læder imellem og man ikke er i helt close kontakt.

Så længe intet føles forkert, hesten reagere og viser ubehag eller er bevidst - dvs. forskning, med links og kildeangivelser eller der er eksempler på dette skader på en hest, kan vises og forklares af ejer, så forsætter jeg.

• #23   29. jul 2009 ja det bliver aldrig den samme kontakt for mig uden sadel, og ja, jeg har faktisk en close contakt.. smiley
    men det bliver aldrig den samme frihed og sammenhørighed ligemeget hvor tynd sadelen er..

• #24   29. jul 2009 Nope, netop ikke fordi der stadig er noget 'imellem' en og hesten.

• #25   29. jul 2009 Krikken << jeg kommer skam heller ikke og leger politi og siger "Det må du ikke!".
    Jeg kommer kun med en undring. Fordi jeg ikke kan forstå det.
    At man vil påføre hesten et ubehag, som man kunne undgå.
    Du vil altid komme til at have dine sædeben på hestens rygrad.
    Dette VIL trykke.
    Læg din hånd på en stol og sæt dig på den. Man KAN mærke sædebenene. Var de der ikke ville du vælte bagover fordi der ikke ville være en vinkel at sidde på.

At hesten ikke viser tegn på ubehag er ikke ensbetydende med at den ikke har ubehag,.
    En hest er et bytte- og et flugtdyr.
    Den viser ikke ubehag eller tegn på svaghed før den opgiver livet.
    Ligesom en hest der flygter vil fortsætte med at løbe med et brækket ben fordi hvis den opgiver ville den dø.
    Så når en hest viser ubehag er man MEGET langt ude, hvor det har gjort ondt længe.

Og nej at der ikke er samme kontakt mellem rytter og hest med sadel som uden, det er der ikke noget at diskutere ved.
    Men det er jo ikke ensbetydende med det er det bedste.

Hvis du er ude og dykke vil du også helst have en dykkermaske, med ilt, på, selvom det ikke giver den samme følelse som hvis du dykkede uden.
    Dog risikerer man at drukne.

• #26   29. jul 2009 for det første synes jeg det er en rigtig dårlig sammenligning !! at du samligner at ride uden sadel med at miste livet ! ..

• #27   29. jul 2009 Jeg red uden sadel fordi jeg syntes det var hyggeligt, det styrkede min balancen, jeg havde mere kontakt med hesten...

og han syntes ikke sindsygt meget om sadlen...

Ved at ride uden sadel kan du mærke de MINDSTE tegn fra hesten...

• #28   29. jul 2009 Jeg har redet lidt uden sadel, og det synes både mig og min hest er hyggeligt, MEN i det øjeblik vi smider sadlen er det fordi vi bar skal ud og hygge os, og på ingen måde arbejde, og det ved både han og jeg..

Så derfor rider jeg uden sadel, min virker hverken mere glad eller trist, og hans gang ændre sig ikk eller noget andet

• #29   29. jul 2009
    Ja jeg kan mærke at jeg sidder på min hånd, men det trykker ikke eller gør ondt nej. Vil mene at man kan mærke på noget når det gør ondt, hvis det gør ondt på nogen måde når man sidder på en stol eller andet og man føler ubehag så kan man mærke det.
    Ligeledes kan det mærkes hvis jeg sidder på folk forkert, da jeg er spidsrøvet og sidder jeg forkert så får de en helvedes smerte ned igennem låret som både jeg kan mærke fordi jeg kan mærke jeg ikke sidder behageligt og de kan mærke det fordi jeg sidder forkert så knoglen går lige ned i låret på dem.

Derfor mener jeg også at så længe jeg ikke kan mærke at noget gør ondt på mig, at der er noget i klemme eller andet ubehag så gør det heller ikke ondt på hesten.

• #30   29. jul 2009 jeg rider uden saddel for balance og hygge ;D

• #31   29. jul 2009 JEG GIVER TEAM GRØNAVNG RET!!

Det er da noget værre fis at ride uden sadel, en sadel fordeler jo trykket, som grønvang siger, hvor imod vores r** kun trykker et sted.

Dem der rider uden sadel ????

ER I FOR DOVNE TIL AT LÆGGE SADEL PÅ??

Og det er da for det andet noget pjat at skrive at man sidder bedere fast uden sadel, det vil jeg af gode grunde ikke rigtig tro på ???

MVH. DEN GROVE DRESSURRYTTER

• #32   29. jul 2009 "den grove dressurrytter": der er da ingen der har sagt at man sidder bedre fast, for det gør man jo ikke?

men der er bedere føling mellem hest og rytter, det er der jo nogen der mener der er, og nogen der ikke gør, sådan er det..

For dovne ? haha xD

• #33   29. jul 2009 Jeg rider både med westernsadel, islænder sadel, langturssadel, ridegjord og bar hesteryg lidt på skift ind i mellem. Min islænder går friskere med westernudstyret, men der går det også for helt lange tøjler og styring med en hånd og det der, men ellers er der ikke nogen forskel på ham...

• #34   29. jul 2009 Rigtig ridning er med Sadel og Hovedtøj på.

Jeg citere Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .:

Og jeg sidder bedere fast ??? xDD

• #35   29. jul 2009 Yeps jeg sidder bedre fast og nej jeg diskutere ikke med indiskutable folk der ikke holder tonen roligt nede på jorden og som er indiskutable fra starten, så kommentere det ikke yderligere.

• #36   29. jul 2009 "Rigtig ridning" er der jo mange bud på, dit afhænger så af udstyret.. smiley

kan ikke finde hvor hun har skrevet det, men hvis man har lårmusklerne, kan det jo godt være tilfældet for hende.. smiley

• #37   26. aug 2009 team grønvang.dressurrytter; jeg rider både med sadel og uden sadel når vi skal hygge os, jeg kan egentlig bedst lide at ride uden sadel for så kan jeg bedre holde balancen og sidder bedre på ham, jeg kommer heller ikke til at klemme ham frem ved uheld medmindre jeg har sadel og stigbøjler på. om jeg er for doven til at lægge sadel på? nej.. er du for doven til at tage den af?..

men lige et sprgs. hvis der er nogen der har forstand på det ; kan man ikke bare ride med et underlag/måske lammeskindsunderlag og så uden sadel.. har hørt det skulle beskytte ryggen osv. men er det ikke nok til at forhindre rygskader?;)

sally & polle

Kommentér på:
Ridning uden sadel

Annonce