Ridning uden sadel {{forumTopicSubject}}
Ja dette spørgsmål stillede jeg mig selv idag, da jeg skippede dressuren og valgte at skridte uden sadel i stedet for.
Hvad er grunden til folk rider uden sadel kontra med sadel?
-Fordi de vil være søde mod hesten?
For hvis dette er tilfældet så er det jeg har en masse undringer.
Da jeg skridtede rundt idag var det jeg lagde mærke til hvor meget anderledes min hest var uden sadel. Den virkede ikke lige så oplagt og glad.
Det fik mig til at tænke.
Når jeg rider rundt uden sadel, er min vægt fordelt på et mindre sted (mine lår og baller). En sadel er forsynet med en større bæreflade som ligeligt fordeler vægten.
Der er et kammer som gør rygraden har plads til at arbejde.
Dette har en numse ikke.
Selvom min R** er godt polstret så sad de lige ned i hans rygmuskulatur. Dette kan umuligt være særlig rart.
Så tror da fanden han ikke synes det er fedt.
Jeg sad og fik helt dårlig samvittighed over at jeg i en periode har redet jævnligt uden sadel og endda travet på den, hvilket må have givet nogle rigtig trælse tryk på muskulaturen.
Ofte synes jeg at folk der rider uden sadel er dem som også rider bidløst og udelukkende rider så hesten synes det er rart, og har den mening at man er ond, når man som jeg rider både med sadel, bid, pisk og sporer.
Derfor vil jeg gerne høre jer, specielt sadelløse.
HVORFOR?
Hvad gør det mere rigtigt at ride uden sadel, når det ifl. min logik faktisk er rarere for hesten MED sadel?
-Ida
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Jeg foretrækker at ride uden sadel da jeg har meget bedre kontakt til heste og kan give meget bedre signaler. Jeg sidder meget bedre fast og har bedre føling med hesten.
At ride uden sadel gør ikke ondt på hesten, jo hvis din balance stinker og du ikke kan finde ud af at sidde stille.
maj 2007
Følger: 64 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 109 Svar: 810
det er blandt andet fordi han er blevet for fed, og han er meget mere doven og sur når han har saddel på. Når man tager den af ham bliver han frisk og glad (:
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
sep 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 151 Svar: 3.191
min hest virker præcis så dejlig og frisk, og tit mere følsom for signalerne (det er jo klart når der ikke er et ordentligt lag læder mellem os) så jeg sys det er dejligt
men selvfølgelig er det ikke rart for hesten hvis man ikke kan sidde stille, det er jo klart :´)
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 128
Der er ingen støtte i, og et fladt sæde som gør at jeg kan mærke hestens mindste bevægelser, det er kun min r** der kan mærke sadlen groft sagt.
At sige det ikke gør ondt på hesten at ride uden er jo intet argument, for en veltilpasset sadel gør heller ikke ondt. Derimod fordeler den din vægt bedre.
Hestens ryg kan ses som en hængebro mellem forpart og bagpart.
Uden sadel vil trykket ligge på et forholdsvis smalt sted og dette vil give et knæk på broen.
Når du ligger en sadel på fordeler den trykket på broen, som derfor vil lave et svaj i stedet for et knæk, og dette svaj vil gøre det ikke føles lige så tungt som uden.
Dette er videskabeligt bevist, bl.a. laver en stillethæl, som en gennemsnitlig kvinde har på, et større tryk i jorden end en elefant fod, fordi elefantens vægt bliver bedre fordelt.
Når så man oveni, lægger at dine sædeben vil trykke på hestens rygmuskulatur, på samme måde som en sadel med en bulet stopning.
Så ville jeg som hest klart vælge en sadel.
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 977
hvis man rider for meget uden sadel ,kan hesten få trykninger og spændinger lige der hvor man sidder, af den grund som du beskriver..
kender et par stykker der har fået den 'dom' af prof. folk.
sep 2008
sep 2008
jeg selv har en stor 1'er pony på 147,5 cm, og jeg vejer 40 kg, og mærker ingen forskel på ham i humør eller noget, andet end jeg nemmere kan signalere til ham
okt 2008
Følger: 43 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 163
Jeg har også fået opbygget en utrolig god balance sådan
Altså hvis man kan sidde ordenligt, så kan hesten sagtens være lige så glad for det, end for med sadel
Det kræver bare lidt træning ;D Man laver også bedre signaler uden
Det var min mening.
