Til alle med hest derhjemme... {{forumTopicSubject}}
Hey alle jer dejlige mennesker med hest derhjemme..
Nu har jeg fået overtalt mine svigerforældre til at vi må få 1 hektar til heste herhjemme og at vi må bygge stald i det gamle silorum..
Men har en masse spørgsmål vedrørende dette..
Hvad for en græssort skal man så i marken??
Hvornår kan man så græsset?? Forår eller efterår??
Skal man dele den ene hektar op i flere indhegninger??
1,2 eller 3 indhegninger??
Hvilke hegnspæle vil i anbefale? Og hvilket tråd?
Jeg skal have lavet bokse også, men hvad er det billigste og det nemmeste??
Der er Jernplader på de vægge der står nu.. Dvs det kommer til at blive bagvæg i boksene, hva skal man sætte op der??
Er halvmuret bokse gode?? Altså dem uden træmmer?
Hvor høje skal de mure være for at hesten ikk kan springe over dem? Har en hest på 160 og skal have et par shettere til selvskab..
Hvad fodre i med??
Hvad koster det ca i måneden i ren foder??
Hvad bruger i af halm i måneden pr hest?? Til strøelse og til stråfoder..
Og hva bruger i af hø??
Bare hvor mange baller i smider i det om måneden og hvor store ballerne er??
Det blev lidt langt, men vi skal i gang her til efteråret så søger en masse gode råd
På forhånd tak...
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Det med boksene; hvis du vil gøre det så billigt som muligt kan du lave dem af træ. De holder dog ikke så godt som murede bokse.
Mth til foder... så syntes jeg du skal få lavet en foderplan til din hest. halm og hø er meget individuelt. Vi kører ca 1500 små baller halm ind til en vinter.. Mest fordi vi ikke kan have mere på loftet
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.391
KØB EN URTEBLANING
Hvornår kan man så græsset?? Forår eller efterår??
VI SÅEDE EFTERÅR, OG NU ER DET HØJRE END OS
DEL DEN OP I FLERE INDHEJNINGER DA DU PÅ DEN MÅDE FOR MERE UD AF GRÆSSET
Hvilke hegnspæle vil i anbefale? Og hvilket tråd?
NOGLE GODE SOLIDE TRÆSTOLER, OG BRUG MELAT TRÅS
.
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 2.047
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.027
Hvornår kan man så græsset?? Forår eller efterår?? Du kan så når du vil, efterår når græsset lige at komme op og sætter sig bedre til foråret. Sår du om foråret, går der lidt tid før hestene kan gå på det.
1,2 eller 3 indhegninger?? Jeg ville dele den op i 3 indhegninger, 1 til vinterfold og så 2 til sommerfolde. Vinterfolden behøver ikke være så stor.
Hvilke hegnspæle vil i anbefale? Og hvilket tråd? Jeg bruger spidse træpæle, de holder ca. 10 år. Omkreds omkring 7-8 cm.
Jeg skal have lavet bokse også, men hvad er det billigste og det nemmeste??
Der er Jernplader på de vægge der står nu.. Dvs det kommer til at blive bagvæg i boksene, hva skal man sætte op der?? Jeg ville sætte træ op, kraftig træbjælker, ca. 2,5cm. i tykkelsen.
Er halvmuret bokse gode?? Altså dem uden træmmer? Både og, du vil ikke kunne lave din stald om med muret vægge og er der bare lidt uenighed hos hestene, kan de skade hinanden. Er mest til træbokse med tremmer.
Hvor høje skal de mure være for at hesten ikk kan springe over dem? ca. 120-140 m. alt efter størrelse hest.
Har en hest på 160 og skal have et par shettere til selvskab..
Hvad fodre i med?? Brogårdens foder.
Hvad koster det ca i måneden i ren foder?? 188 kr. pr. pony
Hvad bruger i af halm i måneden pr hest?? Til strøelse og til stråfoder..Beregner gerne 150 små baller til hest og 100 til pony.
Og hva bruger i af hø?? Alm. hø og der beregner jeg ca. 200 små baller til 2 ponyer. (Wrap er meget dyr og i lidt dårlig kvalitet i år)
maj 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 2.047
nov 2006
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 170 Svar: 725
Berit J.. Er det om året du bruger 150 små baller halm til hest??
Jeg havde tænkt mig at bruge det hvide tråd der er fem cm bredt.. Er det fint nok til at hegne ind med??
aug 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 217 Svar: 2.027
Ja, det er en hel vinter til hest.
Det brede tråd holder ikke særligt godt (ca. 2 år.), trådene brænder hurtigt over og så virker strømmen ikke. Brug hellere 7-8 mm tråd (holder ca. 3-4 år) eller jerntråd (holder 5-8 år)
1 hektar er helt fint og nok jord.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
nov 2006
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 170 Svar: 725
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 337
Jeg vil anbefale du køber plastpæle ved (link fjernet)
De holder evigt og koster minimalt, men ser flotte ud.
Del din jord op, så en fold kan holde pause, ikke kun fordi den bliver slidt, men for at undgå at hesten konstant har orm.
Til alle med hest derhjemme...