{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Til alle med hest derhjemme... {{forumTopicSubject}}

Hey alle jer dejlige mennesker med hest derhjemme..

Nu har jeg fået overtalt mine svigerforældre til at vi må få 1 hektar til heste herhjemme og at vi må bygge stald i det gamle silorum..

Men har en masse spørgsmål vedrørende dette..

Hvad for en græssort skal man så i marken??
Hvornår kan man så græsset?? Forår eller efterår??

Skal man dele den ene hektar op i flere indhegninger??
1,2 eller 3 indhegninger??
Hvilke hegnspæle vil i anbefale? Og hvilket tråd?

Jeg skal have lavet bokse også, men hvad er det billigste og det nemmeste??
Der er Jernplader på de vægge der står nu.. Dvs det kommer til at blive bagvæg i boksene, hva skal man sætte op der??
Er halvmuret bokse gode?? Altså dem uden træmmer?
Hvor høje skal de mure være for at hesten ikk kan springe over dem? Har en hest på 160 og skal have et par shettere til selvskab..

Hvad fodre i med??
Hvad koster det ca i måneden i ren foder??
Hvad bruger i af halm i måneden pr hest?? Til strøelse og til stråfoder..
Og hva bruger i af hø??
Bare hvor mange baller i smider i det om måneden og hvor store ballerne er??

Det blev lidt langt, men vi skal i gang her til efteråret så søger en masse gode råd smiley
På forhånd tak...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til alle med hest derhjemme...
  • #1   3. aug 2009 Det var godt nok mange spørgsmål... smiley

Det med boksene; hvis du vil gøre det så billigt som muligt kan du lave dem af træ. De holder dog ikke så godt som murede bokse.

Mth til foder... så syntes jeg du skal få lavet en foderplan til din hest. halm og hø er meget individuelt. Vi kører ca 1500 små baller halm ind til en vinter.. Mest fordi vi ikke kan have mere på loftet smiley Men det er ca det vi bruger til 6 heste på en vinter.

• #2   3. aug 2009 Hvad for en græssort skal man så i marken??
    KØB EN URTEBLANING
    Hvornår kan man så græsset?? Forår eller efterår??
    VI SÅEDE EFTERÅR, OG NU ER DET HØJRE END OS
    DEL DEN OP I FLERE INDHEJNINGER DA DU PÅ DEN MÅDE FOR MERE UD AF GRÆSSET
    Hvilke hegnspæle vil i anbefale? Og hvilket tråd?
    NOGLE GODE SOLIDE TRÆSTOLER, OG BRUG MELAT TRÅS
    .

• #3   3. aug 2009 Tillykke med det smiley altså vi såer noget der hedder rejegræs og mener nok at det er om efteråret vi såede vores. Efter min mening syntes jeg at du skal dele indhegningen op så har du altid noget at skifte imellem, så der altid er græs til hestene. Angående hvor høj en halvmur skal være så i hvertfald ikke under 100-110 cm, det kan shetterne springe over, vi har en shetter hoppe og hun sprang over selvom hun var forfangen, så det er ikke nogen god ide. Hø der bruger vi noget der hedder enghø, for der er godt med struktur i, men bruger også bare almindelig.. men for at være helt sikker syntes jeg du skal spørge en landbrugs mand eller hvad det nu hedder, om hvad du skal... Håber du kunne bruge det jeg vidste, men syntes du skal tjekke med sådan en landbrugs mand. Forstår hvor meget du må glæde dig, vi skal også lige til at lave nye bokse det er bare så spændende... ps. min far siger at det er mest normalt at så det om foråret...

• #4   3. aug 2009 en hektar er faktisk ikke ret meget... det siges at hvis der skal være græs nok til at hesten ikke går på mudder fold, så bør man have en hektar pr hest...

• #5   3. aug 2009 Hvad for en græssort skal man så i marken?? Spørg hvor i køber såsæd, vi bruger græs uden kløver.

Hvornår kan man så græsset?? Forår eller efterår?? Du kan så når du vil, efterår når græsset lige at komme op og sætter sig bedre til foråret. Sår du om foråret, går der lidt tid før hestene kan gå på det.

1,2 eller 3 indhegninger?? Jeg ville dele den op i 3 indhegninger, 1 til vinterfold og så 2 til sommerfolde. Vinterfolden behøver ikke være så stor.

Hvilke hegnspæle vil i anbefale? Og hvilket tråd? Jeg bruger spidse træpæle, de holder ca. 10 år. Omkreds omkring 7-8 cm.

Jeg skal have lavet bokse også, men hvad er det billigste og det nemmeste??
    Der er Jernplader på de vægge der står nu.. Dvs det kommer til at blive bagvæg i boksene, hva skal man sætte op der?? Jeg ville sætte træ op, kraftig træbjælker, ca. 2,5cm. i tykkelsen.
    Er halvmuret bokse gode?? Altså dem uden træmmer? Både og, du vil ikke kunne lave din stald om med muret vægge og er der bare lidt uenighed hos hestene, kan de skade hinanden. Er mest til træbokse med tremmer.
    Hvor høje skal de mure være for at hesten ikk kan springe over dem? ca. 120-140 m. alt efter størrelse hest.
    Har en hest på 160 og skal have et par shettere til selvskab..

Hvad fodre i med?? Brogårdens foder.

Hvad koster det ca i måneden i ren foder?? 188 kr. pr. pony

Hvad bruger i af halm i måneden pr hest?? Til strøelse og til stråfoder..Beregner gerne 150 små baller til hest og 100 til pony.

Og hva bruger i af hø?? Alm. hø og der beregner jeg ca. 200 små baller til 2 ponyer. (Wrap er meget dyr og i lidt dårlig kvalitet i år)

• #6   3. aug 2009 Sandie: Ja deet er da rigtig, det har jeg også hørt, gerne en hektar pr. hest, men de små shetter fylder jo ikke så meget

• #7   3. aug 2009 Forstår ikk lige at der skal 1 hektar til en hest... Den kan da slet ikk holde en hektar græs nede.. Syntes en hektar er fint.. Men hva ved jeg??

Berit J.. Er det om året du bruger 150 små baller halm til hest??

Jeg havde tænkt mig at bruge det hvide tråd der er fem cm bredt.. Er det fint nok til at hegne ind med??

• #8   3. aug 2009 Sølvmule Kiksen;

Ja, det er en hel vinter til hest.

Det brede tråd holder ikke særligt godt (ca. 2 år.), trådene brænder hurtigt over og så virker strømmen ikke. Brug hellere 7-8 mm tråd (holder ca. 3-4 år) eller jerntråd (holder 5-8 år)

1 hektar er helt fint og nok jord.

• #9   3. aug 2009 Husk når græsset lige er sået, og ikke har været brugt til nedgræsning før, skal du passe ekstremt meget på forfangenhed, da græsset så har ekstra meget næring fra jorden de første 1-3 år ikke noget man altid lige tænker over.

• #10   3. aug 2009 der har været frøgræs på marken før som kun har været høstet..

• #13   4. aug 2009 Ang hegn, så drop træpæle medmindre du køber de dyre med 10 åra garanti, for de billige til 25kr. pr stk holder max 2 år.

Jeg vil anbefale du køber plastpæle ved (link fjernet)
    De holder evigt og koster minimalt, men ser flotte ud.

Del din jord op, så en fold kan holde pause, ikke kun fordi den bliver slidt, men for at undgå at hesten konstant har orm.

Kommentér på:
Til alle med hest derhjemme...

Annonce