Mvh Actress & Marlene, kig evt forbi
sep 2007
Men Maja skal nok vise hvis hun har smerter på nogen måde, vi red i en periode på et halvt år uden sadel 3 gange om ugen og dyret fejler ingenting.
Jeg har hørt om det med at det kan skade, men så længe jeg ikke har nogen konkrete eksempler på heste der er blevet skadet af det så tror jeg ikke på det skader med mindre man sidder og bumper og har nada balance.
okt 2008
Følger: 43 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 163
sep 2008
sep 2007
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.066
- dårlig tilpasset dressursadel
- lammeskind uden trykfordelende
- uden sadel
Hun har en mindre god ryg med udstående rygrad så valget faldt som oftest på lammen for at beskytte bare en smule..
Når jeg en dag får en hest skal den klart have en bomløs sadel eller en akademisk..
der er så mange der rider med dårligt tilpassede sadler og i de tilfælde vil jeg tro det er raere for hesten at gå uden.. Men igen. Kig på hestens ryg!!
Kender en som har en stor blandings vallak. Hun havde en alm sadel og oplevede at de gange hun red uden sadel fik hesten en klart bedre gang og større frihed i forbenene. Hun prøvede så en akademisk og med den fik han mulighed for at bruge sin krop hvilket han ikke kunne med den stive traditionelle sadel..
Hvis din hest virker mindre glad uden så er det da på med sadlen!
sep 2008
Dette KAN (læg mærke til jeg ikke skriver GØR, for ikke alle heste viser skaderne) give trykninger og blodansamlinger.
Føling med hesten kan sagtens omnåes med sadel, og har mere med timing at gøre end bare at kunne mærke hesten. Kan i måske sige præcist hvornår f.eks. højre bag er i jorden, hvis i lukker øjnene?
Hvis i kender bevægelses mønster og tempo så ja. SELV med sadel.
Jeg har også selv før i tiden redet meget uden sadel, og mener selv jeg har en glimrende balance. Rider jævnligt uden bøjler og tøjler i alle tempi og føler jeg at falder lidt ud af balance i en periode, bliver jeg gerne longeret med hænderne over hovedet og lukkede øjne, netop for at finde balance og føling med hesten.
Jeg kan bare ikke se sammenhængen i at man vil gøre det bedste for sin hest og så ride uden sadel, når ridning uden sadel ALTID vil trykke pga. sædeben, og vil gøre det tungere for hesten at bære pga. lille bæreflade.
sep 2008
sep 2007
Klassisk/akademisk/hvad man nu vil kalde det; http://www.klassisk-dressur.dk/Sadler/tabid/17836/language/da-DK/Default.aspx
sep 2008
At hende du kenders hest gik bedre uden sadel siger jo ikke at den har det bedre uden sadel, kun at den har det bedre uden DEN sadel.
Der er jo forskel på sadlers opbygning, og nogle ligger mere til foran end andre. Bl.a sadler med stopgjord som jo skal forhindrer sadlen glider.
Min sadel er uden stopgjord netop for at give mere frihed fortil.
sep 2008
sep 2007
Og ja jeg kan mærke hvornår den sætter højre bag i jorden, både med og uden sadel - men nej, det er bare ikke det samme når der er et stykke tykt læder imellem og man ikke er i helt close kontakt.
Så længe intet føles forkert, hesten reagere og viser ubehag eller er bevidst - dvs. forskning, med links og kildeangivelser eller der er eksempler på dette skader på en hest, kan vises og forklares af ejer, så forsætter jeg.
sep 2008
men det bliver aldrig den samme frihed og sammenhørighed ligemeget hvor tynd sadelen er..
sep 2007
sep 2008
Jeg kommer kun med en undring. Fordi jeg ikke kan forstå det.
At man vil påføre hesten et ubehag, som man kunne undgå.
Du vil altid komme til at have dine sædeben på hestens rygrad.
Dette VIL trykke.
Læg din hånd på en stol og sæt dig på den. Man KAN mærke sædebenene. Var de der ikke ville du vælte bagover fordi der ikke ville være en vinkel at sidde på.
At hesten ikke viser tegn på ubehag er ikke ensbetydende med at den ikke har ubehag,.
En hest er et bytte- og et flugtdyr.
Den viser ikke ubehag eller tegn på svaghed før den opgiver livet.
Ligesom en hest der flygter vil fortsætte med at løbe med et brækket ben fordi hvis den opgiver ville den dø.
Så når en hest viser ubehag er man MEGET langt ude, hvor det har gjort ondt længe.
Og nej at der ikke er samme kontakt mellem rytter og hest med sadel som uden, det er der ikke noget at diskutere ved.
Men det er jo ikke ensbetydende med det er det bedste.
Hvis du er ude og dykke vil du også helst have en dykkermaske, med ilt, på, selvom det ikke giver den samme følelse som hvis du dykkede uden.
Dog risikerer man at drukne.
sep 2008
okt 2008
Følger: 38 Følgere: 35 Emner: 200 Svar: 2.220
og han syntes ikke sindsygt meget om sadlen...
Ved at ride uden sadel kan du mærke de MINDSTE tegn fra hesten...
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
Så derfor rider jeg uden sadel, min virker hverken mere glad eller trist, og hans gang ændre sig ikk eller noget andet
sep 2007
Ja jeg kan mærke at jeg sidder på min hånd, men det trykker ikke eller gør ondt nej. Vil mene at man kan mærke på noget når det gør ondt, hvis det gør ondt på nogen måde når man sidder på en stol eller andet og man føler ubehag så kan man mærke det.
Ligeledes kan det mærkes hvis jeg sidder på folk forkert, da jeg er spidsrøvet og sidder jeg forkert så får de en helvedes smerte ned igennem låret som både jeg kan mærke fordi jeg kan mærke jeg ikke sidder behageligt og de kan mærke det fordi jeg sidder forkert så knoglen går lige ned i låret på dem.
Derfor mener jeg også at så længe jeg ikke kan mærke at noget gør ondt på mig, at der er noget i klemme eller andet ubehag så gør det heller ikke ondt på hesten.
jan 2008
Følger: 64 Følgere: 71 Heste: 3 Emner: 198 Svar: 2.381
sep 2006
Følger: 153 Følgere: 153 Heste: 5 Emner: 284 Svar: 1.346
Det er da noget værre fis at ride uden sadel, en sadel fordeler jo trykket, som grønvang siger, hvor imod vores r** kun trykker et sted.
Dem der rider uden sadel ????
ER I FOR DOVNE TIL AT LÆGGE SADEL PÅ??
Og det er da for det andet noget pjat at skrive at man sidder bedere fast uden sadel, det vil jeg af gode grunde ikke rigtig tro på ???
MVH. DEN GROVE DRESSURRYTTER
sep 2008
men der er bedere føling mellem hest og rytter, det er der jo nogen der mener der er, og nogen der ikke gør, sådan er det..
For dovne ? haha xD
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 142 Heste: 25 Emner: 154 Svar: 1.570
sep 2006
Følger: 153 Følgere: 153 Heste: 5 Emner: 284 Svar: 1.346
Jeg citere Krikken ( the forbidden fruit taste the sweetest ) .:
Og jeg sidder bedere fast ??? xDD
sep 2007
sep 2008
kan ikke finde hvor hun har skrevet det, men hvis man har lårmusklerne, kan det jo godt være tilfældet for hende..
jun 2008
Følger: 53 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 19 Svar: 46
men lige et sprgs. hvis der er nogen der har forstand på det ; kan man ikke bare ride med et underlag/måske lammeskindsunderlag og så uden sadel.. har hørt det skulle beskytte ryggen osv. men er det ikke nok til at forhindre rygskader?;)
sally & polle
Ridning uden sadel